Ubisoft je tesár ktorý vytvorí dielo buď majstrovsky, alebo sa utne. Takéto "majstrovské dielo" nám predostrel ubisoft v roku 2012. Bolo nim Far Cry 3. Odnieslo si veľa ocenení "hra roka" a bolo isté že príde pokračovanie. Bude toto dielo majstrovské alebo sa "utne" ako pri Far Cry 2? Uvidíte v tejto recenzií. Tentokrát sa dostávame do kože nového hrdinu taktiež američan ako Jason Brody z "trojky". Je ním Ajay Ghale, američan s kyratskými koreňmi. Keď Ajayova matka umiera, jej posledným prianim je roztrúsiť jej popoľ v Kyrate. Tentokrát slnkom zaliate pláže a skupinu pirátov nahradili Himalajske prostredie obklopené osem tisícovkami a skupinu vojakov na čele ktorej stojí extrovert Pagan Min spolu so svojimi zástupcami. Pagan Min je záporak vystrihnutý ako z "Bondoviek z 80 rokov". Škoda že tak ako Vaasa z Far Cry 3 ho budeme málo stretávať. Proti Paganovej armáde stojí odboj Zlatá stezka ktorá neni vôbec jednotná. Už tu je podobnosť "štvorky" a "trojky". Krajina dýcha, doslova. Ukážem vám to na jednom príklade. Keď som išiel oslobodit zvonicu a už som počul krik ale nevnímal som ho. Keď som zišiel dole, auto bolo na streche domu, bol tam mrtvy medveď a niekoľko mŕtvol. Príbehové misie sú iba zlomok aktivít v Kyrate. Môžete oslobodzovať stanovištia, zvonice ktoré odhalujú časť mapy a získavate zbrane zadarmo od obchodníka so smrťou ktorí neustále cituje bibliu, strhávať propagantistické plagáty, ziskávať všade dostupný poklad, strhávať masky, hladať secrety,dobývať pevnosti zástupcom Pagana a rôzne vedlajšie úlohy ako záchrana rukojemných, zabitie dôstojníkov závody, lov vzácnych zvierat na objednávku atď.. Novinkou sú karmické udalosti kde chránite ľudí pred zvieratami, kradnete dokumenty, oslobodzujete rukojemných atď.. Za karmu si potom privolávate členom odboja keď ide do tuhého.To je stále len časť aktivít v krajine. Môžete sa len tak bezcielne prechádzať po krajine,zabojovať si v aréne (niečo ako Coloseum v Ríme), prežit mystické Shangri La,alebo loviť divokú zver. Tá je často nebezpečnejšia ako vojaci. Je tu široká paleta zvierat. Od neškodných tapírov,kôž,jeleňou až po pardalov oblačkových, leopardov, slonov, nosorožcov až po medojedov. Z kože zvierat sa dá vytvoriť batoh, peňaženka, puzdro na zbrane. Taktiež ziskávate navnády ktoré keď hodíte medzi nepriateľov a o chvílu jeden z nebezpečných obyvateľov Kyratskej fauny bude trhať nepriateľov na kusy. Túto výhodu má aj nový druh nepriateľov a to sú lovci. Bohužial ked ich označíte na svojom fotoaparáte tak po chvílke zmiznú. Zbieraním koží Vám nesmierne ulahčí pobyt v Kyrate a za takú hodinku by ste mali mať väčšinu vyrobené. Za toto všetko získavate zkúsenosti buď pôjdete v smere tigra alebo slona. Pri troche snahe sa dajú všetky skúsenosti dosiahnuť. Na to aby ste tieto úlohy urobili disponujete širokou paletou zbraní. Na začiatku budete mať slabé zbrane ako AK-47, Škorpiona. V priebehu kampane neskor dostanete prístup k ľahkému gulometu, sniperke alebo niečo ako BFG z Dooma MG42. Na väčšinu zbraní sa dá použit kolimátor, zväčšiť zásobnik alebo pridať tlmič. Samostatnou kapitolou sú významné zbrane ktoré sú troška OP ale zase aj veľa stoja. Tieto zbrane maju veľkú výhodu, že je na nej už nasadený kolimátor, tlmič či väčší zasobnik nehovoriac o poškodení ktoré oproti normalnym verziam je výrazne zvýšené. Taktiež je tu vytváranie injekcí z rastlín ako je injekcia na liečenie zdravia, injekcia ktorá umožnuje vidieť cez steny a vidieť všetky zvieratá v blízkom okolí, injekcia vďaka ktorej sa budete uhýbať gulkám ako v Matrixe a posledná injekcia vďaka ktorej budete príjmať dvojnasobne menej poškodenia a rozdávať budete dvojnásobne množstvo olova nepriateľom. Návod na výrobu získavate zo stromu skúseností alebo od neustále zhulenej dvojky kde v ich štvorici misií aj vyskúšate. Kyrat je obrovský a je rozdelený na severnú a južnú časť. Do severnej časti sa ku konci hry dostanete. Tam na váš čakajú kvalitnejšie zbrane, lepšie ozbrojená a vycvičená kralovska garda a nebezpečnejšia fauna. Vozový park neni až tak zaujmavý najdeme tu džípy, skúter, motorový čln, rogalo, štvorkolky, indickú trojkolku (neviem ako sa to volá tak dám aspoň obrázok) a najzaujmavejšie dopravné prostriedky je gyrokoptéra a wingsuit. Wingsuit umožnuje prežiť pády a taktiež preletieť nezanedbateľnú vzdialenosť. Taktiež v dobytých stanovištiach a pevnostiach sa dá použiť rýchle cestovanie.Novinkou sú ale slony. Moc som ich nevyužíval pri dobývaní pevností ja som skôr využival štyl ala hitman a neskôr keď som mal MG-42 tak rambo štýl. Taktiež si môžete zvelaďovať sídlo Ghaleovcov. Graficky sa ukazuje na nových konzolách a na pc v plnej kráse i keď ide o Dunia engine ktorý je tu už od Far Cry 2. Je to vidieť keď sa slnečné lúče predierajú cez koruny stromov,ostré textúry, kvalitná mimika tváre. Doplnená je kvalitným dabingom či už Pagana či Ajaya. Soundtrack je veľmi dobrý nevtieravý. Akčná hudba hrá pri prestrelka a ukľudnujúca prijemná hudba po prechádzkach nárieč vegetáciou. Veľmi príjemná novinka je kooperácia. Jednoducho váš kamarát sa na Vás pripojí a prechádzate kampaň spolu. Multiplayer je obyčajný (captur the flag,bomb defuse,king of the hill) a proti sebe stoja členovia The Golden Path a Rakshani. Rakshani sa vedia zneviditelniť a poslať predátora na nepriateľa. Taktiež je tu map editor teda výtváranie custom map ktorá sa objavila aj na konzolách. Pc verzia má svoje muchy hlavne optimalizácia ale moddery to dajú do poriadku tak isto ako pri GTA IV. Oproti Far Cry 3 je svet živši, zaujmavejší, krajší. Dať tomuto titulu záverčne hodnotenie je ťažke. Čerešničkou na torte je výborný český preklad ktorí trefne prekladá dané situacie. Far Cry 4 dopadol výborne. Vytknúť môžeme málo inovacií ale zase možno to je aj dobre. Tí ktorých bavil Far Cry 3 jasná kúpa. Tí ktorých nebavila "trojka" nech ani nekupujú.
Plusy - Grafika Mínusy - Multiplayer ma sklamal
Kooperačný mod Málo inovácií
Mnoho obsahu
Map editor i pre konzoly
Vylepšovanie postavy
Výborný dabing i motion capturing Pagana Mina
Český preklad
Nové inovacie výborne fungujú