Dishonored |
Pohľad na organizovaný chaos v dome po žúrke je ťažký. V hre jednoduchší a hnusnejší.
10
Dishonored je steampunková FPS hra vyvíjaná Arkane Studios a vydaná Bethesda Softworks. Je obohatená o RPG prvky a autori sa inšpirovali históriou Londýnu, ktoré postihlo na začiatku 19. storočia epidémia. Hra je teda akoby film založený na skutočných udalostiach, ktoré sa v dávnych časoch odohrali.
Volám sa Corvo Attano. Cisárovná ma vyslala spolu s vojakmi na obhliadku prístavného mesta Dunwall. Mojou misiou bolo doručiť jej osobne list, ktorý napovedá o situácii mesta. Mesto Dunwall postihla morová epidémia, ktorá sa šíri rýchlosťou svetla. Najhoršími sprostredkovateľmi tohto nechutného stavu sú tu prašivé potkany, ktoré si vyslovene pochutia na každom z nás. Tento potkaní mor vyvoláva čoraz väčší teror a robí z obyvateľov infikované, chodiace mŕtvoly, ku ktorým sa neodporúča približovať. Evakuácia bola vyhlásená, mesto Dunwall v karanténe a takmer vyľudnené. Naďalej však je Dunwall mestom, kde prevláda obchod s veľrybím olejom, použitý na rozsiahle účely. Cisárovná je z tejto pohromy zdesená a povedala, že sa s tým musí niečo razantne urobiť. Po chvíli nás napadli akýsi tajomní, nadprirodzení ľudkovia, s ktorými som si hravo poradil. Ach, ale sa nám uľavilo. Zdanie však niekedy klame. Z ničoho nič sa objavili znovu, ich silnou schopnosťou ma prekonali a na vlastné oči som videl chladnokrvné zabitie cisárovnej a následne únos jej dcéry Emily. Z úst nebohej vládkyňe vypadli posledné slová, že mám nájsť jej milovanú dcéru. Pri ohavnom čine ma našli jej vojaci, obvinily ma z vraždy a vzali do žalára. Tu ma celých šesť mesiacov mučili a odsúdili na smrť. Podarilo sa mi našťastie horko-ťažko újsť z väzenia a pridať sa k tajnej skupine, Lojalistom. Zoznámil som sa s admirálom Havelockom a nafúkaným Pendletonom, ktorí sa na mňa obrátili s tým, že mám zachrániť Emily, eliminovať toho naničhodného Hirama Burrowsa alias Lorda Regenta a dosadiť Emily na trón.
Od tohto momentu sa toto miesto stáva mojim útočiskom, kde si môžem okrem môjho telepatického rozprávania sa s ľuďmi kedykoľvek kúpiť munície do zbraní, granáty, šípky... od Piera, ktoré nosím v ľavej ruke. V pravuj ruke držím svoj verný meč, na ktorý nedám ani za svet dopustiť. Zbrane však nie sú všetko, čo mi chýba na túto misiu, ale aj schopnosti od outsidera, ktorý mi vysvetlil ich celú závislosť. Prv som sa zoznámil s mžikom. Je to schopnosť kedy sa môžem teleportovať skoro kamkoľvek na dlhú či krátku vzdialenosť. Schopností je samozrejme viac a na ich aktiváciu potrebujem zozbierať určité množstvo rún pomocou zvláštneho srdcového prístroja od outsidera, ktoré zobrazuje ich miesto. Niektoré získam aj tak, že splním láskavosť cudzincom. Existujú však aj kostené amulety, ktoré mi vylepšia “manu“ , tzv. modré palivo na využívanie schopností.
Ešte nie je všetko vybavené. Musím ísť za Pierom, ktorý mi má dať masku, pretože sa zo mňa stal vrah a dokonca aj najvyhľádavanejší utečenec. Napokon idem za starcom Samuelom, ktorý ma vždy zoberie loďkou na misiu. Keď som na mieste A, musím sa dostať do bodu B. Sú dve možnosti, ktoré môžu vysoko ovplyvniť situáciu mesta Dunwall. Buď rozprášim všetky stráže, ktoré mi stoja v ceste hlava-nehlava alebo zachovám chladnú hlavu a skúsim to na tichý, taktický postup. Ak je to tichý postup, nie je to len linearita. Je tu totižto veľa ciest ako sa dostať do cieľa, kanále, rímsy, alternatívne prechody a podobne. Veľký pozor si musím dávať hlavne vo vode kde sa hemžia zubaté, nenásytné pirane. Niekedy však narážam na vstup, ktorý je pod elektrickým vedením. Vtedy buď vyberiem zdroj plnený veľrybím olejom, lenže to by si ochranka čoskoro všimla alebo prostredníctvom hackovacej hračky zmením prístup len pre mňa.
Ďalej sa už len zakrádam a vykukám či je vzduch čistý. Idem pomalou chôdzou, aby stráže nepočuli moje kroky. Pri matnom zachytení niečoho smradľavého, zastavia a po chvíli povedia, že to bol len nejaký potkan. Dobrým odpútaním pozornosti sú predmety na hádzanie, kedy tiež naivne reagujú. Ak ma čírou náhodou spozorujú, okamžite spustia poplach a celá ochranka sa vrhne na mňa. Ak nebudem môcť prejsť cez stráž, mám tu v kapse uspávacie šípky, ktoré po malej chvíli splnia svoj účel alebo ho zozadu spacifikujem. Potom sa môžem úsmevne zahrávať s chrápajúcim človiečikom, ktorého oberiem o muníciu a telo potom skryjem do bezpečia. Najhorší sú Tallboyi, obrovský roboti, v ktorých sú nepriatelia. Zahrávanie sa s nimi už nie je taká sranda, pretože strieľajú bomby po mne a jedinou možnosťou ako ich zničiť je strieľanie do ich zdroja umiestneného na ich chrbte alebo veľký útočný skok.
Pri prechádzaní kamenných uličiek, honosnými vilami, zakrvavenými poloschátranými domami nachádzam zanechané listy, knihy, nahrávky, ktoré ma informujú o okolnostiach. Niektoré sú poriadne dlhé a nudné, a iné zase užitočné pri alternatívnom ukončení misie. Keď sa dostanem k hlavnému cieľu, buď budem milosrdný a nechám ho teda žiť, alebo zaplatí za všetky spáchané hriechy. Nech je to akokoľvek situáciu mesta to radikálne nepokazí. Ostáva mi len už vrátiť sa k Samovi a ten užma len vezme naspäť do baru.
Prvky hry
Autori sa rozhodli do hry zakomponovať Unreal Engine 3, ktorý je naozaj úžasný. Pokiaľ hodíte z obrovskej výšky telo, je možné ho uvidieť vo veľkej vzdialenosti pri jeho padaní. Rovnako úžasný je aj pohľad na tieň prichádzajúceho strážcu alebo na tieň potkanov (pri zapnutí), ktoré sa podarili na jedničku. Malým kameňom úrazu je grafika. Nemyslíte si, že je to next-gen, ale je prezentovaná olejovou maľbou, ktorá robí z postáv (aj vďaka enginu) smiešne, zdeformované obludy, mierne povedané. Umelá inteligencia je na jednej strane dobrá a na druhej zase príliš. Všimnúť si to môžete pri spozorovaní nepriateľom, kedy k vám utekajú ako splašené slepice, ktorým niekto odrezal hlavu alebo to je niekedy aj žiadna reakcia na zvuky meča pri malej vzdialenosti. Svetlou stránkou je, že keď stojíte na nižšie položenom mieste, kde nepriatelia nedosiahnu, začnú po vás hádzať predmety, ktoré majú po ruke. Veľkú úlohu hrajú aj zvuky, ktoré sú tiež zvládnuté na parádu. Mesto Dunwall má rozhlas vo veži, ktorý má tak zaujímavú akustiku, že prekričí úplne všetko a všetkých.
Dishonored je určite hra roka 2012 a samotnou hrou roka. Mesto Dunwall plné ničivej sily, pokrytectva, zrady a jeden zneuctený muž stojaci na prahu pomsty, ktorú vykoná proti tým, čo ho poslali do zatratenia. Kráľ akčného RPG žánru a sci-fi subžánru nemá snáď žiadnu konkurenciu vo svojom rebríčku. A čo už chýba k dobrej hre? Už len dobrý film.
+Postavy - Slabšia grafika na rok 2012
+Prostredie - Drobné chyby v UI
+Dej
+Arzenál
+Zbieranie predmetov
+RPG prvky
+Engine
+Zvuky a dabing
+Viac možností ako ovplyvniť dej
+HW nároky
+Niekedy ide strach z potkanov
+Boj s nepriateľmi
+Znovuhrateľnosť
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Bethesda / Arkane Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|