Elder Scrolls: Skyrim |
Najlepšie RPG roku ?
9.5
Skoro po šiestych rokoch čakania je tu konečne pokračovanie TES IV: Oblivion - jedného z najúspešnejších akčných RPGčiek súčastnosti, TES V: Skyrim.
Bethesda Softworks nás nesklamala a Skyrim môže zaujať miesto po Oblivione.
Ako vždy je na výber niekoľko možných rás, z ktorých má každá svoje výhody a nevýhody. Po vybraní rasy je možnosť upraviť si vzhľad postavy alebo si vybrať jeden z predvolených vzhľadov. Už v úvode hry je vidieť skvelá grafika a prepracovanie prírody. Môžeme sa dostať na vrcholky
hôr a odtiaľ sledovať rozmanitú krajinu, preskúmavať jaskyne schované za vodopádmi, loviť zver alebo sa len potĺkať po meste a okrádať nič nesušiacich občanov. Je tu naozaj veľa možností ako sa zabaviť. V Skyrime si dokonca môžeme nájsť aj druhú polovičku a oženiť/vydať sa.
V hre sa ocitáme v roly prvého Drakorozeného (Dragonborn) po dlhom čase, čo zistíte po skolení svojho prvého draka. Príbeh sa odohráva niekoľko generácií po Oblivione, v novej zemi Skyrim, v čase vojny o vládu nad zemou. Môžeme si vybrať jednu z bojujúcich strán alebo zostať neutrálny. Taktiež sa môžeme pridať do množstva cechov – Zlodeji, Družníci, Temné bratrstvo... z ktorých je nám väčšina známa z Oblivionu.
Na výber je veľká škála zbraní, od možnosti bojovať holímy rukami, cez meče a palcáty, až po luky alebo čarodejnícke palice. Každú zbraň alebo brnenie možno niekoľkokrát vylepšiť a rôzne druhy možno vyrobiť z rôzneho materiálu (železo, oceľ, koža...). Pri obojručných zbraniach a jednoručnej zbrani zo štítom poteší aj možnosť mať dve jednoručné zbrane. Vybavenie sa dá taktiež očarovať, čo prináša rôzne útočné alebo obranné bonusy. Taktiež je možnosť používať kúzla, čo ale na rozdiel od oblivionu nie je možné ak máme v rukách nejaké zbrane. Kúzla sú rozdelené do kategórií podľa ich druhu – Ničenie, Obnova, Vyvolávanie, Premeny a Ilúzia. Potešilo ma, keď som prvý krát skúsil kúzlil a nestrieľal som ohnivé gule, ale neustáli tok plameňov (príp. elektriky/ľadu) až dokiaľ mi nedošla mana.
Pri súbojoch potešia taktiež animácie, pri ktorých nepriateľa prepichneme alebo mu rovno odsekneme hlavu, záleží na druhu zbrane, ktorou bojujeme. Sklamala ma len ich malá prepracovanosť – nie je vidieť žiadna krv ani bodné alebo sečné rany na obeti. Z padlých nepriateľov si môžeme vziať voje šípy alebo ich môžeme odtiahnuť niekam mimo pozornosť, ak chceme byť nenápadný. Plíženie má pár múch (napr. niekedy si nás všimnú aj keď neviditeľný stojíme za nepriateľom alebo naopak nič nikto nevidí ani keď stojíme meter pred ním), ktoré dúfajme opraví nejaký patch. Súboje z drakmi sú tiež dosť ľahké, zabijeme ich na niekoľko seknutí mečom, zatiaľ čo mamut alebo obor nás zabije na jedno mávnutie tou jeho palicou.
Môžeme si kúpiť vlastný dom v každom z miest a vybaviť si ho podľa seba. Skoro každý predmet v
hre možno vziať a uložiť ho kam chceme, kde zostane až do konca hry. Nepríjemné ale je ak doma nedopatrením použijeme nejaké kúzlo, ktoré nám rozhádže celý dom a ak to neupraceme my, čo je niekedy práca na niekoľko desiatok minút, tak to zostane tam, kde to je. „Starosta“ mesta nám tiež za pomoc udelí post zemana a pridelí nám „ochranku“, ktorá bude chrániť náš majetok alebo nás ak ju požiadame o pomoc. Na pomoc si taktiež môžeme zavolať žoldnierov alebo členov cechu do ktorého patríme, ale vždy môžeme mať max. jedného pomocníka.
Najviac mi tu vadí neprepracovanosť rozhovorov, a „hlúposť“ NPC. V obchodoch môžeme napríklad zodvihnúť kotol alebo košík a položiť ho predavačovi dolu dnom na hlavu, tak aby nič nevidel a v kľude si kradnúť rovno pred ním. Rovnako ako v oblivione tu tiež chýba pohyb postáv pri rozprávaní, ich reakcie na veci čo mi hovoria alebo hovorím ja im, proste ak sa deje čokoľvek zostávajú rovnako stáť predo mnou a rozprávajú, kľudne by hneď vedľa mohol pristáť drak, síce by si ho všimli keby to je súčasť toho rozhovoru, ale ani by na neho nemrkli. Chýbajú tu tie prvky čo sú napríklad v Mass effecte alebo Witcherovi 2. Tromi slovami – chýba interakcia postáv.
Záporom je aj linearita hlavnej línie príbehu, v pokračovaní by sam ohli zamerať aj na tieto časti hry.
K celkovému dojmu prispieva aj skvelá hudba, ktorá sa k tejto hre výborne hodí. Pri hratelnosti cez 300 hodín je stále čo robiť. Pevne verím, že väčšinu chybičiek vývojári opravia v patchoch a tak dávam 94 zo 100. Skyrim je jednoznačne najlepšia hra svojho žánru a odporúčam ju všetkým fandom RPG alebo akčným hier.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|