Splinter Cell: Conviction |
Sam Fisher sa znovu objavuje na naších monitoroch. Je to stále stará dobrá klasika, alebo domrvená novodobá hračička ?
8.5
Úvod.
Dnešná doba je hektická. Spíme čoraz menej a chceme toho stihúť čoraz viac v čoraz kratšom čase. Prispôsobili sa tomu aj dnešné nové hry. Dĺhe minúty strávené nad logickým hlavolamom už niesú v móde. Dnes sa nosí vo videohrách moderná grafika, občas aj pútavý príbeh a dynamická akcia. Nieje preto prekvapením, keď nový Splinter Cell :Conviction bude kráčať v tomto novom trende. Práve týmito troma vlastnosťami by sa dala charatkerizovať táto hra. To, či je to k dobru veci sa pokúsim odhaliť vo svojom článku. Čítajte v pokračovaní...
Minulosť...
Tom Clancy, autor mnohých kvalitných románov, kde hlavnou problematikou je boj s teroristami prináša ďalšie pokračovanie jednej z jeho serií. Hlavným hrdinom nového Splinteru je opäť Sam Fisher. Prebehli dĺhe tri roky, čo bývalí supertajný agent dokončil svoju poslednú úlohu pre Third Echelon a rozvrátil nelegálnu organizáciu JBA (John Brown´s Army). Vtedy veci nenabrali práve ten smer aký bol dopredu naplánovaný. Plukovník Irving Lambert je mŕtvy a Sam už nieje vo svojom bývalom zamestnaní viac vítaný. Bol donútený k odchodu krutími cestami osudu.
Prítomnosť...
Pozadie a vlastne celý dej Splinter Cell: Conviction (SC:C) nám priblíži Samov najlepší priateľ a bývali vojak Victor Coste. Ten je držaný na základni Black Arrow a podrobený výsluchu. Dej sa odohráva retrospektívne a je to priam geniálny ťah. Rozprávanie pomáha hráčovi k hlbšiemu sa ponoreniu do príbehu a lepšiemu pochopeniu Samových pocitov. Príbeh sa bude točiť okolo Samovej dcéry Sarah. Dozvieme sa celkom zaujímavé novinky. Pri ceste za pravdou zistíme, že Sára je len vrchol ľadovca k odhaleniu mega spiknutia. Na jeho ceste za pravdou mu bude pomáhať Anna Grimsdottir (Grim). Je to stará známa z Third Echelonu a pomáhala Samovu už aj v predošlých častiach, vetšinou cez slúchadlo v uchu. Tá Samovi bude aj teraz našepkávať cestu a sem tam aj poodhalí čo to z pozadia príbehu. Dej príbehu je pekne zamotaný a obsahuje aj zopár zvratov. Preto, ale aj kôli ďalším aspektom scenáru môžem tento diel s čistým svedomím vyhlásiť, ako diel s najlepšou zápletkou.
Čo nás čaká v temnote ??? (No predsa Sam)
Mnohí si už isto všimli z informacií, ktoré nám Ubisoft poskytol, že tento (a možno aj posledný) diel sa bude uberať trocha iným smerom ako jeho predchodcovia. Nebude to už tá pravá orechová stealth akcia. Do hry je zakomponovaná väčšia dávka akcie ako to bolo predošle. Vlastne dá sa povedať, že tejto dávky je tam až príliš. Netvrdím že je to naškodu veci. No z pôvodnej stealth akcie, kde bolo potrebné občas aj zapnúť mozgové závity a akciu si dopredu naplánovať už ostal len slabučký odvar. Nieje to síce zlé, no táto séria dostala diametrálne odlišný smer. Napríklad Sam už nemá k dispozícií hi-tech hračičky. Je pravda, že niekde v polovici hry sa dostane k starým známym okuliarom, no tie už neposkytujú dva rôzne pohľady ale len jeden. Ten odhalí protivníkov aj cez stenu, no nezlepšuje videnie v tme. Obraz sa vždy po chvíľke rozmaže a potom opäť dá dokopy . K špeciálnej multifunkčnej zbrani SC3000 si pričuchneme už len občas. Môžme zabudnúť na staré známe elektrické a gumové projektily. To ale nieje až také zlé. Pričuchneme si aspoň k iným zbraniam. Konečne už môžme do rúk vziať aj obyčajné kúsky ako MP-5, MP-5SD, AK-47, Desert Eagle, Mk.23 a mnohé iné. Zaujímavosťou je, že konfigurovanie výbavy neprichádza pred misiou ale počas nej. A to pomocou obrovského kufríka plného náradia. Postupne sem budú pribúdať nové a nové zbrane a gadgety-poväčšinou granáty. Medzi výbušninami nájdeme míni, klasické trieštivé, oslepovacie a EMP granáty. Nový trend sa prejavil aj tým, že zbrane sa dajú vylepšovať. Napríklad vylepšením sily, dostrelu, prenosti a počtu cieľov, ktoré môžme zlikvidovať Mark and Execute systémom(M&E). Iste je aj tento pojem pre mnohých fanušikov SC série novinkou. Je to istá schopnosť dovoľujúca označiť istý počet nepriaťeľov a ten „kombom“ roztrieľať. Počet nepriateľov, ktorých možno označit závisí od zbrane a toho či je upgradovaná. Schopnosť M&E je možné dobíjať a to tak, že jedného nepriateľa zneškodníte zblízka. Mimochodom sú to celkom podarené chvaty, končiace väčšinou zlomeným väzom. Ďalšou „novinkou“ je autohealing, ale ten iba v rámci série. Je to klasické skry sa a prežiješ. Tuctový je tiež aj cover systém. Ten funguje klasicky ako všade inde. Postava je inak počas krytia pekne naanimovaná a pôsobí celkom vierohodne - akože sa kryje pred streľbou a podobne. Ďalšou novinkou je podávanie informácií o aktuálnej úlohe a cieľoch. Tie sa zobrazuju na stenách, alebo rôznych predmetoch. Chvíľu to síce je rušivé, no dá sa nato zvyknúť. Niekto tipi sú úplne zbytočné, ako nápríklad : „kry sa, polož c4-rku“ a podobne“. Osobne mi vadí, že sme vedení za ručičku a to už úplne doslova, akoby to bola dáka superťažká hra, čo nieje. Ale niekto to možno bude brať ako prínos. Plusom na tom je to, že nebudeme zdržovaný pozeraním sa do PDAčka alebo niekam inam aby sme zistili čo a ako.
A ďalšie veci...
Ako som už predtým naznačil SC sa ubral akčným smerom. Tomu sú aj prispôsobené levely. Väčšina sa bude odohrávať v uliciach Washingtonu, poprípade v stráženom sídle alebo sídle Third Echelonu. Mimochodom jeden je v podobe "bonusu" - flashbackovej scény, kde sa presunieme do Iraku, počas Samových armádnych rokov stojí totálne za *****. Táto časť by viac bodla ako prestrihová scéna. SC tu pôsobí ako hra spred niekoľkých rokov v podobe B-čkovej hry. Úrovní je šesť a niesú ani príliš dlhé ani ťažké. Existuje len jedna cesta k úspešnému zvládnutiu kola. Občas sa síce daný predmet dá "preliezť" alebo "podliezť", ale to je len také na oko, v skutočnosti alternatíva nieje. Tiež už nedominuje tieň a tma. Je tu síce stále prítomný element neviditeľnosti, keď je Sam v tme, ale už na tom nieje postavená hra. Obrazovka vtedy zmení filter na čiernobiely a vtedy vieme že Sama nikto nezbadá. A ak aj náhodou zbadá tak stále existuje možosť ukrytia sa pred očami strážcu. Ale to len pokým sa nenaplní ukazovateľ. Potom už vznikne akýsi obraz Sama, ktorý predstavuje jeho poslednú známu polohu. Vtedy je nejlepšie sa od tohto miesta vzdialiť a nepriaťeľ väčšinou zalarmuje kolegov, ktorí mu prídu na pomoc. Tu musím uznať, že ich spolupráca je ukážková. Komunikujú spolu, dohodnú sa kto sa kam pozrie a systematicky prehľadajú centimeter po centimetri. Trvá to až kým neprídu k zisteniu, že ich kolega, ktorý pred minútou kryl všetkým chrbát už bezvládne leží na zemi. Vtedy už skupinka zastane a snaží sa vyšetriť príčinu „úrazu“ a situáciu občas aj vtipne okomentujú. K SC patria aj staré známe výsluchy. Tie si dovolím povedať stratili na šťave. Už vôbec nie sú také vtipné ako kedysi. Možno je to aj tým že sa zmenil Sam a možno jednoducho už došli vtipné hlášky, ťažko povedať. Z hry preto už vypadli aj číslicové klávesy potrebné na otvorenie dverí a mnohé detajlíky robiace SC tým originálom spred niekoľkých rokov. Hráč už nieje nútený za každú cenú svoj postup levelom držať v utajení a kľudne si môže dovoliť vytasiť Rambo štýl bez akýchkoľvek následkov, či komplikácií. A to dokonca aj na najťažšej obtiažnosti, ktorou je realistic (mimochodom nemá to nič spoločné s podstatou slova). Ďalšie dve sú normal a easy. No pravdupovediac, neviem si predstaviť easy obtiažnosť ak mi to na realistic prišlo ako na normále. SC je taký mix stealth a akcie, no stealth zložka nieje dotiahnutá respektíve nie je naňu kladený dôraz ako kedysi. Postup hrou je rýchly a dynamický, kde treba občas niečo preručkovať, niečo preskočiť a popritom rostrielať tucet chlapíkov.
Bonusy...
SC:C okrem kooperačnej kampane a denial-ops zložky, zaberie asi 5-8 hodín čistého hrania. Denial ops(D-o) je v podstate nevyčerpateľný zdroj zábavy. Ale len pokiaľ Vám nepríde únavné behať stále po tých istých miestach a robiť stále to isté, alebo pokiaľ sa nezbláznite. V D-o si na začiatku zvolíme jeden z dvoch charakterov. Tými sú Archer a Kestrel. Rozdiel tu prakticky žiaden nie je. Akurát sa líšia vo svetle oluliarov. Jedné svietia na zeleno druhé na červeno. Celý mód denial ops je jednoduché vyčistenie istého objektu od všetkých nepriateľov, alebo ešte ďalšia varianta a tou je ochrana EMP generátora pred nájazdmi nepriaťeľov. Pekné na D-o je to, že pred štartom si možno zmeniť obleky. Je ich zopár. Myslím, že tak akurát. Je možné meniť si farby, vzor maskovania a postupne s upgradmi pribúdajú aj rôzne kapsičky a chrániče a podobne. Potom je tu ešte Co-op kampaň a multiplayer. Neponúkajú nič prevratné len to čo je nám už dávno z tejto série známe.
Technická stránka hry...
Čo sa týka technického spracovania tak tu niet čo vytknúť. Klasicky ako stále je táto hra postavená na kvalitnej grafike, nedostatky sú zakryté v niektorých častiach tienmi a temnotou. Dobre nadabované postavy a kvlalitný zvuk je v dnešnej dobe a v tejto značke samozrejmé. Textúram nieť čo vytknúť, dokonca ani loading nieje príliš dlhý. Občas síce frame rate padne na čísla, ktoré už oko človeka rozozná, ale sú to len chvíľkové skraty spôsobené náročnou situáciou na monitore. Samozrejme každá zbraň vydáva špecifický zvuk. Neviem povedať či presne podľa skutočnosti, no dosť sa to podobá na predlohy. Tiež postavám hlasy aj repliky sedia dokonale, Sama dabuje stále rovnaký herec. Ten síce občas znie, že ho k robote asi nútili bičom, ale úroveň si to stále drží na vysokej úrovni. Animácie postáv sú taktiež parádne vyšperkované a aj ragdoll je kvalitný. Nepriatelia padajú na zem reálne a tak aj ležia. Vidno že postavy nie sú z gumy.
Záver...
No čo dodať na záver? Autori ukázali, že hry stále robiť vedia. Škoda len, že ich tvorivému duchu padla za obeť tak krásne rozbehnutá séria akým nepochybne Splinter Cell bol. Dnes je už takýchto stealth hier málo a je smutné, že SC tieto štatistiky trocha nezdvihne a tiež aj, že je z toho trocha tuctová akčná third person strieľačka. No stále je to kvalitná zábava. Stojím si ale stále za svojím, že toto dielko sa malo volať inak než SC a bolo by lepšie založiť novú sériu. Ale biznis je biznis, s tým nič môj názor nenarobí.
Pro&Proti :
Plusy :
+AI.
+Dynamická akcia.
+Konečne možnosť vymieňať zbrane.
+Príbeh.
+Grafika.
+Zvuky, dabing.
+„R.I.P good old Splinter Cell“
+Bonusy v podobe Co-op kampane, Denial Ops a multiplayeru.
+Stealth zložka padla na úkor akcie.
Mínusy :
-„Tunelovka“.
-Krátky singleplayer .
-Niektoré novinky.
-„R.I.P good old Splinter Cell“
-Stealth zložka padla na úkor akcie.
Príjemnú zábavu pri hraní praje p3x-0ne.
Xbox 360
PC Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|