Company of Heroes |
PC
pridal eXzi 23.9.2006 o 1:14 pod používateľské recenzie
9.5
Druhá Svetová, ako ste ju ešte nezažily
Áno je to tak! Vo svete hier už je možne snáď všetko. Company of Heroes od známeho vývojarského tímu RELIC, ktorým mimochodom vďačíme za sériu Warhammer 40K Dawn of War - tento rok ešte pribudne už v poradí, druhí datadisk a to Dark Crusade, ale to je teraz vedľajšie. A tak nejde o amatérov. Samo o sebe je CoH veľmi principiálne podobná, W40K hlavne systémom hry.
https://img.sector.sk/files/novinky/2006-9-12-9-44-58/2min
i.jpg
CoH nieje len ďalšia WW2 RTSka do počtu. Posledné roky snáď niet mesiaca, kde nevyšla čo i len jedna z prostredia druhej svetovej. Čím je tak CoH výnimočná a čím, že po 4 mesiacoch ma prinútila opäť zakúsiť poriadny RTS zážitok? Dozviete sa nižšie.
Call of Duty ako RTS ???
Už pohľad na obrázky je zrejmé, že RELIC rúbal v grafickom engine pekne vysoko. Nečudo však konkurenciou mu je, mimochodom výborný JOINT TASK FORCE. CoH je graficky perfektný. Predstavte si Call of Duty 1 prenesené do vojnovej stratégie. Asi tak by som to opísal. Už pri In-Game animačkách pochopíte, že tvorcom išlo jednak o dobre vyzerajúcu hru, ale aj dostať troška tej COD atmosféry do ich hry.
Musím uznať darí sa to a vy len s nemým úžasom pozorujete, tie skvelé efekty a grafiku. Každý vojak je veľmi detailne animovaný a pri priblížení je vidieť dokonca presný typ zbrane. Či je to Springfield, BAR, alebo Thompson samopal, všetko to majú vojaci naozaj v rukách a nie len staticky prichytené. Hutná atmosféra a veľký počet efektov a k tomu rev 7.1 Priestorového zvuku, Vás ochromí podobne, ako keď ste kedysi hrali Call of Duty.
Ruku v ruke ide s hrou a jej grafikou bohužiaľ, aj jej Hardvérová náročnosť. Ak ste si mysleli doteraz, že nadupané PC je výsadou FPS hier typu F.E.A.R a pod. Ste na omyle. O tom, že Vám môže sekať RTSka Vás už možno presvedčil JTF.
Za krásu sa proste platí a tak poteší možnosť odladiť si hru na 2 typy strojov. Máte na výber medzi LOW/HIGH modelmi a tak podľa toho, Vám hra uzamkne nastavenia grafiky aj na položkách, ako Terén, Lesy a pokročilé shadery a tiene. Poviem toľko, že ani minimálne/medium detaily, hre neškodia.
Práve naopak. V RTS ide práve o hrateľnosť. A načo Vám bude graficky úchvatná grafika, keď po trhnutí myšou skočíte z 40 FPS na 10 . Myslím, že ak by som mal označiť jediné mínus tejto hry bude to asi HW náročnosť.
Seržant blíži sa k nám tank !!!
Poďme si povedať dačo priamo o CoH. Tak začneme asi kampaňou, ktorá číta 12 misií. V krátkosti spomeniem pár z nich a to hneď prvá misia Vylodenie v Normandií, alebo predvoj vylodenia a to parašutistický útok s cieľom odrezať posily k pláži. Či dobývanie francúzskeho mesta Carentan. Túto misiu si konkrétne prejdete 2x. Vysvetlím. V prvej misií máte za úlohu, toto mesto obsadiť. Máte 2 strategické budovy a to Kostol a Radnicu mesta. Keď mesto v prvej časti dobijete, nasleduje druhá misia, kde mesto bránite v časovom intervale. Proste Vám dajú 10 min na pred prípravu a potom začína 15 minútové peklo na ostro :) .
Pokiaľ ste hrali W40K tak pre Vás interface a ovládanie nebudú problém. Na rozdiel od väčšiny RTS tu priamo nestaviate základne. To sa týka len MultiPlayeru.
Pri Kampani máte vždy, jasný cieľ misie a čo oceňujem aj dosť podrobný brífink. Aspoň sa Vám nestane, že nebudete vedieť o dačom, čo je dôležité a Vám to unikne a misiu si budete musieť zopakovať. Veľký pozor si dávajte na ukladanie hry !!! Hra ju totiž neukladá sama. Maximálne na začiatku misie.
Vojsko, ako sa patrí
Takže Vašmi zverencami, sú skoro vždy vojaci. Ide o rôzne špecializované skupiny vojakov a navyše delené do skupín. Máte tu Sólo Snipera, Inžinierský tím, Rangerov alebo Výsadkárov. Každý tím obsahuje vždy poltuctu vojakov t.j 6. Zaujímavé je, že aj keď máte len 6tich v skupine je to solídna grupa. Týmov môžete mať naraz samozrejme viac. Prvé čo sa mi celkom pozdávalo, že jednotlivý vojaci nemajú životy, ale sú vlastne spojený, ako skupina, kde jeden je veliteľ + 5 členov. Pokiaľ teda stratíte všetkých, ale zostane Vám aspoň jeden je možné daný tím doplniť. Je to jednoducho preto, že vojaci, ako tím za zabitie nepriateľa, alebo likvidáciu tanku dostávajú EXP. A postupne sa vylepšujú. Takže ak mal dakto s tímu už 3 hodnotenia, tak pri doplnení stavu na 6 sú všetci povýšený.
Viem som to dosť blbo rozobral, ale čo už. Takže vojaci môžu podobne, ako v JTF naraziť na rôzne predmety, ako je ľahší prenostný guľomet alebo bazuku. Tieto zbrane si vojaci berú zo sebou. V niektorých prípadoch určite využijete možnosť upgradu 2 členov na bazukistov. V štandartnej výbave tímu, patria aj Frag granáty a výbušniny. Svojím spôsobom je každý tím, také malé KOMANDO od všetkého. Čo uvidí to zničí :) .
O tom, ako sa Vám výbava každej skupiny vojakov v priebehu hrania zíde, ani nehovorím. Inžinieri sú v hre podstate len na 3 veci. Stavanie a kladenie mín či, ako obsadzovatelia statický bodov.
Celá hra je postavená na prísune surovín. Delia sa na 3 časti. Vojenská sila, Munícia a palivo. To prvé slúži na nákup techniky, vojska a budov. Munícia je pre využívanie špecializovaných budov, alebo vlastností buď, ako Vás Komandéra či daktorých vozidiel. To posledné "palivo" je veľmi dôležité pri tankoch. Bez tejto suroviny, tanky proste nevyrobíte. Každá s týchto surovín, okrem prvej sa regeneruje automaticky a teda čiastočne dostávate do kasy už od započatia misie. Ale rýchlosť prírastku je veľmi obmedzená a rozšíriť sa dá len pomocou obsadenia, príslušného stanoviska a vybudovania Observatória.
Čo sa týka Tankov a džípov sú súčasťou tejto hry, ale nehrajú hlavnú úlohu. Len vtedy, keď je na scéne veľké množstvo nepriateľských tankov. Čo poteší je zaujímavo vyriešené zničenie. Pokiaľ tank nerozprášite delostrelectvom na kašu, je možné poškodiť jednotlivé časti tanku. Môžete mu zničiť motor, zastreliť hornú posádku, alebo ju zabiť úplne a tank sa stane nekontrolovateľným a šinie si to kade ľahšie. Ešte pridám, že vojaci sa môžu skrývať jednak v domoch, ale aj za prekážky čo im poskytuje lepšie krytie.
Umelá Inteligencia
Viem, že CPU, ako hráč nieje vždy fér, alebo je tupí jak tágo. No v prípade CoH, je AI celkom v poriadku a nič Vám nedá zadarmo. Keď CPU strieľa z Artilérie pohotovo stiahne pechotu a tanky do bezpečia. Keď má možnosť, kryje si vojsko za prekážky rovnako, ako vy. Používa čo sa dá aby minimalizoval svoje straty. Je to adekvátny súper, ktorý Vám ani v Skirmishy nič nedaruje.
Multiplayer
Máte možnosť si vybrať buďto hru po sieti, alebo cez Internet. V podstate sa MP veľmi nelíši od Skirmisha s CPU a tak ide o to, aké pravidlo si nastavíte. Buď hra na Victory Points, alebo Destroy All. Pri VP ide o dačo podobné Battlefieldu. Máte vždy záporný počet stanovísk. Kde jedno je na každého strane a druhé je neutrálne. Obsadením väčšiny, znižujete body súperovi. No nepoteším ľudí s pomalým pripojením. Nám to s kámošom na 12 Mbps linke išlo len tak tak. A to mávame pingy okolo 30-50 ms bohužiaľ, je to daň za prenos podstane väčšieho množstva dát. Ale i keď sme občas mali delay lagy, no hrať sa to dalo dobre. A MP je špičkový.
Záverečný Verdikt
Je to naozaj ťažké. Vážne nebyť tej HW náročnosti a nevyladenosti pre slabšie zostavy, bola by CoH snáď najdokonalejšou RTS z prostredia druhej svetovej vojny. Vysoké hodnotenie dostala za neobyčajne skvelú grafiku a atmosféru boja, aký sa v RTSkách veľmi nevyskytuje.
+ Grafika
+ Hrateľnosť a Atmosféra
+ Vyvážená AI
+ Veľmi dobré ovládanie
+ Rozmanité misie v kampani
+ Skvelý brífink a animácie
+ Efekty
+ Vojaci nepôsobia meravo
+ Systém riadenia a vylepšovania vojska.
- Hardwarové Nároky
- Neodladený sieťoví kód
Áno je to tak! Vo svete hier už je možne snáď všetko. Company of Heroes od známeho vývojarského tímu RELIC, ktorým mimochodom vďačíme za sériu Warhammer 40K Dawn of War - tento rok ešte pribudne už v poradí, druhí datadisk a to Dark Crusade, ale to je teraz vedľajšie. A tak nejde o amatérov. Samo o sebe je CoH veľmi principiálne podobná, W40K hlavne systémom hry.
https://img.sector.sk/files/novinky/2006-9-12-9-44-58/2min
i.jpg
CoH nieje len ďalšia WW2 RTSka do počtu. Posledné roky snáď niet mesiaca, kde nevyšla čo i len jedna z prostredia druhej svetovej. Čím je tak CoH výnimočná a čím, že po 4 mesiacoch ma prinútila opäť zakúsiť poriadny RTS zážitok? Dozviete sa nižšie.
Call of Duty ako RTS ???
Už pohľad na obrázky je zrejmé, že RELIC rúbal v grafickom engine pekne vysoko. Nečudo však konkurenciou mu je, mimochodom výborný JOINT TASK FORCE. CoH je graficky perfektný. Predstavte si Call of Duty 1 prenesené do vojnovej stratégie. Asi tak by som to opísal. Už pri In-Game animačkách pochopíte, že tvorcom išlo jednak o dobre vyzerajúcu hru, ale aj dostať troška tej COD atmosféry do ich hry.
Musím uznať darí sa to a vy len s nemým úžasom pozorujete, tie skvelé efekty a grafiku. Každý vojak je veľmi detailne animovaný a pri priblížení je vidieť dokonca presný typ zbrane. Či je to Springfield, BAR, alebo Thompson samopal, všetko to majú vojaci naozaj v rukách a nie len staticky prichytené. Hutná atmosféra a veľký počet efektov a k tomu rev 7.1 Priestorového zvuku, Vás ochromí podobne, ako keď ste kedysi hrali Call of Duty.
Ruku v ruke ide s hrou a jej grafikou bohužiaľ, aj jej Hardvérová náročnosť. Ak ste si mysleli doteraz, že nadupané PC je výsadou FPS hier typu F.E.A.R a pod. Ste na omyle. O tom, že Vám môže sekať RTSka Vás už možno presvedčil JTF.
Za krásu sa proste platí a tak poteší možnosť odladiť si hru na 2 typy strojov. Máte na výber medzi LOW/HIGH modelmi a tak podľa toho, Vám hra uzamkne nastavenia grafiky aj na položkách, ako Terén, Lesy a pokročilé shadery a tiene. Poviem toľko, že ani minimálne/medium detaily, hre neškodia.
Práve naopak. V RTS ide práve o hrateľnosť. A načo Vám bude graficky úchvatná grafika, keď po trhnutí myšou skočíte z 40 FPS na 10 . Myslím, že ak by som mal označiť jediné mínus tejto hry bude to asi HW náročnosť.
Seržant blíži sa k nám tank !!!
Poďme si povedať dačo priamo o CoH. Tak začneme asi kampaňou, ktorá číta 12 misií. V krátkosti spomeniem pár z nich a to hneď prvá misia Vylodenie v Normandií, alebo predvoj vylodenia a to parašutistický útok s cieľom odrezať posily k pláži. Či dobývanie francúzskeho mesta Carentan. Túto misiu si konkrétne prejdete 2x. Vysvetlím. V prvej misií máte za úlohu, toto mesto obsadiť. Máte 2 strategické budovy a to Kostol a Radnicu mesta. Keď mesto v prvej časti dobijete, nasleduje druhá misia, kde mesto bránite v časovom intervale. Proste Vám dajú 10 min na pred prípravu a potom začína 15 minútové peklo na ostro :) .
Pokiaľ ste hrali W40K tak pre Vás interface a ovládanie nebudú problém. Na rozdiel od väčšiny RTS tu priamo nestaviate základne. To sa týka len MultiPlayeru.
Pri Kampani máte vždy, jasný cieľ misie a čo oceňujem aj dosť podrobný brífink. Aspoň sa Vám nestane, že nebudete vedieť o dačom, čo je dôležité a Vám to unikne a misiu si budete musieť zopakovať. Veľký pozor si dávajte na ukladanie hry !!! Hra ju totiž neukladá sama. Maximálne na začiatku misie.
Vojsko, ako sa patrí
Takže Vašmi zverencami, sú skoro vždy vojaci. Ide o rôzne špecializované skupiny vojakov a navyše delené do skupín. Máte tu Sólo Snipera, Inžinierský tím, Rangerov alebo Výsadkárov. Každý tím obsahuje vždy poltuctu vojakov t.j 6. Zaujímavé je, že aj keď máte len 6tich v skupine je to solídna grupa. Týmov môžete mať naraz samozrejme viac. Prvé čo sa mi celkom pozdávalo, že jednotlivý vojaci nemajú životy, ale sú vlastne spojený, ako skupina, kde jeden je veliteľ + 5 členov. Pokiaľ teda stratíte všetkých, ale zostane Vám aspoň jeden je možné daný tím doplniť. Je to jednoducho preto, že vojaci, ako tím za zabitie nepriateľa, alebo likvidáciu tanku dostávajú EXP. A postupne sa vylepšujú. Takže ak mal dakto s tímu už 3 hodnotenia, tak pri doplnení stavu na 6 sú všetci povýšený.
Viem som to dosť blbo rozobral, ale čo už. Takže vojaci môžu podobne, ako v JTF naraziť na rôzne predmety, ako je ľahší prenostný guľomet alebo bazuku. Tieto zbrane si vojaci berú zo sebou. V niektorých prípadoch určite využijete možnosť upgradu 2 členov na bazukistov. V štandartnej výbave tímu, patria aj Frag granáty a výbušniny. Svojím spôsobom je každý tím, také malé KOMANDO od všetkého. Čo uvidí to zničí :) .
O tom, ako sa Vám výbava každej skupiny vojakov v priebehu hrania zíde, ani nehovorím. Inžinieri sú v hre podstate len na 3 veci. Stavanie a kladenie mín či, ako obsadzovatelia statický bodov.
Celá hra je postavená na prísune surovín. Delia sa na 3 časti. Vojenská sila, Munícia a palivo. To prvé slúži na nákup techniky, vojska a budov. Munícia je pre využívanie špecializovaných budov, alebo vlastností buď, ako Vás Komandéra či daktorých vozidiel. To posledné "palivo" je veľmi dôležité pri tankoch. Bez tejto suroviny, tanky proste nevyrobíte. Každá s týchto surovín, okrem prvej sa regeneruje automaticky a teda čiastočne dostávate do kasy už od započatia misie. Ale rýchlosť prírastku je veľmi obmedzená a rozšíriť sa dá len pomocou obsadenia, príslušného stanoviska a vybudovania Observatória.
Čo sa týka Tankov a džípov sú súčasťou tejto hry, ale nehrajú hlavnú úlohu. Len vtedy, keď je na scéne veľké množstvo nepriateľských tankov. Čo poteší je zaujímavo vyriešené zničenie. Pokiaľ tank nerozprášite delostrelectvom na kašu, je možné poškodiť jednotlivé časti tanku. Môžete mu zničiť motor, zastreliť hornú posádku, alebo ju zabiť úplne a tank sa stane nekontrolovateľným a šinie si to kade ľahšie. Ešte pridám, že vojaci sa môžu skrývať jednak v domoch, ale aj za prekážky čo im poskytuje lepšie krytie.
Umelá Inteligencia
Viem, že CPU, ako hráč nieje vždy fér, alebo je tupí jak tágo. No v prípade CoH, je AI celkom v poriadku a nič Vám nedá zadarmo. Keď CPU strieľa z Artilérie pohotovo stiahne pechotu a tanky do bezpečia. Keď má možnosť, kryje si vojsko za prekážky rovnako, ako vy. Používa čo sa dá aby minimalizoval svoje straty. Je to adekvátny súper, ktorý Vám ani v Skirmishy nič nedaruje.
Multiplayer
Máte možnosť si vybrať buďto hru po sieti, alebo cez Internet. V podstate sa MP veľmi nelíši od Skirmisha s CPU a tak ide o to, aké pravidlo si nastavíte. Buď hra na Victory Points, alebo Destroy All. Pri VP ide o dačo podobné Battlefieldu. Máte vždy záporný počet stanovísk. Kde jedno je na každého strane a druhé je neutrálne. Obsadením väčšiny, znižujete body súperovi. No nepoteším ľudí s pomalým pripojením. Nám to s kámošom na 12 Mbps linke išlo len tak tak. A to mávame pingy okolo 30-50 ms bohužiaľ, je to daň za prenos podstane väčšieho množstva dát. Ale i keď sme občas mali delay lagy, no hrať sa to dalo dobre. A MP je špičkový.
Záverečný Verdikt
Je to naozaj ťažké. Vážne nebyť tej HW náročnosti a nevyladenosti pre slabšie zostavy, bola by CoH snáď najdokonalejšou RTS z prostredia druhej svetovej vojny. Vysoké hodnotenie dostala za neobyčajne skvelú grafiku a atmosféru boja, aký sa v RTSkách veľmi nevyskytuje.
+ Grafika
+ Hrateľnosť a Atmosféra
+ Vyvážená AI
+ Veľmi dobré ovládanie
+ Rozmanité misie v kampani
+ Skvelý brífink a animácie
+ Efekty
+ Vojaci nepôsobia meravo
+ Systém riadenia a vylepšovania vojska.
- Hardwarové Nároky
- Neodladený sieťoví kód
napísal eXzi 23.9.2006
Páči sa mi!
9.5
COMPANY OF HEROES
PC
iOS Android Vývoj: THQ / Relic Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|