Cyberpunk 2077

Volám sa V. Žijem v meste, ktoré je považované za jedno z najhorších a najnebezpečnejších miest v Amerike. 

PS4
pridal AutorNeznámy 2.2.2021 o 16:04 pod používateľské recenzie

7.0


Počet nahratých hodín:140 hodín

Playstyle: multiclassa hacker, run and gun with pistol, stealth (už začatý geralt build)  

Pohlavie: Mužské aj s poctivým veľkým bimbasom(žiadne disco gule na guliach nanešťastie)

Minulosť: Korpo (začaté dieťa ulice)

Obtiažnosť: Hard (začatý aj very hard)

Grafické nastavenie: pomerne pekné no miestami hra vyzerá ako z ps1 :D

Volám sa V. Žijem v meste, ktoré je považované za jedno z najhorších a najnebezpečnejších miest v Amerike.  Je to mesto čo vás môže plne pohltiť úžasom. A rovnako aj utopiť strasťami. Musíte tak poznať jeho pravidlá, aby ste prežili. A o to sa ja snažím. Prežiť. Ale trocha z iného dôvodu. Ale to nie je nateraz podstatné. Lebo jedna vec sa u mňa nemení. Milujem toto mesto. Je to mesto snov a príležitostí  a verte mi, že ja som veľký snár- V.

 

To je veľmi pekné Samurai. No ja nato mám trocha iný názor. Je to mesto megakorporácií. A tie sa môžu popáliť. A len potkaním hovnám za mňa záleží na tom, ako takéto mesto bude na konci našej cesty, kvôli tomu  popáleniu vyzerať- Johny Silverhand

 

1: Cyberpunk 2077 je najnovšia hra od  Cd Projectu známymi vďaka svojej skvelej zaklínačskej trilógií a pre mnohých vďaka ešte známejšej kartovej hre :D. Hra doteraz predala už 13 miliónov kópií a beží na Red Engine 4. A musím vám už teraz jednu vec povedať. Je to podľa mňa dosť dobrý zážitok a veľmi dobre fungujúci hybrid Deus Ex 1 a Zaklínača 3(opakujem slovo hybrid, bude to dôležité). Hra sa  však napriek tomu veľmi ťažko hodnotí. Hra má strašne veľa kladov čo  zápory  rozhodne prevažujú. No sú tu aj chyby, ktoré ako amatérsky recenzent nesmiem ignorovať. Pripravte sa na horskú jazdu do mesta snov hodnej ako tej v Pacifike. Dúfam, že ste preto aj správne bulletproof kumbovia.  

 

Začneme starým dobrým 2:príbehom. V Cyberpunku 2077 hráte za žoldniera menom V. Ten má rôzny začiatok príbehu podľa toho akú minulosť mu vyberiete. Nebudem vám tu spoilerovať aké sú dané 3 prológy hry(minulosti V), takže poviem len toľko, že sa nakoniec všetky tri minulosti pretnú a tam začína aj skutočná hra. Ich prepojenie je pritom spojené s ďalším žoldnierom menom Jackie ktorého cieľ je ako žoldnier(alebo cyberpunker to je už na vašej preferencií) dostať sa do vyššej ligy a stať sa legendou.( a posúvať tak svoju lásku cez nápoj :D) Tento cieľ chce dosiahnuť tak, že spolu urobíte prácu pre jedného z najväčších fixerov Dextera De Shawna. Váš cieľ je  dá sa povedať, tiež rovnaký.(hoci to ako vám na ňom záleží zostane čisto len na vás). Jeden bod však celú hru zmení. Tým bodom hry je príchod Johnyho Silverhanda, ktorý je hraný skvelým Keanu Reevesom. A viac už k príbehu nepoviem no môžem vám potvrdiť, že je veľmi kvalitný a miestami je aj s veľmi zaujímavými zvratmi kedy som si neraz myslel, že sa príbeh bude uberať daným smerom no neuberal sa. Hra pritom rovnako ako Deus Ex sa nebojí hovoriť  o rôznych filozofických témach napríklad s Budhami, s Johnym o náboženstve a vo výsledku hra najviac filozofuje nad dušami a ich využitím a či je to správne(viac k tomu už nepoviem). Tomu všetkému dopomáha aj koniec, ktorý je správne emotívny a temný ako by cyberpunkový koniec mal byť( taký horko sladký). Hlavný príbeh má pritom okolo 20 hodín a za mňa to vôbec nie je na škodu. (hoci je pravda, že by som dal teraz čokoľvek, aby som v tom svete mohol byť dlhšie). Oproti tretiemu Zaklínačovi má za mňa hra, totižto oveľa viac intenzívnu dejovú líniu s ktorej mi miestami spadla čeľusť až po zem.  A musím uznať, že mi na konci tiekli aj slzy čo sa mi naposledy stalo len pri treťom Zaklínačovi.

 

Tomuto celému pomáhajú aj dobre napísané 2.1:herné dialógy a herné rozhodnutia. Herné dialógy sú napísané v štýle tretieho Zaklínača. Máte hlavné možnosti odpovedí a vedľajšie a občas aj niečo navyše, ale o tom potom. Niekto by mohol povedať, že oproti starým rpg hrám je tých možností odpovedí málo no treba si uvedomiť, že v starých rpg hrách viedlo tých viacero dialógových možností reálne len ku dvom odpovediam. Taktiež chcem  pochváliť, že to čo je napísané v dialógu postava reálne takým štýlom aj povie, pretože niektoré rpg(napríklad Mass Effect 2) vám ponúknu nejakú dialógovú možnosť no postava ju povie úplne inak ako si vy želáte. Za mňa tak drobné plus. A teraz k herným rozhodnutiam. Tie majú význam a hoci nemôžem potvrdiť, že ich majú všetky tak minimálne o časti  z nich viem potvrdiť, že  ho majú určite. Minimálne niektoré z nich odomykajú až tri konce hry z piatich(konce v koncoch nepočítam). Funguje to zároveň dosť na štýl prvého Zaklínača kedy občas to čo poviete postavám alebo urobíte tak hra na konci do istej mieri použije aj proti vám. U veľa ľudí som počul, že je to celé horšie ako v treťom Zaklínačovi no treba si uvedomiť, že rozhodnutia čo ovplyvňujú koniec hlavnej dejovej línie tretieho Zaklínača sú asi až v posledných 10 hodinách hry čo je tak 1/5 jeho deja. Nehovoriac o tom, že mnoho rpg hier má len ilúziu voľby ako napríklad vyššie zmienený prvý Deus Ex kde možnosť výberu konca máte až na jej samom konci a nedá sa im vyhnúť. A taký Baldurs Gate 1 má napríklad dokonca len jeden koniec. Za mňa teda Cyberpunk 2077 nerobí v tomto horšiu robotu ako tretí Zaklínač keďže veľa rozhodnutí a ich následok sa dajú objaviť aj mimo hlavnej dejovej línií alebo napríklad v televízií a správ. Samozrejme sú v hre aj dejové linky, ktoré sa nutne neprejavili(toto, ale bolo aj v treťom Zaklínačovi),  alebo ostali neuzavreté čiže sa dosť pravdepodobne ukážu a dokončia v dlc alebo v datadiskoch( sú tu dva také prípady no jeden má následok aspoň rovno na mieste a druhý sa môže objaviť v titulkách). Ďalej mnoho rozhodnutí funguje na bázy Deus Exov. Hra vám o nich vôbec  nepovie no sú tam čím podnecujú hráča k rozmýšľaniu. Dalo by sa to nazvať ako rozhodnutie ukryté v konaní hráča, nie v dialógu. Netvrdím, že to je niečo revolučné  to rozhodne nie, no sú to miestami dosť prekvapivé veci, ktoré vedia vykúzliť ten správny úsmev na tvári. Celú túto časť tak uzavriem tak, že hoci rozhodnutia vedia mať význam tak možno neočakávajte, že ovplyvnia svet ako v Zaklínačovi. Treba to možno brať ako začiatok trilógie a možno by bolo dobré zamyslieť sa nad tým čo povedal sám otec Mike Pondsmith: V Cyberpunku nezachraňujete svet, ale seba.

 

Celý príbeh je pritom rozprávaný 2.2:cutscénami z prvého pohľadu u ktorých sa nebojím povedať, že posúvajú žáner arpg trocha ďalej. Viete vo väčšine rpg hier a hier ako takých mi všeobecne vadí keď mi hra berie pri cutscéne kontrolu. A to aj u Zaklínača. A hoci Cyberpunk vám ju tiež občas zoberie tak to rozhodne neplatí vždy a hlavne ju vždy máte aspoň minimálne(ovládanie kamery). No nehovorím len o tom, že môžete hýbať kamerou behom rozhovoru.  Hovorím o tom, že mnoho krát sa môžete behom rozhovoru aj samovoľne hýbať, držať zbraň a mieriť ňou alebo proste nič nerobiť. Nič nehovoriť. Alebo dokonca s rozhovoru aj predčasne odísť. A postavy nato zareagujú a občas sa tomu aj prispôsobia a celý dialóg tak  skončí trocha inak(agent Netwatch a Jackie napríklad). Tiež sa mi ľúbi detail kedy sa dialógová možnosť sama prepne podľa toho na koho alebo na čo sa práve pozeráte. Toto som v žiadnej rpg hre ešte takto zapracované nevidel. Už len to, že môžete behom dialógu na postavu namieriť zbraň a ona to zareaguje je samo sebou vážne dobré. Viem ako to možno znie, ale fakt som to nikde ja osobne takto spracované nevidel. Ani v Zaklínačovi, Skyrime či Falloute, proste nikde. Dokonca nebyť pár pasáži tak hra by sa dala pokojne dohrať na jeden záťah cutscény bez načítania. Inak oceňujem aj to, že mi hra dovolí pauznúť hru behom dialógov(že tretí Zaklínač?).  Taktiež sa mi páči preskakovanie cutscén, ktoré funguje tak, že je cutscéna ako záznam, ktorý sa pri preskakovaní rýchlo pretáča dopredu :D. Veľmi pekné.

 

Samotný príbeh pritom doplňuje vynikajúca 2.3:atmosféra Night City kedy Cd Project dokázal to čo sa ešte málo komu podarilo a to vytvoriť Cyberpunk cez deň. No to rozhodne nie sú chvíle kedy je Cyberpunk 2077 atmosféricky najsilnejší. To sú samozrejme nočné chvíle v meste, kedy na okolo vás prší a vy si pripadáte ako v Blade Runnerovi. Nehovoriac o tom ako Night City vyzerá. Cd Project si na jeho dizajnovanie zobrali profesionálneho architekta a je to veru vidieť. Kto by bol povedal, že zvnútra tak hnusné a skazené mesto čo vás chce celého zožrať a pohltiť a hneď nato aj vypľuť, je na vonkajší pohľad také nádherné a úžasné? Uzavriem to  tak, že z hľadiska atmosféry a dizajnu mesta a prostredia pustatiny na okolo, to zvládol Cd Project celé na jednotku.

 

Hra má okrem skvelého príbehu aj 2.4:skvelé postavy ako Misty, Jackie, Takemura, Viktor, Judy, Panam, Johny, Evelyn, V a oveľa viac. Super na nich je to, že ako v Zaklínačovi ani tieto postavy nie sú čierno biele, ale krásne šedé. Ich charakteru pritom dopomáha aj skvelý dabing, mimika a ich animácie( Hlavne animácie dvoch konkrétnych zadočkov mrkk :D). Sú to proste všetci kábr postavy, ktoré si ihneď zamilujete(no dobre jeden z nich sa správa miestami trocha ako hemr no dajte mu šancu, môže sa zlepšiť :D). Nehovoriac o niektorých ich super hláškach ako sú(Well, that way youd kill two souls. Is that what you want?-Misty. Would you rather live in peace as Mr. Nobody... or go down for all times in a blaze of glory?-Dexter Deshawn. He is fucked in the head, the worlds fucked in the head- and you are fucked in the head cause My Fucked up Head is inside it-Johny Silverhand. Mama dont you worry iam bulletproof-Jackie Welles).  Týmto postavám a mnoho ďalším môžete aj písať a volať cez váš link v mozgu a niečo sa ich opýtať navyše. Mnoho ľudí hovorí, že je váš mobil ako funkcia dosť otravný no mne osobne nevadil. Vadil mi  možno tak raz, keď som kúpil auto a zavolal mi fixer Pádre a do toho preletelo auto s questom a zavolal mi tak niekto ďalší. No to sa stalo len raz. Ale verte mi. Bol to bordel.(taktiež Fixery asi nemajú komu inému ponúkať auto. Asi nikto tak rýchlo nezískava reputáciu xD-opakujem však. Nie je to nič čo by mi moc vadilo).

 

Hra má navyše za mňa  revolučný 2.5:Jali systém, ktorý upravuje lip sync postáv v iných nadabovaných jazykoch pomocou A.I. A je to spravené  dosť  dobre a kvalitne z toho čo som videl. Za toto veľká nova Cd Projectu. Robíte hry viac prirodzené ľuďom hovoriacim v inom jazyku.

 

Hra má za mňa aj veľmi kvalitný a zaujímavý 2.6:lore od legendy Mika Pondsmitha, a osobne ma vždy zaujímalo dozvedieť sa o temnom svete Cyberpunku  niečo nové či už v databázy alebo v dátach.(hlavne taký MaxTac achh-škoda, že ho v hre tak málo vidíte)

 

No a je to tu. Najväčšia časť Cyberpunku. 3:Gameplay. A začnem rovno tým kontroverzným. Cyberpunk 2077 je podľa môjho skromného názoru 3.1:lepšie a prepracovanejšie arpg ako Zaklínač 3 a, ktorý zároveň preberá mnohé kladné prvky z designu prvého Deus Exu. Ako človek čo hral celú zaklínačskú trilógiu a mám na nej cez 600 hodín a ako človek čo dohral celé dva Deus Exy( 3 a 1) a jeden rozohral do polky (4) vám aj idem vysvetliť prečo. Mimochodom budem Cyberpunk 2077 porovnávať s tretím Zaklínačom, keď vyšiel. Nebolo by fér rpg systém Cyberpunku porovnávať s tretím Zaklínačom práve teraz, keďže ho  u Zaklínača vylepšili už datadisky(čo podľa náznakov je vidieť, že bude čakať aj Cyberpunk 2077 ). A budem vysvetľovať aj to prečo si myslím, že je Cyberpunk rpg hra všeobecne.

 

Celá hra je teda vlastne presnejšie open word arpg. To znamená, že hráte za postavu v otvorenom svete ktorú si ešte pred začiatkom hry upravíte v editore postavy. Ten je za mňa v pohode a ponúka v niektorých oblastiach fajn škálu možností(a môžete si upraviť aj váš junk čo je plus xD). Do toho si vyberiete jednu z troch minulostí postavy a to korpo, dieťa ulice a nomád. Dáte si body do piatich základných atribútov čo sú v hre a môžete začať. Už len toto je jasný prvý argument nato prečo je hra prepracovanejšie rpg ako všetci zaklínači doteraz. Nič z toho totižto v Zaklínačovi vôbec nie je(prvý Zaklínač síce má niečo ako atribúty no sú to skôr len passive skilly čo  žiadne iné využitie vlastne v hre nemajú). Po vytvorení postavy začína hra. Celá hra je založená na tom, že máte svoj level a street creed level. Oba sa vám zabíjaním a plnením questov zvyšujú(áno v hre konečne dostávate aj nejaké dôstojne expy za nepriateľov, že Zaklínač tri a dva hmm?). Za level dostávate perkový bod a atribútový bod(hoci mechanika v popisku návodu hovorí, že atribútový bod máte dostávať každý tretí level xD-asi to zabudli prepísať). Perkové body dávate do skillových stromov, ktoré sú pod atribútom a je ich rozhodne veľké množstvo( pod každým atribútom sú minimálne dva stromy) vďaka čomu môžete vytvoriť množstvo unikátnych buildov oproti tretiemu zaklínačovi(zaklínač build, blade runner build, zigs build, kyberpsycho build, max payne build, hotline miami build, a tak ďalej). V Zaklínačovi ich môžete vytvoriť tak maximálne 9(kreatívne). V Cyberpunku ich vytvoríte 9 a to som ešte nezačal ich kombinovať či byť trocha kreatívnejší. Atribútový bod pritom umožňuje posilniť hodnotu vybraného atribútu. Tým sa dostupnosť skillov v strome patriaci danému atribútu rozširuje. Toto funguje aj napríklad vo Falloute 4 s ktorým je Cyberpunk teraz často porovnávaný hoci vo Falloute 4 po dokončení celej hry si môžete pokojne odomknúť všetko. To v Cyberpunku nie je našťastie možné, musíte sa tak orientovať na určitú classu čo si sami vytvoríte. Ďalej atribúty poskytujú postave skill checky na niektoré zbrane a implantáty(bez nich ich nemôžete mať či poriadne používať). Môžete ich použiť aj pri rozhovoroch kde odomykajú nové možnosti, načo sa spýtať(a zistiť len tak niečo navyše), alebo niekoho presvedčiť a dostať sa tak niekde tou ľahšou cestou alebo vám dokonca odomkne nový ending v questoch( Delamain ehmm –len škoda, že následok toho questu sa v tejto hre človek nutne nedozvie). Ďalej sa tieto skill checky dajú použiť priamo v leveloch a Cyberpunk verziách dungeonov kedy vám ako v Deus Exoch či New Vegase vedia sprístupniť tú viac príjemnejšiu cestu alebo rovno hneď viacero ciest(k level designu hry sa vrátim neskôr). V Zaklínačovi 3 pritom nič z toho nie je.( Zaklínač 3 má jediný skill check a to axie, ktorý skoro vôbec nevyužijete). Ďalšia vec čo zo Cyberpunku robí rpg je lootovanie a inventár. Ak máte radi loot tak v Cyberpunku je ho rozhodne dosť nato, aby uspokojilo vaše židácke a lootovacie srdiečko. Môžete lootovať odpad( dildo is everywhere), muníciu a konzumné predmety ako je heal, jedlo, pitie, alkohol, špeciálne tabletkové kapsuly(toto všetko vám dáva pasívne kladné a záporné bonusy ako v Zaklínačoch), granáty, oblečenie, modifikácie, a nákresy pre crafting. Tie  vám umožňujú vyrábať lepšie verzie zbraní, zbroje, granátov, healu a podobne(ako aj v treťom Zaklínačovi). A nie argument, že hra je jak v Bordelands kvôli množstvu zbraní a ich delenia podľa farieb fakt neberiem. To, že má hra itemy a ich vzácnosť označenú podľa farby fakt neznamená, že hra je looter shooter(to by mohol byť looter shooter aj Zaklínač 3 čo nie je, máte smolu). Nehovoriac, že toľko rôznorodého lootu je len v rpg hrách a, že zbrane v Bordelands sa až na prequel nedajú vlastne zlepšovať.  Cyberpunk umožňuje zbraň a zbroj  vylepšiť pomocou craftingu a pomocou kyber vylepšení a modifikácií. Nie je to prepracovanejšie ako v treťom Zaklínačovi kde toto robili tiež základné runy, ale je to tam.  Samotné zbrane majú pritom občas veľmi originálne pasívne bonusy alebo bonusy, ktoré sa hodia voči určitým nepriateľom(ďalší prvok zo starých rpg hier-má to aj Zaklínač 3). Len je škoda, že tie slabiny moc nevyužijete, keď ste prelevelovaný a aj, keď  práve nie ste, tak hard to od vás moc nevyžaduje(možno very hard, lebo very hard obtiažnosť je u Cd Projectu dosť debatu vyvolávajúca- každopádne to nemôžem posúdiť dokým si hru sám na najväčšiu obtiažnosť celú nezahrám) Späť ku inventáru. Ten je na rozdiel od tretieho Zaklínača, keď vyšiel za mňa mimoriadne prehľadný a nikdy som nemal problém sa v ňom orientovať. Súčasne sa inventári však u oboch hier dosť rovnajú. To čo, ale Cyberpunk  2077 znova ako arpg robí lepšie ako Zaklínač 3 sú požiadavky čo vyžadujú niektoré zbrane a mnohé implantáty. Cyberpunk 2077 tak robí to čo dnes robí napríklad  Dark Souls. Niektoré zbrane totižto nežiadajú len určitý level, ale aj čisto len určitú hodnotu atribútu a niekedy pre ich ešte lepšie využitie aj určitú augumentáciu. Ak nemáte ani jedno tak zbraň môžete používať. No ako v Dark Souls bude proste nie práve použiteľná. Pomalé prebíjanie, jeden výstrel max, veľké kopanie a podobne . A pokiaľ aj máte požiadavky no nemáte určitú augumentáciu tak stále nevyužijete jej maximálny potenciál hoci bude v pohode fungovať. K tomuto systému  však mám jednu výhradu. Hra toto robí len v prológu a len u niektorých zbraní. Iba implantáty ďalej hrou, požiadavky potrebujú(hoci nie všetky -hlavne škoda u hackovania). Je to škoda, lebo by to za mňa možno aj dosť pomohlo hernému balansu a sťažnostiam o tom, že môžete pokojne v polke hry prejsť na iný štýl zbrane a hru dohráte(hoci ľudia common toto ide aj  v Dark Souls v Zaklínačovi s lopatou a podobne). Je to škoda aj preto, že by ste sa vďaka tomu mohli cítiť ešte viac tak, prirodzene silnejší. Hoci vám môžem  z hrania potvrdiť, že vo výsledku je lepšie používať štýl čo máte zlepšený už len kvôli mnohým výhodám(hlavne voči very high level nepriateľom na very hard-tam vymýšľanie s iným typom zbrane vie veľmi bolieť). Hoci mohli tie atribúty dať aspoň  na špeciálne legendárne zbrane a u melee zbraní. Ďalšia vec ktorú Cyberpunk ako arpg má a Zaklínači nie, je získavanie pasívnych perkov a perkov do stromu ale ako odmenu za používanie určitého typu zbrane a určitých dovedností či nájdením špecifického dátového čipu. Tento systém je tak požičaný z Elder Scrools hier len sa troška inak využíva. To však nie je všetko. U niektorých stromov ak chcete  odomknúť  ich najvyšší skill, potrebujete najvyšší skill dosiahnúť aj  s danou dovednosťou či zbraňou. To vás aspoň viac motivuje venovať sa do konca hry len tomu čo sami zlepšujete. A túto je druhá a posledná vec čo mi trocha vadí na Cyberpunku ako na arpg. Väčšina skillov v stromoch je pasívnych. Prečo mi to, ale moc nevadí je kvôli tomu, že mnohé z nich sú dosť originálne a nejedná sa len o typické 5% hore damage, 20% hore reload a podobne. Ako príklad dávam  násobič kadencie za každého zabitého nepriateľa, posledný náboj u revolvera čo sa počíta za dva, hacky sa na nepriateľov môžu prenášať ako mor a podobne. Potom sú tam samozrejme aj aktívne perky a musím povedať, že je ich tam rozhodne viac ako v treťom Zaklínačovi kde ich tam dokopy bolo tuším 7. Mnoho ľudí sa sťažuje, že sa behom hry necítite silnejší, s čím však osobne vôbec nesúhlasím, lebo na začiatku hry som nebol schopný dávať s pištoľou moc dôstojné poškodenie. Zato na konci pár striel a kritík do hlavy a z hry bola nakoniec skoro fps  a to som nemal odomknuté ani všetky perky na pištoliach.  U takého hackovacieho stromu kde si odomykáte aj nové hacky to ešte dupľom viac neplatí.

 

Poďme teraz ku 3.2:augumentáciam. Tu začína podobnosť kedy prechádzame zo Zaklínač 3 génov na Deus Ex 1 gény. V hre môžete nájsť alebo si kúpiť hneď niekoľko augumentácií na vašu postavu. Niektoré sú pasívne a iné viac zaujímavé, sú tie aktívne. Tých je dokopy minimálne 11 čo možno nie je toľko ako v prvom Deus Exe(tam ich je 20 no veľká časť je useless ehmm) no je ich približne rovnako ako v štvrtom Deus Exe(tiež tuším 11). Snažím sa tým povedať, že ich skutočne nie je málo a ďalšie sa určite pridajú v dlc. A dajú sa dokonca aj ako zbrane a zbroje zlepšiť modifikáciami alebo nájsť ich lepšie verzie vo svete. Fungujú však na štýl  prvého Deus Exu kedy je ponuka pestrá no nemôžete mať všetky. Musíte si vybrať len pár rovnako ako v prvom Deus Exe(a možno aj v štvrtom ak počítame to prehrievanie len neviem ako to tam presne funguje). Ako príklad uvediem, že máte double jump alebo tichý walk. Nemôžete mať na nohách však oboje. Máte hackovací čip, bullet time a berserka (ten obsahuje aj Icarov pád). Znova len jedno.

 

Ďalej má hra výber minulosti V ho. Možnosti som už spomínal aké. Čo to, ale ovplyvňuje? No viac než je v dnešných rpg hrách popravde zvykom. No nič v zásade revolučné. Každá minulosť má svoj vlastný takmer hodinový prológ  a jeden vlastný quest. To už je teraz viac než má taký Dragon Age Origins a Mass Effect kde jeden síce prológy ponúka no nemá žiadny vlastný quest  a u druhého sa minulosť spomenie len tak na začiatku hry a možno má  aj svoj quest(aby sa nepovedalo hej). To, ale nie je všetko. Hoci Dragon Age Origins na svoju minulosť častejšie ukazuje(a v domove kde daná postava začala oveľa viac) tak ju nemôžete nijako využiť vo svoj prospech. To v Cyberpunku neplatí. Svoju minulosť viete použiť ako skill check a niečo nové sa dozvedieť, niekoho o niečom presvedčiť tou ľahšou cestou a občas vďaka tomu aj niečo ovplyvniť(skúste sa opýtať Jackieho na jeho motorku ako nomád). Toto proste som ešte u žiadneho rpg nevidel a hoci to nemení celí dej hry tak je to veľmi pekné vylepšenie tohto systému. A boh vie. Možno Cd Project do budúcnosti systém ešte viac vylepší. Toto všetko celkovo veľmi pekne pomáha v budovaní si určitého playstylu a buildu, ktorý je tak znova bohatší ako tomu bolo v Zaklínačovi 3.

 

Celé toto uzavriem tak, že argumenty typu(ale všetky tieto rpg prvky má polovica hier) nedávajú moc zmysel. Nie komplet. Už som myslím si dosť ukázal, že hra má rpg prvky a, že ich má dosť a dokonca viac ako mal pri vydaní každý Zaklínač. No ešte som neobhájil to, že to nie je len nejaké pseudo rpg. Ako príklad použijem hry ako sú Fallout 4, God Of War 4, Far Cry 5 až New Dawn, Baldurs Gate 2 a VTMB(vampire the masquerade bloodlines). No takže Far Cry New Dawn má perky  a levely a má ich aj God of War 4. God Of War má aj atribúty a dungeony a Far Cry od 5 má aj spoločníkov. Otázka znie, majú tieto dve hry inventár? Jeden z typických znakov rpg. Majú dialógové možnosti? Majú skill checky? Majú viaceré konce na základe vašich viacerých rozhodnutí?(nie ten začiatok a koniec Far Cry 5 vážne nepočítam) Nie nič z toho nemajú a vsadím sa s vami, že keby sa na obe tieto hry spýtame ľudí tak by nám povedali, že skončili s rovnakým brnením, stami a podobne. No toto pre Cyberpunk 2077 rozhodne neplatí.

 

Hra je role play game. Vytvor si svojho hrdinu a hraj svoj príbeh. Ani God Of War, ani Far Cry toto nemajú. No Cyberpunk 2077 áno. A hoci je V charakterovo trocha predefinovaný tak stále ste to vy čo vyberáte to čo povie, ako sa oblečie, ako bude v určitých situáciách konať, akým štýlom bude bojovať a vo výsledku ako sa ku komu zachová(rada do hry- neudierajte dlhoprstého, škoda služieb). Je to tak váš V. Váš hrdina. Samozrejme niekto na toto celé môže mať iný názor. A ja to rešpektujem ak je taký názor položený rozumnými argumentmi. Predsa len presná definícia toho čo je rpg vlastne ani nie je. Cyberpunk 2077 teda nakoniec mnoho rpg vecí má( aj spoločníkov hoci krátkodobých) spolu s arpg hrami ako je vtmb a crpg hrami ako je druhý Baldurs Gate(samozrejme nemá napríklad veci ako je guild systém a systém karmy, ale to nemá nutne každé rpg) Ale čo Fallout 4? Fallout 4 má skoro všetko to čo som hore spomenul a ľudia ho nepovažujú moc za arpg. Dokonca má prepracovanejší systém zlepšovania zbraní a zbroje. Čo mu teda chýba? Má questy, dialógy, inventár, skilly, atribúty, loot, viaceré konce s guildami. Avšak je tu jedna vec. Vo Fallout 4  máte pocit, že hlavná postava vie robiť zo všetkým dobre už od začiatku(vie si dať aj power armour ihneď lol). To vie skoro aj V, ale na konci hry predsa len ostanete u jedného typu zbrane a u jedného playstylu čo vám vyhovuje. Zvyšok mechaník pritom  bude meškať. (napríklad pri prechode zo zbraní na hackera budete slabko). (Hoci v takom vtmb je ten pocit neschopnosti vašej postavy na začiatku rozhodne lepšie spravený).  Nehovoriac, že vás na rozdiel od Falloutu 4 obmedzujú skill checky aj v prostredí a pri niektorých činnostiach ako som hovoril(ani týpka z auta bez sily nevytiahnete). Nehovoriac, že po dosiahnutí max levelu vo Falloute 4 je z vás overlord a vo výsledku budú mať všetci hráči skoro rovnaký build. To v Cyberpunku rozhodne neplatí, lebo ste obmedzený atribútmi a levelom. Nehovoriac, že vo Falloute 4 nemôžete skoro vôbec využívať  atribúty ako je tomu napríklad v New Vegase. A to  myslím v samotnom designe levelov a  rozhovoroch (nie charizma v tej hre je viac na smiech než skill check). Nehovoriac, že hra ani nemá takú minulosť postavy. Teraz nechcem hatovať Fallout 4. Len vám chcem ukázať prečo je Cyberpunk 2077 podľa mňa na tom v tomto ohľadu lepšie a prečo sa teda dá považovať za poctivé arpg.

 

No dobre toľko k rpg systému Cyberpunku  a jeho obhajoby konečne. Viete ako som povedal, že je Cyberpunk 2077 hybrid Zaklínača 3 a Deus Ex 1? Ďalší dôvod prečo toto hovorím je 3.3:level design úrovní. Ten je veľmi inšpirovaný Deus Exom 1. Veľa open worldov síce má otvorený svet. No toto neplatí už pre jeho misie samotné.  Dobrý príklad je rdr 2 a gta 5, ktoré  síce majú veľmi živý svet kde môžete robiť kopec vecí no, keď príde čas na misie tak  sa stávajú často veľmi lineárnymi hrami. Cyberpunk 2077 je v tomto iný. Jeho questy a levely v open worldu sú často veľmi otvorené a umožňujú vám dostať sa ku vášmu cieľu mnohými spôsobmi a metódami. Môžete tak skoro celú hru prejsť zábavne spraveným stealthom, na rpg hru skvelým gunplayom, dobrým hackovaním a mnoho ďalším. Dokonca celú hru viete prejsť bez zabitia a hoci hra nemá morálny systém tak niektoré postavy nato budú reagovať.  A hoci niektoré open world hry toto  tiež umožňujú(Fallout New Vegas, Metal Gear Solid 5) tak za mňa nie do takej miery ako Cyberpunk( minimálne taký Fallout New Vegas má dosť lineárne levely) Tým, že si totižto berie inšpiráciu z prvého Deus Exu urobil levely oveľa viac otvorené a tým pádom neprichádzate k záveru, že hra je síce open world, ale behom misií sa tak vôbec nespráva. A hovorím prvý Deus Ex, lebo aj napriek viacerým možným cestám ako sa dostať a vyriešiť problém tak samotný level design v prvom Deus Exe ešte nebol podľa mňa na tak komplikovanej úrovni ako tie ďalšie. A Cyberpunk hoci má level design dobrý tak tiež nie je tak premakaný. A to aj napriek tomu, že Cyberpunk robí niečo čo robil len prvý Deus Ex. Máte pocit, že by sa daný boss dal nezabiť či komplet obísť? Dá sa to. Hra vám vážne túto možnosť ponúkne a nie raz. Konflikty a problémy môžu tak mnohokrát skončiť inak ako vy sami čakáte. Ako príklad uvediem len nevinné ukradnutie tyčí. Môžete ich ukradnúť no nikto netvrdí, že to nemôže celé skončiť bez elektriky v budove a s implantovaným feťákom pred vami(áno takto jeden quest môže skutočne prebiehať). Toto celé s rozhodnutiami podporuje jednu vec ktorú som doteraz nespomenul: znovuhrateľnosť.

 

Ďalej tu je 3.4:súbojový systém. Na  rpg hru má Cyberpunk dosť kvalitný gunplay, stealth a hackovanie. Gunplay je veľmi zábavný aj kvôli uspokojivým reload animáciám a dobrému zvuku zbraní. Dokonca hra využíva aj šikovný systém nakláňania a vykúkania kedy stojíte pri stene. A hoci to nemôžete robiť automaticky a občas to trocha hnevá tak je to stále viac než to čo robí polka dnešných fps hier. A to je celkom hanba nemyslíte? Ďalej sú zbrane rozdelené do troch tried. Inteligentné, technické a silné. Prvé umožňujú navádzané strieľanie, druhé prerážanie stien a nabitý výstrel a tretie odrážanie guliek od stien. Aby to však na zbraniach správne fungovalo potrebujete patričné implantáty nato. A samozrejme vždy len na jeden typ budete môcť mať implantát. Za mňa sú všetky typy zaujímavé(hlavne inteligentné -verte mi, že chcete do ruky inteligentnú pištoľ čo spieva  Pam Pam Di Rara Pam :D). No len dve z nich majú praktické to postranné využitie. Lebo so silnými zbraňami trafiť niekoho od steny je veľmi ťažké. No, keď tak niekoho zabijete stojí to zato. Hackovanie má pritom vlastnú minihru, ktorá je dosť zábavná a hoci sa trocha jej zábava podľa mňa zunuje po dlhšom čase tak sa to nikdy nestane vyslovene otravné. Ďalej tu máme melee combat a combat s katanou. Na oboje som počul sťažnosti no za mňa je oboje úplne v pohode a dokonca taký pästný súbojový systém je najlepší od Cd Projectu. Prečo? Pretože v Zaklínačovi 3 bol na very hard celý súboj o tom, že ste uskakovali a udierali v momente čo udieral protivník alebo ste dávali tak protiútoky. Silné útoky boli úplne zbytočné a pomalé. Toto je v Cyberpunku spravené lepšie za mňa lepšie kedy heavy attack vie aspoň preraziť obranu nepriateľa a je trocha aj rýchly. Jediné čo ma tu mrzí je, že úhyb a skrčenie je na to isté tlačítko. Čí to bol nápad preboha? Akože funguje to no vždy sa bojím toho, či sa mi V uprostred boja nerozhodne hrať na sláva. Samotný pästný súboj si pritom viete spestriť a spríjemniť gorilími päsťami. Súboj s katanou ponúka aj veľmi uspokojivý gore. (Začal som hrať na druhý run)

 

Avšak aj  v súboji je jeden taký malý problém. 3.5:Fyzika pri súbojoch, pri havárii auta o auto ide často úplne do riti. Teda hlavne pri súbojoch. Lebo hoci má hra dosť pekný model fyzického poškodzovania okolitého terénu (žiadny battlefield no nič zlé tiež) tak fyzika pri hodení teľa do vody, pri strieľaní do vody, fyzika pri zapálení trávi proste neexistuje. Samotné autá a ich kolízie občas fungujú normálne a občas máte pocit, že neriadite auto, ale tank. A hoci si myslím, že sú to dosť basic chyby, ktoré pôjdu opraviť tak ich ignorovať nebudem.

 

Ale načo by bol vlastne celý súbojový systém a jeho fyzika keby nemáte koho krájať a zabíjať? Proti vám budú stáť ako hlavný 3.6:nepriatelia hlavne členovia gangov, korporáti a ich  pomocníci vo forme robotov, dronov a chodiacich veľkých mechov. Samotný ľudia sa pritom delia na odstreľovačov, sieťarov, prednú líniu s melee zbraňami  a zadnú líniu so strelnými zbraňami. Samotný sieťari a iné jednotky čo majú implantáty ich môžu aj budú využívať proti vám. No využívať ich proti vám budú hlavne bossovia. Tí  sú tuším dokopy štyria s toho so žiadnym z nich nemusíte nutne priamo bojovať ako som už povedal :D. No keby ste chceli tak jeden z nich je aj na  hru čo je fps veľmi kvalitný. Hra má aj dosť minibossov v podobe kyberpsychopatov, ale o tom potom. Je tu však jedno malé ale. Ich A.I. Niekedy ma tá A.I prekvapuje ako je inteligentná a  tak dementná zároveň. To si tak idete a zrazu vás vašou chybou nepriateľ odhalí. Skočí za vami hore na strechu no vy zídete dole. A v tej chvíli ďalší nepriateľ prelezie oknom lebo vás vidí načo vás aj obíde a zabije. Aj keby ste prežili a schovali sa inam tak ďalší nepriateľ vám tam hodí granát, aby vás vylákal a ďalší vás nato zastrelí. Alebo na vás nabehne silný týpek len preto, aby vás ubil k smrti a vy stým nič tak ľahko neurobíte. Myslíte si tak o A.I ako je pomerne múdra a inteligentná. A potom prídu chvíle kedy vidíte ako nepriateľ skáče na stavbu a naspäť bez akejkoľvek príčiny. Nepriateľ čo vie, že sa blízko neho strieľa no len stojí na mieste a nič nerobí. A to je len zopár príkladov. A toto sa tak strašne moc strieda, že som nemal na výber a dal som to do plusu aj mínusu. Hoci taká A.I polície nielen, že jasne ide do mínusu, ale aj jasne podvádza kedy nielen, že je úplne sprostá a ani nepoužíva vlastné autá, aby vás dobehla, ale dokonca sa pri náhodnom zabití človeka dakde v pustatine teleportne priamo za vás(alebo aj na strechu budovy- ANIME POWER). Našťastie ma to spolu s fyzikou až tak neštve no to neznamená, že to tolerujem. U nepriateľov je aj škoda, že nie sú tak moc rozmanitý a neobjavujú sa často ich ťažšie verzie.

 

Jedna špeciálna gameplayová časť Cyberpunku a podľa loru dosť využívaná vec je 3.7:braindance. Je to niečo na štýl virtuálnej reality čo vám nielen umožňuje vidieť filmy, porno či čokoľvek iné vlastnými očami, ale to aj cítiť. Zariadenie čo toto umožňuje vám v hre umožní vstúpiť aj do editačného režimu. V tomto režime viete prepínať vrstvy danej nahrávky a vidieť tak zvukové, telesné aj teplotné stopy, ktoré vám v niektorých questoch môžu pomôcť a pri niektorých to môže vyústiť aj k celkovo inému koncu questu. Dané nahrávky pritom môžete aj pretáčať, zastavovať a podobne. Viac vám k tomu nepoviem. Možno len toľko, že je to vážne zábavne spravené a je škoda, že mimo questov si tieto nahrávky nemôžete sami pustiť a len tak si ich pozrieť. Ale tak možno s dlc.

 

Ďalšia časť hry je samotný 3.8:open world. Mnoho ľudí porovnáva hru s Gta či Rdr 2. A hoci z určitých uhľov hry majú to právo(k tomu sa dostaneme) tak je za mňa štýlom hra v tomto oveľa viac podobná práve tretiemu Zaklínačovi. Celkovo by sa open world Cyberpunku dal charakterizovať ako zaklínačské scifi. Mapa hry ktorú tvorí asi dosť možno najväčšie mesto jak horizontálne tak vertikálne aké som kedy v hrách videl, spolu s púšťami, smetiskami a podobne obsahuje hlavné a vedľajšie questy. Oboje je veľmi kvalitné a rovnajúce sa za mňa kvalite questov z tretieho Zaklínača(najlepšie questy mal Zaklínač aj tak za mňa  až s dlc). Ďalej  sú v hre zakázky od fixerov. To sú ľudia čo dohadzujú kšefty medzi klientom a žoldnierom. Týchto zákaziek je celkovo 5 typov z toho všetky majú vlastné pozadie príbehu a niektoré ako sú napríklad zabiť niekoho či niekoho zachrániť alebo niečo ukradnúť sú často rovnako zaujímavé ako questy vedľajšie. Celkovo by som ich prirovnal k loveniu monštra v zaklínačovi. Niektoré questy môžu byť  však aj repetetívne lebo proste nie sú hold tak  zaujímavé.  Hoci aj Zaklínač 3 také mal, takže mi to moc nevadí. Tieto kšefty sú občas aj zahalené otáznikom takže neviete aký tam práve nájdete čo pridáva trocha na kinder surprise. Ďalej má hra špeciálnu sériu questov o lovení kyberpsychopatov, tradičné pästné zápasy a závody áut(jeden závod je dosť zaujímavý). Pričom mnohé tieto činnosti  sú tiež vážne fajn a dobre napísané.  Ďalej v hre sú činnosti čo robíte pre NCPD(Night City Police Department). Tie sú tri. Prvé sú základne kde je gang a jej šéf,  ktorý spolu robia kriminálnu činnosť. Toto bolo prevzaté z datadisku o Vine a Krvi kde to bolo prevzaté z Assassinov. Treba ich prosto všetkých zlikvidovať akýmkoľvek spôsobom(aj tu je nejaký drobný príbeh). Ďalej sa v hre dá robiť hľadanie pokladu ako v treťom Zaklínačovi. Znova tam je mini príbeh a občas aj dosť zaujímavý. A posledná činnosť čo robíte pre NCPD sú prosto miesta zločinu kde je pár hemrov čo dačo robí a loot čo treba zobrať. Toto je jasný ekvivalent pre ikonku pokladu zo Zaklínača 3. No túto je to za mňa spravené lepšie. Lebo nielen, že sa k týmto pokladom viaže príbeh(ten bol občas aj v zaklínačovi). Ten príbeh je často súčasťou zakázky pre fixerov. Či nie priamo súčasťou, ale často doplňuje veci na ktoré ste sa mohli spýtať po ich dokončení. Toto je dosť dobré a páči sa mi, že to takto vylepšili oproti tretiemu Zaklínačovi kde išlo často len o ten poklad. Len je ich možno trocha moc čo môže niekoho odradiť(flashbacky na skellige) Hoci je škoda, že viac rôznorodých činností už niet. Žiadne hniezda potvor či obydlia čo treba zachrániť. Proste nada. Našťastie to nie je až tak potreba a vlastne by sa to asi aj zle aplikovalo(hlavne tie hniezda).Z hry našťastie kompletne zmizli poklady na vode(dokonca nato má hra easter egg :D). Viete v Zaklínačovi 3 mi strašne vadil ten stupídny level systém toho, že ak ste boli 5 levelov pod questom tak ste nedostali žiadne expy. Alebo ste boli v novej lokácií kde hneď druhý quest čo ste našli mohol byť level 30. Toto je v Cyberpunku všetko chvalabohu preč a dosť originálne musím povedať. V hre nie je totižto tak úplne systém levelov nepriateľov. Alebo on je, ale funguje  na systéme ich ohrozenia voči vám. Pokiaľ je ohrozenie stredné a nižšie ste v pohode. Nepriatelia sú na vašom leveli.  Ak vyššie či najvyššie tak už toľko nie. No keby ste chceli ísť predčasne na najvyššie questy no štve vás, že tam sú nepriatelia silný a insta killnu vás, hra vám pomôže. Hra vám totižto vie dať modifikácie, ktoré dávajú väčší damage tým, ktorý sú buď ťažko nebezpečný alebo najviac nebezpečný. Tým pádom reálne môžete ísť skoro kam chcete a nemusíte sa toľko báť ani silných protivníkov. Nehovoriac, že vďaka systému kedy vy dostávate veci s poškodením na váš level  tak sa už sa nemôže stať, že z questu kde vám povedia o legendárnej zbrani dostane zbraň, ktorá je dávno na nízkom leveli(ehmm, že majster kováč v zaklínačovi 3). To zaručuje, že vaša odmena bude vždy sladká(hoci u normálnych zbraní stále budete obmedzený levelom danej oblasti-no ten väčši damage tam je verte mi). Veľké plus Cd Projectu zato veľké plus. Ďalej sú v hre rôzny obchodníci od lekárov cez rozparovačov, obchodníkov na trhu až po obchodníkov so špeciálnym nákladom mrkk. Páči sa mi to, že skoro každý z nich vám ponúka iné veci. Niektoré legendárne zbrane sa dajú kúpiť ako v Dragon Age Origins či v BG pritom len u niektorých obchodníkov. Týchto obchodníkov je vidieť na mape a minimape. Tá je pekne retro spravená a nemal som s ňou nikdy moc problém. Len sem len neregistrovala to čo som si označil ako cieľ alebo mi minimapa  nestihla vyznačiť to kam mám práve odbočiť. Samotné questy sa pritom skoro všetky ihneď zobrazujú na mape. Mimo street creedu a jedného faktoru hry teda nič neovplyvňuje to čo sa na mape ukáže. Skoro všetko vidíte. V takom Zaklínačovi ste videli len to čo vám ukázala po prezretí nástenka alebo to čo ste našli vy. Niekto by mohol povedať, že tak hra stráca na rozdiel od Zaklínača taký ten kinder surprise. A mal by aj pravdu. No nie úplnú. Mapa je za mňa totižto dvojsečná zbraň. Pre ľudí čo chcú splniť všetko, je super. Pre ľudí čo chcú Night City sami a prirodzene objavovať je to nič moc. Hra by vám tak podľa mňa mala dať na výber. Mne to osobne však toľko nevadí. Jak som hovoril, že ešte jeden faktor ovplyvňuje nájdenie questu tak tým faktorom som myslel  znova vás ako hráča. Hra skutočne má questy, ktoré  sa vám nakoniec neukážu a musíte ich tak hľadať sami či ich sami určitým spôsobom aktivovať. A často sú to tie najlepšie vedľajšie questy čo Cyberpunk ponúka.  Späť ku streed creedu. Niektoré predmety v obchodoch, questy, zakázky, autá môžete dostať až od určitej úrovne vášho street creedu . Je to celkom originálny systém len je škoda, že váš street creed,  ktorý hra prezentuje ako vašu reputáciu v meste, sa medzi NPCčkami vôbec neprejaví. A tu začína to veľké, ale. Hoci samotný svet Cyberpunku a ľudia v ňom tvoria peknú živú kulisu tak oproti takej konkurencii ako je Rdr 2 je v tomto hra dosť pozadu. Npc nemajú svoj životný  cyklus čo bolo dokonca dané aj ako jeden z nesplnených sľubov. Npc mesta sú skoro maximálne tupé a vôbec nereagujú na vašu interakciu tak ako by ste na dnešné open world pomery čakali. Npc totižto reagujú na vás len jednou, maximálne dvoma vetami a to je všetko.  V skratke sa to proste od tretieho Zaklínača moc neposunulo. Nehovoriac, že Npc samovoľne pred vami miznú či objavuje sa niekoľko ich klonov vedľa seba. Dokonca sa mi stalo, že som volal s fixerom a stál vedľa neho. On sa behom hovoru hýbal a podobne no irl len stál a čumel do blba. Žiadny posun a je to fakt škoda. A hoci taký Zaklínač 3 možno mal u niektorých npc aj životný cyklus rozhodne to neplatilo pre všetkých z nich. No osobne mi toto celé na hre aj napriek všetkému zlému až tak nevadí a našťastie mi to ani nekazí ilúziu mestského života. Lebo hoci sú ľudia a samotné mesto len kulisa tak  je to vážne živá kulisa. Vždy ich totižto vidíte niečo robiť. Či už nejakú činnosť alebo iné veci. Vidíte určitých ľudí v určitých štvrtiach, určitých ľudí ako robia rôzne činnosti, ktoré odpovedajú danému miestu a podobne, Nehovoriac o tom, že na rozdiel od tretieho Zaklínača tu môžete vidieť políciu ako vyšetruje niektoré miesta činu po vás(hlavne tie kde vás sama poslala) , gangy čo útočia na iné gangy, gangy ktoré idú naspäť z územia z akých ste ich vyhnali. Toto je za mňa rozhodne lepšie spravené ako v Zaklínačovi. Samotné Npc a autá majú aspoň tendenciu sa v meste menej vyskytovať behom určitých častí dňa. No stále to oproti konkurencii nestačí a je to trocha škoda zo strany Cd Projectu. Ďalej má V aj svoj vlastný dom v hre. Tam si môžete ukladať veci, spať, sprchovať sa alebo pozerať  z okna, počúvať rádio, či si pustiť televízor. Samotný byt sa nedá vylepšovať ako také Corvo Bianco v Zaklínačovi čo je škoda, no dá sa spestrieť pomocou rôznych vecí čo nájdete behom prechádzania svetom. V môže dostať pritom takýchto apartmánov viacej. Len je škoda, že v nich nemôžete moc robiť. A vlastne ani spať(neviem popravde či to je bug alebo nato Cd Project prosto zabudol). No hej lepšie ako ďalšou guľkou do hlavy.

 

3.9:Jazdný model áut a motoriek. Tu poviem len toľko, že rôzne typy vozidiel sa trocha inakšie ovládali a mali rozličné a pekné interiéry. Ich fyzikálny model poškodenia je tiež veľmi pekný. Mne osobne sa vozidlá aj vo vysokej rýchlosti ovládali úplne pohodlne a nemal som problém nehavarovať aj, keď som si dal  výzvu vstať a vrtieť bokmi zakaždým čo začne v rádiu hrať Ponpon Shit(nepýtajte sa som hemr). Takže za seba musím povedať, že som spokojný už len tým, že som svoje auto a motorku ešte nenašiel na streche budovy. Veľa ľudí sa aj sťažuje, že si nemôžete vozidlo upraviť. Za mňa je to tiež škoda no Cd Project sám povedal, že to v hre nemá byť takže mi to moc nevadí. Je to škoda však preto, lebo takú Klepnu ste si v Zaklínačovi aspoň trocha upravovať mohli. Na druhú stranu si  v Cyberpunku môžete aspoň viacero áut odomknúť, čo to trocha kompenzuje.

 

3.10:Mod podpora. Tu poviem len toľko, že Cd Project postupne dodáva módovacie nástroje čo je pre hru ako je Cyberpunk 2077 úplne super a môže to skvelo udržať komunitu pri hre(a stále to prišlo skôr ako pre Kingdom Come-nie nebite ma Henryho fans it was  just joke xD).

 

Celkovo som milo prekvapený z toho koľko vecí od stealthu, hackovania, strieľania, cez viac otvorený level design, jazdný model až po úplne novú perspektívu pohľadu a úplne nový svet robil Cd Project prvý krát  a, že to zvládli dosť dobre.(hoci stealth už robili aj v druhom zaklínačovi-ale o tom sračkovom systéme sa baviť nebudeme xD) Netvrdím nutne, že to zvládli lepšie ako konkurencia, ale zvládli to dobre.(hoci hackovanie a parkour v Cyberpunku mi osobne pripadá lepší jak vo Watch Dogs a Assasinovy xD). No sú tu určité veci, ktoré Cd Project nespravil trebárs vôbec.

 

4:Nesplnené sľuby. Ach tomuto mínusu by sa dalo strašne ľahko vyhnúť. Stačilo, aby Cd Project bol aspoň trocha ticho. Viete dlho som rozmýšľal či tento mínus chcem v recenzii obsiahnuť. Predsa len človek by mal hodnotiť hru takú aká je a nie takú aká podľa snov niekoho a určitých klamstiev  niekoho mala byť. A popravde hoci som videl zoznam nesplnených sľubov a chýbajúcich featurov tak je podľa mňa smiešny. Lebo ¼ z neho boli z does not represent final game. Tá ďalšia bola podľa “autora“ napol splnené sľuby. Ďalšia štvrtina sú veci čo boli splnené no autor si myslí, že neboli. Napríklad to, že hra nie rpg hoci za mňa jasne je. A potom tu je posledná štvrtina, ktoré sú skutočne sľuby čo boli sľúbené no Cd Project ich nesplnil. Sľuby ako živá A.I, možnosť dokončiť hru mimo hlavnej linky, väčšie využitie robotického pavúka, toxický dážď atď. A práve pre tieto body musím aspoň pol boda Cyberpunku  strhnúť. Toto sa proste nemá ignorovať a brať na ľahkú váhu.

 

5:Technický stav hry. Ou kumbovia moji. O tomto sa dá napísať veľa. Poviem to na rovinu nie je to dobré. No ani nehrateľné. Hoci toto  fakt nie je práve stránka hry kde je Cyberpunk 2077  bulletproof.  Nejaké tie vtipné bugy a občasné frame dropy by som okašľal. Má ich predsa len dodnes aj Zaklínač 3 na ps4 a aj na pc(hlavne v Novigrade). No toto je trocha iný level. A hoci som nemal bugy čo by mi rozbili hru tak, že by sa nedala dokončiť( hoci sa mi taký stal vo vedľajšom queste no stačilo mi hru resetovať a quest spraviť trocha inak) tak som minimálne uvidel množstvo glitchov, príšerné fps pri niektorých častiach Night City a pri niektorých misiách, veľmi zlé renderovanie mesta kedy sa neraz nenačítal ani terén až som sa bál, že sa prepadnem cez textúru(to sa aj stalo no prežil som ani neviem ako aj bez loadu) či rovno nefungovali niektoré herné mechaniky,  lebo sa  strašne pomaly načítali. Nehovoriac, že mi hra minimálne päť krát spadla(našťastie sa to udialo len raz za 30 hodín a nikdy nie za sebou). Ako čerešnička na torte by bolo, že niektoré perky ani nefungujú kvôli chybám a stackovanie efektov nefunguje(hoci to mohol byť aj zámer tvorcov aby to nebolo tak op, neviem). Toto je proste vec čo Cd Project absolútne podcenil a zhemroval. No možno sa budete čudovať, ale v konečnom dôsledku mi to hru príliš neznechutilo. Možno je to tým, že už  som hral hry aj v oveľa horších podmienkach alebo pokojne aj tým, že všetky tieto veci čo som vám teraz vymenoval boli hlavne na začiatku hry a diali sa fakt len raz za čas(možno až na ten render ten bol trocha častejší). Po zvyšok hry som mal totižto len minimum bugov a stabilných 30 fps. Navyše hra má na ps4 dosť bohaté nastavenia ovládania, rozhrania hry(hoci by sa zišli aj ďalšie), zvuku, kvality a podobne. Navyše ma veľmi potešilo, že  má hra aj vďaka už hore zmieneným cutscénam (ktoré prebiehajú mnohokrát realtime) minimum loadingov, ktoré sú navyše  rýchlejšie ako tomu bolo  v treťom Zaklínačovi. Nehovoriac, že je to jedna z mála hier čo má na ps4 quick save(ďakujem ti mocná bohyňa Muerte čo život dáva, ale ho aj berie). Znamená to však, že tieto dobré veci ospravedlňujú zlý technický stav? Absolútne nie. Technická stránka tejto hry fakt nie je nova a hoci sa to od vydania trocha zlepšilo stále to chce viac(update 1.1 tiež pomohol, ale stále to nie je skvelé). Našťastie prídu ďalšie patche takže verím, že sa to už len zlepší. V tomto som bol tak dosť sklamaný z toho, že Cd Project vývoj hry urýchlil(čo sa možno prejavilo aj na nesplnených sľuboch). Lebo toto pôjde opraviť. To však neznamená, že sa tomuto všetkému nedalo predísť. Dalo, a to stačilo hru možno len raz či dva razy preložiť. No, aby som len nenadával tak dokážem pochopiť to , že tlak hráčov a investorov, prepady akcií, dávali celkom jasne Cd Projectu najavo, že by bolo na čase hru vydať. Hoci mali byť ohľadne tohto a konzol  verzií proste úprimný.  Čo sa týka grafickej stránky tak sa hra  rozhodne od vydania zlepšila a nevyzerá zle no oproti pc  hra stále vyzerá tak ako keby porovnáte zadok Panam a vašej starej ba občas(hoci nie často našťastie) aj vašej obľúbenej hrdinky z dôb Playstation 1. Nič moc.

 

6: Hud a U.I sú za mňa úplne v poriadku. Hud na obrazovke vám ukazuje všetko to čo potrebujete. Jeho farby sú za mňa pekne navolené a pôsobia miestami správne retro.  A je tu občas aj pekne ako v Deus Exu vysvetlené prečo vidíte to čo vidíte. Ďalej tu je U.I. Mnoho ľudí som počul sťažovať sa naň. To však nie je môj prípad. U.I a jeho skratky sú za mňa  na ovládač pekne navolené(hoci za nabindovanie skrčenia a úskoku by si dakto fakt zaslúžil facku a jedna stealth činnosť v hre nie je nabindovaná trebárs vôbec-dá sa otvoriť však len skillom ). Vždy sa tak ľahko a rýchlo dostanete tam kam potrebujete. Samotné vyznanie sa v U.I je tak za mňa absolútne v poriadku. Každá sekcia hry od mapy cez inventár, databázu, postavu a jej štatistiky, skill tree je prehľadne zoradená a nikdy som nemal problém sa vyznať, kde je čo a ako sa tam dostať. Výzorom to taktiež pôsobí dosť retro a veľmi to hre sedí.  Dokonca ma na konzoly potešila možnosť mať kurzor v menu hry a v nastavení hry  ako myšku. Sú tu však drobné chyby ako napríklad, že nejakú lištu v denníku či v databázy nechcete už trebárs vidieť. Môžete ju dať preč no ako náhle sa vrátite naspäť je tá sekcia znova otvorená. Nie je to nič hrozné, je to len otravné. Rovnako ako je otravné aj to, že sa nastavenie legendy neukladá po odchodu z mapy alebo, že nemôžete použiť legendu pri väčšom vzdialení mapy. No  nič hrozné načo by sa fakt nedalo zvyknúť. V skratke tak chcem povedať, že som s tým nemal problém  na ps4, ba naopak mi to vyhovovalo ešte viac ako v treťom Zaklínačovi. Je to proste štýlové, pekné a prehľadné. Nova.

 

Ďalej tu máme 7:soundtrack hry. A musím uznať. Tu slová nova a kábr proste nestačia. Či už je to  main theme hry ktorej znenie má svoj vlastný význam a vie človeka správne napumpovať vždy, keď hru zapne, cez  songy od fiktívnej kapely Samurai(kiež by reálne existovala, menej korporátov by bolo), muziku behom bossov, misií a nakoniec až po samotné rádio s niekoľkými kanálmi. Toto je proste jeden z najlepších soundtrackov čo som za posledné roky v hre osobne počul. Soundtrack obsahuje vážne mnoho štýlov od techna, cez rock, metal  a blues, až po japonské weeb pesničky(každý kumba si nájde to svoje). Hudba pritom vie správne nabudiť rôzne emócie a zážitky. Od adrenalínu, cez stres behom stealthu(kde hra pri stealthe a v niektorých lokáciach hry dosť dobre používa hudbu, ktorá znie ako hlboký nádych a výdych pri takedowne), cez smútok a  strach behom misií čo tak posilňuje atmosféru až nakoniec miestami podporuje len čisto dobrú náladu. Hudba je samozrejme aj  správne temná čím dopomáha samotnej atmosfére Night City. A možno ak budete šikovný tak prinútite aj samotného Johnyho,  aby vám niečo zo soundtracku zahral. Dalo by sa toho povedať k hudbe oveľa viac.  No nie som hudobník a nechcem tu povedať zbytočne nejaké hovná(ak som ich už náhodou povedal tak prepáčte som v tomto trocha hemr). No za seba už len poviem, že je soundtrack hry naozaj návykový a podarený takže som mnohokrát ani nechcel, aby hudba po jazde autom či motorkou tak skoro skončila, až som kvôli tomu som ostal  dlhšie vnútri.

 

8:Audio hry: Tak tu nemám už skoro vôbec čo vyčítať. Zvuk zbraní, prostredia, mesta, áut a audio ako také je veľmi kvalitné. Nič čím by hra vyčíňala no rozhodne sa drží dnešných štandardov. Jediný problém čo som mal, pritom bol len chýbajúci či meškajúci zvuk kvôli bugom či zlému renderovaniu. Inak absolútne žiadny problém.

 

9: Cyberpunk 2077 je v konečnom dôsledku hra, ktorá ma bavila tak ako dlho žiadna iná akčná rpg hra. Má krásny a emocionálny príbeh, skvelé napísané postavy, skvelý  gameplay, revolučný jali systém lip syncu, dobre zapracovaný rpg systém a možnosti buildov a role playu vďaka nemu(minimálne lepší a prepracovanejší oproti tretiemu Zaklínačovi), mnoho možností ako dokončiť misiu v štýle prvého Deus Exu, skvelý soundtrack, skvelú atmosféru mesta, znovuhratelnosť, emotívny koniec, dizajn mesta  a mnoho ďalšieho. Viete keby si na seba dám aj rúžové okuliare tak  by bez problému hra odo mňa  dostala aj deviatku. No som amatérsky recenzent a ako amatérsky recenzent a kumba čo ju chce pre vás ľudia napísať  kvalitne, sa tieto okuliare proste dávajú dole. Veci ako technický stav hry, zlá A.I polície a ľudí, slabá fyzika hry, niektoré nesplnené sľuby, zlý herný balans s nedostatočným pushovaním na požiadavky u zbraní a žiadny životný cyklus Npc proste výsledok pre mňa trocha zrážajú dolu. To, ale neznamená, že to takto bude navždy. Veľa z týchto mínusov pôjde odstrániť alebo minimálne zlepšiť čiže chcem, aby ste vedeli, že finálna známka pôjde časom len hore a nikam inam. Lebo vo výsledku sú to práve tie plusy, kvôli čomu sa ja a minimálne mnoho ďalších kumbov budú chcieť ku hre vrátiť. Som vážne zvedavý na datadisky, dlc a patche čo Cd Project vyhrabe  a sakra dúfam, že si nimi tú poškodenú reputáciu troška vyhladia. Dúfam, že sme o týchto šikovných chlapcoch a dievčatách nepočuli naposledy. Takže to by bolo všetko,  k tomuto za mňa dočasne neobrúsenému klenotu. Majte sa kumbovia a nezabudnite: see you in a major leagues a ja deltujem s mojím názorom odtiaľto :D.  AutorNeznámy

 

Plusy a mínusy

+-Jazdný model(mne osobne sa páči, ale nechcem byť ukrižovaný zato, že to tak podľa mnohých určite nie je. A nechcem sa hlavne o tomto hádať)

+-Mapa je dvojsečná zbraň(ľudia čo radi plnia všetko  vidia na mape skoro všetko no vytráca sa kinder surprise. Hra má však aj hidden questy, ktoré sú niekedy dosť dobre ukryté)

+-A.I nepriateľov- niekedy ma prekvapujú ako sú inteligentný a  tak dementný zároveň

+- Grafika na ps4 je nič moc no ani nie katastrofa ako iný tvrdia

+- Rozhodnutia- niektoré majú 100% dopad, niektoré sa prejavia pravdepodobne v dlc a u ďalších len prosto neviem povedať.

+- Niektoré questy môžu byť trocha repetetívne(no nie moc, aby  mi to osobne vadilo)


napísal AutorNeznámy 2.2.2021



Páči sa mi! (+12)

7.0
CYBERPUNK 2077
+Skvelé postavy
+ dobrý braindance
+Krásny a emočný príbeh s celkom originálnou zápletkou
+Atmosféra hry a mesta, ktorá by sa dala krájať
+Zábavný stealth
+Skvelý gunplay
+Rpg prvky čo sú zas o niečo lepšie ako v zaklínačovi 3 a rozšírené(nepočítam witcher datadisky čo rpg systém rozšírili, nebolo by to fér)
+Systém levelov nepriateľov v Open Worldu
+Možnosť quick savu na konzoli(finally)
+Rýchle loadingy a ich minimálny počet
+Cutscény, ktoré by pokojne mohli byť na jeden záťah
+Parádny soundtrack
+Mnoho možností ako splniť misiu(hlavne príbehové)
+Vedlajšie questy hodné kvalít zaklínača
+Znovuhratelnosť
+Kvalitné audio
+Mesto aj napriek absencii rutiny A.I a ich všeobecnej hlúposti dokáže podla mna pôsobiť živo(na uliciach môžete natrafiť na vojny gangov
-Technický stav hry-1 bod
-Zlá A.I polície čo ešte k tomu podvádza a samotná fyzika hry —0,5 boda
-A.I civilistov čo je zlé a nemá skoro žiadnu rutinu —0,5 boda
-Nesplnené sluby —0,5 boda
-Herný balans je vážne nič moc a autori mohli trocha viac pushnúť požiadavky na zbrane. Oni v hre sú, ale mohlo sa nato pushovať viac minimálne u špeciálnych zbraní. Viac by to pomohli práve aj hernému balansu a aj rpg systému —0,5 boda

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 29]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30982)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk