The Witcher 2: Assassins of Kings |
Recenzia a obrázky len od 18 rokov. Strong Language, Blood, Nudity, Racism...Witcher
9.5
Niet štúdia, ktoré by v poslednej dobe pre komunitu spravilo viac, ako poľský CD Projekt RED. So všetkou úctou VALVe, štúdio CDP RED prinieslo minulý rok jedno z najlepších RPG modernej doby, tento rok to zaklincovali namakanou edíciou aj na Xbox360, ktorú by si nemal nechať ujsť žiadny vyznávač žánru, a skvelých príbehov.
O PC komunitu bolo postarané dokonale, počas roka vyšlo pár noviniek, ktoré nám do hry pridali nové módy a drobnosti, spolu s vydaním rozšírenej edície na Xbox360 vyšiel tento 10 gigabajtový update aj pre PC. Majitelia originálnych kópií získali zálohu na GoodOldGames spolu so všetkými bonusmi, ktoré sú v rozšírenej edícii. Ako majiteľ zberateľskej edície som si na GoGu našiel zdigitalizované všetky bonusy, vrátane mapy, príručky, aj manuálu, v češtine a zadarmo. CD Projekt, tu máte moje peniaze, berte.
Zaklínač 2: Vrahovia kráľov nadväzuje nie len na jednotku, ale aj na poslednú knihu zo ságy Andrzeja Sapkowskeho. Dvojka začína takmer okamžite po finálnej scéne jednotky, pokus o zabitie kráľa Foltesta, vládcu Temerie, je odrazený mečom Geralta z Rivie, zaklínača. Foltest si nášho Geralta zobral k sebe ako ochranný medailón, ktorý mu mal pomôcť vyriešiť určité problémy. Geralt sa stáva pravou rukou kráľa, ktorá mu pomôže vyhrať ďalšiu dôležitú bitku, bitku o hrad La Vallete.
Celodenný boj okorenený o útok draka a pár silných odporcov sa ukončí víťaznými zvonmi, pevnosť je dobitá a kráľ opäť uvidí svojich bastardov. Geralt však nestihne zastaviť druhý pokus o vraždu kráľa, Foltest tak umiera dýkou druhého zaklínača, ktorý premysleným plánom opustí hrad a prichytený pri podrezanom hrdle je práve Geralt. To všetko je ale časť rozprávania uväzneného Geralta v prológu hry, Vernon Roche – veliteľ špeciálnych oddielov, chce pomstiť svojho kráľa a spolu so zaklínačom a čarodejnicou sa chytajú prvej stopy. Dostať kráľovraha spolu s odhalením stratenej pamäte od udalostí knižnej ságy je vašou prioritou. Ak si myslíte, že som prezradil veľa, rovnaké informácie môžete načerpať z trailerov a prezentácií hry, garantujem vám, že o vývine príbehu nemáte ani potuchy.
Hra sama o sebe je potom rozdelená na tri kapitoly, ktoré vás zavedú do rôznych kútov severných kráľovstiev pozdĺž rieky Pontar. Už v prvej kapitole sa zoznámite s poslaním hry, ukázať, ako vyzerá špina, svinstvá spoločnosti, podplácanie a rasizmus. Postaví pred vás aj rozhodnutia, pri ktorých sa práve takýchto vecí budete dotýkať a rozhodnete, čo vám je bližšie. Pokým bol prvý Zaklínač viac bojový, slovanský a stredoveký, dvojka stavuje na morálne problémy a vysoké politické hry. Kto však čítal knihy, nebude mať s tým problém, pretože práve knihy sú písane s politickým a morálnym zameraním. Nič pre decká.
Rozhodnutia majú v zaklínačovi dopad počas celej hry až do konca, existujú tri rôzne konce, ktoré sa vyvíjajú dokonca v spojení s importovanou postavou z prvého zaklínača. V prológu budete rozhodovať o osude baróna, čo sa premietne vo väzení a už v obchodnom mestečku Flotsam budete rozhodovať o rasistických problémoch medzi ľuďmi, trpaslíkmi a elfami. To ani nehovorím o takých tvrdých dopadoch, po ktorých budete celú druhú a tretiu kapitolu hrať z úplne iného pohľadu strán. Jednoznačne hra, ktorá musí byť odohraná viac krát pre dokonalý zážitok. V rozšírenej edícii navyše pribudlo 5 rozsiahlych questov, tiež v závislosti od toho, ku komu sa prikloníte.
Okrem hlavnej dejovej línie sa môžete venovať aj vedľajším úlohám, ktoré nájdete medzi ľuďmi, alebo na nástenke pred krčmou. Každý z nich je dosť bohatý na to, aby vám vyrozprával jeden kratší príbeh, vlastne sú tieto vedľajšie úlohy písané formou krátkej poviedky. Iné RPG vás pošlú tam a tam, dones mi toto a zabi tohto. V Zaklínačovi sa do svojej roly vžijete aj vďaka problémom, ktoré budete v týchto úlohách riešiť, čo sa fakt oplatí. Príklad? Troll blokuje most cez rieku a ako mýto si pýta vodku. Je to ožran, ktorý trúchli za svojou ženou. Ak ho zabijete, dostanete peniaze na ruku z mestskej pokladnice. Ak to začnete riešiť po dobrom, nájdete hlavu Trollky, dopátrate sa k vrahovi a za odmenu dostanete odmenu od obyvateľov Flotsamu, aj kľúč od chatrče banditov. Každý z týchto questov je veľmi zaujímavý a keďže sa menia kapitoly, šancu vrátiť sa už mať nebudete.
Hlavná dejová linka vás neskôr posunie na bojisko kráľa Henselta v doline Pontaru, do trpasličieho mesta Vergen, aj elfskej pevnosti Loc Muinne. Tri hlavné lokality si jednoducho osvojíte a precestujete aj okolité lesy, skaly a jaskyne. Okrem nepríjemných jednotiek Scoia´tael vás budú otravovať ešte nepríjemnejší nekkeri, endriagy, utopenci, ghúli a harpie, narazíte aj na silnejších krabopavúkov, a nechýbajú ani tuhí bossovia, ktoré vám nakopú riť.
Pre zaklínača to nie je žiadny problém, je na potvory stavaný, avšak neobíde sa bez dvoch mečov. Nad pravým ramenom mu trčí oceľový meč na ľudí a strieborný na všetku tú háveď navôkol. V prezentačnom videu ešte z alpha verzie sme si mohli všimnúť, že Geralt akýmsi spôsobom sekal oboma naraz, na čo sa skvele pozeralo, z finálnej hry to bolo však vypustené. Do ruky si však môžete vložiť viac predmetov, lopatu, krompáč alebo sekery, či rôzne druhy ťažkých a ľahkých mečov. Ich sila s vašim pribúdajúcim skillom nevzrastá, takže je potreba tieto zbrane priebežne meniť.
Rozvoj postavy je jednoducho prehľadný a bohatý, desiatky schopností sa vetvia do štyroch výcvikových ciest. Investovať svoje talenty môžete do výcviku, šermu, znamení a alchýmie. Niektoré otvoria fakt špičkové schopnosti, ako Mutant, kedy sa z Geralta stane mlynček na mäso, alebo znamenie Heliotrop, ktoré spomalí čas. Keďže Geralt ovláda už päť jednoduchých kúziel - znamení, vrhanie rôznych výbušnín a dýk, spolu s krytím sa boj rázom stáva dynamickejší a akčnejší. Stačí na naučiť perfektne šermovať a pokrývať rany a nebudete potrebovať ani kotúle, ktoré využívajú skôr neskúsení hráči na únik nepriateľovi. Obrana však spotrebuje výdrž, takže po chvíli vám aj pri vykrytej rane uberie čo-to zo života. Pri dobrom načasovaní dokážete vytvoriť protiútok a pri dobrých schopnostiach prinútite Geralta víriť sa vo vetre a robiť piruety presne tak, ako ho opisuje Sapkowsky.
Pre rýchle použitie si môžete do vreciek nahádzať petardy, pasce a nože, ktorými môžete zastaviť aj silnejších nepriateľov. Pre pomalších nepriateľov sú vhodné ťažké údery mečom, pre tých rýchlejších ľahšia a rýchlejšia čepeľ. Znamenia vám pomôžu dostať nepriateľa do pasce, odhodiť ho alebo podpáliť, znamením Axie sa nachvíľu stane nepriateľ vašim spojencom a znamenie Quen dodá Geraltovi elektrizujúci štít. Nepoužitý neostane ani vlčí medailón, ktorý vás upozorní na miesta moci. Jeho aktiváciou sa vám takéto miesto zobrazí spolu so všetkými použiteľnými vecami naokolo. Prechod cez miesto moci vám dodá krátkodobú výhodu zlepšením regenerácie alebo útokov.
Pred bojom máte možnosť sa pripraviť. Ako správny zaklínač, aj Geralt nosí pri sebe sadu na výrobu elixírov, ktoré vám na určitú dobu pomôžu regenerovať život, zosilnia útoky a znamenia alebo vám dovolia vidieť v tme. Elixíry musíte piť v pokoji, takže sa neraz stane, že vás protivník prekvapí a elixíry vypijete znova až pri loadingu. V inventári môžete použiť aj oleje na potretie čepele, ktoré vám vylepšia útočné body zbraní, či pridajú kritické účinky popálenia a jedu.
Ak nechcete míňať peniaze na ich kúpu, je dobré si zaobstarať recept na výrobu, či už elixírov, brnení alebo zbraní. Podľa receptu si nájdete alebo nakúpite ingrediencie (ktorých je stovka) a miestny remeselník vám ich vyrobí. Do voľných slotov na zbrane a odev môžete investovať ďalšie upgrady. Z mŕtvych nepriateľov získate aj mutagény, ktorými v neskoršom štádiu hry vylepšíte skill vo vašom strome schopností. Pokým tie slabšie si môžete aj vyrobiť, tie silné sú skôr unikátne a ich účinok môže byť niekoľkonásobne vyšší.
Mutagénny, rovnako ako ostatné predmety môžete nosiť vo svojom obmedzenom inventári, kde sú rozdelené do niekoľkých skupín. Rozhodne prehľadnejších, ako mal Skyrim. Smeti a slabšie zbrane rozhodne ťahať so sebou neodporúčam, orény sa dajú zarobiť aj iným spôsobom ako predajom zbytočností.
Do vačku si môžete prilepšiť hraním kociek, pretláčaním v páke, turnajom v šerme, či pästným súbojom. Kto by nepochopil pravidlá kociek, je to vlastne klasický poker s obrázkami namiesto číslami. Čím viac mnohouholníkov máte, tým vyššia hodnota kociek, čím viac máte rovnakých, tým vyššia je šanca na výhru. Po prvom hode sa vyberú kocky, s ktorými chcete hádzať znova. Pri všetkých súťažiach si prihodíte stávky, a jedna výhra vám môže dať viac orénov ako nebeský meč. Minúť ich zase môžete na kurvy a ďalšie zásoby.
Svet Zaklínača naozaj žije a nie je moment, kedy by ste sa nudili. Už len načúvanie okoloidúcich je veľmi zaujímavé. Rozoberajú situáciu v kráľovstve, vo svojom okolí, dokonca vo svojich rodinách. CD Projekt RED je štúdio, ktoré sa pri zaklínačovi zameralo hlavne na žijúci svet okolo. Dynamické striedanie dňa a noci sa odrazí na správaní dedinčanov, ráno svoje trhy otvárajú a večer zase zatvárajú. Mäsiar začína svoju pitvu, rybári chodia s košmi vo vode a ženy zbierajú lesné plody. Všade postávajú ľudia, ktorí nemajú nič iné na práci, len šíriť nové pikošky. Všimnite si napríklad dámu, ktorá sa s kamarátkou rozpráva o topánkach. Potom vojdite do jej domu a zistíte, že dvadsať párov topánok jej záľubu len potvrdzujú.
A až začne pršať, obyvatelia sa skryjú pod strechy, zalezú do príbytkov, na obed jedia, večer postávajú pred krčmou a v noci spia. Pozerať na takýto žijúci svet je proste nádhera. Graficky je hra zvládnutá perfektne, dokonca sa odvážim povedať, že ide o najkrajšie a najrealistickejšie RPG súčasnosti. V akčných scénach je na čo pozerať, aj keď animácie vám môžu pripadať kostrbaté. Celkovo ale pôsobia postavy a scéna bezchybným dojmom. Modely postáv a okolia sú detailné a autori na scény použili tie najlepšie technológie na trhu. Havok sa stará o fyziku, SpeedTree o vegetáciu a nasvietenie scén a použité farby lesa evokujú skutočný pocit z fantasy sveta, aký dokáže len málo hier. Ani umelá inteligencia nie je najhoršia, okoloidúci dokážu reagovať na každý hráčov pohyb.
Nemôžem nespomenúť zvuky, pretože dosť často je ten anglický dabing tým slabším prvkom v hre. Áno, anglický dabing je odfláknutý a často mu chýba intonácia a sila hlasu v situáciách, ktoré to potrebujú. Originálny pre Zaklínača je ale ten poľský a práve ten považujem za jeden z najlepších, aké kedy v hrách boli. Poľský dabing je tak dospelý a vážny, ako aj zábavný a plný skvelých hlášok, na ktorých som sa dobre nasmial. Proste mu nechýba perfektná intonácia. Hra vychádza plne s českými textami, a to aj v hre, aj vo všetkých manuáloch a materiáloch, ktoré dostanete na GOGu. Preklad robili jednoznačne ľudia, ktorí s knihami Sapkowskeho majú skúsenosti a nezabudli ani na trpasličie nárečie.
Počítačová verzia síce vyzerá fantasticky a bezchybne, tá Xboxová však ťaží zo staručkého hardvéru absolútne maximum. Xboxoví hráči tak nemajú len port z PC verzie, ale plnohodnotnú Xbox verziu, ktorá aj pri miernom grafickom orezaní vyzerá perfektne. Ústupky hardvéru tak podstúpili len textúry a niektoré animácie, ktoré v PC verzii spôsobujú kratšie načítania. Konzolová verzia je prepracovaná do detailov aj čo sa ovládania týka. Drobné chybičky si ani nevšimnete.
Aby som však bol objektívny, hľadal som chyby, ktoré by hráčom mohli vadiť. Geraltov beh s mečom je trochu čudný, rovnako je čudné aj skákanie z vyvýšených plôch, či lezenie. Niekedy postavy idúce pred vami vám dvere zatvoria rovno pred nosom. Pri akomkoľvek rozhovore s NPC postavou klesne FPS na 15, čo ma dosť iritovalo. Pri miešaní elixírov vám hra vyberie vždy prvú ingredienciu z inventára, nie tú, ktorej máte najviac. Pri miešaní a kovaní tiež nevidíte, koľko danej prísady máte. Počas rozhovorov sa mi stalo, že osoby v pozadí pobehovali na mieste a poslednú vec, ktorú by som v hre vytkol je spôsob aktivácie premetov. Niekedy je potreba sa postaviť presne na určité miesto a namieriť na predmet, inak odkliknete nesprávny.
Rozšírená edícia prináša na Xbox okrem questov aj tri nové módy, ktoré si PC hráči mohli osahať už dávnejšie. Je to tutoriál, krátky príbeh, ktorý vám vysvetlí základné prvky ovládania a uvedie vás do arény. Aréna je v podstate druhý mód spustiteľný v menu, v nej si proti vlnám precvičíte šermiarske schopnosti. Treťou novinkou je temná obtiažnosť, ktorá vám poriadne zavarí, ale zároveň aj štedro odmení. Do hry vám nové questy a renderované videá pridajú zhruba 4 hodiny obsahu, s introm aj outrom.
Zaklínač 2: Vrahovia Kráľov nie je hra pre každého, určite nie je pre deti. Toto uzavreté RPG s nelineárnym dejom nie je revolučné, ale má dušu. Dušu celého týmu, ktorý na hre pracoval, ktorý každý deň pridávajú na blog nový príspevok a komunikujú s komunitou. Dušu týmu, ktorý dal PC komunite najlepšie RPG posledných rokov a rázom vypočul prosby konzolistov. Xboxová verzia sa naozaj podarila, hra vo svojej rozšírenej edícii opravila a vylepšila, čo mohla a dnes jej právom patrí titul najlepšie RPG súčasnosti.
Chcem dodať, že štúdio CD Projekt RED si zaslúži titul štúdio rokov 2011/2012.
KLADY:
+ rozhodnutia, ktoré zmenia príbeh
+ perfektné spracovanie Sapkowskeho sveta
+ dokonalá grafika a poľský dabing
+ bohaté a dlhé vedľajšie úlohy
+ systém boja, šerm
+ množstvo vylepšení
+ konečne dospelá hra pre hardcore hráčov
+ obsah vylepšenej edície
PC
Xbox 360 Vývoj: CD Projekt / CD Projekt RED Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|