Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad |
Red Orchestra 2 je konečne von, no vzhľadom k nedávnemu vydaniu a aktuálnemu stavu ide skôr o prvé dojmy ako o recenziu preto zatiaľ bez hodnotenia :) A aká je? Ak sa to chcete dozvedieť, čítajte ďalej...
O prvej Red Orchestre som sa dozvedel tu na Sectore a zaujala ma, no nie natoľko, aby som ju kupoval. Prišla však akcia na STEAMe, mal som zopár prebytočných €, tak reku, že vyskúšam :) Hra ma neskutočne chytila a na pár mesiacov prerušila moju závislosť na DOTA. Tá kombinácia dosť silného dôrazu na realistickosť (v hrách stále ojedinelý) a absencie neustále nariekajúcich či hru kaziacich hráčov bola veľmi osviežujúca a dovolím si tvrdiť, že stále je jedinečná.
Čo to vlastne tá Red Orchestra je? Ide o komplexnú squad-based fps (ucelená družstevne založená prvoosobová strieľačka :) Dôraz je kladený na pechotnú taktiku na úrovni družstiev (podľa NATO cca 8-13 vojakov, počas WW2 na strane Nemcov a ZSSR cca 10) a na niektorých mapách aj combined-arms (tanky, transportéry...). Rôzne servery však bežne používali vlastné nastavenia a tak ste si mohli zahrať aj na serveroch pre 50 ľudí či špeciálne mapy zamerané na tankové súboje. Na jednej strane tu máme snahu o čo najväčšiu vernosť (najmä zbrane a fyzika projektilov), na druhej rôzne nedokonalosti či už enginu alebo samotnej hry (napr. vyskakovanie z vozidiel behom zlomku sekundy :) Každopádne ste veľmi zraniteľní na jednej strane, na druhej dokážete spôsobiť obrovské škody v prípade vhodnej zbrane, jej dobrého ovládania a hlavne dobrej pozície.
Prečo v článku o RO2 spomínam jednotku? Lebo som sa na túto hru od prvého momentu tešil a keď som videl cenu, nebolo o čom a moja prvá predobjednávka bola zaistená (čo je vzhľadom k počtu hier, ktoré mám vcelku úspech), keďže som od autorov čakal vo všetkých smeroch lepšiu hru vďaka ich skúsenosti s jednotkou a využitiu novšej verzie Unreal Engine. Bol som však škrob takže betu som nezažil. BTW moja druhá predobjednávka bude DOTA2 :) Poďme k samotnej hre.
RO2 má na rozdiel od jednotky aj singleplayer kampaň, ktorá sa dá považovať za prípravu na multiplayer. Základ je rovnaký, boj sa odohráva na multiplayerových mapách pričom ostatných bojovníkov ovláda AI (dosť hlúpe aj na tretej zo štyroch obtiažností, občas sa zasekáva, behá hore-dolu, prebehne okolo vás k oknu - asi si myslí že máte česť a od chrbta ho nezabijete :). Boje sa odohrávajú, ako už názov napovedá, iba v Stalingrade a okolí, pričom najskôr ste nútení hrať za Os (AXIS), po dohratí si môžte vybrať Spojencov (Allies). V súčasnosti AXIS = Nemecko, Allies = ZSSR, prichádzajúce mody však pravdepodobne podobne ako v prvej Red Orchestra pridajú na samostatných mapách aj iné štáty. Vzhľadom k snahám o realistickosť by bolo osviežujúce, keby bola zahrnutá aj mapa s Talianmi alebo Rumunmi, ktorí v boji o Stalingrad kryli Nemcom krídla (spomína sa to však v kampani medzi výpoveďami účastníkov). V každej mape hráte za vybranú rolu a vždy pred hraním mapy za novú rolu (radový vojak, squad leader, commander, tankista, ženista) si vyskúšate krátky tutorial, ktorý vás zoznámi so základmi. Ako squad leader dávate príkazy fireteamom, ako commander dávate príkazy squadom. Ak zomriete, po pár sekundách preberiete ovládanie nad jedným zo žijúcich členov, čo môže byť občas problém ak hráte za commandera a chcete privolať delostrelectvo... Po obsadení každého bodu však nasleduje autosave, takže nie je problém prejsť mapu aj na etapy. Toto som využil napríklad na tankovej mape, keďže z tanku vyliezť už nemôžte a "Scuttle", ktorý má tank zničiť keď je veľmi poškodený mi nefungoval. Taktiež body bez vášho pričinenia AI neobsadí, ani keby ich tam bolo 10 a nepriateľ žiadny - čo je dobre, aspoň nových hráčov nabáda k obsadzovaniu a nie túlaniu sa po mape. Mapy/misie sú zoradené chronologicky a prepojené dobovými výpoveďami vojakov o pekle v Stalingrade spojené s dobovo štylizovanými scénami a pred každou mapou si vypočujete briefing. Celkovo sa so singleplayerom autori vyhrali na to že ide o nízkorozpočtový čisto multiplayer titul, snaha bola aj o oživenie pri opakujúcich sa mapách (napr. v jednej hráte za Nemcov ako tankista, za ZSSR ako pešiak), významným spôsobom to však kazí slabá AI a jeho krátkosť. Ako príprava na multiplayer by to bolo dobré nebyť tej slabej AI - ak aj AI protivníkov kosíte na desiatky, neznamená to že v multiplayeri zažiarite.
Čo sa týka multiplayeru, momentálne má problémy a bude treba čakať ešte na niekoľko patchov - servery majú bežne pingy 100-150 (v server browseri 50), občas úplne vypadnú, nefungujú korektne štatistiky ani achievementy atď. Inak je to podobná zábava ako jednotka s miernymi či významnejšími zmenami, ktoré som spomenul v predchádzajúcom odstavci. Filozofia hry však zostala zachovaná.
Čo sa týka grafiky veľa ľudí ju kritizuje za krvavé nároky pri nízkej kvalite. Podporuje množstvo moderných techník, napriek tomu však nevyzerá tak vyčačkane ako iné hry, čo môže mať niekoľko dôvodov, pričom predpokladám že významnú úlohu hrá art style a najmä view distance. Developer sa k náročnosti vyjadril v tom zmysle, že nevie o modernej hre, ktorá by mala toľko polygónov a preto sú nároky také vysoké. Je pravda že výkon grafických akcelerátorov rastie výrazne rýchlejšie v oblasti výkonu shaderov ako počtu zvládaných polygónov, takže tu môže byť pes zakopaný, radšej si však počkám na podrobnú analýzu niekoho kto sa v tom dobre vyzná (dúfam že sa jej dočkám). Významne by však podľa mňa pomohol bump mapping a podobné techniky pre ilúziu nerovného povrchu, aby nebolo všetko také ploché. Uvidíme, čo v oblasti výkonu prinesie čas (patche a nové ovládače, možno aj mody, vraj sa chystajú optimalizované oficiálne mapy), zatiaľ hrám na mojej zostave (i5 2500K, GTX560Ti) vo FullHD so všetkým na ULTRA s vypnutým AA (bez AA lepšie vidím nepriateľov podobne ako v Counter Strike Source) s pohodovými fps na cca 40-60 (záleží aj od mapy a lokality, sniper pri pohľade cez optiku má jednoznačne najnižšie fps, pokojne aj polovičné). Chcelo by to viac, ale vzhľadom k súčasným pingom to zatiaľ nie je problém.
Aby ste sa trochu zreálnili že tá hra skutočne nevyzerá ako spred 10 rokov (ani spred 5) ako podaktorí tvrdia, porobil som screenshoty na rôznych nastaveniach (mapa squad leader training, Axis campaign):
Lowest
Low
Medium
High
Ultra
Ako vidíte, rozdiely sú výrazné, každým stupňom pribúdajú detaily a aj čo sa týka fps tak tie klesajú približne lineárne od 120fps pri lowest až po cca 30-40 pri Ultra. Pri zmenách nastavení vždy reštartujte hru, zmeny sa bez reštartu zvyčajne neaplikujú napriek tomu že vás na reštart hra nemusí vyzvať (občas vyzve, občas nie). Ako vidno na ultra je hra veľmi detailná, farebnosť sa dokonca mení v závislosti od natočenia k slnku a aj na zbrani či ruke vidno tiene, ktoré vrhá napríklad lístie či iné objekty. Vegetácie je ako vidno až-až, avšak záleží aj od mapy :). Mnohých pletie asi to, že nič sa tu neleskne, všetko je matné ako v realite, a preto to oproti "lesklým" hrám vyzerá ako keby vyblednuté. Samozrejme stále je čo zlepšovať, najmä detailnosť prostredia či už cez zvýšenie počtu polygónov alebo rôzne finty typu bump mapping (zem, dlážka, budovy, stromy atď, s tým však majú problém všetky súčasné hry aj keď niektoré sú na tom trochu lepšie ako RO2) a možno ešte trochu ostrejšie textúry, ale aj terajšie sú lepšie ako v konzolových portoch (určite lepšie ako má napr. Crysis 2).
V 3D Vision má síce hodnotenie "Not recommended", po prepnutí "Lightning" na low už v stereo 3D funguje bezchybne. Grafika tým však významne utrpí (stratia sa v podstate všetky tiene a svetelné efekty - stačí sa pozrieť na obrázok "Lowest" a domyslieť si textúry a trávu z "Ultra").
Celkovo zhrnuté - ako v podstate každá moderná hra, aj táto vyšla v podstate v štádiu bety a postupne sa dopracuje do vyladeného stavu. A pre mňa poučenie, že sa nemám kam ponáhľať a oplatí sa čakať na prvé akcie - hra je už vyladená a aj lacnejšia. Napriek tomu ma baví a tie peniaze neľutujem (nebolo to priveľa aj vďaka -10% za predobjednávku a -10% za vlastníctvo jednotky).
PC
Vývoj: 1C Company / Tripwire Interactive Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|