Elder Scrolls: Skyrim |
Klasická RPG od Bethesdy sa dočkala dlho očakávaného piateho pokračovania. Dokáže si udržať latku svojich nadčasových predchodcov?
9.5
Klasická RPG od Bethesdy sa dočkala dlho očakávaného piateho pokračovania. Dokáže si udržať latku svojich nadčasových predchodcov?
Príbeh: 10/10
Elder Scrolls Skyrim sa odohráva asi 200 rokov po oblivione a začiatok obidvoch kampaní sa na seba náramne ponáša. Začínate ako vyvrhel, zlodej a zradca, ktorému došlo štastie a je odsúdený na smrť. Ostatní hriešnici už majú po starostiach života, mňa to ešte len čaká. Kat triafa veľmi presne a hlavy padajú od kládu jedna radosť. Pred smrťou trvá každá sekunda hodiny a pri pokladaní hlavy na ten osudový klád letia hlavou milióny myšlienok a pochybností. Ale už je to skoro za mnou, kat je už pripravený. Keď zčista jasna zo šírej oblohy pristáva z neuveriteľným revom drak, obrovský drak!!!
V Skyrime sa žiadny neukázal už generácie, väčšina ľudí ich považovali za mýtus, rozprávky čo starké rozprávajú vnukom... ale zrazu je tu drak z mäsa a kostí. Obrovský šok pre všetkých. Okolo drakov sa bude točit celý príbeh. S pomocou starého klanu Blades, z ktorého ostali už len Delphine a Esbern budete pátrať po drakoch a hľadať vinníka zodpovedného za ich návrat. To je hlavná línia príbehového deja, ale je toho samozrejme ešte ďaleko viac. Nechcem to však rozoberat príliš, už teraz sa bojím či mi neušli nejaké spoilery a pokaziť niekomu RPG ako Skyrim, vám dáva právo na to zabiť ma. Okrem hlavnej dejovej línie, ktorá je na dnešné pomery masívna máte mnoho vedľajších úloh, nie všetky stoja za prejdenie, ale pri obdivovaní otvoreného sveta Skyrimu ich budete i tak prechádzať s otvorenými ústami. Takže aby som to zhrnul príbeh, kampaň v Elder Scrolls V je jednou z naj. ktoré som mal česť a chuť prejsť.
Hrateľnosť: 9/10
Máte na výber z 10 rás. Väčšina vrátane mňa asi zvolila rasistických severanov, takzvaných nordov. Ten má najbližšie ku človeku. Inak si môžte dať elfa orca atď. Kedže mám fóbiu z mačiek, tak Khajiitom som sa vyhýbal čo najširsím oblúkom :). Kedže pri takomto masívnom RPG treba premyslieť ďalší krok asi 15 minút som rozmýšlal, podľa koho spravím moju postavu. Vzhľadom na to, že ma uchvátil aj ďalší dračí svet, tak som si spravil a pomenoval postavu podla Benjena Starka, z Game of Thrones- pravého severana.
Na cestách po Skyrime sa môžte zastaviť v 8 veľkých mestách a viacerých menších. Každé z miest má svoje čaro, ale mňa najviac uchvátil Markarth. Mesto v hlbokej kotline, obklopené vysokými horami. Markarth postavili trpaslíci a je celý s kameňa. Jeho krásy vám priblížim aj na videu. Ale pekný je určite aj Whiterun a vpodstate každé mesto má svoje čary. V každom meste máte hostinec, kde môžete naplnit bruško medovinou, respektíve vínkom a prespať sa. Presimulovať deň však môžete kdekoľvek. Je to vec, ktorú rád a často využívam, keďže vlci, draci, obry, mamuty, troly a tma dokopy, to je na mňa príliš, navyše Skyrim je cez slnečný deň nesmierne malebný. Zo stvorení, ktoré behajú/lietajú po Skyrime, by ste logicky očakávali, že draci budú patriť k najnáročnejším súperom, nie je to úplne tak. Pokiaľ ste v skupine so spojencami, nie je absolútne žiadny problém ho zabiť, ale aj sám to zvládnete v pohode, no aj tak pri jeho mohutnom reve, za vašim chrbtom, vám nabieho husia koža, aj tam kde ste si mysleli, že to ani nie je možné.
Autohealth je súčasný trend, ktorému sa Skyrim nevyhol. Dopĺňať health si môžete jedlom, alebo obnovovacími čarmi. Čo sa týka zbraní, na dlhšiu vzdialenosť, výborný na draka, je luk. Na krátku samozrejme meč. Zbrane si môžte vyrábať aj sám. Stačí mát surovinu a nájsť, blacksmith. Je skvelé vládnuť mečom, ktorý ste sami tvorili. Vytvárať si môžte aj brnenie, najkvalitnejšie je z dráčich kostí. Moja kombinácia je vačšinou vpravačke meč a vľavačke healing. Je to veľmi praktický spôsob boja. Máte ale celú kopu kúziel a síl, shoutov atď. Pokiaľ si ich zlepšujete, tak majú ohromnú silu. Ja skôr vládnem mečom, primitívny severanský spôsob :) Všetky kúzla, sily, shouty, brnenia a zbrane nájdete v inventári. Práve inventár je dôvod prečo som strhol bod z hratelnosti. Je dosť neprehľadný, je síce rozdelený na štyri či päť hlavných skupín, ale podskupiny žiadne nie sú takže vám ostáva neprehľadný zoznam harabúrd... Ja som pri hraní trpezlivý takže pohľadať o 5 sekúnd viac v inventári mi nevadí, ale je fakt, že pre niekoho to môže byť otravné.
Univerzum Elder Scrolls V má 42 km2. Pešo, alebo na koni nemusíte prejsť veľa, pokiaľ ste objavili mestá, teda boli už v nich, alebo máte peniaze na odvoz kočom. Sem tam si ale treba pripomenúť, v akom úžasnom svete sa nachádzate.
Svet Skyrimu je rozsiahli nie len navonok. Tak ako v predchádzajúcih častiach, aj v piatom pokračovaní TES máte rozsiahle dungeony, ktoré majú nádherný level design. Odohrávajú sa v nich viaceré misie, stretávate tu nemrtvých, pavúkov a mnohé ďalšie znetvorenia, ktoré boli vyhnané z civilizovaného sveta. Nie všetky dungeony sú spojené s misiami. Napríklad v meste Markarth, máte možnosť ťažit rudu, ktorú viete následne speňažiť. Platidlo-zlato získavate aj kradnutím, alebo predávaním surovín. Zlato vám však môžu prísť aj ako odmena za vykonanú prácu. Počul som názory, že ich peňazí je veľa a nie je ich kde investovať. Ja som sa týmto ohlasom dosť čudoval. Sú to síce pre niekoho zbytočnosti, ale ja mám teraz krásne vybudované domy v každom väčšom meste a je pre mňa potešenie sa vracať do každého z nich. Okrem domov a vybavenia v nich môžte kupovať kone, zbrane, atď. Získavať zlato, môžte aj tým, že sa pridáte do nejakého spolku, napr. zlodej, alebo mágov, podobne to bolo aj v Oblivione. Hrateľnosť Skyrimu pre mňa nemala chýb, ale uznávam, že inventár môže ostatným vadiť. Navyše AI a bugy ju tiež ovplyvňujú ale tie spomeniem pri technickom spracovaní hry.
Technická stránka hry: 8
Hra beží na Creation Engine. Starší engine od Bethesdy, na ktorom fičal aj Fallout 3 a staršie TES. S obrovským svetom a jeho vykreslovaním bojuje visual engine, na tom závisi aj vegetácia. Ak máte dohľadnosť na najmenšom tak to je fakt, zlé mal som to tak nastavené na začiatku hry, neviem prečo, a stalo sa mi, že most sa mi zjavil asi 2 sekundy potom, čo som na ňom stál. Ale na maximálke bolo všetko vporiadku. Sneh v horách je nesmierne realistický, je ovplyvňovaný vetrom, takže sa realisticky rozfúkava po horách. Fyziku rieši Havok, súčasť enginu. Nie je to úplne ideálne, ale na niektorých detailoch sa dá dobre pobaviť. Napríklad závod tiel zo svahu, odporúčam každému :D. Takisto voda plynie veľmi realisticky. Ako som už spomínal Skyrim má rozlohu približne 42 km2, preto je až neuveriteľné, že ani m2 nie je vygenerovaný automaticky. Každé steblo trávy bolo pracne naprogramované chlapcami s Bethesdy. Fuu, dost práce mali. Ale výsledok skutočne stojí za to. Level design dungeonov ale aj sveta je úžasný, hlavne vodopády v Markarthe, ale aj volnej prírode stoja za to. Graficky to určite nie je vrchol, povedal by som, že ak, tak je to iba o chlp krajšie ako Fallout 3 čo bude o chvíľu trojročná hra!
Na druhú stranu to so sebou prináša skvelú optimalizáciu, takže pomerne nízke HW nároky a grafiky hry pôsobí napriek všetkému skvelým dojmom. Čo už až tak skvelým dojmom nepôsobí je umelá inteligencia a bugy. O bugoch som počul veľa a niektorý túto skvelú hru, kvôli bugom zaraďujú do kategórie dobré... najprv som sa nad týmito ľudmi len pozastavoval, pretože bugy som mal len minimálne a boli skôr úsmevného charakteru, ale nasr*alo ma, keď som kvôli jednému bugu, mal problémy prejsť misiu. Problém bol, že sa nedali otvoriť dvere, ktoré som musel prejsť. Asi hodinu som pátral na nete. Bol to celkom známy bug, ale rady z youtube mi nepomáhali. Nakoniec som našťastie nariazil na fórum, v ktorom mi poradili, že mám do konzoly napísať tcl, takže budem vedieť prechádzať cez steny. Tým sa to nakoniec vyriešilo, ale keď obmedzujú bugy v hre tak to dosť vadí. Ale naštastie sa mi to stalo len v tej jednej misií.
Ďalšie i keď menšie problémy spôsobuje AI.
Napríklad strašne mi vadí, keď som v miestnosti a Lýdia, moja spoločníčka, mi ostane stáť vo dverách, to sa mi stáva skoro stále, potom sa musím rozšprintovať, aby som ju potlačil von trochu... fakt otravné. U nepriateľov je tiež niekedy dosť tupá, ale nie je to zase úplna katastrofa. S AI a bugmi má Bethesda stále problémy a nevie sa tejto nálepky zbaviť. Ale to je cena za veľký otvorený svet, ktorú rád zaplatím.Asi neexistuje žiadna hra v ktorej môžte robiť, čo vás len napadne. Lineárni električkári z Activision, si povedali, že taká hra sa vytvoriť nedá a boj vzdali dopredu, zatiaľ čo Bethesda si povedala, že skúsi spraviť pre tento náš bezfarebný svet, v ktorom chýbajú draci, vytvoriť paralerný vesmír, do ktorého sa budú môcť presťahovať všetci, ktorých prestáva baviť život bez drakov... ja som sa s týmito ľudmi stotožnil a zistil, že aj mne chýbajú ku šťastiu draci. Preto som nesmierne rád, že ma Bethesda opäť dokázala ponoriť do presvedčivého univerza, pri ktorom som miestami dokázal zabudnúť, že je to len hra.
Plusy:
Otvorený úžasný svet Skyrimu
Kampaň-príbeh
Činnosti, možnosti v Skyrime
Znovuhratelnosť
Draci a iné
Mínusy
Bugy
AI
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|