NHL 11 |
Ďalšia sezóna, ďalší revolučný ročník NHL od EA Sports.
9.0
Už o dva týždne sa v zámorí rozbehne základná časť NHL čítajúca 1230 zápasov a spolu s novou sezónou pre nás EA Sports pripravili ďalšie pokračovanie svojej nekonečnej série NHL, tentokrát už s číslovkou 11.
Po úvodnom spustení hry ma privítal menší šok, pretože som z konzolových next-gen hokejov nehral len ten prvý (NHL 07) . EA Sports totiž zmenili design úvodnej obrazovky ale stlačením tlačítka štart sa všetko vráti do normálu. Hlavná ponuka sa už minimálne od ročníka 08 nemení (štýlom, nie funkčne - za tých pár rokov pribudli nové módy). Máme tu teda obligátne Hrát teď, možnosť hry online, rôzne nastavenia a medzi inými aj to najhlavnejšie - položku herných módov. Ročník NHL 11 prichádza opäť s jedným novým - Hockey Ultimate Team, ktorý však nemôžem ohodnotiť keďže už nemám konzolu pripojenú k internetu a ani opísať, pretože som jeho podstatu z demoverzie (kde išiel hrať offline) nepochopil. Musí stačiť len to, že sa s ním do hry vracajú kartičky a mód na nich stojí.
Hlavným ťahákom hry je ako vždy bývalý Dynasty mód, teraz už druhým rokom Be a GM. Tento rok je však lepší ako kedykoľvek predtým a prináša jednu veľkú novinku a množstvo drobností opravujúce chyby z minulosti. Tou hlavnou novinkou je KHL - Kanadská hokejová liga, ktorá združuje Ontario Hockey League, Western Hockey League a Quebec Major Junior Hockey League a do hry pridáva nových 60 tímov. V tímoch nájdeme predovšetkým hráčov čakajúcich na draft, čiže ročníky 1994 a vyššie. Táto novinka zásadne ovplyvňuje mód Be a GM, pretože už kluby NHL budu draftovať skutočných hráčov aj so svojimi mugshotmi (=fotkami v profile) . Teda aspoň prvé 2-3 sezóny potom si možno budeme opäť musieť vystačiť s 2metrovými Estóncami hrajúcimi centra či talentovanými Kazachmi, ktorí budu celkovou jednotkou a podobnými anomáliami z minulých rokov :) . Ale snaha EA sa uprieť nedá a aspoň na prvé sezóny poteší.
Medzi ďalšími vylepšeniami Be a GM nájdeme aj v bloku výmien, cez ktorý môže hráč vymeniť niektorých zo svojich hráčov do iného celku. Je až neuveriteľné, že celé tie roky sa dali vymeniť len maximálne 3 hráči / voľby v drafte naraz. V NHL 11 sa počet navýšil na 5 položiek, vyjednávania s konkurenciou sa uľahčili aj pridaním ďalších 2 volieb v drafte (celkovo 7 oproti minulým piatim) a naraz máme k dispozícii voľby v draftoch až po ďalších šesť sezón oproti predchádzajúcej jednej, tej aktuálnej. Vylepšenia sa dočkala aj inteligencia ostatných 29 mužov v obleku stojacich za svojim tímom. Absurdné výmenu už len tak ľahko neprejdu a ak chcete do svojho tímu pridať niektorú z mladých pušiek typu Tavares, Stamkos či Kopitar musíte ako protihodnotu poslať poriadny balík špičkových hráčov a vysokých volieb v drafte k tomu. Ale budem úprimný, dream team sa dá minimálne (záleží či mód rozohráte so zapnutým či vypnutým platovým stropom) dočasne poskladať.
Ďalším vylepšením módu Be a GM je implementácia typov voľných hráčov. Je ťažko uveriteľné, že EA si všimli varianty RFA (=restricted free agent / voľný hráč s obmedzením, jeho tím má prednostné právo vyjednať novú zmluvu) a UFA (=unrestricted free agent / voľný hráč bez obmedzení, môže jednať s ktorýmkoľvek z 30 tímov). Novou položkou v menu módu sú teda nabídkové listy (offer sheets). Po skončení sezóny sa vždy niektorí hráči stanú RFA. Väčšinou ide vychádzajúce hviezdy(Tavares, Voráček, Benn, Anisimov, ...), ktorým dobieha aktuálny kontrakt a ešte nepodpísali nový. Ktorémukoľvek hráčovi môžete poslať ponuku na podpísanie zmluvy, pričom to má zmysel len ak chcete daného hráča preplatiť, pretože ak mu ponúknete jeho dané trhové peniaze, jeho klub ponuku dorovná. Uvediem príklad. Na otestovanie týchto noviniek som odsimuloval 2 sezóny za New York Islanders. Po prvej sezóne som chcel do tímu Voráčka, ktorého trhový plat bol okolo 4 miliónov dolárov. Poslal som mu teda list s ponukou na 8 miliónov dolárov ročne. Hráčov materský klub má 7 dní na rozhodnutie či ponuku dorovná alebo nie. Blue Jackets ponuku nedorovnali, hráč bol môj. Avšak, musel som obratom do Columbusu odoslať prvé voľby v troch následujúcich draftoch. Počet volieb závisí od ponúknuteho platu a tak som sa musel vzdať vysokých volieb. Skrátka v hre to funguje presne tak ako v skutočnosti a to je obrovský palec nahor pre NHL 11.
Po vyčerpávajúcom odstavci sa budem konečne venovať samotnému gameplayu, pretože to je to na čom každá hra stojí a padá. Po štyroch rokoch prichádza úplne nová (!!!) animácia príchodu na ľad! Je síce jediná ale po štyroch rokoch je tu konečne zmena. Prvou väčšou novinkou je nový systém vhadzovaní. Síce stále je treba potiahnuť analog daným smerom v pravú chvíľu ale novo môžeme súperovi nadzdvihnúť hokejku, vystreliť priamo z vhadzovania a pred samotným vhodením puku môžeme s hráčom prehodiť hokejku na ľavú či pravú stranu. Ďalšiu novinku je doslova cítiť v ovládači - NHL 11 ponúka vylepšený systém bodyčekov. Tvorcovia do hry implementovali fyzikálny systém a konečne záleží ako rýchlo a kam vlastne hráča zasiahneme a podľa toho sa zloží na ľad. Vizuálne hru príjemne oživuje a ako som už spomenul minimálne ja cítim keď niekoho so Suttonom priklincujem o mantinel a 5 sekúnd vstáva otrasený z ľadu. Ešte si trocha rýpnem do EA - od kedy že sa to hrá hokej? Koľko rokov? Oni si až teraz všimnú, že čas od času sa hokejka proste zlomí (niektorým smoliarom v skutočnej NHL aj pri spracovaní prihrávky ale to som zatiaľ v hre nezaznamenal). Delovka obrancu od modrej čas od času konečne skonči zlomením hokejky a obranca sa chvíľu zmätene pohybuje po ľade a buď mu hokejku prihrá kolega z útoku alebo odíde striedať.
Konečne k samotným zápasom. Hra sa celkovo opäť spomalila a teda nabrala na realizme. Prakticky aj na nižšej (myslená All-Star, 3 nižšie som neskúšal) obtiažnosti vymizli one-timery (alebo sú silne potlačené a treba sa ich naučiť? čas ukáže... :) ). Keď ste v útočnom pásme, hokejisti protivníka zachytia drvivé množstvo prihrávok a už sa rútia do protiútoku. Celkovo vám vo svojom obrannom pásme nedarujú ani centimeter ľadu a väčšinu striel úspešne blokujú. Prvé next-gen spracovanie v podobe NHL 07 prinieslo novinku, ktorá je každým rokom vylepšovaná (a je mojim najpádnejším argumentom, že narozdiel of FIFY next-gen NHL na PC proste nemôže byť), a síce Skill Stick. Pravým analogom ovládate hokejku svojho hráča, je možné realizovať množstvo rôznych blafákov a na svätyňu protivníka mieriť kamkoľvek si želáte. S týmto osvedčeným ovládaním pribudli nové kľučky a blafáky, ktoré ale zo začiatku chcú trocha cviku. Vylepšená bola aj umelá inteligencia brankárov, ktorým navyše pribudlo aj zopár nových (ale veľmi príjemných na pohľad) animácií zákrokov. Podobne ako každý rok má väčšina brankárov svoje betóny 1:1 k skutočnosti ale ako každý rok, vlastnú masku má okrem Ricka DiPietra len toľko gólmanov, že ich je možné spočítať na jednej ruke.
S brankármi súvisia góly a s gólmi ďalšia novinka, ktorú si tvorcovia obšlehli z vlastnej série FIFA - oslavy vstrelených gólov. Kombináciou analogov a tlačítok RB a LB môžete vyčarovať množstvo unikátnych animácií. Vylepšená je aj novinka z minulého roka - systém ťahátok, ktorými si každý z NHL 11 spraví svoj hokej pre seba. Či arkádu či simuláciu, či prestrelky 8:4 či napínavé taktické zápasy s výsledkami 2:1, nastaviť sa dá naozaj takmer všetko. Či budú brankári deraví ako sito, či budú mať úspešnosť zásahov 95%, či budú hráči atakovať 50 a viac gólové méty alebo 100 a viac bodové zápisy, a na koniec koncov aj ako často sa budú hráčom lámať hokejky. Čo sa týka grafiky, tá sa prakticky nemení od ročníka 07, ale stále je na NHL radosť pozerať. Síce tváre hráčov stále nie sú také aké by mali byť, v zápase to nevidno a v prestrihových animáciach to treba pretrpieť alebo si zvyknúť, koniec koncov črtami sa daný hráč svojmu skutočnému aspoň minimálne podobá. V sérii NHL je pravidlom špičkový soundtrack, v NHL 12 je najznámejšou asi vypalovačka The Final Countdown od Europe, ale uši hráčov potešia aj Bullet for My Valentine, Pantera či Foxy Shazam.
Verdikt: Už teraz viem, že vo svojej recenzii NHL 10 som veľmi škaredo prestrelil a minulý ročník by si zaslúžil hodnotenie okolo 8.0 - 8.5 . Kto možno doteraz hráva staršie ročníky na PC, mal by obetovať dnes už len tých pár stovák eur a Xbox 360 či Playstation 3 kúpiť spolu s NHL 11. Kto podobne ako ja hral aj minulé next-genové ročníky a nad kúpou NHL 11 váha, nie je o čom. Aktuálny ročník prináša množstvo menších či väčších vylepšení a je to bez diskusií najkomplexnejšia NHL, ktorú kedy EA vydali. Oba palce nahor a odomňa 90%.
Poznámka: opäť by som poprosil akýkoľvek feedback, som si vedomý že vlastný gameplay opísaný vlastne nie je ale snáď je to lepšie ako pri mojej recenzii NHL 10, tam nebol prakticky žiadny :).
Xbox 360
PS3 Vývoj: EA / EA Sports Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|