DAYS GONE (PC) |
DAYS GONE (PC) |
Sony zmenila svoju stratégiu a postupne začína na PC vydávať svoje tituly. Síce začala už dávnejšie malými hrami ako Helldivers, ale veľké tituly otvoril Death Stranding od Kojimu, ktorý síce nebol priamo od Sony, ale bol na jej engine, čo umožnilo následný príchod Horizon: Zero Dawn na PC. Teraz tu máme ďalší veľký titul, a to Days Gone.
Days Gone vyšiel na PS4 v roku 2019 a bol po dlhej dobe prvým veľkým titulom od Bend štúdia. Predtým dávnejšie robilo na Syphon Filter sérii, aby následne prebralo handheldové verzie Uncharted série. S Days Gone sa mohli autori vyšvihnúť znovu do sedla kvalitných štúdii Sony, ale nie všetko išlo podľa plánu. Dlhý vývoj, slabé úvodné predaje a rôzne nedotiahnutia pri vydaní nedovolili značke vyniknúť. Následkom čoho je otázne, či niekedy uvidíme pokračovanie. Čo je škoda, keďže prvé hry štúdia v otvorenom svete nie sú vždy úplne dotiahnuté ako spracovaním, tak možnosťami, keďže v prvej hre sa stavia skôr základ univerza a plánované možnosti sú urezávané podľa toho, ako tlačí termín.
Samotný Days Gone je však aj v prvej časti slušná ponuka, autori tu spojili zombie apokalypsu s lesným prostredím a jazdou na motorke. Nie je je tam veľa variability alebo možností, ale základ je dobre postavený. Štýlom ponúkne niečo medzi Far Cry 5 a Dead Rising, aj keď zombíkov je oveľa menej a možnosti ich zabíjania sú obmedzené. Na druhej strane, štýl je drsný a boje náročné, takmer ako v Dying Light.
Príbeh vás zavedie priamo do zombie pandémie, a to približne po dvoch rokoch od jej vypuknutia. Preberáte postavu Deacona, motorkára, ktorý sa po jej vypuknutí snaží prežiť v lesoch Oregonu. Zároveň pomáha preživším v kempoch a tá úloha po začatí hry pripadne na vás. Budete pre kempy spĺňať úlohy, budete likvidovať banditov, brániť sa pred zombíkmi. Popritom si však budete spomínať, ako to všetko začalo, ako ste sa spoznali so svojou ženou Sarah, ako spadla s helikoptérou a popritom sledujete, ako tu výskumná spoločnosť robí pokusy na zombíkoch. Niečo sa deje a vy to postupne budete objavovať.
Počas objavovania sa príbeh bude presúvať aj do minulosti, kde uvidíte, ako to celé začalo a ako sa vyvíjal vzťah so Sarah. Je to dobre vyriešené a dobre budú vykreslené hlavné postavy. Aj keď celý príbeh je príliš rozkúskovaný na viac malých príbehov a niektoré zaujímavejšie nedostali toľko času, koľko mohli. Vzhľadom na mix jednotlivých príbehov sa môžu vyskytnúť aj nelogické situácie. Príbehy sa pritom rozprávajú v prestrihových scénach a dialógy pokračujú aj počas jazdy krížom cez lesy. Niekedy je toho až príliš veľa naraz a hlavne zo začiatku autori natlačili jednu prestrihovú scénu na druhú s pár sekundami hrateľnosti medzi nimi. Miestami to vyzerá, že pri štýle rozprávania si neboli istí, či chcú koridorovú príbehovku, alebo otvorený sandbox.
Samotný sandbox však nemá zlý základ. Máte motorku, o ktorú sa musíte starať a ktorá je prakticky ďalšou hlavnou postavou hry. Musíte ju opravovať, tankovať ju a môžete ju v kempoch aj vylepšovať. Je vašou jedinou možnosťou, ako sa relatívne rýchlo a bezpečne presunúť krížom cez zombíkmi zamorené prostredie. To budete postupne objavovať, uvidíte zničené pumpy, zapchaté tunely, zničené ťažobné centrá a opustené malé dedinky. Sú to lesy a teda extra veľa rozmanitosti nečakajte. Možno jazdy hore-dole po lese sa vám budú zdať až príliš stereotypné. Ak si však cestu vyčistíte od zombíkov, môžete následne používať aj fast travel.
Čo celej hre dodáva život, sú boje. Sú totiž náročné a dobre vyvážené. Nielenže jednoducho nezabijete zombíkov, ale ani ľudí. Všetko ponúka výzvu a niekedy aj nervy, keď sa ocitnete uprostred boja nepripravení. Náboje sú tu totiž veľmi skromne rozhádzané a je potrebné si ich pred bojom zozbierať, rovnako aj materiály na výrobu molotovov alebo lekárničiek, keďže aj to sú dôležité veci. Niekde totiž bude potrebné doslova vypáliť hniezda zombíkov. Inde zase zistíte, že boj je zbytočný a najlepší je útek. Hlavne, keď sa na vás vyvalí horda zombíkov. Hordami pôvodne autori pri vydaní hru prezentovali, ale osobne ma sklamali, počty zombíkov sú väčšinou malé a je ich v prostredí aj málo (len niekoľko hord je väčších). Určite sa to dalo využiť aj lepšie.
Keďže prakticky všetko, na čo narazíte v hre, je nebezpečné, je tu zapracovaný aj základný stealth. Viete sa tak v nepriateľských kempoch zakrádať. Postupne likvidovať nepriateľov bez vyvolania otvoreného boja Môžete používať čisto nôž, ale tichou zbraňou je aj kuša. Ak sa boj presunie do prestrelky, máte svoju pištoľ, ktorá je presná a na krátku vzdialenosť pri headshotoch účinná, druhú zbraň máte pušku, môžete získať aj brokovnicu, alebo snajperku a tretia je spomínaná kuša, ktorá má tiež niekoľko verzii. Pri všetkých však platí, že nábojov nikdy nie je dosť. Zároveň viete v prostredí zbierať aj rôzne palice, baseballky, mačety vhodné na boj zblízka. Pri nich si autori zobrali príklad z Dying Light a tieto ručné zbrane sa postupne kazia. Dopĺňajú to ešte schopnosti, ktoré si postupne odomkýnate, a to v rôznych oblastiach. Pomaly tak silniete, ale nečakajte veľké zmeny v náročnosti.
Zatiaľ čo boje sú dobre vyriešené, náplne misií až tak nie. Príliš to autori zahltili jednotvárnosťou, ktorá sa tiahne od samotného prostredia, až po misie. Je tu množstvo likvidácii banditov, zombíkov, čistenia území, miestami to predeľujú oddychovky, ako lovenie zveri, stopovanie, záchrana niekoho, našťastie to oživujú niektoré príbehové misie s viac cielenou náplňou.
Celé to prejdete približne za 30 hodín, z toho je okolo 6 hodín prestrihových scén, ale ak sa budete venovať všetkému, v hre strávite aj 40-50 hodín. V hre je už teraz všetok obsah, ktorý postupne pribúdal do PS4 verzie aj s New Game+ možnosťou a challenge módom, kde máte rôzne výzvy ako napríklad na motorke niekam prejsť s určitými podmienkami, alebo boje s hordou, alebo boje proti nepriateľom, kde sa budete snažiť prežiť čo najdlhšie. Je to pekné rozšírenie hry a prináša to typ akcie, ktorú v kampani nenájdete. Možno je až škoda, že tu nie je zapracovaná aj kooperácia, tá by sa pri výzvach hodila.
Technicky je hra postavená na Unreal engine, vďaka čomu bol port na PC jednoduchý a zdá sa, že aj celkom vyšiel. Minimálne mi hra nepadala, aj keď miestami v istých lokalitách som videl zvláštne spomalenia framerate. Sú tam aj niektoré zle naformátované české texty, ktoré sa prekrývajú alebo aj zle pomenované tlačidlo. Občas sa síce neobjavila NPC postava, alebo sa zombíci zasekli niekde v stene budovy, ale nebolo to časté. Čo sa týka AI niekedy si tlupa zombíkov nevedela poradiť, ako ma má nasledovať a zacyklili sa niekde v prostredí.
Čo sa týka ovládania na PC, je dobre dotiahnuté, viete si všetko predefinovať, nastaviť citlivosti myši a hlavne viete si upraviť aj FOV, kde 70 je na túto hru extra málo, viete ísť do maxima 100. Podpora Xbox a PS gamepadov tu nechýba. Grafické nastavenia sú tiež bohaté, aj keď vypnutie alebo zmena antialiasingu chýba.
Samotná vizuálna kvalita je miestami pôsobivá, miestami nie tak veľmi. Ak prechádzate lesmi a vyjdete na čistinky alebo veže, užijete si výhľady na hory a rozsiahle lesy. K tomu v prestrihových scénach vidieť veľmi slušné detaily postáv. Oproti tomu niektoré nasvietenia v noci a mimo lesov pôsobia plocho a príliš staticky. Tvorcovia si dali záležať aj na motorke, ktorá má dobrú fyziku, dobré ovládanie, možno pocit rýchlosti je ako z Babety a benzínu žerie viac ako nákladné auto (tankovanie po dvoch kilometroch nie je výhra), ale po hernej stránke je to v tejto oblasti dotiahnuté dobre.
Možno je škoda, že vývojári hru pre PC viac neupravili, zatiaľ tu nie je ani DLSS, aj keď do budúcnosti to autori nevylúčili, ale najväčšia škoda je, že oproti PS4 nezvýšili počty zombíkov. Aby sa to priblížilo k niečomu, čo by sme od zombíkmi zamorenej krajiny čakali. Čo vylepšili, je LOD nastavenie a objekty v prostredí už tak nedoskakujú, rovnako rýchlejšie nahrávanie, hlavne ak máte SSD, potešia aj kvalitnejšie textúr a samozrejme, aj vyšší framerate alebo podpora ultrawide rozlíšení.
Celkovo autori vytvorili v Days Gone dobrý základ pre značku. Nevieme, či bude niekedy pokračovať, ale ak by pokračovala, mali by na čom ďalej stavať. Vytvorili zaujímavý zombie svet, zaujímavú hlavnú postavu a aj niektoré vetvy príbehu sú veľmi dobré. Keďže však je to ich prvá otvorená hra, prejavuje sa stereotypnosť lokalít, len základné využitie možností sveta a nevyváženosť niektorých prvkov, ako sú príliš dlhé prestrihové scény a rozhovory alebo nudné jazdy prázdnym prostredím. Čo však tvorcovia spravili veľmi dobre už na prvýkrát, sú boje, pri ktorých sa zapotíte, musíte taktizovať a pripraviť sa na ne. Starostlivosť o motorku je tiež pekným doplnkom hrateľnosti. Čo sa týka samotného PC portu, ten je dobre zvládnutý - ako všetok obsah, tak aj malé vylepšenia potešia.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
TLOU MAN 44
6.5.2019
Po TLOU som čakal dlhých 6 rokov na kvalitnu zombie survival akciu.A dočkal som sa.Presnejšie pov...prečítať celé
|
7.0
MANTOR
26.2.2022
+ prostredie a atmosfera+ jazda na motorke+ grafika a zvuky+ hordy a ich nicenie+ do...
zobraziť
|
7.0
SUSPECTBUXO
17.6.2020
Days Gone je hrou dvoch tvárí. Môžeme si to kludne aj premenovať na hru dvoch rozličných polovíc. Je...
zobraziť
|
PS4
PC Vývoj: Sony / Bend Studio Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|