The Witcher |
Knižná predloha nesklamala, ako je na tom hra?
9.5
Geralt z Rivie. Globálne známy knižný hrdina, ktorého korene siahajú k našim severným susedom. Geralt sa živí ako zaklínač. Zaklínači sú zabijaci monštier rôznych tvarov, veľkostí a vlastností. Počas svojho výcviku museli podstúpiť krutý tréning, boje s mečmi a bolestivé zmeny organizmu tzv. skúšku tráv. Tí, ktorí toto prežili, získali schopnosti zaklínačov. Vďaka nim, napriek tomu, že sú žiadaní mnohými ľuďmi, sa ocitli na okraji spoločnosti. Zaklínači sa väčšinou nezaplietajú do veľkých ľudských konfliktov. Geralt je v tomto ohľade atypický. V knižnej predlohe jeho autora Andrzeja Sapkowskeho pôsobí Geralt ako charizmatický hrdina, ktorý priťahuje pozornosť nejednej devy a odvážne čelí svojmu osudu. Podaril sa jeho knižný obraz preniesť do prostredia virtuálnej reality?
Zaklínač sa vás snaží zaujať už od prvej chvíle a to nádherne spracovaným introm. V ňom sa ocitáme blízko hrobiek. Dcéra miestneho kráľa Foltesta bola prekliata istým čarodejníkom a vďaka tomu je z nej striga. Nejde však o akúsi škaredú babu na metle, no o silné, mohutné a náramne pohyblivé monštrum. Kráľ ponúka za zbavenie kliatby pomerne tučnú odmenu. Na zlomenie kliatby je potrebné so strigou stráviť noc v sarkofágu hrobky, v ktorej striga trávi väčšinu času. Občas, najmä v noci vylieza na lov a toho Geralt patrične využije. Zlomenie kliatby je neľahká úloha a preto sa musí všetko previesť na sekundu presne. A tak Geralt spomínaného zajatého čarodejníka púšťa na slobodu, no zároveň ho využíva ako návnadu. Striga na to adekvátne zareaguje. Nasleduje atmosférou nabitý boj. S nadšením sledujete každý detail. Po zahnaní strigy následne Geralt vstupuje do hrobky, vypije elixír, ľahá si do sarkofágu, vyčaruje znamenie a položí si presýpacie hodiny na svoje rebrá. Noc sa chýli ku koncu a nastáva deň. Geralt vstáva zo sarkofágu, prekliatie je zlomené a zo strigy je naspäť ľudská bytosť.
Po úvodnom intre celý naladený sa rýchlo preklikáte cez úvodné obrazovky a vzápätí sa ocitáte v hre. Hovorí sa, že Geralt je už 5 rokov mŕtvy. Vďaka krásnej čarodejnici Triss Ranuncul prežil, no utrpel rozsiahlu amnestiu. Domovinou každého zaklínača je pevnosť Kaer Morhen. Celý úvod je situovaný práve sem. Pevnosť sa ocitá pod útokom banditov, ktorých vedie mocný mág Azar Javed. Keďže útok je potrebné odraziť, ste hneď v prvých okamihoch vrhnutý do boja proti agresívnym banditom. Tí sa dostali do určitých častí pevnosti, kde ich budete postupne likvidovať a hra vás, tak bude oboznamovať so základnými hernými mechanikami. Po tom čo sa vám podarí odraziť útok, nič nie je ešte vyhrané a tak vás hra stavia pred rozhodnutie. Takýchto rozhodnutí je v hre viac. Buď sa presuniete do laboratória, alebo zastavíte monštrum, ktoré banditi používajú na prekonanie rôznych magických pascí. Vybral som si laboratórium, avšak Azarovi sa tam podarilo dostať skôr a tak vzácne zaklínačske mutageny skončia v jeho rukách. Po tisícročiach strážený poklad mnohými zaklínačmi je zrazu preč a tak sa hŕstka zaklínačov, ktorá práve bola počas útoku v pevnosti, musí rozdeliť za cieľom získať späť ukradnuté mutageny. Geralt sa vydá smerom na sever, kde zavíta do Wyzimy. Do nej je situovaná celá hra a to 5 dlhých aktov a epilóg.
V prvom akte vás čaká zastávka v jednej Wyzimskej dedine. Obyvateľov už dlhé roky trápi akási beštia. Vylieza a útočí na ľudí len v noci. Nikto nevie odkiaľ sa vzala, prečo vylieza len v noci a ako proti nej bojovať. Beštia má podobu zúrivého zeleného psa. Je potrebné ju zastaviť, lenže nemôžete proti nej, len tak vybehnúť. Musí tu byť niekto, kto by vám vedel poskytnúť nejaké informácie. A tak sa prostredníctvom rozhovorov, ktoré prebiehajú formou dialógu, kde máte pod sebou zoradené odpovede, dozvedáte nové informácie a fakty. S tým prichádzajú na rad prvé hlavné questy. Váš denník slúžiaci ako encyklopédia sa tak rozrastá o nové zápisky.
Postupným plnením questov narážate na prvých nepriateľov a nové lokácie. Zároveň sa však odkrýva najväčšia prednosť a zároveň aj slabina celej hry. Tou je súbojový systém. Boj prebieha prevažne prostredníctvom stláčania ľavého tlačidla myši. Na výber máte 3 útočné štýly. Každý z nich sa hodí na určitých nepriateľov. Proti ostatným nepriateľom je ich efekt poškodenia slabší. Silný štýl je vhodný na mohutných a pomalých nepriateľov. Ten rýchly využijete pochopiteľne na rýchlych nepriateľov a skupinový je určený pre skupinu nepriateľov, ktorá vás obkľúči.
Geralt môže previesť aj viacnásobný útok. Na to je potrebné stláčať ľavé tlačidlo myši, keď ikonka meča čiastočne zmení farbu. Tento spôsob si istotne nájde veľa priaznivcov, ale aj odporcov. Často sa stalo, že aj napriek stlačeniu tlačidla v správnej chvíli, trebárs vďaka nakloneniu kamery istým smerom sa útok nepredviedol. Tiež sa stáva, že Geralt sa zasekne niekde o prekážku alebo v húfe nepriateľov aj keď v skutočnosti, má dostatok miesta na únik.
Geralt môže na nepriateľov okrem svojich 2 mečov, použiť aj znamenia. Každé z nich má určitý efekt. Vďaka telekinetickému znameniu Aard, Geralt odstráni prekážky alebo knokautuje nepriateľov. Ohnivé Igni vyšle oheň z Geraltových rúk, ktorý poškodzuje nepriateľov. Quen vyčaruje okolo Geralta magický štít, ktorý ho ochráni na určitú dobu pred útokmi nepriateľov. Yrden vytvorí na zemi magickú pascu, ktorá spomalí nepriateľov. Vďaka Axie môže Geralt očarovať nepriateľov, tak aby sa stali na určitú dobu jeho spojencami. Každé znamenie je možné vylepšiť v režime meditácie. Napr. také Igni spôsobí väčšie poškodenie a bude mať zväčšený dosah aj rozsah útoku.
Pravú atmosféru boja a cesty za dobrodružstvom vytvára použité audio spracovanie. Nehľadiac na to, kde sa práve v hernom prostredí nachádzate, je audio vybrané priam majstrovsky. Väčšinou ide o orchestrálne skladby, ktoré sú mixom keltských a slovanských motívov. Vďaka ním sa dokážete vžiť do role zaklínača a zlepšiť si celkovú hernú atmosféru, ktorá by sa dala krájať.
Za zabitých nepriateľov a splnené úlohy získavate body. Po dosiahnutí potrebného počtu získate nový level. Nový level so sebou prináša nové talenty. Tie sú rozdelené do 3 kategórií a to zlaté, strieborné a bronzové. Všetko čo, môžete vylepšiť je rozdelené do troch stupňov. V nižších stupňoch vylepšujete vlastnosti vďaka bronzovým talentom, ktoré dostávate primárne do 15. levelu. Do 30. levelu dostávate primárne strieborné talenty vďaka, ktorým vylepšujete vlastnosti v stredných stupňoch. Vlastnosti v najvyšších stupňoch si môžete vylepšiť zlatými talentami, ktoré dostávate po 30. leveli. Získané talentové body môžete investovať do znamení, vylepšenia bojových štýlov, či vašich vlastností. Väčšinou sa jedná o pasívne bonusy, ktorých efekt je poznať. Zároveň je zaujímavá určitá atypickosť talentov. Napr. taká výdrž nie je v skutočnosti stamina, vďaka jej vylepšeniu získate čiastočnú odolnosť voči jedom, zrýchli sa vám regenerácia energie a zvýši sa jej maximálna kapacita.
Keďže sa nachádzame v zaklínačskom univerze, je v hre prítomná aj alchýmia. Pomocou zberu rôznych byliniek, kvetín a pod. v hernom prostredí budete môcť v režime meditácie, vytvoriť elixíry, ktoré vám zlepšia niektoré vlastnosti. Pri použití v správnej chvíli môžu byť skvelou posilou pre vás. Použitie väčšieho množstva elixírov má však jedno negatívum a tou je ich toxicita. Zaklínačske elixíry sú v skutočnosti jedy, ktoré vám síce určité vlastnosti vylepšia, ale toxikujú váš organizmus. Okrem elixírov je možné pripraviť aj mutageny. Ich príprava väčšinou vyžaduje špeciálnu ingredienciu a to esenciu/určitú časť tela často pomaly až legendárnej potvory. Sem tam na nejakú takú narazíte. Po vypití mutagenu sa vám odomknú rôzne unikátne talenty alebo dostanete bonusové talentové body.
Napriek svojej prevažnej lineárnosti pôsobí herný svet otvorene, avšak len v mestách. V iných miestach, trebárs v bažine narazíte na miesta, kde podľa mapy máte voľný prístup, avšak v skutočnosti na danom mieste nájdete neviditeľnú bariéru a budete musieť zvoliť inú cestu.
Keďže, zaklínač je single player RPG zamerané na príbeh, vývojári nezabudli na milovníkov vedľajších questov. Prevažnú časť z nich tvorí získanie esencií z tiel rôznych potvor. Každý takýto quest vyžaduje návštevu inej lokácie a iný spôsob zaobchádzania s nepriateľmi. Vďaka tomu nehrozí nástup stereotypu a rozhodne urobíte dobre, keď neodignorujete všetky tieto questy. Dá sa nimi len finančne prilepšiť. Finančne si prilepšiť môžete aj návštevou miestnych hostincov. Pravidelne sa tu totižto konajú pästné súboje od začiatočníkov až po profesionálnych boxerov. V prípade, že vás toto neláka, môžete skúsiť šťastie v hraní pokru. Venovaním sa týmto aktivitám sa postupne zdokonaľujete, pretože hráte s čoraz významnejšími hráčmi, ktorí často vsadia viacej orénov, ktoré môžu byť vaše. Získané peniaze môžete využiť všelijako. Jedným zo spôsobov je návšteva bordelu. V ňom aj mimo neho sa dajú nájsť ľahké devy, ktoré s vami radi pôjdu do postele za istý finančný obnos, alebo dar v podobe nejakej cennosti.
Rád by som vyzdvihol vydarený český dabing, ktorý stál isto veľa úsilia. Či už po prechádzkach Wyzimou alebo návštevou hostincov... vám úsmev na tvári vyčaria rôzne drsné hlášky, nadávky a pod. s ktorými sa v hre nešetrilo. O pútavú vizuálnu stránku sa stará Aurora Engine od Bioware, ktorý si autori licencovali a prispôsobili podľa seba. Výsledok je fascinujúci. Ja som zostal ohromený. Počas hrania som si všimol akýsi komický fakt a to, že bolo vytvorených príliš málo modelov postáv pre túto hru. Vedľajšie postavy aj napriek inému oblečeniu vyzerajú rovnako a pôsobia neprirodzene.
Pred kedysi malým štúdiom stála neľahká úloha a to preniesť slávneho knižného hrdinu do virtuálnej reality. CD Projekt RED sa však s touto výzvou popasovali výborne. Výsledkom je výborná RPG hra, ktorá pozitívne prekvapila po všetkých stránkach. Zabaví vás v priemere 30 hodín s úžasnou grafikou, ozvučením a charizmatickým hlavným hrdinom. Napriek spomínaným záporom si hra vysoké hodnotenie zaslúži. Ponúka atmosférou nabité dobrodružstvo, na ktoré sa len tak nezabúda.
+ Geralt a spracovaný svet Zaklínača
+ skvelá atmosféra a príbeh
+ audio- vizuálna stránka hry
+ mutageny, talenty
+ vydrží na dlho
+ dabing
+ zvádzanie žien
+ veľa vedľajších aktivít(poker,box)
- súbojový systém
- pre postavy bolo vytvorených pramálo modelov
- obmedzený pohyb po krajine
PC
Vývoj: Atari / CD Projekt Red Štýl: RPG / Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|