ASSASSIN'S CREED II |
ASSASSIN'S CREED II |
Rok 2009 sa nesie v znamení dvojek. A je to práve tento, v ktorom pokračovania úspešne valcujú rebríčky predajnosti a nedávajú šancu svojich žánrovým kolegom, aby uspeli. Ba čo viac, oni sa veľkých mien boja. Záver roka bohatý najmä na vysokorozpočtové projekty finišuje premiéra Assassins Creed II. Áno, je tu ešte Avatar, ale honba za hrou roka skončila práve teraz. Ubisoft Montreal si vypočul kritiku úspešného debutu série o zabijakoch a zobral si k srdcu, čo hernej obci najviac vadilo. Ani atraktívne prostredie troch stredovekých miest nedokázalo zabrániť rýchlo nastupujúcemu stereotypu previazaného na jednotvárnosť hernej náplne. Assassin's Creed II hriechmi predchodcu netrpí.
Z veľkej miery sa o to postarala nová forma rozprávania príbehu a herná štruktúra podriadená motivácii hráča. Tieto dva komponenty spôsobujú, že chcete získať každú jednu skrytú vec, otvoriť každú truhlicu, vyškriabať sa na všetky veže, kúpiť si aj tú poslednú zbraň a splniť každučkú misiu bez ohľadu na jej výsledok či odmenu. Identifikovanie obetí a ich zavraždeniu nepredchádza identická príprava a zbieranie informácií prostredníctvom jednotvárnych misií. Príbeh vás postupne zoznamuje s novými postavami, ktorým sa nedá povedať nie, a dostávate sa čoraz hlbšie do siete intríg talianskych rodov.
Hlavný hrdina Ezio Auditore da Firenze nie je zabijakom, ale sledujete jeho zrod (doslova) cez obdobie horkokrvnej mladosti, až po zlom v jeho živote, kedy sa postaví na cestu pomsty a zapojí sa do otvoreného boja assassínov a templárov. V tom, čo začal jeho otec a čo bolo výborne načrtnuté vo filme Lineage, pokračujete priamo v hre. A keďže Ezio jedná na vlastnú päsť, neexistuje tu majster, ktorý drží nad ním ochrannú ruku, ani nutnosť vracať sa do východiskového bodu, kde získa nové inštrukcie.
Vraždy a la renaissance
Domovom Ezia je renesančné Taliansko, konkrétne rozsiahla divočina a prístavná oblasť toskánska spájajúca mestá Florenciu a Benátky. Od samotného úvodu je hráč postupne a z logického hľadiska nosnej story zasväcovaný do techník zabijakov. Roznášanie listov po strechách Florencie alebo zbieranie správ z holubníkov možno znie nudne, budovanie sympatií voči Eziovi funguje aj takýmto banálnym spôsobom. A keď jedného večera po únavnej bitke s rivalským rodom Pazziovcov skončí v posteli sexi Cristine, jeho čaru prepadnete úplne.
Na rozdiel od predchodcu je každá vražda v Assassin's Creed II dokonale vykalkulovaná a iná ako tá predošlá. Budete robiť prehliadku nedobytnej pevnosti a hľadať jej slabé miesto, potom zase s partičkou žoldnierov prepadnete vilu na vidieku, zosnujete sériu výtržností v meste a oslabíte tak obranu stráženého domu, zlodejom pomôžete odstrániť hliadkujúcich lukostrelcov alebo s malou pomocou Leonarda DaVinci sa preletíte na krídlach rogala a pristanete na inak nedostupnom mieste. Variabilita zachádza až do takých krajností, že nie každá musí skončiť smrťou, niekedy stačí len podozrivého prenasledovať a v ďalšej zakročiť.
Renesancia dala svetu nielen umenie, dokázala odvrátiť zrak od náboženstva a sústrediť sa na človeka, ale aj bankovníctvo. Ekonomický systém v Assassin's Creed II bol preto nevyhnutný, peniaze sa stávajú dôležité a sú silným motivačným faktorom. Jeho integrácia je bezbolestná a vynikajúco zapadá plánov Ezia. Sám pochádza z rodiny bankárov a vie, ako ľudia reagujú na cvengot mincí. Stačí ich pár hodiť na zem a strhne sa o ne bitka. Neďaleko postávajúce stráže sa dav snažia rozohnať, vo výnimočných prípadoch podľahnú a padajú na kolená a zbierajú cenný kov zo zeme.
Odvracanie pozornosti, vytváranie priestoru pre vaše aktivity a nikým nepozorovaný prienik do strážených miest sa stal aj vďaka peniazom jednoduchším. Zaplaťte si kurtizány, jedným stiskom tlačítka ich pošlite odlákať pozornosť vojakov strážiacich vchod do budovy a uvidíte, čo dokážu ladné pohyby a zvýraznené krivky korzetom. Najmite si na rohu žoldnierov a môžete vyvolať roztržku, zlodeji vás budú nasledovať aj na strechy domov. Spôsobov, akým vylákať, odlákať, naviesť, upozorniť nie je nespočet, nejde však iba dve-tri možnosti, akými si v danej situácii poradiť. Skúste do zorného poľa hliadky hodiť mŕtvolu, myslíte, že budú naďalej strážiť truhlicu plnú peňazí? Asi ťažko.
Cveng ekonomiky
Peniaze vám zaručia, že hlásnik zabudne vo svojom preslove pred davom zmieniť, že v susedstve vyčíňa zabijak. S množiacimi mŕtvolami narastá podozrenie a čím je vyššie, tým vás rýchlejšie stráže identifikujú. Ak vám podplácanie nevonia, môžete zabiť úradníkov alebo začať strhávať plagáty s vašou podobizňou, ktoré sú paradoxne vždy vyvesené vysoko na stenách budov. Kto ich preboha číta? O svoju reputáciu sa starať nemusíte, pokiaľ sa chcete vrhnúť do každej roztržky, len berte na vedomie, že stráže sa naučili už behať po strechách, sú rýchlejšie a vedia sa koordinovať aj vďaka hliadkam na domoch. AI odvádza dobrú prácu, sem tam však dokáže nahnevať, pretože vzbudíte pozornosť len tým, že do niekoho narazíte alebo prebehnete pred vojakmi.
Bezpečie opäť ponúkajú kopy so senom, altánky alebo novinka voda. Ezio sa naučil plávať, potápať a ovládať aj gondoly. Benátky môžete preskúmať aj z tejto perspektívy alebo sa len tak motať kanálmi a preskúmavať zákutia. Dav ľudí v Assassin's Creed II zohráva oveľa väčšiu rolu, okrem frakcií kurtizán, zlodejov a žoldnierov, môžete zapadnúť do skupinky prechádzajúcich sa mešťanov, mníchov alebo šľachticov a potom ich okradnúť o nejaké tie mince. Všeobecne platí, čím viac peňazí na účte, tým širšia ponuka v obchodoch s umením, zbraňami, oblečením.
Ezio si na svoju vizáž potrpí, môžete mu dať zafarbiť šaty, opraviť u kováča poškodené brnenie, kúpiť nové alebo sa sústrediť na nové meče, kladivá či dýky. Nakoniec sa dajú kúpiť rôzne obrazy pre zvýšenie vášho vplyvu vo vile Monteriggioni, ktorá slúži ako centrála. K dispozícii je tu majster, ktorý vás zasvätí do rôznych bojových techník ako súboje bez zbrane, zákerný obranný manéver s hádzaním piesku do ksichtu alebo ovládanie obojručných zbraní, nachádza sa tu aj architekt. Jeho jedinou starosťou je za peniaze zveľaďovať sídlo a zvyšovať renováciami a stavbami budov jeho hodnotu.
Do rodinnej kasičky potom rýchlejšie prúdia peniaze a vy ich môžete oplieskať na ďalšie obrazy, zbrane, zbroj a pod. Priamo vo vile si potom zoberiete na misiu to, čo potrebujete. Je škoda, že vyzbrojovanie nefunguje aj priamo u kováčov, kde kupujete nové čepele. Ak ste si kúpili nový Altairov meč a potom nejaké kladivo, musíte sa vrátiť, čo je vďaka cestovným kanceláriám bleskové. Za poplatok vás karavána dopraví, kam potrebujete. Odpadá tak blúdenie v sedle koňa a zdĺhavé prekonávanie vzdialeností. Svet v Assassin's Creed II je skutočne rozsiahly a za takéto teleportovanie budete mimoriadne vďační.
Ešte raz variabilita
Mestá a divočina sú posiate príležitosťami, ako si zarobiť, nehovoriac o tone rozhádzaných truhlíc s peniazmi alebo stovke vtáčích pierok. Stačí si kúpiť mapu a na hlavné misie sa kľudne vybodnúť. V hre je neustále čo robiť a nemusí vždy ísť iba o vraždu na zákazku, občas pomôžete paničke vytĺcť z manžela-záletníka neveru, potom doručíte dokumenty alebo prijmete výzvu na speed run. Medzi vedľajšie aktivity patrí aj hľadanie hrobiek zabijakov v obrovských chrámoch a kostoloch. Tie sú posiate pascami a k odhaleniu ich tajomstva vedie tŕnistá cesta plná prekážok a skákania. Odmena však stojí zato.
Slobodné rozhodnutia podporuje aj odmietanie/potvrdzovanie misií a vracanie sa k nim, keď je vhodnejšia príležitosť. Vďaka výbornej navigácii cez predstavované novinky a ich neustále rozširovanie, máte dokonalý prehľad, čo môžete robiť a len ťažko si vybrať, či pokračovať v hlavnej línii alebo si odskočiť a začať odkrývať mapu škriabaním sa na veže. Lozenie a interakcia s prostredím prešla drobnými zmenami, Ezio sa naučil nové triky, ktoré mu dovoľujú po výskoku zachytiť sa výstupkov na stenách a hra ani na malý moment nezaváha, či sa chcete zachytiť rímsy alebo dreveného trámu vedľa.
Zlepšený bol aj súbojový systém postavený na rýchlych útokoch a countroch. Postava vie uskočiť, vyhnúť sa výpadom a okamžite prejsť do útoku. Nepriatelia sú tentoraz oveľa agílnejší a vedia zasadiť aj counter a neustále sa bránia. Výmena zbraní pri obrnených vojakoch alebo vyzbrojených kopijami či halapartňami je nevyhnutná, takisto ako aj učenie sa bojových techník na odzbrojovanie, keď bojujete s holými rukami. Po padlých vojakoch sa dajú konečne brať zbrane. Pri eliminácii stráži sa už dá využiť aj vystrelovacia dýka na predlaktiach a vzhľadom na to, že váš spojenec Leonardo DaVinci vás zásobuje vynálezmi, tak máte k dispozícii rovno dve smrtiace čepele. Netreba snáď pripomínať ako efektne vyzerá, keď skočíte rybičku zo strechy a zapichnete rovno dve stráže naraz.
Leonardo vám automaticky dekóduje tajné stránky kódexu zvyšujúce život alebo odomykajúce novinky ako jedom napustené dýky, strelnú zbraň či dymové bomby. Keď vás po vykonaní vraždy obkľúči skupinka stráži, nie je nič jednoduchšie, ako ju hodiť na zem a zatiaľ čo sa dusia dymom, vy môžete spokojne ujsť a ukryť sa. DaVinci nie je jedinou osobnosťou renesancie, ale scenár pracuje výhradne na základe historických udalostí a opiera sa o postavy, ktoré v danom období žili. To dodáva hre na uveriteľnosti, pri hraní máte pocit, že píšte nanovo dejiny, aj keď je príbeh mixom fikcie a reality.
Architektonický skvost
Každá jedna dôležitá osobnosť alebo dominanta mesta je zaznamenaná v encyklopédii, kde sa dozviete, čo to o kostoloch, vežiach, chrámoch, ako žili v tej dobe ľudia a iné užitočné informácie. Navyše vybrané budovy sú označené, aby ste ich detailnejšie preskúmali a našli poschovávané symboly odomykajúce kúsky do mozaiky paralelného príbehu, ktorý sa odohráva v blízkej budúcnosti. Ten pokračuje presne tam, kde skončili udalosti Assassin's Creed. Opäť sa zoznámite s Desmondom, Lucy a prístrojom Animus, cez ktorý prežívate príbeh Ezia. Autori rozvetvili nosnú líniu a dozviete sa aj ďalšie podrobnosti pretrvávajúcej vojny assassínov a templárov a o artefaktoch Piece of Eden.
Florencia, Benátky a blízke toskánske okolie je spracované na jednotku. Dobová architektúra ukazuje svoje krásy inak v noci, inak pri západe slnka, inak cez slnečný deň. Autori zbavili stavbu miest jednotvárnosti, na uliciach nájdete aj rovnaké domy, no vo finále vám bude pripadať každá inak. Rôzne dvorčeky, rozostavané budovy, obrovské chrámy, pevnosti obohnané múrmi a vysoké veže sú prístupné kedykoľvek. Hra vás nikam nenúti ísť, dokonca sa nájdu miesta, ktoré navštívite iba letmo, čo je rozhodne škoda. Technická úroveň Assassin's Creed II je na vysokej úrovni, občas vidieť dokreslovanie textúr a objektov alebo jemný tearing (testovaná PS3 verzia), no pri tak veľkom svete a vysokej viditeľnosti jej to dokážete odpustiť. Korunu vyšperkovanému spracovaniu nasadzuje geniálny dabing a špičková hudba z pera Jespera Kyda.
Ubisoft Montreal sa pochlapil, dokázal za dva roky vytvoriť pokračovanie, na aké hráči netrpezlivo čakali. Assassin's Creed II nedopláca na hype ako predchodca, ale ho hravo prekonáva. Výborne podávaný príbeh cez časté cut-scény má moc vás uväzniť v renesančnom Taliansku na dlhých 15 – 20 hodín, herná náplň vás motivuje dohrať hru na 100 %. A to sa nepodarí každej.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
|
9.0
|
9.5
|
9.5
|
9.0
|
9.0
LIFE28
19.4.2010
Assassin´s Creed bol nežnou revolúciou v svete videohier. Akrobatický pohyb a...prečítať celé
|
9.5
LINKER
10.4.2010
Po kritike na Assassin´s Creed sa Ubisoft (konečne) rozhodol urobiť kvalitný titul. Začiatok hry ...prečítať celé
|
9.5
F1REFLY
2.1.2010
Už od ohlásenia o vývoji Assassins Creed II som mal isté obavy že hra nebude fungovať. Aby ...prečítať celé
|
9.0
DICKIE
4.12.2009
Recenziu na hru Assassin´s Creed II začnem trocha netradične otázkou. Aké prvé slovo vás napadne v s...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft / LOGUS / Ubisoft Montreal Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|