Mass Effect 2 |
Mnohí isto poznáte dobroty vyrábané v dielni BioWare. Naposledy výborné RPG-čko Dragon Age a tentokrát Mass Effect 2 (ďalej už len ME2). Oplatilo sa toto dlhé čakanie na mladšieho súrodenca? Prekoná ME2 svojho veľkého brata, alebo len ostane v jeho tieni? Na nasledujúce otázky Vám dúfam ponúkne odpoveď môj článok...
10
Mnohí isto poznáte dobroty vyrábané v dielni BioWare. Naposledy výborné RPG-čko Dragon Age a tentokrát Mass Effect 2 (ďalej už len ME2). Oplatilo sa toto dlhé čakanie na mladšieho súrodenca? Prekoná ME2 svojho veľkého brata, alebo len ostane v jeho tieni? Na nasledujúce otázky Vám dúfam ponúkne odpoveď môjčclánok...
Po ukončení prvého dielu si kapitán Shepard isto dožičí zaslúžený odpočinok. Veď prečo by aj nie, porazil predsa Sarena, zachránil alianciu a celú galaxiu. Možno aj pomýšľa na dôchodok, plánuje založiť rodinu a pozerať na mladších kolegov, ako zachraňujú galaxiu miesto neho. No osud má preňho pripravené iné plány... Vesmírna loď Normandy a jeho posádka sa plaví vesmírom, keď zrazu z nenazdania zaplaví priestor jasná žiara vychádzajúca z neznámej lode. Laser brázdi priestorom a zasahuje Normandy. Vypukol požiar, členovia posádky opúšťajú loď v záchranných moduloch. Shepard ako správny kapitán ostáva na lodi medzi poslednými, aby sa uistil, že každý je v bezpečí. Zrazu si uvedomí že Joker - najlepší pilot galaxie a člen Shepardovej výpravy svoju lásku nemieni opustiť v tom najhoršom momente jej existencie a snaží sa Normandy všemožne zachrániť. Hráč preberá kontrolu nad kapitánom a ide po Jokera. Keď k nemu konečne dorazí, na otočku bežia k poslednému modulu čo ostal. Nasilu vtlačí pilota do modulu, loď dostáva svoj osudný zásah a každému je jasné, že z nej ostane už len kopa šrotu. V tom sa modul zatvorí a loď zachváti výbuch. Nočná mora každého astronauta sa stáva skutočnosťou a Shepard ostáva v plachtiť vesmírom. Akoby na potvoru dôjde aj k poruche v jeho obleku a stráca kyslík, život mu prebieha pred očami...umiera.
Istá organizácia menom Cerberus, ktorá mimochodom nemá najlepšiu povesť objaví telo mŕtveho kapitána a zázračnými strojmi ho celé dva roky privádza medzi živých. Shepard sa vracia zo záhrobiaaby sa postavil novej výzve, novej hrozbe galaxie, rase o ktorej bol každý presvedčený že 50 000 rokov už neexistuje. Nato aby porazil nepriateľa si musí znovu vybudovať nový tím. Ten bude tvorený novými aj starými tvárami. Zaujímavý príbeh čo Vy nato ?
Tak ako aj prvý ME, aj tento zo začiatku hodí hráča do rozbúrených vôd vesmíru. Na začiatku hry som si pripadal úplne stratený. Nevedel som odkiaľ začať, do čoho sa skôr pustiť, ako funguje nová loď a podobne. No pod touto pokrievkou chaosu sa po pár hodinách hrania cítite ako prasa v žite. Všetko zrazu nadobúda zmysel.
Základnou časťou hry je povaha hlavnej postavy. Môže byť dobrá alebo zlá. Mnohým to bude známe z KotOR-u. Každá situácia má niekoľko riešení. Všetko sa dá urobiť po dobrom, alebo po zlom. Progres sa dá dosiahnúť dobrým slovom, alebo dobre mierenou fackou..mierne povedané. Počas dialógov sa občas v jednom z dolných rohov objaví modrá či červená ikonka. Modrou, tá vyvolá dobrý skutok, niekoho zachránite pred smrťou, zranením, proste mu pomôžete. Výsledok pridá body k vašej dobrej stránke, stávate sa vzorom, osobnosťou. Naopak červenou niekomu život vyhasne, v lepšom príde k škaredému zraneniu. Trofejou budu body putujúce k zlej stránke postavy. Stanete sa odpadlíkom, jednoducho niekým, s kým sa slušný človek nepúšťa do rečí. Podľa toho kde je týchto bodov viac sa potom otvárajú nové možnosti v dialógu. Samozrejme dialóg je dôležitá vec RPG. Je zvládnutý na výbornú. Každú postavu nadaboval iný človek, tón hlasu sedí s povahou osoby. Hra ponúka aj dosť drsný slovník, čo len opäť dodáva na realite. Žiadne prihriate reči o tom, že nepriateľ nás prepadol. Tu to bude asi nejako tak: „banda sku*vysynov vyliezla spod kameňa a začali sypať olovo na všetky strany, tu kolegovi rozje**li hlavu a ako vidíte mozog mu ešte tečie hentam po stene“. Takýto drsný režim ponúka aj spomínaná červená ikonka.
ME2 by sa nemusel hanbiť medzi kvalitným filmom čo sa týka zvukových efektov a hlasov. Cítite sa akoby ste naozaj zažívali Shepardové dobrodružstva na vlastnej koži. Stačí si zájsť do klubu na planéte OMEGA a ak ste fanúšikom disco klubov, Afterlife sa stane Vaším obľúbeným miestom na odpočinok. Skvelú atmosféru klubu dotvára výborná dance hudba a tancujúci ľudia okolo. Môžte ochutnať jeden z drinkov v bare, zatancovať si, či kochať sa zvodným vlnením Asarijskej tanečnice.Nie len takáto tanečnica ma pekný repertoár pohybov, každá postava má úplne špicové pohyby. Pôsobia ako skutočne. Porovnajte kusy polygónov z hry a skutočného človeka tak vyjde mierka 1:1.
Niekto kto robil design úrovní je jednoducho génius. Každá planéta či vesmírna stanica má svoju charakteristickú štruktúru. Nieje možné, aby ste si Citadel Station zamenili z Omegou. Tieto stanice niesu veľké, ale čo je nedostatkom v kvantite, nahrádza kvalita. Máte pocit, že ste v žijúcom svete. Každý na ulici má svoj život, svoje problémy. Zemí čakajúcich na Vašu návštevu je neúrekom. Nemám to presne zrátané, ale je ich možno aj 50. Samozrejme nie všetky sú pripravené na pristátie. Drvivá väčšina z nich je využiteľná len na minihru. Prinej má hráč za úlohu pomocou scannera a grafu nájsť minerály potrebné pre upgrady. Tie budú dosť dôležité, pretože zlepšia vlastnosti brnenia, štítov, zbraní a lode. Uprgady sú dostupné u obchodníkov na jednotlivých planétach a kúpite ich za kredity. Tie samozrejme získate za plnenie postranných úloh, ale aj tých hlavných. Rozhodne nebude núdza o rôznorodosť questov. Od klasických odnes/prines/zabi/ochráň až po vyšetrovanie vraždy, oslobodenie, vyhadzovanie do povetrí, presviedčanie, výsluch po bitky. Ďalšia cesta ako prísť k peniazom je v leveloch nájsť isté minihry, ako je napríklad cracknutie firewallu, alebo bypass elektornickej schémy. Ako nato je jednoduché, hra ponúkne automaticky nápovedu. Po takomto prechádzaní levelmi ak poriadne zapátrate, nájdete aj nové zbrane.
Ostal som dosť prekvapený keď som si u žiadného z obchodníkov nevšimol ponuku so zbraňami, alebo novými brneniami. V podstate je z hry vypustený systém obchodovania, čo ma dosť zarazilo. Ale predýchal som. Brnenie je možné rôzne si prispôsobovať. Meniť jeho časti za iné, meniť farbu, materiál a tak podobne. Šírka sortimentu zaleží len na tom ako dobre ste nakupovali. No nejedná sa o niečo svetaborného. Povedal by som, že to v hre je, len aby sa nepovedalo.
Neodmysliteľnou súčasťou je samozrejme grafika. Čo k nej dodať? Jednoducho ak máte ultra veľkú telku a nejakú tú lepšiu audio sústavu, budete sa cítiť ako v kine. Občas som mal pocit, že hrám interaktívny film než „obyčajnú“ hru. Kvalitné textúry či už okolia alebo postáv dopĺňajú bezchybné efekty výbuchov, streľby, alebo trebárs dažďa či slnka. To treba jednoducho vidieť, slovami sa to nedá opísať.
Spomeniem ešte boje. Takisto aj tieto sú privedené k dokonalosti. ME2 by uspel rovnako dobre ako hociktorá novodobá akčná 3rd person strieľačka. Ako predošlá veta naznačuje dívate sa na boje z pohľadu tretej osoby, v podstate sponad ramena. Do hry je zakomponovaný cover sýstém, ktorý pracuje dosť dobre. Prekážok je dosť a sú rozmiestnené primerane. Zamrzí len to, že sú rozmiestnené „na silu“. Sú indikátorom bojov, takže ak uvidíte nejaké krabice, čo by eventuálne mohli podľa ich rozmiestnenia tvoriť kryt, tak to aj kryt je a môžte v krátkom čase očakávať prepad. Hordami nepriateľov sa prestrieľate napríklad ostreľovačkou, samopalmi, pištoľmi, laserovými puškami, granátometmi, raketometmi a ešte mnohými inými. Pribudla novinka v podobe nabíjania zbraní. Nabitie predstavuje vyhodenie horúcej kapsuly zo zbrane - aké jednoduché. Náboje zbierate klasicky po padnutých nepriateľoch a nikdy nebudete v úplnej núdzi z nulou na konte. Okrem iného Shepard má k dispozícií aj rôzne schopnosti. Napríklad sa môže na okamih stať neviditeľným, zosilniť štíty, či muníciu. Všetko zaleží len od toho, aký typ postavy si vyberiete. Či už to bude infiltrátor a jeho ostreľovačka, vojak a ťažké zbrane, demolátor a výbuchy. Samozrejme každá má svoje špecifické výhody, či nevýhody. Jedna trieda vyniká v elektronike, iná zasa vidí do výbušnín. Ale tieto sú zasa ukrátené o množstvo zbraní, ktoré môžu použiť. Vojak síce s elektronikou a bombou veľa nezmôže, ale zato vie narábať so všetkým čo strieľa. Žiadna nieje vyslovene horšia, alebo lepšia, ide len o to aký štýl komu sedí. Spoločnosť v boji poskytnú členovia posádky. Je to dosť široký výber, a opäť zaleží len na hráčovi aký štýl boja preferuje.
Do akcie si vezmete vždy len dvoch členov, môžte im dávať jednoduché rozkazy ako útok, vrátiť sa do formácie, alebo poslať ich na určené miesto. AI zvláda kontrolu na chválitebnú. Každý používa svoje schopnosti ako najlepšie vie, kryjú sa a podobne. Občas len vybehnú nezmyselne z krytu ale to sa dá prežiť. Padnutých kolegov potom oživujete lekárničkou. Dôležité je, že to ide aj na diaľku takže netreba stáť nad padlým. Tak isto aj nepriatelia sú statný bojovníci. Kryjú sa a snažia sa využiť všetky dostupné výhody. Roboti naopak idú hlavou proti múru a stále postupujú vpred, zatiaľčo ich živý kamaráti ich spoza prekážok kryjú. Dodáva to na realite bojov.
Takže si to zhrňme do jedného odstavca. ME2 je kvalitka a prídu si tu na svoje RPG fanúšici aj priaznivci Ramba. Tak isto osloví aj náhodných okoloidúcich. Podľa mňa sa čakanie vyplatilo, jediné obrovské mínus je to, že tak ako rýchlo Vás hra vcucne do príbehu tak rýchlo Vás aj vypľuje, pretože koniec príde ako facka v tme. Je to veľmi chytľavá hra poskytujúca zábavu na 20-30h zábavy. Treba už len nabehnúť do obchodu a kúpiť si plastovú krabičku s pokladom vo vnútri. Alebo zohnať si to niekde inde (STEAM). Ale ak máte dáke zbytočné euráče určite autorom prispejte. Zaslúžia si na pivko po tvrdej robote a koniec koncov aj na pokračovanie.
Ostáva mi len jediné štúdiu BioWare zagratulovať.
Plusy:
+Zvuky
+Grafika
+Dialogy/dabing
+A takmer všetko
Mínusy:
-Trocha klišé príbeh
-Absencia obchodovania
-Čakanie na Mass Effect 3
-Relatvine krátka hracia doba (toto je len môj osobný názor, ale myslím, že nik by sa nenahneval keby tento skvost bol hociaj dvakrát dlhší)
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|