Ghost Recon: Future Soldier

Posledné pokračovanie Ghost Recon série absolvovalo kondičný tréning zameraný na mainstreamové publikum a zlé jazyky tvrdia, že sa odkláňa od pôvodného konceptu. Uškodili mu zmeny alebo naopak, pomohli?

PC
pridal Carver11 27.7.2012 o 14:25 pod používateľské recenzie

8.0


Ghost Recon séria sa na začiatku vyznačovala výbornou kombináciou tímovej taktiky s relatívne priamočiarou akciou. Čo sa začalo ako hlavne taktická hra, ktorá kládla dôraz na plánovanie a premyslený postup, sa postupne transformovalo a odkláňalo smerom k akčnejšiemu štýlu. Či to má na svedomí zameranie na konzoly, je otázka na hlbšie zamyslenie, no zjednodušenie herných konceptov všeobecne je v posledných rokoch známy jav.

Pravdou však ostáva, že posledný diel si okrem iných značiek z dielní Ubisoftu požičiava nápady hlavne zo súčasných akčných titulov od Activision, Infinity Ward, či EA Games. Tým našťastie nechcem povedať, že sa z neho stala bezduchá strieľačka bez hlavy a päty. Akcia je zakomponovaná s citom a nie je samoúčelná, vyvoláva teda pocit, že tam má byť. Ako už povedali iní, Tom Clancy a Red Storm Entertainment zrejme nedovolia vypustiť do sveta niečo, čo by úplne znehodnotilo značku.

Dobrí Rusi a zlí Rusi

Príbeh hry Future Soldier je zrejme najmenej originálny prvok. Celé dianie začína krátkou akciou, počas ktorej zahynie štvorčlenná jednotka Ghost. Hráč vidí celú scénu ako jeden z členov týmu, nasleduje strih a odteraz až dokonca sa stáva Johnom Kozakom, členom ďalšej jednotky Ghost. Spolu s ďalšími troma spolubojovníkmi budete pátrať po pôvode bomby, ktorá sa stala osudnou vašim kolegom, navštívite lokality v Afrike, Ázii, Európe, až sa dostanete do Ruska, kde sa pokúsite zabrániť štátnemu prevratu. Aj keď sa jedná o béčkový scenár, nieje plný klišé, je poskladaný rozumne a nestretnete sa s úplnými nezmyslami, akurát je koncept už dosť okukaný a chcelo by to niečo nové.

 



Čo Future Soldier jednoznačne odďeľuje od záplavy prihlúplych a priamočiarych FPS, je herný model. Séria vždy kládla dôraz na taktické prvky a ani posledný diel nenecháva nič na náhodu. Pobehovanie na štýl Call of Duty vás teda ďaleko nedostane, keďže v priebehu niekoľkých sekúnd budete ležať na zemi a čakať na to, aby vás prišiel zachrániť váš tímový kolega. Pri postupe levelmi treba rozmýšať, plánovať kroky a pokiaľ je to možné, vyhýbať sa priamym stretom.

 

2024 – rok dobrého bieleho vína a aktívnej kamufláže

Stealth prvky sa snúbia s technológiami, ktoré máte k dispozícii. Z trailerov známa aktívna kamufláž však nie je univerzálne kladivo ako napríklad v Crysis. Ak sa postavíte priamo pred nepriateľa, zaručene si vás všimne, ale je nápomocná na väčšie vzdialenosti. Ďalšou veľmi dôležitou pomôckou je drone – malé bezpilotné lietadlo, ktoré sa v prípade potreby vie zmeniť na vozidlo. Drone má vlastnú kameru a pomáha pri prieskume terénu. Premenený na malé auto na diaľkové ovládanie dokáže akustickým pulzom vyradiť elektroniku alebo dočasne omráčiť nepriateľov. Zároveň s ním možno označovať ciele, ktoré majú vaši Ghosti zneškodniť.




Tag, ako sa táto funkcia volá, je koncept označenia nepriateľov a ich súčasného zneškodnenia, ktorý pochádza zo Splinter Cell Conviction. V minulosti hráč svojim spolubojovníkom naznačoval, kam sa majú presunúť, túto funkciu tag nahrádza. Pomocou dronu, či priamo pohľadom na protivníka môžete označit maximálne štyri ciele (tri pre tým, štvrtý pre vás) a synchronizovanými výstrelmi zneškodniť všetkých naraz. Označíte cieľ a Ghosti sa budú sami snažiť presunúť na výhodnú streleckú pozíciu, samozrejme bez toho, aby sa prezradili. Ak by dosiahnutie palebnej pozície znamenalo odhalenie, či spustenie alarmu, týmoví kolegovia vám dajú vedieť, že zásah nie je možný. Tagovanie je samozrejme použiteľné aj v prípade, že vás už nepriateľ odhalil, môžete totiž určiť prioritné ciele, respektíve držať protivníka pod paľbou, zaťiaľ čo vy ho obídete a napadnete z nechránenej strany.

 

Zaujímavá časť prípravy na misie je tzv. Gunsmith mód. Pred každou misiou máte možnosť vybrať si dve zbrane podľa uváženia alebo odporúčania a modifikovať si ich k obrazu svojmu. Aj keď tvorcovia hovorili o miliónoch kombinácií, priklonil by som sa skôr k niekoľko tisícom možností, pričom gro počtu tvorí použitie inej kamufláže. Napriek tomu však reálne meníte zbrane podľa svojich preferencií. Od zmien optiky, cez nastavenia spúšte, hlavne, systému streľby, až po doplnky ako tlmiče, laserové zameriavače, to všetko na zbrani naozaj vidno a hlavne cítiť zmeny jej chovania.




Okrem obligátnych strelných zbraní vám v jednej z misií príde na pomoc veľká mechanická potvora na štyroch nohách, ktorá bude slúžiť ako mobilná artiléria, a zároveň štít.

 

Do hry je implenetovaný systém krytia, v dnešnej dobe používaný celkom často. Vo všeobecnosti je systém cekom funkčný, prekážky sa pod paľbou postupne ničia a aby ste držali krok s nepriateľmi, musíte sa medzi krytmi presúvať. Niekedy však zamrzí, že sa nedá vybrať presné miesto, kam sa chcete presunúť, prípadne sa schováte za nesprávnu stranu prekážky, teda rovno do palebnej čiary nepriateľa.

 

Pre Future Soldier platí, že taktika je povýšená nad bezduché pohybovanie. Musíte s tímom spolupracovať, pretože väčšinou sú nepriatelia v početnej prevahe. Bez využitia tímovej hry a všetkých technických prostriedkov by to bol nerovný boj. Až na niektoré sekvencie, ktoré su vyslovene akčné a stealth prístup nemožno aplikovať, sa celá hra dá prejsť bez zbytočných alarmov a prestreliek. Ak však chcete postupovať viac akčne, je vám to umožnené, stále však musíte dbať na taktické možnosti. Ghosti nie sú nesmrteľní a ak ich postavíte pred priťažkú úlohu, budete mať čo robiť, aby ste ich udržali v plnom zdraví.

 

Jediná vec, ktorú by som autorom z taktického hľadiska vytkol, je upozornenie, keď je niektorá časť levelu vyčistená od všetkých nepriateľov. Toto je prvok, ktorý občas hranie zjednodušuje až príliš. Miesto toho, aby ste aktívne preskúmali prostredie a zneškodnili všetkých nepriateľov (ak to hra práve vyžaduje), jednoducho vám to po zastrelení posledného protivníka oznámi.




YETI engine nie je LEAD

Napriek niektorým mylným informáciam, Future Soldier nebeží na engine z posledného Splinter Cella (LEAD). Technologický základ tvorí engine YETI (predtým Diesel), pôvodne vyvinutý pre Advanced Warfighter. Aj keď je to viac než sedem rokov stará technológia, posledná verzia tejto pohonnej jednotky stále má čo povedať, pre účely PC verzie Future Soldier bola dokonca pridaná podpora DirectX 11. Vývoj PC verzie, ktorú recenzujem, prebiehal takmer paralelne s konzolovou, no grafické zmeny je do istej miery cítiť. Na konzolách hra vôbec nevyzerá zle, no niektore post processing efekty PC verziu radia medzi najlepšie vyzerajúce hry tohto žánru v súčasnosti. Detaily Ghostov, ich pohyby, prostredie, to všetko je spracované na výbornú. O to viac zamrzia amatérsky nedorobené detaily ako veľmi slabé animácie tváre (dokonca mi pripadá, ako keby animácie v scénach medzi levelmi boli horšie, než enginové animácie priamo v hre). Tie dosť uberajú na filmovej kvalite scén, preto sa s postavami dosť ťažko stotožňujete. Ďalším nedostatkom sú občas nekvalitné textúry. Osobne sa mi veľmi páčia veľké nápisy o lokalite a cieľoch jednotlivých misií, ktoré sa akoby vznášajú nad prostredím, v ktorom sa pohybujete. Kto hral Splinter Cell Conviction, vie o čom hovorím. Niektorým hráčom však tento prvok môže dosť prekážať. Hra trpela na začiatku množstvom bugov, no tie sa podarilo pomerne rýchlo odstrániť. Vyzerá to však, ako keby vývojári potrebovali ešte aspoň jeden, či skôr dva mesiace.




Po audio stránke je hra spracovaná veľmi dobre. Ghosti komunikujú, streľbu počuť v niekoľkých úrovniach podľa rozsahu a vzdialenosti, ambientné zvuky dotvárajú celkovú atmosféru. Hudby je málo, ale drží krok s tempom hry, za normálnych okolností ju však veľmi nevnímate.

 

Multiplayer

Hra obsahuje klasický multiplayer ako aj kooperatívny, pričom druhý spomínaný naozaj stojí za to. Celú kampaň môžete prejsť vo štvorici so živými spoluhráčmi, čo hre dáva úplne iný rozmer. Misie a hrajú úplne inak, sync shots a tagovanie pridáva nové výzvy, hrať takticky je absolútny základ. Akurát nie je veľmi vyriešená lobby, kde sa so svojimi kamarátmi v zbrani normálne spojíte. Funguje len pozvanie od priateľa.

Klasický multiplayer ďalej rozvíja taktické prvky hry a nedáva veľmi vyznieť osamelým vlkom, ktorí nevedia fungovať v týme. Chýba klasický Deathmatch, čo však vôbec neprakáža, pretože sa do celkového koloritu ani nehodí.




Herné režimy, ktoré si môžete zahrať, sú Conflict (séria úloh, ktorých splnenie zvyšuje týmové body), Saboteur (na spôsob CTF, akurát pointou je doručiť bombu na nepriateľovu základňu a tam vydržať až do skončenia časomiery), Siege (jeden tým bráni, druhý útočí na stanovený cieľ) a Decoy (dva týmy útočia na tri ciele, ale len jeden z cieľov je skutočný, ostatné sú atrapy).

 

Výborné zážitky môže kaziť pomerne nudné spracovanie lobbies, ktoré neposkytnú dostatok informácií hlavne o úrovni hráčov. Ďalším problémom sú bugy a niektoré zbrane a granáty by si zaslúžili oslabenie, pretože poskytujú používateľom priveľké výhody. Toto sú však problémy, ktore pod tlakom komunity Ubisoft určite napraví, aby boli hráči spokojní.

Future Soldier je veľmi solídny titul a prináša trochu rozmýšľania a taktiky do sveta bezduchých strieľačiek. 10 až 12 hodín solídnej a dynamickej kampane, rovnaká dĺžka vo štvorici živých spoluhráčov a zábava na úrovni v klasickom multiplayeri, to všetko zabalené do prítažlivého audiovizuálneho kabáta. Nebyť niektorých nedorobených detailov, zaslúžil by si titul ešte vyššie hodnotenie. Ťažko povedať, do akej miery bude zmena tempa a zjednodušenie niektorých herných princípov vadiť skalným fanúšikom série, no ak nemáte predsudky, potom budete z hry príjemne prekvapení.


napísal Carver11 27.7.2012



Páči sa mi!

8.0
GHOST RECON: FUTURE SOLDIER

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Ubisoft / Ubisoft
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 25.5. 2012
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam deck - nonsteam games se... (4)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk