Enemy Territory: Quake Wars |
PC
pridal swoop 20.1.2007 o 23:37 pod používateľské preview
9.5
Mám rád First Person Shooter žáner. Jednoducho mám. Ale na hranie, bohužiaľ, nemám veľa času. Mám ho až tak málo, že je pre mňa skoro nemožné sa dostať aspoň do minimálnej formy na to aby som sa mohol ako-tak zapojiť do LAN hry. A preto obľubujem singleplayer. Uložím hru (takmer) kedy chcem a môžem sa k nej vrátiť trebárs aj o týždeň.
Bohužiaľ, trend a herná scéna sa neriadi podľa mňa a skoro každý deň počujem ako sa firmy začínajú viac sústrediť na multiplayer. Stále viac a viac počujem aké je online hranie super a všetky tie veci okolo. Ono na tom asi niečo bude. Mohol by som sa tu rozpísať na niekoľkých stranách, že to marketingové oddelenia nám chcú naordinovať čo máme kupovať, ale veď na to má každý svoj (odlišný) názor. Poďme radšej k veci.
Všetky tie tlačové správy, vyhlásenia, a novinky na herných serveroch predsa len spôsobujú jednu vec. Aj ja, zarytý singleplayer hráč, pokukujem po čisto multiplayer hrách. Ale keďže multiplayer vyžaduje čas, snažím sa zvážiť všetky možnosti a vybrať si tú najlepšiu. Takú hru do ktorej vložený čas nebudem ľutovať.
Na to aby sa mi hra páčila (obzvlášť v roku 2007) musí mať dobrú grafiku (to je dosť ťažko definovateľný - subjektívny - termín). Čo to znamená. Textúry musia byť "dnešné" (nemusia byť extrémne detailné), svetlo / tieň / tma by mali byť "všadeprítomné" a nakoniec 3D zobrazenie by malo byť čo najbližšie filmovej kamere.
Tá posledná požiadavka je podľa mňa najdôležitejšia. Mnohým, inak nesmierne podareným hrám, chýba realistická perspektíva. Ale práve v tejto oblasti sa vždy darilo id Software vyniknúť. Ďalšie enginy ktoré sú v tomto viac než dobré: Gamebrio (TES4: Oblivion), engine použitý v GHOST RECON: Advanced Warfighter a Unreal 3 (RAINBOW 6: Vegas). Ale pozor, Unreal 3 engine treba najskôr dobre nakonfigurovať! Z hier ktoré zatiaľ nevyšli je na tom najlepšie STALKER.
Všetky vymenované enginy majú jedno spoločné a to že dokážu výborne zobrazovať exteriéry. To zatiaľ engine(y) od pánov z id Software nedokázal(i) a bolo im to mnoho-krát vyčítané. Najviac to bolo viditeľné pri Quake 4 kde "exteriéry" boli iba úzke uličky ohraničené valom a bitmapou okolitého sveta. To by sa ale malo s príchodom Enemy Territory: Quake Wars zmeniť.
Tak čo by malo Quake Wars priniesť. Dve hrateľné armády, každá so svojimn úplne odlišným pocitom z hry a rozdielnymi technológiami, schopnosťami, zbraňami, vozidlami a budovami. Boj zameraný na splnenie kľúčových úloh - obsadenie / vybudovanie / zničenie objektov - ale s "otvoreným koncom" na umožnenie neobmedzenej stratégie a improvizácie (misie a taktika). Úplne individuálne úlohy a ciele na získanie skúseností a hodnosti počas jednotlivej misie alebo obrovskej kampane troch spojených misií. Množstvo pozemnej, námornej a vzdušnej techniky s viacerými bojovými funkciami - vodič, strelec, pasažier alebo dokonca veliteľ. Neobmedzené strategické možnosti vďaka zasaditeľným radarom, palebnej podpore a obranným vežiam. "Namakaná" technológia, kde sa skĺbujú super efekty, realistická fyzika a optimalizovaná sieťová komunikácia do predtým nevídanej online zábavy. Toto nám je teda sľúbené čo sa týka gameplay.
Pozrime sa čo, podľa samotných autorov, môžeme čakať v oblasti grafiky. DOOM 3 engine s niekoľkými zásadnými vylepšeniami. Revolučná MEGATEXTURE technológia vyvinutá Johnom Carmackom umožňujúca navrhnúť úplne jedinečné mapy s neopakujúcim sa terénom. Bojisko, zobrazené až po horizont bez zahmlievania vzdialených lokácií, o rozlohe viac ako jednej štvorcovej míle s vysokými detailami. Každá mapa je odvodená z 32.000 x 32.000 bodov (1024 megapixelov) veľkej bitmapy a šikovne skomprimovaná tak že zaberie iba 8 MB video pamäte. Ďalej sa môžeme tešiť na self-shadowing a "bloom" efekt podobným tomu HDR, ktoré umožňujú dynamické svetlo podľa dennej a nočnej doby s presnou simuláciou atmosféry, vegetácie, počasia a prírodného osvetlenia a verných tieňov.
No a samozrejme pri online hraní sú ovládanie a sieťová časť tiež veľmi dôležité. ET: QW má nový systém kontroly a odozvy (player control and feedback) s precíznou fyzikou a optimalizovanou sieťovou časťou. Sieťová komunikácia používa proti-trhaniu (anti-lag) zameranú technológiu.
No a čo to znamená pre nás? To všetko len uvidíme. Snažil som sa nájsť a pozorne pozrieť všetky dostupné screenshoty a videá a prísľub svetlej budúcnosti tam je. id Software má šancu dobehnúť náskok ostatných firiem v oblasti sieťovej hry (pomáha im v tom Splash Damage) a 3D enginov.
Myslím, že ET: QW bude tým čím malo byť (alebo prekoná) Battlefield 2142. Najváčší prínos vidím v dvoch ÚPLNE odlišných rasách, ich schopnostiach a technike. Naviac fakt že mapa je rozdelená do fáz by malo mať za následok, že sa vytvorí takzvaný "pohyblivý front", kde sa bude sústreďovať väčšina boja a nebude treba pobehovať po bojisku aby hráč našiel nejakú akciu. Neviem si presne predstaviť ako to bude s hrateľnosťou za Stroggov, keďže v zatiaľ ukázaných kampaniach vlastne iba bránili územie a to nie je moc progresívna aktivita. Dúfajme, že autori myslia aj na Stroggovských sympatizantov. Grafika je presne taká akú by som si želal v multiplayer hre - detailná ale nie vyumelkovaná. Tu by som povedal, ze sa mi to páči viac ako ohlásený Crysis (nekameňujte ma - Crysis bol zatiaľ prezentovaný ako singleplayer a to je rozdiel, okrem toho si myslím, že interiéry v prvom CryEngine boli pre autorov iba vedľajšie).
Takže treba čakať a v lete sa dočkáme. Spash Damage sú vlastne banda nadšencov ktorí robili modifikácie (módy) na Doom 3 a majú obrovské skúsenosti (Wolfenstein: Enemy Terrotory). Ak teda nevydajú hru v takom stave ako bol na začiatku Battlefield 2142 nemalo by to dopadnúť príliš zle. Pre mnohých to bude jednoznačne hodné "kúpy" v obchode BitTorrent a my ostatní si počkáme aké budú odozvy a recenzie a podľa toho buď kúpime alebo nie.
P.S.: Odporúčam zmrknúť videá ( https://www.myspace.com/splash_damage ) s hlavným dizajnérom Splash Damage (aspoň to prvé). Popisuje hru do detailov a je tam aj humor.
P.S.2: Ako prípravku som si naordinoval Battlefield 2142 Demo a musím povedať že je to dobré. Ako graficky tak aj hrateľne. Teraz sa už len teším na "pohyblivý front".
Bohužiaľ, trend a herná scéna sa neriadi podľa mňa a skoro každý deň počujem ako sa firmy začínajú viac sústrediť na multiplayer. Stále viac a viac počujem aké je online hranie super a všetky tie veci okolo. Ono na tom asi niečo bude. Mohol by som sa tu rozpísať na niekoľkých stranách, že to marketingové oddelenia nám chcú naordinovať čo máme kupovať, ale veď na to má každý svoj (odlišný) názor. Poďme radšej k veci.
Všetky tie tlačové správy, vyhlásenia, a novinky na herných serveroch predsa len spôsobujú jednu vec. Aj ja, zarytý singleplayer hráč, pokukujem po čisto multiplayer hrách. Ale keďže multiplayer vyžaduje čas, snažím sa zvážiť všetky možnosti a vybrať si tú najlepšiu. Takú hru do ktorej vložený čas nebudem ľutovať.
Na to aby sa mi hra páčila (obzvlášť v roku 2007) musí mať dobrú grafiku (to je dosť ťažko definovateľný - subjektívny - termín). Čo to znamená. Textúry musia byť "dnešné" (nemusia byť extrémne detailné), svetlo / tieň / tma by mali byť "všadeprítomné" a nakoniec 3D zobrazenie by malo byť čo najbližšie filmovej kamere.
Tá posledná požiadavka je podľa mňa najdôležitejšia. Mnohým, inak nesmierne podareným hrám, chýba realistická perspektíva. Ale práve v tejto oblasti sa vždy darilo id Software vyniknúť. Ďalšie enginy ktoré sú v tomto viac než dobré: Gamebrio (TES4: Oblivion), engine použitý v GHOST RECON: Advanced Warfighter a Unreal 3 (RAINBOW 6: Vegas). Ale pozor, Unreal 3 engine treba najskôr dobre nakonfigurovať! Z hier ktoré zatiaľ nevyšli je na tom najlepšie STALKER.
Všetky vymenované enginy majú jedno spoločné a to že dokážu výborne zobrazovať exteriéry. To zatiaľ engine(y) od pánov z id Software nedokázal(i) a bolo im to mnoho-krát vyčítané. Najviac to bolo viditeľné pri Quake 4 kde "exteriéry" boli iba úzke uličky ohraničené valom a bitmapou okolitého sveta. To by sa ale malo s príchodom Enemy Territory: Quake Wars zmeniť.
Tak čo by malo Quake Wars priniesť. Dve hrateľné armády, každá so svojimn úplne odlišným pocitom z hry a rozdielnymi technológiami, schopnosťami, zbraňami, vozidlami a budovami. Boj zameraný na splnenie kľúčových úloh - obsadenie / vybudovanie / zničenie objektov - ale s "otvoreným koncom" na umožnenie neobmedzenej stratégie a improvizácie (misie a taktika). Úplne individuálne úlohy a ciele na získanie skúseností a hodnosti počas jednotlivej misie alebo obrovskej kampane troch spojených misií. Množstvo pozemnej, námornej a vzdušnej techniky s viacerými bojovými funkciami - vodič, strelec, pasažier alebo dokonca veliteľ. Neobmedzené strategické možnosti vďaka zasaditeľným radarom, palebnej podpore a obranným vežiam. "Namakaná" technológia, kde sa skĺbujú super efekty, realistická fyzika a optimalizovaná sieťová komunikácia do predtým nevídanej online zábavy. Toto nám je teda sľúbené čo sa týka gameplay.
Pozrime sa čo, podľa samotných autorov, môžeme čakať v oblasti grafiky. DOOM 3 engine s niekoľkými zásadnými vylepšeniami. Revolučná MEGATEXTURE technológia vyvinutá Johnom Carmackom umožňujúca navrhnúť úplne jedinečné mapy s neopakujúcim sa terénom. Bojisko, zobrazené až po horizont bez zahmlievania vzdialených lokácií, o rozlohe viac ako jednej štvorcovej míle s vysokými detailami. Každá mapa je odvodená z 32.000 x 32.000 bodov (1024 megapixelov) veľkej bitmapy a šikovne skomprimovaná tak že zaberie iba 8 MB video pamäte. Ďalej sa môžeme tešiť na self-shadowing a "bloom" efekt podobným tomu HDR, ktoré umožňujú dynamické svetlo podľa dennej a nočnej doby s presnou simuláciou atmosféry, vegetácie, počasia a prírodného osvetlenia a verných tieňov.
No a samozrejme pri online hraní sú ovládanie a sieťová časť tiež veľmi dôležité. ET: QW má nový systém kontroly a odozvy (player control and feedback) s precíznou fyzikou a optimalizovanou sieťovou časťou. Sieťová komunikácia používa proti-trhaniu (anti-lag) zameranú technológiu.
No a čo to znamená pre nás? To všetko len uvidíme. Snažil som sa nájsť a pozorne pozrieť všetky dostupné screenshoty a videá a prísľub svetlej budúcnosti tam je. id Software má šancu dobehnúť náskok ostatných firiem v oblasti sieťovej hry (pomáha im v tom Splash Damage) a 3D enginov.
Myslím, že ET: QW bude tým čím malo byť (alebo prekoná) Battlefield 2142. Najváčší prínos vidím v dvoch ÚPLNE odlišných rasách, ich schopnostiach a technike. Naviac fakt že mapa je rozdelená do fáz by malo mať za následok, že sa vytvorí takzvaný "pohyblivý front", kde sa bude sústreďovať väčšina boja a nebude treba pobehovať po bojisku aby hráč našiel nejakú akciu. Neviem si presne predstaviť ako to bude s hrateľnosťou za Stroggov, keďže v zatiaľ ukázaných kampaniach vlastne iba bránili územie a to nie je moc progresívna aktivita. Dúfajme, že autori myslia aj na Stroggovských sympatizantov. Grafika je presne taká akú by som si želal v multiplayer hre - detailná ale nie vyumelkovaná. Tu by som povedal, ze sa mi to páči viac ako ohlásený Crysis (nekameňujte ma - Crysis bol zatiaľ prezentovaný ako singleplayer a to je rozdiel, okrem toho si myslím, že interiéry v prvom CryEngine boli pre autorov iba vedľajšie).
Takže treba čakať a v lete sa dočkáme. Spash Damage sú vlastne banda nadšencov ktorí robili modifikácie (módy) na Doom 3 a majú obrovské skúsenosti (Wolfenstein: Enemy Terrotory). Ak teda nevydajú hru v takom stave ako bol na začiatku Battlefield 2142 nemalo by to dopadnúť príliš zle. Pre mnohých to bude jednoznačne hodné "kúpy" v obchode BitTorrent a my ostatní si počkáme aké budú odozvy a recenzie a podľa toho buď kúpime alebo nie.
P.S.: Odporúčam zmrknúť videá ( https://www.myspace.com/splash_damage ) s hlavným dizajnérom Splash Damage (aspoň to prvé). Popisuje hru do detailov a je tam aj humor.
P.S.2: Ako prípravku som si naordinoval Battlefield 2142 Demo a musím povedať že je to dobré. Ako graficky tak aj hrateľne. Teraz sa už len teším na "pohyblivý front".
napísal swoop 20.1.2007
Páči sa mi!
9.5
ENEMY TERRITORY: QUAKE WARS
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Activision / id Software/Splash Damage
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|