Elder Scrolls: Skyrim Dawnguard |
Prvé príbehové DLC pre Skyrim je už tu. Jední ho vyvyšujú, druhí ho zatracujú. Ako dopadol tento príbehový dodatok pre možno najlepšiu RPG všetkých čias a aké sú jeho prednosti a slabiny?
9.0
Ak vás minuloročný megahit menom Skyrim minul, táto recenzia nie je pre vás. Či už ste RPGčkár alebo nie, nemá zmysel čítať recenziu na expanziu, ktorou sa vylepšuje už tak dokonalý základ. Ak vás však táto hra chytia ako mňa a podobne vás dostala svojimi fantastickými pohľadmi a panorámami, svojim detailným prostredím, kopou schopností a zručností a možnosťou vytvárať si vlastný príbeh v tomto gigantickom svete a hrať ho dookola aby to vždy bolo maximálne zábavné pri rozhodovaní ísť stále inou cestou, ste na správnej adrese. Dnes sa budem venovať prvému dodatočnému obsahu pre Elder Scrolls V: Skyrim. Tento skvost má svoje svetlé stránky v podobe krásnej prírody, atmosféry, soundtracku a hlavne civilizácií s rôznymi enklávami, no zároveň je plný monštier a nepriateľov, zlodejov a vrahov, temných dungeonov a jaskýň plných nástrah, vlkodlakov a samozrejme v neposlednom rade vampírov.
Vampírom sa budem venovať v tejto recenzii najviac, práve preto, že ide o vampírsku expanziu. Totiž jediná možnosť ako sa premeniť na monštrum v základnom Skyrime bola pridať sa v meste Whiterun k enkláve Companions, čím ste po splnení niekoľkých questov dostali možnosť akéhosi daru stať sa vlkodlakom. Sila sa v menu "Magic" volala "Beast form" a vedeli ste ju použiť len na 120 sekúnd raz do herného dňa, aj to ste sa stále museli priživovať na krvi najbližšieho cicavca, ktorého ste mohli pred týmto úkonom efektne roztrhať na kusy. Okrem toho, že vlkodlačia forma vám pridávala dvakrát rýchlejší cval než za použitia koňa, to je v podstate celá záležitosť okolo tohto daru. Je to užitočná pomôcka, keď umierate a chcete sa prebiť cez zbierku agresívnych nepriateľov alebo keď ste si chceli pri čistení nejakej lokácie miesto šermovania, čarovania alebo lukostrelectva proste "zakuchať". Tí, ktorí túto sériu questov hrali vedia, že proti vlkodlakom bojuje skupina hrdlorezov menom "Silver hand". Táto "strieborná ruka" má jednoducho a prosto za účelom vykuchať a vykastrovať všetkých vlkodlakov a zotrieť ich z mapy Skyrimu "jednou provždy". Podobný boj vedú Vlkodlaci a takzvaná armáda menom "Dawnguard"
Narozdiel od vlkodlakov, vampíri, s ktorými sa budeme stýkať v tejto expanzií sú vampírmi všeobecne a teda majú žlté oči, svietiacu pokožku (tu sa treba pozastaviť lebo pokožka sa mi ako správnemu vampírovi na slnku vôbec nejagala ale každý civil v skyrime mi to vyhodil na oči :D) a stredovekú čiarku krížom cez pery. Tu ide ale o vylepšenia, keďže vampírom ste sa mohli stať aj v pôvodnom skyrime bez potreby dodatku. Cez celú príbehovú líniu Dawnguardu máte tri možnosti pridať sa k Vampírom. Ide o starobylý druh vampírov, najstarší v Skyrime a počas celej histórie sa skrývajú v hrade Volkihar. Ako kompanióni trpiaci lycantrophiou, aj títo vampíri teraz konečne dostávajú formu "Vampire Lord", čím sa premenia na štýlovú príšeru, vzhľadom kvázi kríźenca netopierej matky a otca z Pobrežia Slonoviny. Sú dve možnosti hrania za túto príšeru. Buď sa rozhodnete behať po vlastných, čím viete pekne krásne rozšľahať hrudníky drápmi každému nepriateľovi, alebo viete vzlietnuť a používať rôzne iné triky typu cucanie krvi a života na diaľku alebo si viete privolať Gargoyle príšery na pomoc a k tejto variante vám prislúcha viacero nových možností ako sa pomocou rúška húfu netopierov teleportovať o 10 metrov ďalej čím sa vyhnete otvorenému konfliktu.
Tou krásnou novinkou, ktorú Bethesda pridala sú dve nové stromy vylepšení a aj preto sa zas a znova pozastavujem nad vlkolactvom, kde teraz po vojdení do perkovacích súhvezdí môžu vojsť aj vlkolaci a aj vampíri. Počas použitia "Beast foriem" u oboch enkláv viete za zabíté obete postupne míňať pridelené body, kde pri Vampírovi viete napríklad zavolať viacero príšer, stať sa na malú chvíľu neviditeľným ale hlavne rapídne si vylepšiť "Powers" a svoje zmysly ako napríklad zrak. Pri vampírovi platí to, že čím dlhšie ste bez krvi, tým sa vás ľudia viac boja ale schopnosti sa zlepšujú a keď ste veľmi hladný, čo vám hra aj indikuje, tak na vás môžu civili útočiť z defenzívneho strachu. Rozhodne ale nedoporučujem vtrhnúť do dediny v hocijakej z týchto dvoch "beast" foriem. U vampíra ale stále platí to, že cez deň sú vaše schopnosti a regenerácia rapídne zhoršené, ba priam sa ani nemusia dobíjať, čiže prakticky stále budete na mieste čakať až do noci, kedy ste znova pripravení do boja.
Na Dawnguarde je pozitívnom a zároveň pre niekoho negatívom to, že sú to dva príbehy v jednom, čiže buď sa prídáte do Dawnguardu alebo k Vampírom s tým, že na kompletný zážitok vám treba expanziu prejsť minimálne dvakrát. Dawnguard sa aktivuje jednoducho, po stiahnutí z Xbox LIVE alebo zo Steamu vám na Xbox 360 v kolónke Add-Ons musí vyskočiť Dawnguard a na PC v kolónke Data Files. Na normálne spustenie expanzie priamo v hre musíte byť minimálne level 11 a hociktorý strážca v meste vám oznámi, že sa verbujú žoldnieri do tohto rádu lovcov upírov, na mape vám vyhodí lokáciu hradu a hor sa do toho! Je možnosť začať quest aj manuálne ak ste nižší level, ale úlohy pre vás môžu byť smrteľne náročné kvôli nízkym schopnostiam, takže je to prakticky na vás.
Čo sa mi páčilo na rade Dawnguard je to, že je vysoko organizovaný a s vlastnou centrálou, kdežto Silverhand sú rozmiestnení po dungeonoch a jaskyniach a občas mi pripadali ako väčší divosi než obyčajní banditi rozmiestnení po húštinách. Títo lovci upírov na vás budú útočiť bežne po svete a hlavne v noci a budú vám všemožne komplikovať život, čo je dobré, lebo sa títo nepriatelia upírov nekumulujú len v príbehových questoch ale ide o univerzálny prídavok, vďaka ktorému možno badať zmeny aj vo svete. Dawnguard má ako si na obrázku môžete všimnúť vlastný hrad "Fort Dawnguard" a celá dolina je ich cvičisko, naopak vampíri majú svoj vlastný "internal sectum" hrad Volkihar aj s okolím a ich starobylý rád sa tam schováva pred okolitým svetom. Vo Volkihare sa viete priživovať na ľudskom mäse zo stolov ale aj privolávať si upírskych psov na pomoc alebo konverzovať s celou vampírskou obcou. Kým vampíri disponujú len svojimi schopnosťami a maximálne vampírskou garderóbou, Dawnguardi majú svoju špecifickú rovnošatu. Používajú nové prvky ako kuše (kde sa vám samozrejme vylepšuje skill lukostrelectvo) a taktiež svoje helmy, brnenie a bojových trollov ako ekvivalent Gargoylov u vampírov.
Nechcem veľmi spoilovať príbeh, ale Dawnguard, ako ste si už mohli všimnúť, sa nespúšťa samostatne. Ide o normálnu sériu questov v svete Skyrimu ako každé iné questy a ja osobne som si vytvoril úplne novú postavu, prešiel asi do levlu 15 a tak započal Dawnguard aby som z toho mal čerstvý zážitok, ale pokojne si môžete dotiahnuť DLC do rozohraného charakteru. Prvý quest sa týka naverbovania sa do Dawnguardského rádu a úloha od lídra Israna, mastera Dawnguardov, aby ste šli do jaskyne v strede Skyrimu a zistili čo majú vampíri za lubom. Tam sa zoznámite s vyslobodenou princeznou vampírov Seranou, ktorá sa pri rozhodnutí hrať za vampírov stane vašou spoločníčkou. Ona vás odnesie ako obyčajného smrteľníka do hradu Volkihar a tam sa pri jej otcovi Masterovi Harkonovi môžete rozhodnúť, či sa okamžite pridáte k nim ako dar za záchranu jeho dcéry a starobylého zvitku, ktorý nosí, alebo odídete nepoškodený, ale bez záruky ochrany od vampírov. Zvitok o ktorý sa jedná je samozrejme tajomny Elder Scroll, ktorý chce Harkon použiť za účelom odstránenia Slnka z oblohy a nadvládou vampírov nad celou civilizáciou. Tu vám hra ponúkne viaceré rozhodnutia, ktoré rozoberať nebudem, tie si musíte vychutnať sami :-)
Čo však môžem povedať je to, že popri tom, že vám hra pridá nové schopnosti, vylepšovacie stromy, nové oblečenia a armory, zbrane a predmety, questy a vedľajšie úlohy, vám pridá ešte aj 4 obrovské lokácie, ktoré už tak rozširujú Skyrim natoľko, že aj tí, čo sme prešli hlavnú príbehovú líniu Skyrimu, sme všetko ešte nevideli. Pripravte sa na už vyššie spomenuté Hrady Volkihar a Dawnguard, Soul Cairn (obrovská fialová púšť, niečo ako predpeklie kde sa kumulujú stratené duše) a najkrajší dodatok, Forgotten Valley: Nádherná dolina s prekrásnou prírodou, jazerom a rôznymi tajomstvami ako noví draci, Falmerská dedina a dračí shout, skrátka dodatočného obsahu až až. Príbeh nie je možno až tak dlhý, ale ako som hovoril, dá sa prejsť kľudne dvakrát bez možnosti opakovania tej istej príbehovej línie a navyše na úrovni Adept vám zaberie dostatok času. DLC stojí len 1600 MS Points, čo pri dnešných cenách oveľa menších datadiskov je férový obchod. Na PC sa dá zakúpiť na Steame ale nie v našom regióne, takže si treba zrejme vytvoriť zahraničný účet. Taktiež je potrebné mať hru napatchovanú na verziu 1.6 čo vám rovno pridá aj možnosť šermovania z konského sedla. Najprv šlo len o Xbox 360 exkluzivitu, ale po mesiaci exkluzívnosť padla a tak si nový príbeh vieme užiť aj na najlepšej platforme s najkrajšou grafikou. Keďže ide o datadisk, grafické updaty nečakajte, maximálne patch, ktorý ste nútení doinštalovať vám opraví viaceré bugy.
Luxusné rozšírenie Skyrimu so štýlovými možnosťami vás zabaví, či už ste neskúsený nováčik alebo obávaný a vylevelovaný ranger v drsnom severskom svete. Ak sa vám Skyrim zapáčil a veľa ste ho ešte nehrali, nevadí. Rovno si ho nainštalujte, Dawnguard sa dá využiť na vylevelovanie sa, čím sa vám zvyšok hry bude hrať ľahšie a ja som si vďaka vylepšeniam tohto datadisku vedel zapnúť hru bez obáv na ťažšej obtiažnosti, čím sa mi zintenzívnil zážitok. Rovnako ide o zaujímavé príbehové rozšírenie, ak ste už Skyrim prešli a nemá už čo ponúknuť. ODPORÚČAM!
PLUSY:
Ešte temnejšia a intenzívnejšia atmosféra boja dvoch enkláv
Množstvo dodatkov ako postavy, soundtrack, zbrane a oblečenia
Príbeh je VYSOKO znovuhrateľný
Štyri nové masívne lokácie: Volkihar, Dawnguard, Forgotten Valley a Soul Cairn
Nové perky v dvoch zbrusu nových stromoch vylepšení
MÍNUSY:
Obeť znovuhrateľnosti dvoch príbehov je len priemerná dĺžka každého z nich
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|