STALKER: Shadow of Chernobyl |
PC
pridal peter5number 31.7.2005 o 15:48 pod používateľské preview
10
Roku 1986 došlo v Černobyle ku skutočnému jadrovému výbuchu a práve táto udalosť je základná inšpirácia na tvorbu hry STALKER: Tiene Černobylu. V roku 2006 sa začína vytvárať Zóna, oblasť zasiahnutá rádioaktivitou o rozlohe 30 kilometrov štvorcových, v ktorej žijú zmutovaní obyvatelia a zvieratá ale aj Stalkeri a vojenská armáda. Najväčšou zvláštnosťou a pokladom tejto oblasti sú však artefakty, rádioaktívne predmety so záhadnými vlastnosťami. To je vlastne dôvod prečo sú tu stalkeri. Stalker je akýsi hľadač, ktorý pátra po artefaktoch. Má to preňho obrovskú hodnotu a tak niet divu, že medzi pri kontakte s druhým stalkerom to bude súboj na ostrie noža. V Zóne sa nachádza asi 120 ďalších stalkerov, ktorý sa spojujú do klanov a spoločne tak bojujú a hľadajú. Vstúpením do niektorého klanu získate podporu ostatních stalkerov, no zároveň si tým znepriatelíte iné klany.
V hre sa vyskytuje veľký počet rôznych nepriateľov, tak myslím, že stereotypu pri súbojoch sa nemusíme báť. Začal by som teraz mutantmi (zvieratá, ľudia). Najviac prepracovaná časť bude zrejme ich umelá inteligencia, pričom sa tu nevyskytnú žiadne skripty, ale ich konanie bude závisieť podľa počasia a ich potrieb. V praxi to teda znamená, že si budú sami zaobstarávať potravu, úkryt a samozrejme si budú chrániť svoje teritórium, takže pri neželanej návšteve budú na to patrične reagovať. Tieto zmutované tvory však budú používať svoje neprirodzené vlastnosti a rozhodne sa máte na čo tešiť. Napríklad taký Krvesaj sa dokáže zneviditeľniť a keď je noc, útočí po skupinkách, stretnete tu psa, ktorý pôsobí na Vašu myseľ a zároveň Vaša muška bude omnoho nepresnejšia, ďalej je tu Pseoudoobr, celkom veľký tvor, využívajúci svoju silu a agresivitu alebo fyzicky slabší Čistič, pripomínajúci trpaslíka, ktorý vďaka svojej telekinéze dokáže po Vás vrhať predmety alebo nebezpečné impulzy. Toto je len kratučký zoznam pár zmutovaných nepriateľov. Ich inteligencia nie je veľmi vyspelá, no proti šialeným nepriateľom sa niekedy bojuje omnoho ťažšie ako proti tým "rozumným":).
Najväčšie problémy by Vám ale mali robiť ostatní stalkeri a armáda. Vývojári sa zase chvastajú prepracovanou AI, ktorá nemá opäť pozostávať zo skriptov ale majú sa využívať všetky prirodzené terénne nerovnosti, prekážky, objekty a ďalšie miesta, za ktorými sa dá kryť. Na mňa zatiaľ urobila AI celkom slušný dojem a skupinové súboje majú pripomínať multiplayer, takže s dobrou inteligenciou to nebude problém.
Okrem živých nepriateľov Vám môžu v Zóne ublížiť aj anomálie. Sú to akési energetické výboje, ktoré Vás môžu poraniť alebo úplne rozdrviť. Treba sa im vyhnúť za každú cenu a spoznáte ich podľa vlniaceho sa vzduchu nad zemou a obrazovka pritom dostane čierno biely nádych.
Fyzika podľa ukážok vypadá taktiež na veľmi vyspelej úrovni a neraz ju budete môcť využiť vo svoj prospech (rozstrelíte niečo nad súperom a vzápätí mu to padne na hlavu a zabije ho to:). Počíta sa aj s prieraznosťou materiálov a čo je už absolútny vrchol, je odrážanie guliek od nepriestrelného materiálu (kov, betón).
Samozrejme sú tu prítomné aj vozidlá a helikoptéra. Vozidiel je celkovo 6 typov- 4 autá, nákladiak a obrnený transportér. Treba sa o ne starať, doplňovať palivo, no časom sa aj tak pokazia.
V hre sa stretnete aj s veľmi dôležitou postavou obchodníka. Obchodník Vám zo začiatku bude slúžiť ako radca a bude Vám zadávať úlohy, ktoré keď splníte, tak si zarobíte peniaze. Za ne si potom môžete kúpiť zbrane (má ich byť dosť veľa), lieky a vylepšiť výstroj. Bude zastávať veľmi dôležitú úlohu, lebo okrem vymenovaných vecí Vám bude poskytovať informácie a rozvíjať príbeh. Tieto "služby" sa dajú využiť aj u ostatných priateľských stalkeroch. Jednoducho sklopíte zbraň na znak mieru a už môžete obchodovať a získavať informácie.
Technicky vypadá hra skvele a zrejme sa to odzrkadlí na hardwérových požiadavkach, čo iné sa dá čakať od hry, odohrávajúcej sa na 30 kilometroch štvorcových (ak sa nemýlim, s takou obrovskou hernou plochou sme sa ešte nestretli)? Samotná grafika je úchvatná, dynamické zmeny počasia, striedanie dňa a noci, real-time tiene. DX9 efekty a všetko ostatné má byť dovedené do absolútnej dokonalosti pomocou X-ray enginu, špeciálne vyrobeného pre túto hru. Interiéri bohužiaľ nebudú dosahovať takú kvalitu ako exteriéry, je to spôsobené zameraním enginu na vykresľovanie vzdialených predmetov, no myslím, že vadiť to vôbec nebude. Hlavnou črtou X-ray enginu teda bude kvalitný systém LOD (Level of detail), ktorý sa naplno využije v už spomínaných exteriéroch. O hudbe, zvukoch a multiplayeru toho neviem nič, takže túto časť vynechám.
Čo je zvláštne, hra sa nedelí na misie ale máte absolútnu voľnosť, mne osobne pripomína Stalker:SoC prepracované RPG s first person pohľadom. Je len na Vás čo budete robiť a spolu s každou novou informáciou sa nám v hlave zbieha ešte viac otázok o hre. Odpoveď bude konečne pri vydaní full-verzie, no to sa dozvieme neviemkedy a tak nám zatiaľ neostáva nič iné, len čakať. Podľa môjho názoru, ak sa dodržia všetky sľuby, bude možno práve STALKER revolučná hra, ktorá prenesie žáner FPS do skutočného, gigantického sveta s ohromnými, nelinearními, nenaskriptovanými a originálnymi možnosťami. Raz tu taká hra bola, volá sa Boiling Point, no miesto toho aby spôsobila revolúciu, potkla sa na vlastných chybách. Ak to v tomto prípade nebude revolúcia, bude to určite aspoň obrovská herná pecka.
(STALKER: Shadow of Chernobyl)
V hre sa vyskytuje veľký počet rôznych nepriateľov, tak myslím, že stereotypu pri súbojoch sa nemusíme báť. Začal by som teraz mutantmi (zvieratá, ľudia). Najviac prepracovaná časť bude zrejme ich umelá inteligencia, pričom sa tu nevyskytnú žiadne skripty, ale ich konanie bude závisieť podľa počasia a ich potrieb. V praxi to teda znamená, že si budú sami zaobstarávať potravu, úkryt a samozrejme si budú chrániť svoje teritórium, takže pri neželanej návšteve budú na to patrične reagovať. Tieto zmutované tvory však budú používať svoje neprirodzené vlastnosti a rozhodne sa máte na čo tešiť. Napríklad taký Krvesaj sa dokáže zneviditeľniť a keď je noc, útočí po skupinkách, stretnete tu psa, ktorý pôsobí na Vašu myseľ a zároveň Vaša muška bude omnoho nepresnejšia, ďalej je tu Pseoudoobr, celkom veľký tvor, využívajúci svoju silu a agresivitu alebo fyzicky slabší Čistič, pripomínajúci trpaslíka, ktorý vďaka svojej telekinéze dokáže po Vás vrhať predmety alebo nebezpečné impulzy. Toto je len kratučký zoznam pár zmutovaných nepriateľov. Ich inteligencia nie je veľmi vyspelá, no proti šialeným nepriateľom sa niekedy bojuje omnoho ťažšie ako proti tým "rozumným":).
Najväčšie problémy by Vám ale mali robiť ostatní stalkeri a armáda. Vývojári sa zase chvastajú prepracovanou AI, ktorá nemá opäť pozostávať zo skriptov ale majú sa využívať všetky prirodzené terénne nerovnosti, prekážky, objekty a ďalšie miesta, za ktorými sa dá kryť. Na mňa zatiaľ urobila AI celkom slušný dojem a skupinové súboje majú pripomínať multiplayer, takže s dobrou inteligenciou to nebude problém.
Okrem živých nepriateľov Vám môžu v Zóne ublížiť aj anomálie. Sú to akési energetické výboje, ktoré Vás môžu poraniť alebo úplne rozdrviť. Treba sa im vyhnúť za každú cenu a spoznáte ich podľa vlniaceho sa vzduchu nad zemou a obrazovka pritom dostane čierno biely nádych.
Fyzika podľa ukážok vypadá taktiež na veľmi vyspelej úrovni a neraz ju budete môcť využiť vo svoj prospech (rozstrelíte niečo nad súperom a vzápätí mu to padne na hlavu a zabije ho to:). Počíta sa aj s prieraznosťou materiálov a čo je už absolútny vrchol, je odrážanie guliek od nepriestrelného materiálu (kov, betón).
Samozrejme sú tu prítomné aj vozidlá a helikoptéra. Vozidiel je celkovo 6 typov- 4 autá, nákladiak a obrnený transportér. Treba sa o ne starať, doplňovať palivo, no časom sa aj tak pokazia.
V hre sa stretnete aj s veľmi dôležitou postavou obchodníka. Obchodník Vám zo začiatku bude slúžiť ako radca a bude Vám zadávať úlohy, ktoré keď splníte, tak si zarobíte peniaze. Za ne si potom môžete kúpiť zbrane (má ich byť dosť veľa), lieky a vylepšiť výstroj. Bude zastávať veľmi dôležitú úlohu, lebo okrem vymenovaných vecí Vám bude poskytovať informácie a rozvíjať príbeh. Tieto "služby" sa dajú využiť aj u ostatných priateľských stalkeroch. Jednoducho sklopíte zbraň na znak mieru a už môžete obchodovať a získavať informácie.
Technicky vypadá hra skvele a zrejme sa to odzrkadlí na hardwérových požiadavkach, čo iné sa dá čakať od hry, odohrávajúcej sa na 30 kilometroch štvorcových (ak sa nemýlim, s takou obrovskou hernou plochou sme sa ešte nestretli)? Samotná grafika je úchvatná, dynamické zmeny počasia, striedanie dňa a noci, real-time tiene. DX9 efekty a všetko ostatné má byť dovedené do absolútnej dokonalosti pomocou X-ray enginu, špeciálne vyrobeného pre túto hru. Interiéri bohužiaľ nebudú dosahovať takú kvalitu ako exteriéry, je to spôsobené zameraním enginu na vykresľovanie vzdialených predmetov, no myslím, že vadiť to vôbec nebude. Hlavnou črtou X-ray enginu teda bude kvalitný systém LOD (Level of detail), ktorý sa naplno využije v už spomínaných exteriéroch. O hudbe, zvukoch a multiplayeru toho neviem nič, takže túto časť vynechám.
Čo je zvláštne, hra sa nedelí na misie ale máte absolútnu voľnosť, mne osobne pripomína Stalker:SoC prepracované RPG s first person pohľadom. Je len na Vás čo budete robiť a spolu s každou novou informáciou sa nám v hlave zbieha ešte viac otázok o hre. Odpoveď bude konečne pri vydaní full-verzie, no to sa dozvieme neviemkedy a tak nám zatiaľ neostáva nič iné, len čakať. Podľa môjho názoru, ak sa dodržia všetky sľuby, bude možno práve STALKER revolučná hra, ktorá prenesie žáner FPS do skutočného, gigantického sveta s ohromnými, nelinearními, nenaskriptovanými a originálnymi možnosťami. Raz tu taká hra bola, volá sa Boiling Point, no miesto toho aby spôsobila revolúciu, potkla sa na vlastných chybách. Ak to v tomto prípade nebude revolúcia, bude to určite aspoň obrovská herná pecka.
(STALKER: Shadow of Chernobyl)
napísal peter5number 31.7.2005
Páči sa mi!
10
STALKER: SHADOW OF CHERNOBYL
PC
Vývoj: THQ / GSC Game World Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|