Elder Scrolls: Skyrim - Dragonborn |
Dragonborn, nové masívne DLC pre Skyrim. Je vonku exkluzívne pre Xbox 360 už vyše týždňa a preto sa pozrime na to, či sa Bethesda prestala venovať statickým Sims DLC (Hearthfire) a začala tam, kde prestala s Dawnguardom: EXPANZÍVNE A MASÍVNE.
9.5
Na Skyrim je recenzií množstvo. Je nám všetkým jasné, ako hra dopadla. Dopadla viac, než znamenite! Mňa vtiahla do svojho realmu až neskôr, preto si dám menší nadbeh a oboznámim vás s mojiimi dojmami po dohraní druhého masívneho DLC pre Skyrim, ktoré ako pri predošlých dvoch (Dawnguard, Hearthfire) nesú exkluzivitu pre Xbox 360. Ťažko povedať či nám tento stav zapríčinil Microsoft alebo či len Xbox 360 je jediná z konzol, ktorá plynulo rozbehá DLC aj s bežiacim Skyrimom (keďže práce na PS3 verziách DLC ešte len prebiehajú) ale ja som si DLC zakúpil za rovnakú cenu ako Dawnguard, teda 1600 MS Points a tak chcem ukradnúť vašu pozornosť na pár minút a uviesť vás do sveta, ktorý sa od Skyrimu v niektorých aspektoch intenzívne líši a chcem vám predstaviť ďalšie DLC ktoré nie je kanadským žartíkom na absolútne nedynamické stavanie domov (Hearthfire) ale kde ide o ten pravý nefalšovaný pocit z dobrej RPG hry.
Určite viacerí z vás hrali Elder Scrolls III: Morrowind. Ja som hru hral tiež ale oveľa neskôr, dokonca neskôr než Oblivion a môžem vám povedať, že dnes je hra hrateľná už len pre ozajstných fanúšikov Bethesdy a to tiež s grafickými modmi, pretože dnes sa dá na grafikou už len usmiať :-) Každopádne išlo o diel ktorý oproti predošlým MS-DOS titulom zo série vyšvihli túto RPG do výšin. Bethesda teda prestala s rozširovaním predpeklí a zapeklí a lapačov duší a hradov v Skyrime, ale urobili správný ťah a začali s rozširovaním sveta okolo Skyrimu. Síce vieme už od moderov, že Skyrim má v sebe základy celého Tamrielu, teda aj Cyrodiil a aj Morrowind, ale každopádne sa Bethesda nepustila do Imperialskeho Cyrodiilu ale do dávneho Morrowindu, nehostinnej zeme odkiaľ pochádzajú Dark Elfovia. Morrowind však nie je celý, zahráme si len na ostrove Solstheim, kde na nás pošle kultistov, ktorí boli poslaní istým "Miraakom" a kultisti na vás zaútočia akonáhle zistia, že ste Dragonborn. Takto je potrebné dostať sa do Windhelmu a zaplatiť si cestu loďou na tento ostrov.
Pri prvej návšteve ostrova a animácií ako sa loď pomaly približuje do dokov elfského mestečka Raven Rock, aby ste zakotvili, sa vás zmocní počas počúvania obohateného soundtracku tohto DLC silný pocit, ako keby ste Skyrim začínali hrať odznova na levli 1 bez výbavy. Lokácia má silnú auru, v momente ako zakotvíte, privíta vás akýsi prime minister tejto krajiny, oboznámi vás že tu sa dodržiavajú zákony Morrowindu a nie Skyrimu a že máte ísť za ním keď budú nejaké problémy. Štruktúra sveta je totožná so Skyrimom, sú tu pahorkatiny až veľhory, niekde zase nížiny a more, no všade sú rozmiestnené dungeony, mestečká a osídlenia, staré chrámy alebo podzemné obydlia. Akonáhle sa rozutekáte po svete objavovať čo je nové, zistíte že občas vás proste všetko a všetci chcú zabiť. Niektoré lokácie sú priateľské, z iných na vás môžu vyskakovať príšery a iní zloduchovia a tentoraz na nich budete musieť ísť ináč.
Bethesda robí ďalšiu vec veľmi brilantne a to tú, že sa mohli kľudne rozhodnúť pridať vám nejakú "beast" formu, pridať pár zbraní, trocha oblečenia, textúr, hrad, nahrať pár konverzácií, naskriptovať 5 questov a predávať to ako DLC za plnú cenu. Miesto toho sa rozhodli sústrediť na to, okolo čoho sa celé univerzum Skyrimu vlastne točí ako už z názvu vyplýva: Dragonborn a s tým spojené privilégiá a povinnosti a túto personu Bethesda premakala k maximu.
Miesto toho aby spravili copy/paste svet na štýl Skyrimu vám dáva naozaj pocítiť, že ide o iný svet na každom kroku: správanie sa obyvateľov, ich príbytky a architektúra, KVANTUM nových nepriateľov (vlastne som mal niekedy problém nájsť nepriateľa, ktorého poznám zo Skyrimu). Príbehovo ide o to, že dragonpriest Miraak ohrozuje celý Solstheim a to vlastne zistíte v momente keď sa dostanete do Morrowindu. Všade panuje strach a tento tichý tahač za nitky si pomaly podmaňuje mysle dark elfov, aby mu stavali rôzne pomníky a chrámy, opakujúc slová blázna. No a čo, stačí ho predsa zabiť a lootnuť. Zanedlho ale zistíte, že má okolo seba kult svojich vyznávačov, ktorí jeho záujmy ochraňujú viac, než samých seba. Dostanete sa však do hrátiek s iným druhom mágie: Čierna mágia.
Čoskoro vás vtiahne Daedrický princ Hermaeus Mora do svojej ríše menom Apocrypha vďaka knihám plných čiernej mágie a tam budete musieť podstúpiť skúšky logiky a boja, aby ste prežili. Ide o náročnejší prídavok než Dawnguard, preto odporúčam vylevelovať sa ASPOŇ na level 15 v boji alebo v útoku/sebaobrane, aby ste sa mu mohli vôbec postaviť. Čoskoro zistíte, že za Miraakom, jeho mocou a jeho činmi stojí práve on. Miraak býval dragonpriest už v časoch keď vládli svetu draky. Po vzbure sa nepridal na stranu rebélie ale v Solstheime začal drakov priam ovládať.
Neraz sa počas hry stane, že na vás pošle svojho dračieho vyslanca aby vás zniesol z povrchu zemského. Sám Miraak vám povie že nemáte poňatia, aké hlboké sú Dragonbornove možnosti. K tým sa počas dobiehania Miraaka ako v moci tak aj v schopnostiach dostanete. Počas prechádzania DLC sa dostanete k novým shoutom. Prvým je "Dragon Aspect" shout, ktorý je špecifický pre dračiokrvných bojovníkov a je to napolo power napolo shout. Pridáva vám dračie brnenie a oveľa lepšie schopnosti a obranu. Dobíja sa rýchlo a počas neho viete kľudne shoutovať ďalej, no viete ho používať len raz do dňa, ako všetky powers. Druhým shoutom je famózny "Bend Will"
Ak ste sa rozhodli hrať v Skyrime za rasu Imperial, od začiatku máte vo vienku power s názvom "Voice of the emperor" čím ukľudníte na časový limit nejakých nepriateľov okolo seba. Bend Will je však úplne iná mágia. Prvý level vám umožňuje prebrať kontrolu nad kameňmi a čarovnými predmetmi teda ním budete aj ničiť čierne chrámy Miraaka, kumulujúce jeho mágiu slúžiacu na jeho návrat k vláde nad Solstheimom a základné kamene v nich. Druhé slovo shoutu vás oprávňuje skľudniť a odradiť od agresivity ľudí a zvieratá. Samozrejme neplatí to v niektorých prípadoch keď je v queste zadané aby ste sa pobili s nejakým bossom ale vo svete to viete využívať ultimátne. Tretie slovo získate od Miraaka samotného a je to slovo na podmanenie si najmagickejších a najnebezpečnejších živočíchov: drakov.
Nech už by bol v DLC zapracovaný aj celý Morrowind, hráči sa tešili na jeden kľúčový aspekt a tým je samozrejme šoférovanie drakov. Na obrázkoch a traileri viacerí mňa nevynímajúc slintali nad famóznosťou toho, že konečne uvidíme Skyrim aj z najmocnejšej perspektívy. Riadenie drakov má však háčik, a keď som povedal háčik, asi ste už vytušili že je to väčší háčik ktorý ovplyvňuje zásadnosť tejto možnosti v hre. Bohužiaľ, Bethesda nám zatiaľ neumožnila navigovať draka v reálnom čase. Po nasadnutí drak krúži v tých istých algoritmoch, ako keď ho vidíte poletovať už z diaľky v obyčajnom Skyrime. Garantujem že ako v prípade "poletovania" vampire lorda v Dawnguarde sa na PC objavil mód s ozajstným lietaním, aj tu sa podľa mňa komunita prijme k tomu aby spravili Dračie lietanie ozajstné. Zatiaľ sú dve spôsoby ako povedať drakovi kam má ísť. Ten všeobecný je fast travel, čiže len ukážete na miesto a drak tam zaletí.
Je zaujímavé vracať sa na miesta, kde ste boli predtým pod terorom toho, že nad vami krúži drak, vrátil som sa do Helgenu (prvá lokácia popravy v Skyrime), do Riverwoodu, Whiterunu ale aj na Throat of the World, kde na mňa z neznámych príčin útočil sám Paathurnax (asi vycítil nebezpečenstvo). Navigácia v istej lokácii je možná len vtedy, ak je pod vami nejaký húf nepriateľov. Elegantne sa zameriate na nepriateľa z diaľky, od najmenších po tie najväčšie, viete si s directional buttons meniť nepriateľov a potom stlačením ľavého analogu drak poslušne vykoná váš príkaz, zaletí čo najvhodnejšie (niekedy aj zosadne) a precízne vypáli zem pod vami. Takto som si pekne krásne obletel celé hradby len sa mi stačilo zameriavať sa na živočíchov či stráže a obzrel som si krásne panorámy, ktoré sú ešte čarovnejšie z dračieho sedla. V podstate jediné čo nie je zapracované je to, že z jednej lokácie na druhú musíte používať fast travel a nie plynulo prejsť do nej. Totálna hlúposť je ale to, že Bend Will je nepochybne jeden z najsilnejších shoutov v Skyrime, a potom ako je možné to, že drak, z ktorého som práve zosadol vzlietne a je po zvyšok času odolný proti mocnému dračiemu shoutu a ešte na mňa rovno začne útočiť. Takto si nepojazdíte na drakovi bez toho aby ste potom nemali nutnosť zabiť ho, ibaže by ste po zosadení rýchlo použili fast travel na iné miesto, čím by ste sa vyhli bitke s ním. Dragonborn bol ohlásený konečne aj na PS3, no keď mám menšie, no citeľné lagy občas na Xboxe (čo je mierne silnejšia platforma vzhľadom na multiplatformové tituly), a keď vývojári z Bethesdy nevedeli rozfičať ani Dawnguard na tejto konzole, bude to vážne husársky kúsok, keď sa toto DLC objaví na PS Network.
Graficky sa svet nezmenil, len dostal novú atmosféru. Dodatočného obsahu ako zbraní, shoutov, brnení, nepriateľov a masívneho terénu je dvakrát viac než v Dawnguarde a keby sme nepoznali Skyrim a keby bola expanzia len o čosi väčšia, určite by sa dala vo svojej dĺžke a zábave predávať ako samostatná hra bez toho, aby sa recenzenti sťažovali na to, že existujú aj lepšie RPG. Nehrajte expanziu na nižších obtiažnostiach, lebo ju prejdete zúfalo krátko (druhý playthrough na levli Expert mi bol už ale VEĽMI dostačujúci a ešte som toto DLC na tejto obtiažnosti neprešiel) a poriadne si hru napatchujte lebo u mňa DLC malo bugy než som to vyriešil práve patchom.
Tí z vás, ktorí už prešli Skyrim budete jasať z množstva prídavkov a môžeme len hádať, čo si pre nás pripravila Bethesda ako ďalšie sústo, vraj má po vydaní tohto DLC na PC a PS3 nové ohlásenie zo sveta Skyrimu a keď to bude ešte masívnejšie ako Dragonborn, postupne si z už tak fantastickej základnej hry Bethesda poskladá najšpičkovejšiu dobrodružnú RPG hru všetkých čias! Xboxáci, doprajte si pekné vianoce a KUPUJTE AKO TEPLÉ ROŽKY!!!
PLUSY:
Masívny a samostatný svet, kde platia iné zákony a iná atmosféra ako v Skyrime
Už nie ste smrteľník, ktorý je náhodou Dragonborn ale HLAVNE Dragonborn, ktorý má veľkú moc
Kvantum nových nepriateľov, ťažko nájsť niekoho, koho ste už videli
Množstvo nových dungeonov a jaskýň na vyčistenie, nové suroviny a milión nových itemov
Famózna jazda na drakoch, nová perspektíva a zabíjanie nepriateľov z bezpečnej výšky
MÍNUSY:
Žiadny voľný pohyb na drakovi, plus drak je po zosadnutí odolný a agresívny ako predtým
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|