Heavy Rain |
Budúcnosť interaktívnych filmov ?
9.0
Veľmi malé percento tvorcov hier okúsilo tvorbu interaktívnych filmov, od času Dragon´s Lair. S lepšou technológiou však prichádza aj lepšia interaktivita. A to je presne to, čo quick-time hru Heavy Rain robí tak zaujímavú.
Príbeh sa točí okolo vraha, prezívaného Origami Killer. Psychopat, ktorý zabíja deti. necháva im na hrudi orchideu a zložený kus papiera v ich chladných rukách. Je to vážny problém, pričom príbeh je rozprávaný z viac perspektív, pričom každá osoba má vlastnú motiváciu a dôvody, prečo vraha zastaviť.
FBI agent, súkromný detektív, záhadná žena a Ethan Mars, ktorý sa snaží zachrániť svojho syna, než sa stane ďalšou obeťou. Stopy vedú na rôzne miesta, takže sa môže zdať že vrah bude naozaj ktokoľvek. Náznaky a stopy sú spojené ako drobky chleba, avšak prepojené spôsobom, aby vaša myseľ a postreh boli stále na špičkách.
Hlavné postavy môžu zomrieť, avšak nie na „game over“ štýl, ale tak, že definitívne prídete o časť príbehu a diane bude pokračovať už bez nich. Mnoho situácií a príbehových sekvencií, má veľkú variabilitu momentov, ktoré ovplyvňujete, dokonca aj medzi postavami s ktorými hráte.
Príbeh však obsahuje jednu závažnú dieru, ktorá celku trochu ubližuje. Či to už postrehnete, alebo nie, Heavy Rain, obsahuje jeden z lepších detektívnych príbehov posledných rokov. Ako každý dobrú záhadu, keď je odhalená, chcete to vidieť znovu aby ste zistili, či boli všetky stopy naozaj viedli k výslednému odhaleniu. Motivácia vraha nie je ale úplne presvedčivá, avšak cesta za odhalením pravdy, je určite hodná jazdy.
Heavy Rain je relatívne lineárna hra, obsahuje však menšie, aj väčšie odbočky. Celok je rozdelený na kapitoly ktoré majú tak akurátnu dĺžku a pravidelné záchytné body. Úplnú slobodu však nemáte, každú kapitolu prechádzate v prednastavenom poradí a máte možnosť ktorúkoľvek zopakovať s automatickým ukladaním zapnutým, či vypnutým, takže môžete aj experimentovať v častiach, ktoré vyžadujú aby ste sa správne rozhodli.
Aj keď by ste si mohli myslieť že hra v ktorej riešite kriminálne prípady bude plná hádaniek a donáškových úloh, opak je pravdou. To isté platí aj pre akúkoľvek hrateľnosť zameranú na zručnosť. Všetko je to o správnom stlačení tlačidiel vtedy a takým spôsobom, ako je udané na obrazovke, alebo prehľadávaniu lokalít pre dôkazy, či vodítka.
Záver sa môže pohybovať rôznymi smermi v závislosti od vašich činov.
Byť vodený za ruku nie je až také zlé, ak ste braný na úžasné miesta. A to je presne to, čo Heavy Rain robí. Aj napriek svojej nalinkovanosti, sú situácie nepredvídateľné a odhliadnuc od veľmi pomalého úvodu, sa tempo hry ani na moment nezastaví.
Hodnotiť hrateľnosť v Heavy Rain je náročné, kedže je určite aj dosť ľudí ktorý by argumentovali, že jej veľa nie je. Je pravda že hru často priamo neovládate, ale to ako dej ovplyvňujete a ako hráte, je spracované ako máloktorá hra. V danej lokalite sa môžete slobodne pohybovať, pri určitých objektoch sa objaví ikonka naznačujúca interaktivitu. 80% času strávite ovládaním interaktívnych animácií, alebo len sledovaním.
S FBI agentom dostanete aj prístup k špeciálnym okuliarom k hľadaniu dôkazov na miestach vrážd, následne sa prepnete do virtuálneho režimu zvaného ARI aby ste dôkazy bližšie preskúmali a dostali sa tak k ďalšej stope. Príliš náročné to však nie je .
Našťastie tvorcovia vložili aj viac úsilia do kontroly hráča a nie je to len „Simon vraví“. Určité scény vyžadujú pomalý pohyb analógu, alebo držať aj viac tlačidiel súčastne, čo občas môže pôsobiť ako twister pre vaše prsty, keď je treba držať postupne až päť tlačidiel. Je zaujímavé ako sú viaceré príkazy spravené, napríklad keď musíte otvoriť dvere potiahnutím analógu doľava, zatiaľ čo zavriete pohybom analógu doprava, zatiaľ čo náročnejšie scény vyžadujú aj rýchlejšie reflexi, či väčšie fyzické úsilie – napríklad keď musíte sixaxisom hýbať smerom hore a dole. S týmto konkrétnym pohybom som mal bohužiaľ občas problémy, kedy senzor občas nezareagoval, alebo zachytil pohyb neskoro, našťastie sa to stalo len dva krát a v scénach kde nešlo o život.
V situáciach kde už ide o život sa musíte snažiť sekvenciu tlačidiel splniť čo najlepšie, no ak sa vám stane že netrafíte správne, tak často dostanete ešte druhú šancu, čím sa sekvencia mierne odlíši. Až na pár sekvencií kedy je náročné vidieť či máte tlačidlo opakovane stláčať, alebo len držať, Heavy Rain dokazuje, že quick time-eventy sa dajú urobiť aj naozaj kvalitne.
Súboje o život, útekové scény a oveľa viac udržia vaše prsty v pozore a vašu myseľ na špičkách. Čas ktorý máte k stlačeniu daného tlačidla, je šikovne znázornený v ikone daného tlačidla ako biely kruh, ktorý sa vyprázdňuje. Všetko to pridáva k hernému pocitu ktorý aj keď na prvý pohľad ponúka veľmi malú interaktivitu, naopak veľký pocit interaktivity.
Problémom je že z času na čas budete musieť vykonať nudné úlohy, ktoré hernému zážitku nič nepridávajú. Otvárať chladničku, pripraviť taniere na obed, holenie a iné banálne aktivity sú prvý krát zaujímavé keď zisťujete ako autori spracovali ovládanie. V polovici hry si uvedomíte že boli pridané, aby ste v určitých častiach viac hrali, než sa sledovali a Heavy Rain bol teda viac hrou, ako „len“ film.
Posledný herný komponent, je šikovný systém pomôcok. Jedná sa o malé in-game menu, kedy vidíte myšlienky daného charakteru, čo pomôže v momentoch kedy nebudete vedieť čo momentálne ďalej, ale tak isto vie v určitých situáciach aj bližšie obohatiť príbeh.
Engine ktorý používa heavy rain má svoje silné momenty. Dokáže hodiť na obrazovku obrovské množstvo postáv a variabilné prostredia s perfektným zmyslom pre detail, obrazovka sa rozdeľuje na viac častí v určitých sekvenciách aby pridala na dramatičnosti, kamera je skoro bezproblémová, animácie postáv sú výborné.
Dabing je na tom prevažne kvalitne, avšak zopár postavám ich hlas (aspoň v angličtine) nepasuje, príkladom budiž agent FBI. Hudba je úžasná a hodná skutočného veľkofilmu.
Heavy Rain ďalším, správnym krokom pre filmové hry. Bez rozdielu od toho koľko interaktivity od hier očakávate, ponúka zážitok ako máločo iné v hernej oblasti. Príbeh sa do vás zakliesni a vraha budete chcieť dopátrať za každú cenu. Po Fahrenheit (Indigo Prophecy) ďalší kvalitný počin od štúdia Quantic Dream.
PS3
PC PS4 Vývoj: SCEE / Quantic Dream Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|