Anthem |
Rok 2019 pre Bioware rozhodne nebol tým najšťastnejším.
5.5
Rok 2019 pre Bioware rozhodne nebol tým najšťastnejším. Možno by sa dokonca dalo povedať, že kompletný vývoj „Anthem“ bol pre toto štúdio asi najväčšou nočnou morou. Niečo, čo začalo ako úžasná vízia a skvelý nápad nakoniec skončilo ako absolútna tragédia herného sveta a kritici hru rozhodne nešetrili. A aj z toho dôvodu som „Anthem“ pôvodne ani nechcel moc skúšať. Rozhodol som sa radšej, že dám hre čas vyzrieť. A keď Bioware ohlásili, že chcú hru prepracovať a dotiahnuť k niečomu veľkolepejšiemu v „Anthem 2.0“, bol som plný optimizmu, že to bude stáť za to.
Ako to vo výsledku dopadlo však všetci vieme. Rok 2020 sme sa všetci stali svedkami niečoho, čo sme nemali najmenšiu šancu predpokladať a podľa oficiálnej správy od „Bioware“ sa to aj postaralo o to, že ambície oživiť svet tejto hry budú nenaplnené a ostane nám to, čo sme už dostali. A pravdou je, že mi to bolo úprimne ľúto. Keď som si zapol „Anthem“ videl som totiž obrovský potenciál. Obrovský potenciál na absolútne fenomenálnu hru, ktorú by sme nemali problém si zapnúť roky neskôr, len aby sme sa mohli preletieť vo svojom „javeline“ a užiť si ten úžasný gameplay, ktorý hra ponúka. No bohužiaľ, to sa nestalo a pravdepodobne ani nikdy v živote už nestane.
Ja by som osobne projekt „Anthem“ úplne nezahadzoval. Bioware sa musia postaviť na nohy, potrebujú nové herné hity, ktoré by presvedčili ich hráčov, že stále sú živí a vedia nás potešiť. A pokiaľ sa to podarí, možno by mohli uvažovať o pokračovaní „Anthem“. Tentokrát to ale nemôže dopadnúť rovnako. Lebo ďalšie zlyhanie by už asi túto hru položilo na lopatky nadobro. A ako som povedal, to ma vôbec neteší.
Keď som sa rozhodol túto hru zrecenzovať, povedal som si, že nebudem ďalším, ktorý nanovo rozdúcha pahrebu a kopne si do Bioware. Je síce pravda, že dva roky neskôr sú v hre stále problémy, ktoré tam už aj zostanú, no iné boli odstránené. Ako teda „Anthem“ vyzerá dva roky neskôr? Pre mňa je to celkom slušný mix. To čo funguje ma do hry neustále vracia a to čo nefunguje ma dokáže vždy frustrovať.
Čo ani roku 2019 nemohol nikto hre uprieť bol jej gameplay. Myslím si, že Bioware priniesli absolútne úžasný bojový systém s možnosťou lietania, plápolania vo vzduchu, streľby, rôznych špeciálnych elementárnych útokov a dopadlo to podľa mňa nad očakávania. Nemal som nikdy problém zvoliť si misiu, odletieť kam bolo treba a pustiť sa do akcie. Alebo teda, s istým prídavným faktorom.
Viem, že som sa chcel najprv venovať plusom, no toto je dôležitý bod, ktorý s gameplayom súvisí a je potrebné si to povedať. Realita je totiž tá, že dva roky neskôr už veľa hráčov z „Anthemu“ odišlo a tak som mal možnosť vyskúšať, aké je to prejsť si jednotlivé misie sám na vlastnú päsť. A hoci je pravda, že miestami som musel dosť premýšľať ako sa ukryť, alebo ako svojich nepriateľov zlikvidovať (a nie vždy mi to vyšlo), vnútri som nadobudol pocit, že takto mala hra vyzerať od začiatku. Misie, kde sa musíme spoľahnúť na svoje schopnosti, prostredie, vedieť správne taktizovať a bojovať. Prečo?
Keď sa mi do hry pripojili iní hráči, nastúpilo do hry niekoľko zásadných problémov. V prvom rade, hra nemá problém spojiť do jednej hry dokopy nováčikov a hráčov, ktorí už majú nejaké levely nazbierané. Vo výsledku sa tak často z hry vytratí taktika, lebo mnohí sú tak silní, že kým sa vám podarí vôbec stretnúť silnejšieho nepriateľa, niekto iný ho už skolí. A to jedinou ranou (pokiaľ má správne špeciálne schopnosti). Rovnako títo hráči nemajú problém sa rýchlo presúvať ďalej. A vďaka tomu som bol na začiatku ochudobnený o niektoré časti príbehu. Pretože kým vy sa ešte snažíte dostať za nimi, oni už dávno majú pred sebou animovanú časť a váš počítač sa to snaží nejakým spôsobom dobehnúť. A kým oni si užijú animáciu do konca, vám to koniec ustrihne lebo už je čas na boj. To ma občas vedelo otravovať.
Vizuálna stránka hry je tiež kvalitne spracovaná. Keď prelietavate skrz rôzne ruiny, lesy alebo niekedy aj ponad obrovské jazerá, hra vyzerá úchvatne. Počas strongholdu „Tyrant Mine“ to vyzerá obzvlášť nádherne a hra ma skutočne v tomto smere ohromila. Anthem má svet, ktorý toho rozhodne môže ponúknuť ešte viac. A rozhodne viac ako jednu pevnosť. Takže opäť, téma na zamyslenie v rámci pokračovania.
Dizajny a reakcie postáv pôsobia často veľmi uveriteľne. Pôsobí to, že Bioware chceli spracovať postavy, s ktorými máme možnosť komunikovať realistickejšie a dokonca to skúsili dotiahnuť až k samotnej mimike. Dokonca by som povedal, že reakcie často pôsobia ako keby tie postavy boli skutočné. So všetkými ich vlastnosťami. A väčšinu času to vyzerá veľmi kvalitne. Špeciálne útoky sú tiež veľmi dobré. Ja som drvivú väčšinu času si užíval hru ako „Storm“ a musím povedať, že bleskové, ohnivé alebo ľadové útoky sú veľmi podarené a robia z hry náramnú zábavu. A rovnako aj z akcie.
Roky neskôr Bioware opravili aj veľmi dôležitý element hry a tým je „crafting“. Podľa všetkého bez pridaných patchov to bol absolútny horor. Dnes si myslím, že to funguje celkom dobre. Je to jednoducho navigovateľné, zdroje vám väčšinou chýbať nebudú a máte tak možnosť si vytvoriť zbrane, ktoré vám vyhovujú rýchlejšie, než keby ste ich mali hľadať v truhlách alebo od nepriateľov. Čo však craftovaniu chýba je podľa mňa mať možnosť si vyrobiť zaujímavejšie zbrane. Pripojiť do nich nejaké augmentácie a dať im úplne iné možnosti by bolo super. Ako to bolo v „Mass Effect Andromeda“. Tu však budete mať dokola tie isté zbrane len s trošku väčšou účinnosťou. O nich si ešte niečo povieme neskôr.
A čo musím ešte v hre pochváliť je hudba. Tá ma po celý čas drží v tomto svete. Skvele sa to počúva, dodáva to hre správnu atmosféru. Nie je to na takej úrovni ako to Bioware dokázali priniesť vo svete „Dragon Age“ no funguje to slušne. Mám tiež pocit, že po rokoch boli zredukované aj „loading screeny“ a ceny v obchodoch boli upravené. Minimálne na nákup „emberov“. Takže v tomto smere je vidieť, že Bioware sa rozhodol svojich hráčov poslúchnuť a opraviť chyby, ktoré spracovali.
To ale neznamená, že v hre nie je stále veľká dávka problémov. Problémov, ktoré som veril, že avizovaný patch 2.0 prepracuje a budeme si môcť užiť úplne inú hru. Toho sa však už asi nedočkáme. Môj osobne najväčší problém s „Anthemom“ je fakt, že dokopy v hre nenájdem jediný moment, kedy by som bol absolútne nadšený. Príbeh v jadre môže byť zaujímavý, no pôsobí maximálne odfláknutý. Je to skoro ako keby sme dostali zrýchlenú verziu toho, čo sme mali vidieť. Nevieme ako to dopadne s postavami, celé to pôsobí veľmi useknuto a úprimne si myslím, že toho malo byť viac. Problém nie je s príbehom alebo postavami ako takými. Ale Bioware rozhodne nevyužili ich plný potenciál a nechali nám v hlave obrovské množstvo otáznikov, ktoré nám tam už asi aj ostanú.
Rovnako som nebol veľmi nadšený z dizajnu jednotlivých misií. Napriek obrovskej otvorenosti, ktorú svet ponúka som zhodnotil, že jednotlivé misie dokopy sú len dokola rotované v jednom a tom istom duchu. Ísť na nejaké miesto, zastaviť tam, zlikvidovať nepriateľov, ísť ďalej a zase tam zlikvidovať nepriateľov. Alebo prídu momenty, kde máme stáť v určitej oblasti a čeliť záplave nepriateľov a brániť sa kým neprejde celkový scan. Alebo musíme priniesť časti relikvie naspäť na svoje miesto a zabrániť tak tomu, aby z nich vychádzali ďalší nepriatelia. Alebo keď nezbierame časti relikvií, tak lietame oblohou a hľadáme Echá, aby sme utíšili tieto relikvie. Prakticky levely nie sú výrazne rozdielné a počas toho budeme neustále likvidovať tých istých nepriateľov, ktorých sme už likvidovali počas predošlých misií. Vo svete totiž fungujú 3 rôzne frakcie – „Scars“ , „Dominion“ a „Outlaws“. No v jadre (hoci sú medzi nimi určité rozdiely) nebudete mať pocit, že tie súboje sú nejakým spôsobom iné alebo zaujímavejšie. Všetko pôsobí ako rovnaký súboj, aké ste už absolvovali. Nikto nepôsobí silnejšie alebo slabšie, ani nič podobné. Každá z týchto rás má aj silnejších bojovníkov, no keď ich porazíte 20krát, už v tom nebudete vidieť niečo zaujímavé. Hra už v tomto smere nepríde so žiadnym prekvapením.
Veľké sklamanie prichádza aj medzi odmenami. Ako som už vyššie naznačil, za úspešne zvládnuté misie dostanete odmenu, alebo môžete rôzne veci nachádzať aj v truhlách rozmiestnených po mape. Problém je len ten, že všetko čo nájdete sú tie isté vylepšenia a tie isté zbrane. Nič viac. Žiadne nové brnenia, žiadne špeciálne animácie, žiadne grafiky ani vinyly, ani nič. Dokonca som nemal ani pocit, že by tie zbrane boli nejako farebne iné alebo zaujímavé. Všetko je už len o rozdieloch medzi runami. Vnútorne ani nemáte pocit, že by ste nejakým spôsobom získali lepšiu a kvalitnejšiu zbraň. Tu by práve možno pomohlo, keby sa to dalo mixovať s augmentáciami. Ale nie. Miesto toho budeme zbierať rovnaké vylepšenia, rovnaké špeciálne útoky a rovnaké zbrane. Nič viac.
Celé je to ešte o to smutnejšie, že čo by táto hra skutočne najviac potrebovala sú rôzne zbroje, ktoré by dali dizajnom jednotlivým „javelinom“ oveľa väčšiu dávku charakteru. Máte však len jednu možnosť a v sekcii buy si môžete kúpiť tiež len jednu. Na ďalšie si musíte zarobiť prechdzaním misií znovu a znovu. Splniť jednotlivé výzvy, za ktoré dostanete kredity, a za veľkú dávku kreditov si u „Prospera“ môžete kúpiť novú zbroj. A stojí 61.000 kreditov. A úprimne, to je fakt veľa. Nemohli sme dostať na výber viac možností? Odlíšiť sa od ostatných inak než len farebne? Veľké sklamanie.
Najviac mi ale v hre vadí, pokiaľ sa mi celá hra zasekne a bude ma neustále vracať dozadu. Všetky moje kroky zresetuje a vrátim sa späť. Ak sa toto stane, tak buď budete mať šťastie a hra bude čoskoro pokračovať opäť plynulo... alebo ju budete musieť natvrdo vypnúť, lebo ani stlačenie escape vám nepomôže nič. Podľa všetkého to singalizuje problém so sieťou. Neviem. No kedykoľvek ma hra začne vracať naspäť v leveli, tak je to absolútne najviac frustrujúci zážitok, aký mi len môže napadnúť.
Najlepšie misie v hre sú pevnosti (stronghold), ktoré ponúkajú trošku väčšiu výzvu a miestami vás trošku aj vedia stlačiť v priestore. Škoda je len tá, že počas hry máte otvorenú len jednu a ďalšie dve sa vám odblokujú až keď prejdete cez celý príbeh. Ale prečo nemôžeme mať v hre takýchto pevností viac? 3 je podľa mňa len absolútne minimum. Sú tu síce ešte aj eventy, ktoré slúžia ako extra pevnosť, no neviem či sa to vôbec počíta. Naposledy som počas toho musel prejsť znovu finálny súboj s „Monitorom“. A keď už ste to prešli raz, druhýkrát to nemá taký efekt.
Najlepšími a najzaujímavejšími nepriateľmi sa často v hre stanú skôr tvory, ktoré stretnete priamo v prírode. Obrovský Ursixovia, Titáni alebo aj škorpióni, ktorý vedia absolútne zahltiť celý level. No tiež je treba povedať, že po čase už budete mať pocit, že ich začínajú tvorcovia trošku recyklovať. Čo sa týka ešte hrania na voľnej mape, jedna vec mi tu dosť vadí. Počas hry máme niekedy aj challenge splniť „world eventy“, ktoré ale musíme pracne vyhľadávať na mape. Musíme lietať krížom krážom cez celý svet, kým konečne niečo nájdete. Nikde na mape nie sú tieto eventy zaznamenané. Musíte ich proste hľadať, kým niečo nenájdete. Na mape nájdete len časové eventy a špeciálne eventy v inej dimenzii.
Časové eventy sú v podstate závodné a letové hry, kde musíte v určitom čase preletieť trasu, ktorú vám hra vyberie. Mňa osobne tieto nejako moc nebavia, ale možno to vy vnímate inak. Eventy v inej dimenzii sú o niečo zaujímavejšie. Tam musíte preletieť cez trhlinu na nebi do iného sveta, ktorý sa otvorí len na určitú dobu v určitom čase a je potrebné zlikvidovať veľkú dávku nepriateľov a čo najdlhšie sa v ňom skúsiť stabilne udržať. A miestami je to celkom náročné. No jediné čím je to iné oproti klasickým misiám je to, že to vie občas trošku viac potrápiť a užíjete si väčšiu dávku nepriateľov než normálne.
Čo ešte v hre po skončení odblokujete sú legendárne misie. To však dokopy len náhodný backtracking v rámci príbehu. Ale obtiažnosť bude o niečo vyššia. A čo sa týka „quickplay“ tak vás to len náhodne dostane do hry iného hráča, ktorý si zvolil nejakú misiu v príbehu.
Toľko teda k možnostiam, ktoré nám „Anthem“ prináša. Pravdou je, že nebyť toho vynikajúceho gameplayu, ktorý ma v hre neustále drží, tak by som to tu už asi dávno zabalil. Pretože ma úprimne štve, že táto hra mala potenciál na to byť nesmrteľnou. A dúfam, že sa k tomu niekedy v štúdiu vrátia a prinesú kvalitnejšie pokračovanie, na ktoré by sme mohli byť všetci patrične hrdí. Lebo je jedno ak má hra potenciál na to byť nesmrteľnou, keď vo výsledku má obrovské množstvo problémov, ktoré ju len potápajú.
Myslím si, že ešte hre nejaký čas venujem a pokúsim sa ešte splniť nejaké výzvy a zarobiť dosť kreditov na aspoň jedno parádne brnenie. A potom sa asi herne presuniem zase niekam inam.
+ Špeciálne útoky a combo možnosti
+ Gameplay
+ "Crafting" systém
+ Hudba
+ Dizajny a reakcie NPC postáv
- Misie pôsobia repetetívne
- Nedopracovaný príbeh
- Po skončení príbehu ponúka veľmi málo
- Pevností bolo treba viac
- Žiadny výber brnení
- Zbrane sa stále opakujú