DOOM |
Dojmy z otvorenej bety vracajúcej sa legendy FPS žánru.
Kde bolo tam bolo, kedysi v minulosti, dostal som jedného dňa svoj prvý počítač a k nemu CD s hrami. Následne v tento deň zapínam počítač a vkladám CD do mechaniky. Na CD sa nachádza množstvo výborných hier, no moje oči zastavia na hre Doom. Púšťam túto hru a kochám sa týmto skvostom. O niekoľko rokov neskôr vychádza Quake 3 Arena, či Unreal Tournament. Keďže nie všetci v tej dobe mali doma počítač, chodievali sme s partiou do herne. Tieto hry ponúkli rýchlu, adrenalínovú hrateľnosť, výborne navrhnuté mapy, množstvo zbraní a akčných momentov. Možno vás napadá, prečo práve tieto tri hry spomínam. Dôvod je jednoduchý. Tento víkend sa konala beta chystaného Dooma, ktorý si väčšinou berie práve to najlepšie z týchto troch hier.
Ešte predtým než som sa naplno pustil do tejto multiplayerovej bety, zavítal som do grafických nastavení. K pokročilým nastaveniam sa síce nedostanete, no základné máte k dispozícií. Žiaľ po tom čo v základných nastaveniach zmeníte rozlíšenie a vypnete hru, hra si zmenu rozlíšenia úplne nezapamätá. Po ďalšom zapnutí sa vám v nastaveniach síce zobrazí ako prvé vami vybrané rozlíšenie, no v skutočnosti je nastavené iné a tak je treba ho znovu nastaviť.
Po tejto malej nepríjemnosti vám už nič nebráni, aby ste sa naplno vrhli do hry. Beta ponúkla dva režimy a to Team Deatmatch a Warpath. Prvý z nich istotne nemusím obšírnejšie predstavovať. Kto skôr zabije istý počet členov nepriateľského tímu, vyhráva. Druhý z nich je o čosi zaujímavejší. Jedná sa o variantu známeho capture the flag, kde sa na mape nachádza zóna, ktorá sa neustále pohybuje po definovanej trase. Zónu musíte obsadiť a zároveň ju čo najdlhšie udržať pod kontrolou. Oba módy sú časovo obmedzené(10 minút) a ak nestihnete splniť cieľ, vyhráva tím s najväčším počtom bodov.
Oba módy si môžete vyskúšať na dvoch ponúkaných mapách a to Infernal a Heatwave. Infernal je mapa s démonickou tematikou, ladená do tmavších odtieňov všemožných farieb. Pravidelne tu narazíte na miesta, ktoré sú pokryté krvou alebo z ktorých tečie krv. Naopak Heatwave by sa dala charakterizovať ako presný opak Infernal. Jedná sa o uzavretú arénu ladenú do svetlejších odtieňov rôznych farieb.
Dizajn ponúkaných máp je zvládnutý výborne. Vývojári zachytili esenciu Quake 3, či Unreal Tournament a tak rýchly pohyb a časté využívanie dvojitého skoku bude na dennom poriadku. Súčasťou každej mapy sú rôzne plošinky a teleporty, podobne ako ich poznáte z Quake. Na mapách sa pohybujete v dvoch šesťčlenných tímoch, čo je vzhľadom na strednú veľkosť máp úplne ideálne.
Základom hrateľnosti je byť neustále v pohybe a sledovať stav vašej munície, či množstvo aktuálneho života a brnenia. Nečakajte však žiaden auto heal. Na mapách sú rozmiestnené rôzne pickupy, ktorými si chýbajúce základné štatistiky doplníte. Okrem týchto štandardných pickupov ponúkla beta aj powerupy, ktorými si zvýšite istú špecifickú vlastnosť na obmedzený čas. Haste vám výrazne zvýši rýchlosť, ktorá vám výrazne pomôže s manévrovaním na bojisku. Quad damage zase zvýši váš damage štvornásobne. Jednou dobre mierenou ranou dokážete protivníka zabiť.
V určitých časových intervaloch sa na mapách objavujú ultimátne zbrane s obmedzenou muníciou, či démonická runa. Beta ponúkla jednu z ultimátnych zbraní a to Gaus Cannon, ktorá vás dokáže po jednom výstrele zabiť. Vítaným spestrením je spomínaná démonická runa, ktorá vás premení na démona, ktorého si sami vyberiete. Beta ponúkla démona revenanta opatreného jetpackom a účinnými raketometmi. Démonická premena je časovo obmedzená a preto aj napriek zvýšeným základným štatistikám démonov mám isté obavy o ich balans. Dúfajme, že sa tvorcom podarí túto oblasť správne vybalansovať. Často sa totižto stávalo, že niektorý revenant ihneď zomrel. Iný zase vydržal po celú dobu démonickej premeny, čím nepriateľský tím získal výraznú prevahu v celkovom skóre.
Doom by jednoznačne nebol Doomom bez svojich ikonických zbraní a tak niektoré z nich hráčom ponúkla aj beta. Do bojov si budete môcť zobrať ikonickú dvojhlavňovú brokovnicu, ťažký samopal, plazmovú pušku, či raketomet. Z noviniek beta ponúkla Vortex Rifle(sniperka), Lightning gun(elektrická puška), či Static Rifle(puška, ktorá naberá na sile s vašim pohybom). Všetky zbrane majú primárny spôsob paľby a tzv. weapon mód. Väčšinou sa jedná o zlepšenie účinnosti zbraní na väčšiu vzdialenosť, no trebárs taký raketomet vám dovolí vypálené rakety odpáliť skôr než príde ku kolízií s objektami.
Vplyv dnešnej doby sa nezaprie a tak musím po množstve odohratých hier skonštatovať, že hrateľnosť žiaľ má svoje muchy. Na začiatku každého zápasu si môžete vybrať jeden z predpripravených loadoutov. Každý loadout pozostáva z jednej primárnej a sekundárnej zbrane. K tomu si ešte pridajte jeden equipment( najmä granáty) a máte loadout hotový. Práve kvôli tomuto sú súboje pomalšie než v Quake. Dúfam, že v plnej hre bude alebo neskôr aspoň pribudne možnosť používať všetky zbrane behom zápasov. S veľkým množstvom dostupných zbraní by sa dali tvoriť pomerne zaujímavé taktiky pre danú situáciu.
Čo mnohých terajších hráčov istotne poteší, je obstojné množstvo možností, akými si svoju výbavu môžu upraviť. V prevažnej väčšine sa síce jedná o kozmetické úpravy zbraní a častí zbroje vášho avatara. Môžete si vybrať z obrovského množstva farieb a vzorov, ktorými môžete ozvláštniť buď svoju zbraňovú výbavu alebo vášho avatara.
Zaujímavým spestrením sú tzv. hack moduly, ktoré sa aktivujú po vašom respawne. Na časovo obmedzenú dobu, tak vidíte život vašich protivníkov alebo protivníka, ktorý vás zabil. Takisto máte možnosť vidieť dobu za ktorú sa pickupy nachádzajúce sa vo vašej blízkosti znovu objavia. Istou nevýhodou je, že po aktivácií hack modulu sa vám z inventáru odstráni a už ho nemôžete použiť, pokiaľ nezískate ďalší kus za odohraté zápasy. Vedel by som si predstaviť aj hack moduly so zaujímavejšími vylepšeniami, ktoré by ste mohli vašej postave napevno priradiť.
Čo sa týka audio stránky hry, tak sa dá povedať, že je na tom výborne. Celkový dojem však narušuje hlas hlásateľa, ktorý ohlasuje všetky dôležité veci odohrávajúce sa na mape. Po niekoľkých odohratých hrách vám jednoducho príde otravný. Vedel by som si predstaviť kompletne iný hlas alebo aspoň rôzne možnosti úprav hlasu aktuálneho hlásateľa.
Keďže pokročilé grafické nastavenia sú v hre uzamknuté, hra istotne neukázala svoj plný grafický potenciál. Aktuálna verzia však vôbec nie je zlá, no stále nájdete dosť miest s nízkymi textúrami a sem tam narazíte aj na neskoršie načítavanie textúr a pod. Pochváliť musím optimalizáciu, kde bez vypnutej vsync sa mi hra hýbala v stabilných 60 snímkach v rozlíšení 2560 x 1440. Z neznámeho dôvodu, keď zapnete vsync, zníži sa celkový počet snímok o polovicu.
Napriek tomu , že beta ponúkla len zlomok z plnej hry, ukázala dostatok obsahu na to, aby si hráči vytvorili vlastný názor a zároveň aj celkovú predstavu o tom, čo plná hra ponúkne. V zásade sa dá povedať, že aktuálny Doom zlučuje dve hry do jednej a preto subjektívne verím, že ponúkne to najlepšie z oboch svetov Dooma a Quake. Ak si k tomuto pridáme SnapMap editor, máme sa na čo tešiť. Dúfam, že vývojári budú hru istý čas po vydaní podporovať rôznymi balíčkami podobne ako CD Projekt Red. Zatiaľ vykročili správnym smerom a dúfajme, že sa tohto smeru budú držať aj po tom, čo plná hra vyjde. Subjektívne ma beta presvedčila a tak si už 13.5.2016, kedy hra vychádza mienim nového Dooma naplno vychutnať. A čo vy?
Rád by som sa týmto poďakoval všetkým ľuďom, čo čítajú/čítali moje články. Ubehlo 10 rokov od vydania môjho prvého článku. Dúfam, že mi toto krásne hobby s vyššou pravidelnosťou písania nových článkov vydrží ďalších 10 rokov.
Demon Possession started
|
Zbrane si môžete dizajnovo prispôsobiť vášmu štýlu rôznymi vzormi a farbami
|
Mapa Heatwave vyniká najmä týmto vysoko umiestneným otvorom z ktorého máte prístup k obom častiam mapy
|
Hranie za démona má svoje čaro
|
Jedna z ultimátnych zbraní - Gaus Cannon
|
Jedna z mojich zatiaľ najlepších hier - 2. miesto
|
Zoznam achievementov je úplne štandardný
|
Podobne ako zbrane, aj rôzne kusy vášho brnenia si môžete prispôsobiť vášmu štýlu
|
Mapa Infernal ladená do tmavších farieb a plná krvi
|
PC
PS4 Xbox One Game Pass Vývoj: Bethesda / id Software Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|