Tomb Raider 10th Anniversary Edition |
Bolo to v roku 1996, keď sa celý herný svet otriasol od príchodu legendy menom Tomb Raider, ktorá sa na vtedajšiu dobu mohla pochváliť nielen úctyhodnou 3D grafikou, ale aj nápaditými prostrediami a logickými hádankami. Ihneď si získala množstvo priaznivcov a fanúšikov, predali sa milióny kusov po celom svete, o priemernom hodnotení okolo 93% ani nehovoriac. Minulý rok oslávila Lara už svoje 10.
PC
pridal Griever 12.8.2007 o 21:44 pod používateľské recenzie
8.8
Bolo to v roku 1996, keď sa celý herný svet otriasol od príchodu legendy menom Tomb Raider, ktorá sa na vtedajšiu dobu mohla pochváliť nielen úctyhodnou 3D grafikou, ale aj nápaditými prostrediami a logickými hádankami. Ihneď si získala množstvo priaznivcov a fanúšikov, predali sa milióny kusov po celom svete, o priemernom hodnotení okolo 93% ani nehovoriac. Minulý rok oslávila Lara už svoje 10. narodeniny a pri tejto príležitosti sa tvorcovia rozhodli odmeniť skalných priaznivcov série a taktiež aj mladších hráčov, ktorí ešte nemali príležitosť zahrať si prvý diel. Prichádza totiž remake prvého dobrodružstva pôvabnej archeologičky pod názvom Tomb Raider: Anniversary.
Ak ste doteraz nevykrádali hrobky niekde v južnom Peru, určite sa k vám už dostala informácia o výmene tvorcov TR – Core za Crystal Dynamics a taktiež asi viete o ich poslednom výtvore TR: Legend. Práve z posledného menovaného si hra berie to najlepšie a snaží sa prísť aj s niečím vlastným. Poďme si teda bližšie predstaviť už druhú (aj keď nie plnohodnotnú) časť novodobej Lary Croft.
Lara sa tento krát vydáva po stope legendárneho artefaktu menom Scion, ktorý môže odhaliť záhadu starovekej civilizácie Atlantídy, ktorá údajne pred mnohými tisícročiami zmizla nevedno kam. Tento kšeft si u Lary objednala majiteľka prosperujúcej spoločnosti Natla Technologies, Jacquelin Natla, nie však z dôvodu poznávania histórie, ale z vlastných zlomyseľných plánov. Nehľadajte za tým žiadne nečakané zvraty (nemýliť so zvratkami) a nečakajte žiadnu príbehovú bombu, skrátka taký ľahký nad priemer. Do hier tohto typu ale úplne postačuje.
Hra sa drží presného scenára originálu, takže udalosti, rozhovory a väčšina hádaniek sú totožné, respektíve len s malými zmenami. Fanúšikovia celkom určite rozpoznajú už dobre známe situácie, ku ktorým sú šikovne zakomponované nové pohyby, spolu s novými hádankami a možnosťami (o tých neskôr). Ak patríte k tým šťastlivcom, ktorí hru hrali, už úvodné menu s dobre známou Tomb Raider „znelkou“ vám do očí vyhrkne slzy nostalgie. Tu to ale zďaleka nekončí, celá hra je totiž až po uši prepchatá nostalgickými spomienkami.
Ovládacia schéma je komplet prevzatá z predchádzajúceho dielu, takže sa opäť môžete tešiť na absolútny komfort ovládania. Lara počúva vaše príkazy na slovo, takisto aj kamera, ktorú si môžete ľubovoľne otáčať. Naša hrdinka taktiež disponuje celou škálou akrobatických aj menej akrobatických kúskov, nájdete tu rôzne modifikácie kotúľov a premetov, skokov, úhybných manévrov, dokonca aj wallrun za pomoci magnetického háka. Akcie je tu síce ešte skromnejšie ako v Legend, vôbec to ale nie je na škodu veci. Práve naopak. Väčšinu času budete tráviť skákaním, preliezaním, rúčkovaním, lezením po lanách a rebríkoch, stláčaním pák, posúvaním predmetov, alebo dumaním nad ďalšou logickou hádankou, ktorú si na vás autori pripravili. Zabudnite na ľahké úlohy ako v TR:L, typu: stlač páku, skotúľaj kamennú guľu na tlačítko, atď... Tu sa stretnete s oveľa zložitejšími situáciami, ja som neraz aj polhodiny blúdil, kým som prišiel na správnu cestu. Keď sa ale nenecháte zlákať (tak ako ja) a nepoužijete návod, o to lepší budete mať pocit, keď sa vám podarí konečne pohnúť z miesta. Do Larinho invertára pribudol aj obľúbený magnetický hák, s ktorým dostávajú hádanky nový nádych. Môžete s ním priťahovať predmety, otvárať dvere a mnoho iného. Zvyšok invertára tvoria dve notoricky známe pištole, neskôr v hre aj brokovnica, uzi a dve pištole ráže .50. A keď si už naozaj nebudete vedieť rady, môžete nahliadnuť aj do Larinho denníka, kde sem-tam nájdete aj zopár užitočných rád, ohľadom ďalšieho postupu v hre.
Akcia, ktorá tvorí približne len 40% hry, je tiež svojimi kvalitami na vysokej úrovni. Do bojovému systému z TR:L tvorcovia pridali bullet-time v Croftovskom štýle, ktorý je okrem vysokej efektívnosti aj nesmierne zábavný. Keď nepriateľa dosť vyprovokujete, v zúrivosti sa na vás rozbehne a práve vtedy je čas triumfovať. Obrazovka sa na pár sekúnd rozostrie a vašou úlohou je držať stlačený shift + stlačiť šípku do hociktorej strany. Lara sa efektne uhne a po zamierení stačí uštedriť nepriateľovi ranu do hlavy. Všetko je to o vhodnom načasovaní a keď sa naučíte tento „adrenalínový úhybný manéver“ (ako ho tvorcovia sami nazývajú) používať, bude pre vás hračkou skoliť aj toho najväčšieho medveďa alebo leva. To isté platí aj pre bossov a budete prekvapení ako rýchlo dokážete zabiť hoc aj takého T-Rexa s obyčajnými pištoľami. V hre natrafíte aj na interaktívne cut-scény, ktoré sme už mohli vidieť v minulej časti. Musíte v nich čo najrýchlejšie stlačiť smerovú šípku do zobrazenej strany, aby sa Lara uhla, vystrelila, skočila, atď... To sa tvorcovia snažili spestriť spomalením času vo vybraných situáciách a myslím že sa im to celkom podarilo.
V hre sa pozriete celkovo do 4 lokácii a to: Peru, Grécko, Egypt a na koniec sa dostanete aj na jeden zo stratených ostrovov bájnej Atlantídy. V každej z nich sa dostanete cez 3-4 levely, z čoho nám vychádza 14 rozličných prostredí. Všetky dokopy vám pri prvom hraní zaberú okolo takých 15 hodín, čo je už celkom obstojné. Technické spracovanie týchto prostredí celkom určite patrí k tomu najlepšiemu, čo môžete medzi hrami vidieť. Či už ide o tmavé (doslova) jaskyne plné vlkov a medveďov, monumentálne koloseum, Egyptskú sfingu, alebo obrovskú pyramídu, všetky dokážu navodiť tú správnu atmosféru vykrádača hrobiek. Aj keď neviem, či by taký vykrádač hrobiek nechal doma akýkoľvek zdroj svetla. Niektoré zákutia a chodby sú totiž tmavé až príliš a tu nastáva problém pri hľadaní predmetov alebo pák, pretože si v tej tme nevidíte ani na špičku nosa. Hodila by sa hocijaká baterka alebo aj svetlice zo starších dieloch. Takto budete pravdepodobne skúmať kobky s jasom a kontrastom na maxime.
Kapitolou samou o sebe je aj Croft Manor. Ten je ešte v štádiu rekonštrukcie, takže v bazéne si asi veľmi nezaplávate. Naopak sa môžete konečne pozrieť do Larinej záhrady, aby ste vyriešili problém nefunkčného vodovodného potrubia. Okrem toho sa budete snažiť vypnúť „omylom“ zapnutý poplašný alarm alebo nájsť svoj stratený denník. Celý Croft Manor je vlastne jedna veľká hádanka, ktorá to zbieraním predmetov a ich následnym používaním nemá ďaleko od klasických adventúr.
Motiváciu do ďalšieho hrania vám zabezpečia artefakty a pamiatky, ktorých následným zbieraním odomykáte tony bonusov v podobe najrôznejších artworkov, profilov postáv, komentárov, cheatov alebo oblečkov pre Laru. Ak vás aj toto omrzí, skúste napríklad časovku, v ktorej máte 5 minút na celý jeden level, nastavte si vyššiu obtiažnosť, alebo skúste hru prejsť s manuálnym zachytávaním, čo nie je práve najľahšie.
Grafika beží na modifikovanom engine z TR:L, takže sa môžete opäť kochať nad krásnou prírodou a prácou starovekých civilizácií. Lara vyzerá taktiež skvele (ako inak), bohužiaľ si ju môžete vychutnať len v past-gen grafike. Veru, ani keby ste sa veľmi snažili, žiadne slovíčko next-gen v hre nenájdete, čo zamrzí predovšetkým majiteľov silných strojov. Nás ostatných to ale mrzieť vôbec nemusí, pretože grafika je naozaj vynikajúca a plná detailov, k tomu aj dobre optimalizovaná pre slabšie zostavy. Hudba a zvuky tiež nezaostávajú, okrem skvelého Larinho dabingu a jej poznámok (ktoré si bohužiaľ vypočujete už len zriedka) si užijete aj dobrú hudbu, pri akčných častiach sa dynamicky zosilňuje, naopak pri skúmaní okolia, nenápadne dotvára atmosféru. Okrem toho má každý druh nepriateľa a každé prostredie svoju vlastnú a taktiež kvalitnú skladbu.
Jedinou závažnejšou chybou tohto titulu je pomerne značný počet chýb. Väčšinou ide o grafické chyby, napríklad pohľad dovnútra Larinej hlavy, ktorý nie je práve najpríjemnejší, alebo mokrá Lara, ktorá po stlačení páky ihneď uschne,... Ale stretnete sa tu aj so závažnejšími bugmi, nepriatelia napríklad bez príčiny zastanú v strede miestnosti a neútočia, za nevysunutý stĺp, a teda za nemožný ďalší postup v hre, môže napríklad o milimeter viac/menej posunutá kocka,... Je tu toho mnoho, nejde síce o nič vážne, ale aj tak to trochu kazí dojem z inak perfektnej hry.
Nepochybne jedna z najúspešnejších a najrevolučnejších hier sa dočkala remaku, ktorý je prinajmenšom rovnako kvalitný. Nejde len o obyčajnú kópiu s novým grafickým kabátom, obľúbené herné mechanizmy z TR:L spolu s pohlcujúcou atmosférou a kvalitným príbehom z TR dávajú tomuto titulu oveľa väčšiu hodnotu. Aspoň v mojich očiach táto hra v mnohom predbieha predošlú časť. Určite neoľutujú ani fanúšikovia pôvodnej hry, pre ktorých bude dýchať nostalgiou, ani tí ktorí ešte nemali tú česť, zahrať si prvý diel. Takže sa môžeme len ďalej modliť, aby Crystal Dynamics nezaspali na vavrínoch a čoskoro nám priniesli opäť ďalšie kvalitné Larine dobrodružstvo.
Plusy
+ Lara
+ atmosféra z pôvodného dielu
+ skvelá hrateľnosť
+ logické hádanky
+ hudba
Mínusy
- občasné chyby
- pre niekoho absencia next-gen grafiky
- zišla by sa baterka...
Hardwarové požiadavky
Minimum: CPU 1,4 GHz, 256 MB RAM, VGA 64 MB
Optimum: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, VGA 64 MB s podporou Pixel Shader 2.0
Ak ste doteraz nevykrádali hrobky niekde v južnom Peru, určite sa k vám už dostala informácia o výmene tvorcov TR – Core za Crystal Dynamics a taktiež asi viete o ich poslednom výtvore TR: Legend. Práve z posledného menovaného si hra berie to najlepšie a snaží sa prísť aj s niečím vlastným. Poďme si teda bližšie predstaviť už druhú (aj keď nie plnohodnotnú) časť novodobej Lary Croft.
Lara sa tento krát vydáva po stope legendárneho artefaktu menom Scion, ktorý môže odhaliť záhadu starovekej civilizácie Atlantídy, ktorá údajne pred mnohými tisícročiami zmizla nevedno kam. Tento kšeft si u Lary objednala majiteľka prosperujúcej spoločnosti Natla Technologies, Jacquelin Natla, nie však z dôvodu poznávania histórie, ale z vlastných zlomyseľných plánov. Nehľadajte za tým žiadne nečakané zvraty (nemýliť so zvratkami) a nečakajte žiadnu príbehovú bombu, skrátka taký ľahký nad priemer. Do hier tohto typu ale úplne postačuje.
Hra sa drží presného scenára originálu, takže udalosti, rozhovory a väčšina hádaniek sú totožné, respektíve len s malými zmenami. Fanúšikovia celkom určite rozpoznajú už dobre známe situácie, ku ktorým sú šikovne zakomponované nové pohyby, spolu s novými hádankami a možnosťami (o tých neskôr). Ak patríte k tým šťastlivcom, ktorí hru hrali, už úvodné menu s dobre známou Tomb Raider „znelkou“ vám do očí vyhrkne slzy nostalgie. Tu to ale zďaleka nekončí, celá hra je totiž až po uši prepchatá nostalgickými spomienkami.
Ovládacia schéma je komplet prevzatá z predchádzajúceho dielu, takže sa opäť môžete tešiť na absolútny komfort ovládania. Lara počúva vaše príkazy na slovo, takisto aj kamera, ktorú si môžete ľubovoľne otáčať. Naša hrdinka taktiež disponuje celou škálou akrobatických aj menej akrobatických kúskov, nájdete tu rôzne modifikácie kotúľov a premetov, skokov, úhybných manévrov, dokonca aj wallrun za pomoci magnetického háka. Akcie je tu síce ešte skromnejšie ako v Legend, vôbec to ale nie je na škodu veci. Práve naopak. Väčšinu času budete tráviť skákaním, preliezaním, rúčkovaním, lezením po lanách a rebríkoch, stláčaním pák, posúvaním predmetov, alebo dumaním nad ďalšou logickou hádankou, ktorú si na vás autori pripravili. Zabudnite na ľahké úlohy ako v TR:L, typu: stlač páku, skotúľaj kamennú guľu na tlačítko, atď... Tu sa stretnete s oveľa zložitejšími situáciami, ja som neraz aj polhodiny blúdil, kým som prišiel na správnu cestu. Keď sa ale nenecháte zlákať (tak ako ja) a nepoužijete návod, o to lepší budete mať pocit, keď sa vám podarí konečne pohnúť z miesta. Do Larinho invertára pribudol aj obľúbený magnetický hák, s ktorým dostávajú hádanky nový nádych. Môžete s ním priťahovať predmety, otvárať dvere a mnoho iného. Zvyšok invertára tvoria dve notoricky známe pištole, neskôr v hre aj brokovnica, uzi a dve pištole ráže .50. A keď si už naozaj nebudete vedieť rady, môžete nahliadnuť aj do Larinho denníka, kde sem-tam nájdete aj zopár užitočných rád, ohľadom ďalšieho postupu v hre.
Akcia, ktorá tvorí približne len 40% hry, je tiež svojimi kvalitami na vysokej úrovni. Do bojovému systému z TR:L tvorcovia pridali bullet-time v Croftovskom štýle, ktorý je okrem vysokej efektívnosti aj nesmierne zábavný. Keď nepriateľa dosť vyprovokujete, v zúrivosti sa na vás rozbehne a práve vtedy je čas triumfovať. Obrazovka sa na pár sekúnd rozostrie a vašou úlohou je držať stlačený shift + stlačiť šípku do hociktorej strany. Lara sa efektne uhne a po zamierení stačí uštedriť nepriateľovi ranu do hlavy. Všetko je to o vhodnom načasovaní a keď sa naučíte tento „adrenalínový úhybný manéver“ (ako ho tvorcovia sami nazývajú) používať, bude pre vás hračkou skoliť aj toho najväčšieho medveďa alebo leva. To isté platí aj pre bossov a budete prekvapení ako rýchlo dokážete zabiť hoc aj takého T-Rexa s obyčajnými pištoľami. V hre natrafíte aj na interaktívne cut-scény, ktoré sme už mohli vidieť v minulej časti. Musíte v nich čo najrýchlejšie stlačiť smerovú šípku do zobrazenej strany, aby sa Lara uhla, vystrelila, skočila, atď... To sa tvorcovia snažili spestriť spomalením času vo vybraných situáciách a myslím že sa im to celkom podarilo.
V hre sa pozriete celkovo do 4 lokácii a to: Peru, Grécko, Egypt a na koniec sa dostanete aj na jeden zo stratených ostrovov bájnej Atlantídy. V každej z nich sa dostanete cez 3-4 levely, z čoho nám vychádza 14 rozličných prostredí. Všetky dokopy vám pri prvom hraní zaberú okolo takých 15 hodín, čo je už celkom obstojné. Technické spracovanie týchto prostredí celkom určite patrí k tomu najlepšiemu, čo môžete medzi hrami vidieť. Či už ide o tmavé (doslova) jaskyne plné vlkov a medveďov, monumentálne koloseum, Egyptskú sfingu, alebo obrovskú pyramídu, všetky dokážu navodiť tú správnu atmosféru vykrádača hrobiek. Aj keď neviem, či by taký vykrádač hrobiek nechal doma akýkoľvek zdroj svetla. Niektoré zákutia a chodby sú totiž tmavé až príliš a tu nastáva problém pri hľadaní predmetov alebo pák, pretože si v tej tme nevidíte ani na špičku nosa. Hodila by sa hocijaká baterka alebo aj svetlice zo starších dieloch. Takto budete pravdepodobne skúmať kobky s jasom a kontrastom na maxime.
Kapitolou samou o sebe je aj Croft Manor. Ten je ešte v štádiu rekonštrukcie, takže v bazéne si asi veľmi nezaplávate. Naopak sa môžete konečne pozrieť do Larinej záhrady, aby ste vyriešili problém nefunkčného vodovodného potrubia. Okrem toho sa budete snažiť vypnúť „omylom“ zapnutý poplašný alarm alebo nájsť svoj stratený denník. Celý Croft Manor je vlastne jedna veľká hádanka, ktorá to zbieraním predmetov a ich následnym používaním nemá ďaleko od klasických adventúr.
Motiváciu do ďalšieho hrania vám zabezpečia artefakty a pamiatky, ktorých následným zbieraním odomykáte tony bonusov v podobe najrôznejších artworkov, profilov postáv, komentárov, cheatov alebo oblečkov pre Laru. Ak vás aj toto omrzí, skúste napríklad časovku, v ktorej máte 5 minút na celý jeden level, nastavte si vyššiu obtiažnosť, alebo skúste hru prejsť s manuálnym zachytávaním, čo nie je práve najľahšie.
Grafika beží na modifikovanom engine z TR:L, takže sa môžete opäť kochať nad krásnou prírodou a prácou starovekých civilizácií. Lara vyzerá taktiež skvele (ako inak), bohužiaľ si ju môžete vychutnať len v past-gen grafike. Veru, ani keby ste sa veľmi snažili, žiadne slovíčko next-gen v hre nenájdete, čo zamrzí predovšetkým majiteľov silných strojov. Nás ostatných to ale mrzieť vôbec nemusí, pretože grafika je naozaj vynikajúca a plná detailov, k tomu aj dobre optimalizovaná pre slabšie zostavy. Hudba a zvuky tiež nezaostávajú, okrem skvelého Larinho dabingu a jej poznámok (ktoré si bohužiaľ vypočujete už len zriedka) si užijete aj dobrú hudbu, pri akčných častiach sa dynamicky zosilňuje, naopak pri skúmaní okolia, nenápadne dotvára atmosféru. Okrem toho má každý druh nepriateľa a každé prostredie svoju vlastnú a taktiež kvalitnú skladbu.
Jedinou závažnejšou chybou tohto titulu je pomerne značný počet chýb. Väčšinou ide o grafické chyby, napríklad pohľad dovnútra Larinej hlavy, ktorý nie je práve najpríjemnejší, alebo mokrá Lara, ktorá po stlačení páky ihneď uschne,... Ale stretnete sa tu aj so závažnejšími bugmi, nepriatelia napríklad bez príčiny zastanú v strede miestnosti a neútočia, za nevysunutý stĺp, a teda za nemožný ďalší postup v hre, môže napríklad o milimeter viac/menej posunutá kocka,... Je tu toho mnoho, nejde síce o nič vážne, ale aj tak to trochu kazí dojem z inak perfektnej hry.
Nepochybne jedna z najúspešnejších a najrevolučnejších hier sa dočkala remaku, ktorý je prinajmenšom rovnako kvalitný. Nejde len o obyčajnú kópiu s novým grafickým kabátom, obľúbené herné mechanizmy z TR:L spolu s pohlcujúcou atmosférou a kvalitným príbehom z TR dávajú tomuto titulu oveľa väčšiu hodnotu. Aspoň v mojich očiach táto hra v mnohom predbieha predošlú časť. Určite neoľutujú ani fanúšikovia pôvodnej hry, pre ktorých bude dýchať nostalgiou, ani tí ktorí ešte nemali tú česť, zahrať si prvý diel. Takže sa môžeme len ďalej modliť, aby Crystal Dynamics nezaspali na vavrínoch a čoskoro nám priniesli opäť ďalšie kvalitné Larine dobrodružstvo.
Plusy
+ Lara
+ atmosféra z pôvodného dielu
+ skvelá hrateľnosť
+ logické hádanky
+ hudba
Mínusy
- občasné chyby
- pre niekoho absencia next-gen grafiky
- zišla by sa baterka...
Hardwarové požiadavky
Minimum: CPU 1,4 GHz, 256 MB RAM, VGA 64 MB
Optimum: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, VGA 64 MB s podporou Pixel Shader 2.0
napísal Griever 12.8.2007
Páči sa mi!
8.8
TOMB RAIDER 10TH ANNIVERSARY EDITION
PC
PS2 PSP Switch 2 Vývoj: Crystal Dynamics / Eidos Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|