Cyberpunk 2077 - CD Projekt RED opäť ohúril

Keď som v roku 2017 po prvýkrát prešiel Witcher 3 a jeho fantastické expanzie, a Geralt sa v úplne poslednej scéne v Blood And Wine expanzii pozrel na kameru a pousmial, vynorila sa mi slza.

PC
pridal Scorpwind 2.1.2021 o 22:26 pod používateľské recenzie

9.5


Keď som v roku 2017 po prvýkrát prešiel Witcher 3 a jeho fantastické expanzie, a Geralt sa v úplne poslednej scéne v Blood And Wine expanzii pozrel na kameru a pousmial, vynorila sa mi slza. To Vám poviem bez problémov hneď na rovinu. Následne som počas titulkov spracovával celých tých cca 190 hodín, čo som v tom svete strávil.

Neskôr, keď sa všetko vo mne uležalo, tak som si pomyslel: "Kto je toto poľské štúdio, a ako dokázali vytvoriť niečo tak kvalitné a s takou hĺbkou a detailami, ako je Witcher 3?" Od tej chvíle som si nenechal ujsť čo i len jeden článok alebo čo i len jednu informáciu o CD Projekt RED a ich ďalšej hre. Nastal čas E3 2018. Microsoft Xbox konferencia. A to pamätné odhalenie prvého (in-engine) traileru na Cyberpunk 2077. Následne koncom augusta to 48-minútové demo (ktoré radšej verejnosti nemali vôbec ukazovať, no o tom neskôr). O rok CGI trailer s Keanu Reevesom a zvyšok cesty určite poznáte. Môžete povedať, že som bol vyhajpovaný až do nebies.

Neboli by ste ďaleko od pravdy. Ako teda nakoniec dopadol očakávaný Cyberpunk 2077? Jeho vydanie rozdelilo komunitu na 2 tábory, a názory naň sú skutočne rozsiahle. Tu je ten môj.




 

Vitajte v Night City - v skutočne unikátnom videohernom meste

Night City bolo jedno z hlavných dôvodov, prečo som sa na túto hru tak veľmi tešil. Čím viac z neho ukázali, tým viac som bol zvedavý. Celkový rozsah detailov, hĺbky a komplexnosti, je niečo, čo tu ešte podľa mňa nebolo. Iba surový počet vecí, čo sa naraz musí na obrazovke renderovať, je niekde úplne inde. Je to to najrealistickejšie mesto z pohľadu stavby a architektúry, aké som kedy v hre videl. Veď si aj najali reálneho architekta čo stavia mestá, aby im s projektom pomohol. Rozmanitosť stavieb siaha od jednoduchých domov, až po 100-poschodové mrakodrapy. Kvalita textúr a materiálov je skutočne špičková. Cesty, betónové zábrany, zbrane, autá, oblečenie a aj tie najmenšie predmety sú vymodelované s dôrazom na čo najviac detailov. V noci mesto skutočne žiari. A ak máte RTX kartu, tak určite zapnite Raytraced Lighting možnosť. Nespočetne veľakrát som zabudol odbočiť keď som mal, lebo som sa obzeral po meste. Toto sa mi ešte v žiadnej hre nestalo. Teda, určite nie toľko krát. No aj cez deň sa je na čo pozerať. Dlho by ste vedeli iba jazdiť po meste a kochať sa, a stálo by to za to. Pridajte k tomu kvalitný soundtrack a je to.

 

 


 

Príbeh a postavy

Toto bol pre mňa kľúčový element tejto hry. CD Projekt s Withcerom dokázali, že vedia vytvoriť skutočne kvalitný a pútavý príbeh, a následne ho aj dobre vyrozprávať. Na to sa koniec koncov aj zamerievajú, a vždy budú. V Cyberpunku nesklamali. Opäť dokázali vytvoriť kvalitný, pútavý, a ne-lineárny príbeh so silnými postavami. A to je môj ďalší bod. Postavy. Johnny Silverhand, Panam Palmer, Judy Alvarez. A postavy, ktoré žiaľ nedostali toľko priestoru, ale ten priestor čo mali, využili veľmi dobre. Postavy ako Goro Takemura, Saul (vedúci tej skupiny Nomadov), ten jeden quest s tým väzňom (ak ste naň narazili), hovoriaca pištoľ Skippy, a podobne. Jedným zo znakov dobre napísaných postáv je, že si na nich viete spomenúť. Ak nie sú dobre napísané, tak iba spravíte ich quest, a zabudnete na ne. Detaily príbehu pochopiteľne nebudem rozoberať. Nakoľko by som do istej miery zachádzal do spoilerov. A to nechcem. Koniec, nech už dostanete akýkoľvek, odzrkadlí vaše rozhodnutia počas hry. Ak dokončíte niektoré side questy pred záverečnou fázou hlavného deja, otvoríte si tým viac možností. A dĺžka? Tu sa dostávam k svojej prvej výhrade. 

Oproti Witcherovi hlavný príbeh dosť výrazne skrátili z dôvodu, aby hru dohralo čo najviac hráčov. A podľa mňa až príliš. Po 1. hodine hry dostanete krátky zostrih s Jackiem o tom, čo všetko ste s ním počas 6 mesiacov zažili. Toto bola chyba. Keby namiesto nejakého zostrihu ste s ním aspoň pár z tých vecí reálne robili v rámci pár misií, veľmi by to pomohlo s celkovým zainteresovaným do hlavného deja. Dej je rozdelený na 4 časti: Prológ, Act 1, Act 2, a záverečné misie. Celkový priebeh a vyskladanie jednotlivých častí je v poriadku, avšak strašne mi tam chýba nejaký Act 3. Pár dodatočných hodín v hlavnej dejovej linke by hre neuškodilo, a pridalo by to ešte aspoň jednu vrstvu hĺbky. Napriek tomu to, čo tam je, funguje. A to je hlavné.

 

 


 

Lifepaths

Vaša životná cesta (Lifepath) do veľkej miery nemá vplyv na koniec aký dostanete. Avšak vie vám ponúknuť viac možností, ako dokončiť misiu alebo zákazku. Poviem príklad. Hral som Streetkid Lifepath. Mal som zákazku kde som mal zlikvidovať člena gangu Valentinos. Tým, že som bol Streetkid, som vedel ako sa s nimi rozprávať, takže som ich presvedčil, aby ma pustili do bytu, kde sa nachádzal môj cieľ. Ak by som bol Corpo alebo Nomad, musel by som sa k cieľu prestrieľať.

Alebo ďalší veľmi dobrý príklad. Sadol som si v jednej reštaurácií a išiel som si niečo objednať. Prišli 3 gangstri so zbraňami, a chceli každého okradnúť. Keďže som vedel, ako to medzi gangmi funguje, vedel som že sú to členovia 6th Street gangu bez uniforiem, ktorý sa snažili kradnúť na ich vlastnom území. To ich vystrašilo a tak zdrhli.

 


 

Vedľajšie misie, aktivity, a obsah

Witcher 3 nastavil nové štandardy v oblasti kvality a komplexnosti side questov. Jednoduchý kontrakt sa mohol zmeniť na zamotaný quest, s nečakaným koncom. Pochopiteľne som bol zvedavý kam to opäť posunú, alebo či si aspoň udržia štandardy, ktoré nastavili. A výsledok? Zhoršiť sa nezhoršili. No ani sa veľmi neprekonali. Opäť nájdete side questy ktoré sú rovnako kvalitné a komplexné, ako hlavné questy. A nie je ich málo. Plnil som misiu za misiou, a veľakrát keď som si myslel, že to je už koniec danej dejovej linky, ešte stále pokračovala. Sekciu "Side Jobs" si teda určite nenechajte ujsť.

Open world aktivity sú v klasickom štýle, kde máte na mape ikonky s rôznymi druhmi aktivít.

NCPD Assault In Progress - sú mini lokality, kde musíte zlikvidovať zločincov/gangstrov za peňažnú odmenu.

NCPD Organized Crime Activity - opäť vystrieľať nejakú lokalitu avšak tento krát, sa tam nachádza hľadaný zločinec, ktorý tú danú skupinku vedie. Bolo by dobré, keby boli taký mini-bossovia, avšak padnú takmer takisto ľahko ako bežný zločinec.

NCPD Scanner Hustles - sú miesta, kde nájdete dokument/konverzáciu, ktorá vás zavedie za niečím cenným.

GIGS - Toto sú úlohy od Fixerov, ktoré najlepšie platia. Sú 4 typy: Agent Saboteur (niečo sabotujete), Thievery (niečo ukradnete), SOS (niekoho musíte zachrániť), a Merc úlohy, kde musíte niekoho zlikvidovať. Pri niektorých dostanete bonus, ak pôjdete potichu. Niektoré z týchto kšeftov však vedia byť aj komplexnejšie. Váš cieľ sa vás môže pokúsiť podplatiť, niekedy si to viete vyrozprávať a podobne.

Cyberpsycho Sighting - Musíte zneškodniť zošalených obyvateľov, ktorý sú ťažko augmentovaný. Ak ich necháte naživo, dostanete bonus. Váš Fixer ich chce naživo, lebo chce použiť nejakú experimentálnu metódu na ich vyliečenie. Avšak po spacifikovaný všetkých, quest končí. Nedozviete sa čo je tá experimentálna metóda. Možno v jednej z budúcich expanzii?

Na prvý pohľad to znie dosť repetitívne. Avšak vždy tam nájdete dokument, alebo archivovanú konverzáciu, ktorá vysvetľuje, že čo sa tam stalo. Týmto spôsobom každá aktivita získava malý backstory, ktorý jej pridáva aspoň nejakú hĺbku. Malý detail, ale podľa mňa dosť podstatný. Pretože urobili krok navyše. Čo sa napríklad o Ubisoft hrách nedá povedať. Tam je to tvrdý copy-paste.




Zbrane, gunplay, a melee

Tu to bude krátke, pretože nie je veľmi podľa mňa o čom písať. Na to že je to ich prvá hra z tejto perspektívy, a ešte k tomu strieľačka, to zvládli veľmi dobre. Novinári v preview verziách opisovali strieľanie ako v pohode alebo okay. A to presne aj je. Nič revolučné. Proste v poriadku. Funguje. Meče, nože, mačety, pálky, trubky atď... tiež v poriadku. Opäť nič revolučné, no funguje to. Aj keď niekedy je ten dopad úderu (hlavne od tupých predmetov) trochu nezáživný.

S autami, motorkami, a s jazdným modelom som nemal žiaden problém.

 


 

NPC AI - najväčšie negatívum tejto hry

Najväčšie negatívum tejto hry ktoré sa nedá poprieť, je AI obyvateľstva. Vystrelíte, na zlomok sekundy sa otočíte, a všetky NPC postavy ktoré boli za vami zmiznú. Alebo omylom stlačíte tlačidlo uhnutia, a narazíte do NPC postavy, a všetci začnú utekať alebo sa dajú do klbka. Toto je drsný svet a drsné mesto. Človek by čakal, že keď všetci používajú toľko vulgarizmov, zbrane sú všade a dokonca bežne vidíte aj deti sa s nimi hrať, ľudia môžu mať čepele zabudované v rukách a ktovie ešte čo všetko, tak by sa čo ja viem...mohli nejako brániť? Prepadnúť vás v nejakej šedej uličke? Skákať vám do ksichtu? Tá hĺbka ktorú ponorili do všetkých ostatných aspektov tejto hry tu takmer úplne chýba. Je to obrovská premrhaná šanca na oživenie toho sveta. Takto sú tam tí ľudia iba na okrasu.

Čo sa týka policajného systému tak je myslím si evidentné, že bol iba narýchlo zbúchaní. Došiel im čas? Pravdepodobne. Podľa mňa by hre neuškodilo, keby ten policajný systém úplne vynechajú, ako ho spraviť takýmto spôsobom že sa magicky objavujú a zmiznú akonáhle sa trochu vzdialite. Alebo radšej lepšie ako nič? Okrem toho je tu podľa mňa kopec nevyužitého potenciálu. Či už s NCPD, Trauma Team, niečo hlbšie s gangmi a iné veci.

Technická stránka

Či sa vám to páči alebo nie, za technickú stránku hier (nech je akákoľvek) body nestrhávam. Hodnotím hlavne príbeh, postavy a vedľajšie veci, a všetko vyššie. Ale stojí za zmienku pri každej hre. Nejdem tvrdiť, že hra nemala bugy a glitche. Stále nejaké má. Ja osobne som nemal za celých 120 hodín hrania žiaden bug, ktorý by mi zabraňoval v postupe. Jediné bugy, ktoré sa u mňa vyskytli sú, že postava aj po odstrelený hlavy ďalej rozprávala, raz sa mi auto objavilo tam kde nemalo, palmy sa divne naťahovali a ako keby roztápali, a hra mi asi 4x padla. To je všetko. Čiže u mňa to bolo decentne čisté hranie.

Nedá mi nespomenúť nanútený anti-aliasing vo forme TAA, ktorý som následne cez config súbor vypínal. Žiaľ, Cyberpunk patrí k hrám, ktoré boli vytvorené okolo TAA. Bez neho je rendering viac menej pokazený. Niektoré svetlá a hlavne pouličné lampy v diaľke nefungujú ako by mali. Specular aliasing je úplne všade, svetelné odlesky na autách veľmi agresívne blikajú, spolu s niektorými neónovými nápismi. Inými slovami je nasvietenie bez TAA pokazené. Tráva a listy na stromoch sa rušivo hmýria. Týmto sa Cyberpunk pripája k hrám ako Red Dead Redemption 2 a Battlefield 5, ako hra s lacným spôsobom renderovania, ktoré vie zamaskovať iba TAA. Aj napriek tomu som to vyše polovicu času hral bez TAA, pretože vždy uprednostním pôvodnú ostrosť a detaily, ako sa to snažiť zachraňovať cez zaostrovacie filtre, ktoré zanechávajú svoje vlastné stopy. Vlastne ani to som nemohol, pretože po vypnutí TAA tam zostal zaostrovací filter čo tam aplikovali aby bojoval proti rozmazaniu TAA.

Záverečné myšlienky

O 2 veciach chcem ešte raz napísať. Píšem ešte raz, lebo už som to tu v diskusiách viac krát spomínal. Veľa hráčov si stále myslí, že hra bola vo vývoji 7 rokov. Toto je jeden prípad zlej interpretácie na internete, ktorý by CD Projekt už mohol konečne dementovať. Reveal trailer bol v roku 2013, avšak plný vývoj začal až po dokončení Witcher 3. A úplne 100-percentný až po dokončení Blood And Wine Expanzie. V roku 2013 naplno pracovali na Witcherovi. Až potom začali aj expandovať a otvárať ďalšie pobočky.

Čo sa týka vystrihnutého obsahu, tak je to bežná vec počas vývoja. Hlavne pri takejto komplexnej hre. Žiaľ, spravili chybu keď v roku 2018 ukázali verejnosti to 48-minútové demo. Veľa ľudí si myslelo, že každá jedna vec alebo mechanika ktorá je v tom deme, bude aj vo finálnej verzii hry. Aj napriek tomu, že počas celého dema tam bol vodoznak "WORK IN PROGRESS. DOES NOT REPRESENT THE FINAL LOOK OF THE GAME". A rozprávač to ešte k tomu asi 3x zdôraznil. Preto som hodnotil to, čo v hre je. Nie to, čo tam bolo v lete 2018.

Cyberpunk 2077 je z drvivej väčšiny vynikajúca hra. CD Projekt RED opäť dokázali, že vedia robiť hry. Vedia tvoriť a rozprávať príbehy, vedia tvoriť skvelé a zapamätateľné postavy, vedľajšie misie ktoré sú rovnako kvalitné, ako hlavné misie, a pridať hĺbku tam, kde mnohé štúdiá nie sú roky schopné ju pridať. Avšak je tu aj množstvo nevyužitého potenciálu. Hre by sa kľudne zišlo ešte aspoň pol roka vývoja. Ideálne ešte rok a boli by mi už 2. krát totálne odpálili dekel. Napriek tomu to, čo v hre je, funguje. A to je hlavné. Až na to AI samozrejme. Nedá mi sa spýtať ešte jednu vec. Hra po technickej stránke hlavne na konzolách nebola dokončená. Tak prečo ju aj tak vydali? Kde zostalo "Coming When Its Ready"??? Kedy už konečne skončí tento trend vydávania nedokončených hier? Ja vám poviem kedy. Vtedy, keď bude rebríček priorít ľudí ktorý o tom rozhodujú vyzerať nasledovne: 1.) dokončenosť hry a zážitok hráčov, 2.) peniaze.


napísal Scorpwind 2.1.2021



Páči sa mi! (+8)

9.5
CYBERPUNK 2077 - CD PROJEKT RED OPÄŤ OHÚRIL
+Night City
+Postavy (Johnny, Panam, Judy, Takemura)
+Kvalitný príbeh
+Vedľajšie misie
+Vizuálne spracovanie
+Soundtrack
-Slabá AI obyvateľstva
-Hlavná dejová linka mohla byť dlhšia

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29275)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk