Assassins Creed 3: Liberation

Nová generácia Assassins Creed nás neobdarila len netrpezlivo očakávanou hrou s poradovým číslom III, ale rovno aj s ďalšou hrou tohtoročnej série: AC3: Liberation, dušujúcou sa, že na PS Vita sa handheldové obmedzenia v technologickom aj gameplayovom aspekte nekonajú. Oplatí sa vziať doslova do rúk ženskú postavu v AC3 univerze?

PC
pridal cappko 26.11.2012 o 9:06 pod používateľské recenzie

8.0


Pred pár týždňami vyšla hra, na ktorú sme napriek medzititulom v Assassin´s Creed sérií netrpezlivo čakali. Assassin´s Creed III priniesol nie len nové prostredia na úplne novom kontinente, ale aj od základov prekopaný engine čo sa odráža na čerstvosti produktu. Už AC: Revelations bola hra z grafickej stránky pomerne obstarožná a tak sme sa dočkali nového dobrodružstva na kvázi novom štýle rozprávania a technologických princípov. Až si jeden vzdychne, ako by som si mohol hru vziať na cesty, do školy alebo proste "on the go". Viacerí z vás vykríknu "NOTEBOOK!"... je to nanajvýš hrôza, skúšal som to. Notebook nemá batériu na 6 hodín aby poháňal niečo takéto a potrebujete byť pri stole s myšou. Niektorí vykríknu "GAMEPAD!"... áno hru som odskúšal s Xbox 360 Controllerom pre PC a v autobuse by som si stoj čo stoj nezahral. Tí ktorí nevedia o portable verzii Assassin´s Creed III: Liberation, asi žijú pod kameňom. Hra je od vydania pod kritickou paľbou recenzentov kvôli framedropom, kvôli chýbajúcemu subjektu v animuse, kvôli nepríťažlivej ženskej postave a rôznym iným nedostatkom. Odkedy bol tento titul ohlásený, je sprevádzaný pomerne veľkým marketingom, okolo ktorého sa zbehli všetci čakajúc, že po technologicky nezaujímavom a neskoro vydanom Bloodlines a po smartphonových gebuzinách príde konečne pravá atmosféra Assassin´s Creed na handheld so všetkým, čo k tomu patrí.





A salve! Hra nafasovala NAJVIAC sedmičkové hodnotenia, väčšinou 6tky. Prečo je to tak? Pre tri dôvody. Na Vitu všetci developeri zvysoka kašlú. Či všetci moji spoluvlastníci Vity majú gule povedať to nahlas alebo nie, je to holý fakt. Dokonca aj v PS Store má na Vite Assassin´s Creed 3: Liberation obrovský banner, aby sa hra zúfalo predávala, predávajú sa bundly s bielou Vitou, pamäťovou kartou a hrou už v balení, aby ste buksničku len doniesli domov z obchodu, vybalili a rovno hrali. Jednoducho, Sony stavia na novú generáciu Assassina ako na hlavný ťahák, prečo vlastniť Vitu. Preto na ňu majú všetci recenzenti naostrené zuby. Druhý dôvod je, že hra má NECHUTNE vysokú cenu. Dámy a páni, vážení okoloidúci, hra je o 6 EUR drahšia ako plná verzia na konzolu, čiže v prepočte celých 50 EUR. K tomu počítajte to, že plná verzia má k singleplayeru aj multiplayerový mód, kým ten handheldový stojí asi za niečo mazľavé s pofiderným zápachom, ku čomu sa ešte dostanem. Tretí a posledný dôvod je ten, že hra ako taká smrdela celá od začiatku kvôli istému rúšku tajomnosti. Gameplayu bolo pekelne málo, väčšinou len akýsi trailer bežiaci v obrázku bielej Vity, ktorý ukazoval niečo a v podstate neukázal nič narozdiel od AC3 trailerov a gameplayov. No a potom tu boli rozhovory a screenshoty. Developeri toho nechceli prezradiť veľa a len sa opakovali vo svojich výrokoch. Demo tu nebolo ako je u AC série zvykom, jednoducho kúp a zjedz si to alebo nekúp a slintaj. Prečo som dal hre hodnotenie, aké som jej dal?





Od vydania obrázkov a od potvrdenia hlavného producera, že AC3: Liberation pobeží na tom istom AnvilNext Engine ako AC3, sme všetci len slintali a mnohí v mojom okolí, ktorí nevlastnili Vitu na mňa závistlivo pozerali ako Lipták na Mozarellu. Holt, grafická stránka je prenádherná. To čo bolo povedané v Sectorovskej recenzií, že sa Vita s enginom trápi, s tým sa stotožňujem, kvôli tomu sú grafické efekty rovnako krásne aj s nasvetľovaním, len textúry utrpeli na detailoch čím hovorím to, že vyzerajú nádherne na handheld ale nie dostatočne. Rozhodne sa nestotožňujem s tým čo hovoria vlastne všetci, že je ťažké nájsť moment kedy hra neseká. Keď sa postavíte na hlavné námestie v New Orleans kde každý robí nejakú činnosť, chlapi pília drevo, okolo behá 40 rôznych NPC a plus vojaci sú na stráži v celom nádherne vyrenderovanom meste, vtedy sa dostavia mierne framedropy. Keď sa bijete s 15timi vojakmi naraz, to isté. Ale nekazilo mi to chuť do hry. Čo mi avšak spôsobovalo "jeden hamburger od infarktu" stavy sú puzzly v hre. Niektoré vyžadujú namierenie foťáku Vity do svetla, iné zase použitie sixaxis gyroskopu, a v neposlednom rade na pickpocketovanie slúži touchscreen. Ako tieto všetky technológie slúžia dokopy? Neslúžia. U mňa to väčšinou vyústilo v to, že som s nervami hodil Vitou o posteľ a išiel si vypiť pollitra vody. Hra vás veľakrát poverí s niečím, čo proste NEFUNGUJE. Pickpocketovanie je o šťastí, foťák vám na najsilnejšiu lampu akú máte doma kašle a pri minihre s guličkou som myslel že spácham samovraždu. Chce to patch. Jeden pre hru už vyšiel a ten adresoval chybu v hre mažúcu všetky uložené pozície a zaseknutie sa v animuse. Preto podobne ako ja hru patchnite než ju vôbec spustíte! Ovládanie hry je však o niečom inom. Akonáhle ste hrali Assassin´s Creed, predovšetkým tretiu časť, hru okamžíte chytíte do ruky!





Gameplay je proste radosť. Plnú AC3 a Liberation som hral paralelne a bolo proste skvelé hrať pôvodný príbeh doma a pri odchode si len vziať Vitu a v časoch núdze si pri čakaní alebo pri voľnej chvíli zahrať na tej istej technológií iný príbeh v inom prostredí. Keď ste skrátka fanúšik Assassin´s Creed, je možné odpustiť veľa. V gameplayi však nie je čo odpúšťať, ba priam naopak, jediné v čom je Connor lepší je v tom že má "Rope Darts" ktorými vešia nepriateľov na stromy a samozrejme naval warfare misie ale tie v liberation neboli sľubované vôbec. Avelline De Grandpré má k dispozícií nie len dual hidden blades, ale aj množstvo mečov, sekáčik na mäso (obdoba tomahawku, ktorou je možné robiť to isté a vymeniť ju za rôzne iné lepšie sekerky), sériu pištolí (dajú sa dokúpiť aj dve alebo poloautomatická) a všetko toto sa dá zohnať či vymeniť za veľa lepších nástrojov v obchodoch, plus z nepriateľov vypadávajú rôzne iné čepele a muškety, ktoré sú novinkou v tretej generácií Assassin´s Creed. Súbojový systém a systém zbraní funguje ÚPLNE PRESNE ako v Connorovom príbehu, plus Avelline má k dispozícií aj bič, ktorým vie elegantne zviazať a pritiahnuť nepriateľa keď je ďaleko alebo keď iné zbrane nevystačia, jedovaté šípky skryté v nevinnom dáždniku, ktorý vie používať len lady persona ku ktorej sa ešte dostanem ale je tu aj ďalšia novinka, ktorou je fúkacia trúbka, ktorou vie omámiť alebo otráviť nepriateľa na diaľku. Rôzne iné bomby nie sú výnimkou a máte ich v arzenáli, skrátka je škoda strhávať plagáty alebo najnovšie podplácať starostov rôznych dištriktov na zníženie notoriety keď s vojakmi je proste radosť sa biť. Avelline sa pohybuje rovnako ladne ako Connor a už to nie je len to štandardné lezenie po budovách ktoré dobre poznáme, má to väčšiu fazónu a dynamiku. S novou generáciou prichádzajú nové tvary budov a prekážky, jazdenie na kanoe plus lezenie po stromoch v meste ale aj v divočine, ktoré je zas absolútne totožné s AC3 a je spravené na jedničku.





Ďalšie vytknutie mnohých recenzentov je malá mapa. Áno, nie je to Roma ani Firenze, ale uvedomte si že sme na novom kontinente a celé univerzum sa točí okolo novej civilizácie, ktorej aglomerácia sa len rozrastá a to je nám bohate vyplnené otvorenou divočinou. Taký Boston tiež nebol bohvieako veľký a ide znova podotýkam o handheldovú verziu. Veľkosť mesta posúďte sami na screenshote, mne úplne stačila a ešte k nej treba prirátať dvakrát väčšiu divočinu Bayou, Mexickú kolóniu Chichen Itza plnú piramíd od inkov a katakomb a les s pevnosťou za New Yorkom, do ktorého sa dostanete v ôsmom memory blocku, skrátka je čo objavovať. Kým u Connora sme na severe a ročné obdobia sú prudko premenlivé, v New Orleans toto v žiadnom prípade nehrozí. Bojazlivými ľuďmi o prežitie zaľudnený Boston, kde prístav je zdroj obživy a šťastím plné rodiny keď sa im podarí vypestovať 10 plodov paradajok či kukurice zmizli a nahrádza ich živé mesto plné otrokov, otrokárov, pekného počasia a palmových stromov. Ľudia obchodujú s drevom a stavajú nové budovy a obchody a Španielské vojská obsadili mesto a patrične ho hliadkujú. Lesy plné líšiek a jeleňov nahradili bažiny a pralesy plné aligátorov a tamojších usadlíkov ktorí sa koncentrujú v malých dedinkách. Popri hlavnom príbehu viete hrať množstvá rôznych vedľajších misií, pickpocketovať ostražitých zbohatlíkov (aj keď tu by som sa nad technológiou s ktorou sa skôr NEDÁ pickpocketovať pozastavil), či kupovať lode a posielať ich na výpravy alebo priamo v meste odkupovať obchody so šatami či zbraňami, skrátka, je čo robiť. Pri zbieraní trofejí si takisto užijete kus zábavy kde máte trofeje veľmi dobre rozložené od jednoduchých podmienok od vyzbierania všetkých aligátorích vajec a lezení po stromoch až po náročné ako je plná synchronizácia vo všetkých misiách. Táto generácia Assassin´s Creed sa nesie v štyle "vlk samotár" a tak tu nie je prítomný cech zabijakov a centrála je síce štýlová v prevleku prístavného skladu s kanceláriou na poschodí ale je tu stále len jeden protagonista, idúci si za svojím cieľom. Kým u Connora už od jeho útleho veku bojujete za obranu svojej dediny a odstránenie všetkého a všetkých, čo vám stoja v ceste, u Avelline už od malého dievčaťa (za ktoré si tiež chvíľku zahráte) ide o oslobodenie všetkých otrokov spod nadvlády a útlaku, nájdenie svojej stratenej matky Afričanky a odhalenie zradcu menom Company Man, ktorý stojí za všetkým obchodom s "ľudským mäsom" na juhu Ameriky. Skrátka motívy Avelline sú známe a ak si miesto pirátskeho klobúku nahodíte z najbližšieho obchodu so šatami Assassinský oblek aj s kapucňou, ako sa patrí, privodíte si v tomto aspekte na zvyšok hry pocit, že hrajete triple A titul, na aký ste boli doteraz zvyknutí v AC univerze.





Ďalšia novinka je persona system, dovoľujúci vám vojsť do špeciálnych šatníkov a prezliecť sa buď za štandardného Assassina, ktorý privádza pozornosť stráží, že vás po krátkom čase odhalia a budú chcieť zniesť zo sveta, Slave personu, kde v obleku otrokyňe chodíte po svete a viete sa dostať vďaka nevinnému vzhľadu do rôznych lokácií, alebo za Lady personu, ktorá vie svojou krásou a šarmom odlákať stráže bez toho, aby ste ich museli podplácať, či dokonca vie zbaliť nepohodlných mužov, odlákať ich do prázdnej lokácie a odstrániť ich z cesty. Lady persona však nevie liezť po strechách len chodiť po uliciach, čiže žiadne synchronizovanie viewpointov alebo útek z prekérnej situácie mimo ciest na uliciach. Lady persona navyše dokáže používať len hidden blades a už spomínaný dáždnik so smrteľnými šipkami, takže väčšinu času budete používať Assassin alebo Slave personu. Nepohodlnosť menenia týchto person je v tom že na ich zmenu potrebujete jeden zo šatníkov, ktoré nie sú veľmi rozšírené na začiatku hry a budete ich musieť podokupovať, ale aj to že na veľa misií potrebujete exkluzívne jednu personu, čo vám obmedzuje tú možnosť že vo free-roame je možné si ich voľne meniť. Takto sa v niektorých misiách dá zmeniť persona čo vám dá inú perspektívu vo vyplnení nejakej zadanej úlohy, ale vo veľa iných to nie je optimálne. Každopádne ide o čerstvý element do hry a v takejto podobe, kedy sa k vám pri každej persone správa prostredie inak nie je vôbec na škodu. 





Gameplay je paráda, grafika je fantiastická, prostredia sú živé a detailné, protagonistka a jej výbava je bohatá, možnosti zmeny osobností sú prijateľné, čo je také zlé na tomto recenzentmi zatracovanom titule? Tri veci. Príbeh, hudba a multplayer. Tieto tri aspekty hry sú niekedy tak neznesiteľné, že sa občas nedivím, že pre tých, ktorým hra a čaro jej hrateľnosti nesadla, sú tieto nedostatky klincami do rakvy. Príbeh je tak nevýrazný, že je vidno, že hra bola v niektorých elementoch vyrobená narýchlo, mne to priam prinieslo pocit, že akonáhle sa okolo nádherne vyzerajúcich screenshotov zbehlo veľké halo ako cigáni k čokoládovej fontáne, sa na to Bulharskí developeri s prepáčením vysierkali a ponúkli nám napriek fenomenálnemu a gigantickému potenciálu mocného výkonu hardwaru Vity a dostatku úložiska na PS Vita karte priam podpriemerný príbeh ktorý sa odohráva v geniálnych prostrediach, no s postavami, úlohami a udalosťami KATAKLYZMICKY nudnými. Očakávajúc developermi ohlásenú vodkyňu cechu Assassinov menom Agaté, žijúcu niekde pod povrchom alebo v utajení v New Orleans som sa tešil na aktivity v obrane mesta a rozširovaní brotherhoodu a dostal som dementného černocha ktorý je navyše houmelesák (prepačte sa možný rasistický podtón ale on je fakt jedno debilné ľudské stvorenie, pre ktorého keď neplním úlohy v jednom kuse, už je na mňa nasratý že som zradil náš cech pozostávajúci z dvoch členov teda jeho a mňa a keď pre neho niečo splním, je proste nasratý chronicky a zdžube ma rovnako lebo sa už nedokáže nedeliť so mnou so svojími mániodepresiami zo svojho stromového príbytku). Nepomôže ani vynikajúca ôsma kapitola kde sa stretnete v zasneženom Newyorskom lese s Connorom a idete dobyť pevnosť admirála Davidsona. Nehovoriac o tom že po prepojení s PS3 systémom na ktorej beží AC3 získate do hry štýlový Connorov tomahawk a možnosť celú ôsmu kapitolu HRAŤ ZA CONNORA čo je veľké plus. Napriek tomu, v tomto som čakal od hry za 50 EUR viac. Postava ktorá sedí v animuse tu chýba a kto je to sme sa mali dozvedieť pomocou sérií vrážd takzvaných "Citizen E" ktorí sú poschovávaní v hernom svete a snažia sa vám ujsť. Po každej vražde sa vám ukáže ešte jedno doplnkové video, niektoré ste dokonca už videli. Koniec. Ja som síce zlatú trofej dostal, no nedozvedel som sa nič.





Hudba je v recenziách vyzdvihovaná a normálne sa s recenziami, v ktorých je herný hudobný score veľké plus stotožňujem ale nehnevajte sa, veľakrát som vypol hudbu úplne a zapol si music aplikáciu do pozadia, lebo to sa počúvať nedalo. Hudba pripomínajúca akciu alebo zradu alebo proste temnotu a thrillerovosť hraje keď si bežne chodíte po strechách, kedy by mala hrať pohodlná a pozitívna hudba na štýl Ezio´s Family alebo iná brilantná kompozícia. Zabudnite na score z AC3 (čo by bola úplne optimálna možnosť). Zabudnite na úžasné pocity keď ste počúvali fenomenálny soundtrack AC2 a behali s ľahkosťou po strechách. Liberation vám pustí niečo tak močopudné, že sa to nedá zniesť. V akcií sa to ešte ako-tak dá zvládnuť ale väčšinou hraje hudba nanajvýš morbídna alebo proste divná. Skladateľka je ženština, ktorá pracovala napríklad na soundtracku filmu Charlie a Továreň na čokoládu. Čiže má prudko ohurujúce schopnosti s tvorbou hudby k hre. Iste mnohí nechápete moje ironické smerovanie názoru ale inak to opísať po prejdení hry proste nejde. Tí ktorí na hudbu kašlú a chcú sa vžiť do assassina, tím to vadiť nebude ale ľudia ako ja, ktorí sa pri AAA titule tešia na AAA soundtrack budú sklamaní. Hudba je proste nevhodná. Zvuky sú na tom však o úroveň lepšie a s ich kvalitou som problémy nemal.





A ja hlupák sa teším na multiplayer keď už dohrám hlavný príbeh... Developeri vedeli prečo ho neopísať ničím iným, len slovami "šitý na mieru PS Vita"... najprv sa mi nešlo vôbec pripojiť... potom som zistil, že ide o vypatlanú taktickú stratégiu kde si vyberiete či ste Templári alebo Assasíni a preberáte mestá na celom svete. Prebrať mesto je ľahké a na výber máte rôzne postavy alebo kartičky postáv. Bitka trvá asi 3 sekundy, mesto je prebraté. Ochvíľu príde iný kretén a preberie to mesto späť. To je všetko. Žiadne možnosti, žiadne schopnosti, žiadna taktická stratégia. Ide o tak kolosálny kopec hnoja, že mám chuť z krabičky s hrou kudlou zošúchať okienko "Online Multiplayer" ale to by mi na 50 eurovú bankovku do konca mesiaca slzilo oko. Možno aj dlhšie. Hra však podporuje Near a keď v najbližšej desaťročnici nájdete nejakého hráča s PS Vita a s touto hrou na Slovensku, žeby stálo za to nechať mu nejaký bezvýznamný bonus, prípadne pôjdete do Tokya, môžete túto funkciu využiť (:-D :-D :-D).





Vlastníte Vitu a ste prejedený nedostatkom dobrých titulov? Nevadí vám digitálny download? Ste fanúšik Assassins Creed, patrične najnovšej generácie tejto hry? Oželiete multiplayer? Máte radi free-roam a hry s peckovou grafikou a dokonalým súbojovým systémom? Toto je hra pre vás! Príbeh je nuda ako humor Andyho Krausa, hudba je divná ako keby ju skladal hebrejský hudobný zbor v Tel Avive a Multiplayer je katastrofa ale všetko ostatné (a verte že toho je proste kvantum) je na jedničku! Proste a jasne nejde o perfektnú hru a potrebuje ešte nejaký ten patch, ale radím každému pozrieť sa na slzopudnú ponuku titulov na Vitu a zvážiť kúpu cez PS Store, tam to je čo som pozeral za signifikantne lacnejší peniaz!

PLUSY:

Grafika a luxusnosť enginu AnvilNext (+3 body)

Súbojový systém, inventár zbraní a nástrojov a celkový gameplay (+4 body)

Protagonistka a jej persona system (+2 body)

Rozloha a detaily New Orleans, Bayou, Chichen Itza a návšteva Connora pri New Yorku (+3 body)

Ovládanie hry (+2 body)

MÍNUSY:

Príbeh (-2 bod)

Hudba (-1 bod)

Multiplayer (-2 body)

Len ojedinelé framedropy (-1 bod) 

Poznámky k recenzii:

-ospravedlňujem sa za hodnotiaci systém kde sa v plusoch prepočítam na viac než maximum a potom to v mínusoch strhávam, ide o to že mínusov je niekoľko a niektoré sú citeľnejšie, čiže ich treba patrične bodovo ohodnotiť, kde mi vzniká dilema že jednoducho niektoré pozitívne elementy musia byť lepšie ohodnotené aby ich tie zlé bodovo nezvýhodnili na zlú známku a aby to matematicky a pocitovo po prejdení hry sedelo, skrátka a dobre viem že správna metodika je strhávať z plného počtu bodov 10/10, ale vedzte že som si svoje hodnotenie všimol a že sa to v budúcnosti budem snažiť adresovať k optimálnejšiemu obodovaniu.

-po veľmi dlhom zvažovaní som k mínusom nepridal cenu hry, verte mi že som si hru kúpil a príde mi choro drahá a preto aspoň chápte moje nestranné rozhodnutie hodnotiť herný software a nie v akom obale je zabalená alebo koľko za ňu pýtajú

-opäť ako v predošlej recenzii na Vitu, všetky screenshoty sú moje, odfotené screenshotovacou možnosťou Vity


napísal cappko 26.11.2012



Páči sa mi!

8.0
ASSASSINS CREED 3: LIBERATION

PS Vita

Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Sofia
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 30.10. 2012
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam deck - nonsteam games se... (4)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk