Dishonored |
Súmrak na obzore ponára svet okolo mňa do pochmúrnych farieb a dodáva môjmu okoliu temný nádych. Oči ma típu od chemických výparov, ktorými je presýtené ovzduie a pri bliom pohžade si uvedomujem, e rieka je jedna vežká mastná mláka, o ktorej sa dá u len vežmi ako poveda, e tečie.
9.0
Sledujem, ako sa nákladná loď pomaly sunie po hladine rieky. Jej trup je zahalený lišajníkmi a riasami. Posiaty hrdzou, ktorá vo mne prebúdza spomienky na rany osudu, ktoré toto kedysi vznešené plavidlo utrpelo. Na jej palube je pevne uchytené čierne telo zatiaž ešte ijúcej vežryby, pretoe stále dokáe produkova prírodný olej, najdôleitejšie palivo tohto sveta. Surovinu, ktorá vie rozzúri človeka, kvôli ktorej sa vedú vojny, a kvôli ktorej sa oplatí zabíja. Súmrak na obzore ponára svet okolo mňa do pochmúrnych farieb a dodáva môjmu okoliu temný nádych. Oči ma štípu od chemických výparov, ktorými je presýtené ovzdušie a pri blišom pohžade si uvedomujem, e rieka je jedna vežká mastná mláka, o ktorej sa dá u len vežmi ako poveda, e tečie.
Rovnaké pocity naplnia pravdepodobne aj vás, pokiaž sa rozhodnete vstúpi do sveta Dishonored. V malom otlčenom člne, ktorý si snaí nájs cestu medzi majestátnymi rybárskymi loďami, vás dôstojník Curnow pomaly, ale isto, uvedie do mesta Dunwall ako aj do problémov, ktoré ho suujú. Toto kedysi prosperujúce sídlo cisárovnej chátra pod tiahou epidémie moru, proti ktorej sa jej obyvatežstvo nevie bráni. Celá úvodná scéna je ponurá vo svojej majestátnosti a krásna vo svojej bezútešnosti. Osobne som vežmi rád, e v podobnom duchu sa ahá pomyselná ni atmosféry celým Dishonored.
Ako som u spomenul, na Dunwall padol čierny závoj morovej epidémie. Choroba sa šíri mestom ako lesný poiar. Z počiatku spoznáte jej obete podža krvavých sĺz, zatiaž čo neskôr sú premenení na nemysliace, večne nariekajúce trosky, ktoré sa tácajú po uličkách mesta útočiac na kohokožvek, koho zbadajú. Všade je vidie húfy potkanov, ktorí tento mor vežmi efektívne prenášajú, a kvôli ktorým sa Dunwall zmenil na čakáreň pred bránami samotného pekla.
Vy ako hráč v koi Corva Attano, hlavného ochrancu cisárovnej a jej dcéry Emily, máte pred sebou prvú nežahkú úlohu. Odovzda svojej vládkyni ponuré zvesti. Okolité mestá vám toti nepomôu, skôr naopak. Rozhodli sa okolie Dunwallu uzavrie a na jeho obyvatežoch skúma účinky samotnej nákazy. Sotva si však cisárovná prečíta vami prinesený list, je zavradená neznámym vrahom, jej dcéra unesená a vy zatknutý za zločin, ktorému ste aj napriek vašej snahe nedokázali zabráni.
A zatiaž čo prvých desa minút samotnej hry slúi ako tutoriál zoznamujúci vás so stealth a bojovou časou hry, samotný príbeh naozaj začína a po šiestich mesiacoch. Počas opakujúcich sa mučení, ktorých jediným ciežom je Corvovo priznanie, a ktoré Corvo tvrdošijne odmieta vyslovi, je jeho jediným svetlým bodom túba po úniku a pomste. Splnenie oboch jeho túieb sú mu ponúknuté v podobe skupiny lojalistov – rebelov, ktorí mu chcú pomôc zosadi nového uchádzača o cisársky trón, nájs unesenú Emily a dosadi ju na samotný trón. Nečakaná podpora prichádza aj od neznámeho menom Outsider, ktorý sleduje vlastné ciele, a ktorý obdarí Corva nadprirodzenými schopnosami.
Tu by bolo spravodlivé spomenú, e Arkane Studios išli čo sa týka samotného príbehu, tak povediac na istotu. Príbeh o pomste a vykúpení je prekvapivo jednoduchý a neobsahuje priveža zvratov. Tých pár nájdete a pri samotnom konci. Dishonored je vo svojom jadre akčná hra (aj keď dá sa prejs bez jediného zabitia), a preto aj samotné vyrozprávanie príbehu je tak povediac akčné, prehžadné, jasne uchopitežné a svojím spôsobom je to tak aj dobre, keďe vás príliš neruší od skvelej hratežnosti.
Ne sa k nej však dostaneme, dovožte mi ešte pár slov venova grafickému spracovaniu, aj keď to nerobím často. U od samotného ohlásenia hry bolo prezentované, e samotné vizuálne spracovanie sveta Dishonored bude aj umeleckým záitkom. Musím poveda, e autori mali na to dobrý dôvod. Z technického pohžadu grafika hry určite nepatrí medzi špičku, ale v tomto prípade ide jednoznačne o zámernú vožbu. Dunwall je toti jedna vežká olejomažba, niečo čo by Edward Hopper nakreslil ráno po výdatnom absintovom záahu. Jednotlivé postavy majú zámerne posunuté proporcie jednotlivých častí tela, sú celkovo dos mohutné (charakteristický to znak Unreal enginu), a doplnené rôznymi fyzikálnymi odchýlkami ako napríklad zväčšené ruky alebo rysy tváre.
Celkovo je hra plná drobných vizuálnych detailov, ktoré pridávajú ďalšie a ďalšie vrstvy k u aj tak bohatej atmosfére. Záblesky slnečných lúčov sa odráajú od jemne sa vlniacej vody, obloha je plná jedovatého dymu, ktorý jej dodáva výraz špinavých odtlačkov prstov. Autori tvrdia, e pouili Londýn okolo roku 1666 ako východiskový bod pri svojich návrhoch, a to ešte predtým, ne bolo rozhodnuté o vežrybom oleji ako hlavnej surovine a pouití technológie ala Nikolai Tesla. A je to vidie na kadom kroku, aj keď miestami cíti aj atmosféru New Yorku, keď mu vládli gangy prisahovalcov. Dishonored nie je technicky dokonalý, ale ide o vizuálne nádhernú hru, ktorá umelecky spracováva alternatívnu podobu nášho skutočného sveta.
Vráme sa však k tomu najpodstatnejšiemu, a teda k doposiaž odkladanej hratežnosti. Tá pozostáva zo série misií posúvajúcich samotný príbeh. Corvo je vrah, a je postupne vyslaný zabi kžúčové osoby s ciežom podkopa mocenskú silu vládnuceho lorda Regenta a umoni tak Emily návrat na trón. Po kadej dobre vykonanej vrade sa vraciate do skrýše lojalistov, kde si môete vylepšova svoje vybavenie, dokúpi náboje, alebo len tak odpočinú a porozpráva sa s ostatnými členmi odboja. Jednotlivé udalosti sú pomerne priamočiare a dokonca aj vedžajšie úlohy pôsobia na prvý pohžad ako súčas hlavnej misie, často krát slúiac ako akási predohra.
Takmer okamite po prvom oukaní sa so samotnou hrou je vám jasné, e Dishonored pripomína zmes iných vysoko kvalitných hier. Počas úvodnej polhodinky bude ma v hlave Bioshock, neskôr počas rabovania všade roztrúsených mincí a jedla (krysy na grilovacej ihlici, plechovka hnijúcich rybičiek, atd.) si nejeden spomenie na Fallout 3. Samotný systém súbojov je tie zmes rôznych nápadov a vypoičaných prvkov. V pravej ruke drí Corvo svoju vraedne ostrú dýku, v žavej všetko ostatné. To môu by či u jednotlivé magické schopnosti (napr. teleportačné kúzlo na krátku vzdialenos), rôzne doplnkové vybavenie (ostnaté pasce), alebo strelné zbrane (kuša, pištož). Monosti sú pôsobivé a je len na vás, čo si cez kruhové menu vyberiete na žavý trigger.
Aj keď vám hra svojím arzenálom dovolí rozpúta nefalšovaný elektricko-krvavý kokteil, vdy máte monos všetko vyrieši v tichosti a bez zbytočného rozruchu. K tomu vám dopomáhajú aj rôzne magické schopnosti, ktoré síce môe podporova aj vaše bojové schopnosti, avšak určite sú zaujímavejšie a lákavejšie práve tie, ktorá vám užahčia by nevidený a nepočutý. Hra navyše vyhodnocuje váš postup a počet mŕtvych, ktorí ostávajú po vás a podža toho vás odmení jedným z dvoch moných koncov. Umelá inteligencia nepriatežov je celkom obstojná, aj keď si zriedkavo vyberie chvížu na odpočinok. Raz sú toti stráe ostré ako lovecké psy, inokedy zasa behajú ako splašené kurence. Ale ako píšem, nestáva sa to často a pokiaž sa rozhodnete hra bez zabíjania, Dishonored predstavuje príjemnú, v iadnom prípade však frustrujúcu, výzvu. Nech sa však rozhodnete hra akokožvek, budete isto spokojný s tým, kožko rôznych moností sebarealizácie samotný dizajn hry dovožuje.
Na záver by som snáď dodal, e aj keď minulý rok nepovaujem za mimoriadne vydarený z pohžadu vydaných hier, Dishonored jednoznačne patrí k tomu najlepšiemu, čo vyšlo. Dishonored je šokujúci, neskutočne štýlovo spracovaný, prehžadný. Nastavuje temné zrkadlo našej vlastnej minulosti, kde si priemysel bezohžadne razí cestu vpred. Hra vám vo svojich deviatich misiách prináša poctivú vožnos vo výbere spôsobu hratežnosti, a ponúka dostatočnú mieru znovuhratežnosti. Sem tam sa zdá, e kvalita umelej inteligencie môe zatieni celkový výnimočný záitok, avšak v konečnom zúčtovaní bledne vedža ohromného mnostva pozitív. Túto hru treba zahra, zamilova si, zahra znova a spomenú si, prečo ju milujete.
dickie_worriedmuschroom
Plusy: atmosféra, výtvarný štýl, herný dizajn, prehžadnos, znovuhratežnos
Mínusy: slabší príbeh, občasne absentujúca AI
NavĹĄtĂvite aj lokĂĄcie urÄenĂŠ vĂ˝hradne drsnĂ˝m chlapom
|
DobrĂ˝ deĹ, neviete ktorĂ˝m smerom je Bioshock?
|
VeÄžryba a jej olej, alfa a omega sveta Dishonored
|
... takĂş ti jednu fĂşknem, Ĺže uvidĂĹĄ !!!
|
VĂÂtame vĂĄs v BenĂĄtkach, teda vlastne v Dunwalle !!!
|
NĂĄdrĹže s veÄžrybĂÂm olejom fungujĂş ako batĂŠrie
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / Arkane Studios týl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVA HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|