V dňoch leta, kedy horúčava vyháňa čísla na teplomeroch do závratných výšok sa mnohí utiahnú do chládku s pivkom či nanukom v ruke, nechajú sa ovievať klimatizáciou, prípadne tí obyčajnejší znás vytiahnú zo skríň celým rokom zaprašené ventilátory. Tí obyčajnejší, ktorý majú radi pohodlie svojho domova. Medzi takých však nepatrí Henry (Rich Sommer), protagonista požiarnej hliadky Wyomingu, ktorého rodinné dôvody vyhnali z pohodlia domova, klimatizácie a pivka do narodných lesov Shoshone. Píše sa rok 1989. Príbeh Firewatch nám v nasledujúcich hodinách porozpráva zážitok chlapíka, ktorý je skúšaný životom a rozhodne sa prečistiť hlavu a utiecť od problémov a svojej rutiny niekam preč. Vezme preto sezónnu letnú prácu v požiarnej hliadke. Jeho domovom sa na nasledujúce dni stáva stará požiarná veža uprostred lesa. Úvod do novej práce a úlohu mentorky preberá Delilah, ktorá sa stáva aj jediným živým kontaktom široko ďaleko aj keď len v podobe vysielačky. Úvodné dni prebiehaju v kľude, Henry spoznáva okolie, dĺhe chvíle si obaja krátia rozprávaním sa cez vysielačku. To nevyhnutne vyústi k poodhaleniu pozadia minulosti oboch hlavných postáv ale aj príbehov, ktoré sa v lesoch udiali. Dni sa kratia, zlievajú jeden do druhého. Všetko naznačuje pohodlnú a kľudnú sezónu. Až do momentu, kedy veci naberú rýchlejší, či priam rýchly spád spád a bezstarostné chvíle sa rázom menia na pútavú a napínavú zápletku, v ktorej pôjde aj o život.
Firewatch možno zaradiť do adventúrneho subžánru tzv. walking simulátor. Takže tí z vás, ktorý čakajú hordy rozsekaných nepriateľov, hádanky, RPG, či akékoľvek iné mainstreamové herné náplne by mali svoju pozornosť obrátiť inam. Naproti tomu, tí ktorý hľadajú únik do prírody, herný pokoj a pohodu ste tu správne. Firewatch rozpráva veľmi uveriteľne-uveriteľný príbeh, ktorý by mohol prežiť úplne každý z nás. Budete sa potulovať lesom, hovoriť do vysielačky, zbierať odpadky po nevychovaných turistoch, sledovať obzor lesov kôli prípadnému vypuknutiu požiaru, či orientovať sa podľa mapy a hĺadať správny smer, zásoby, laná alebo iné pomôcky do lesa. Áno, neznie to veľmi zaživne, pravdepodobne by to radšej každý šiel praktizovať von sám. V lese sa toho veľa okrem obdivu robiť nedá, preto ani tu by nebolo na mieste kritizovať náplň, či (inter)aktivity, ktoré hra ponúka. Je to práve príbehová idilka, ktorá trvá len do momentu, kedy sa začnú diať podivné veci. V lesoch sa objaví záhada, možno priam ohrozenie života...ale nebudem kaziť príbeh tým, ktorý Firewatch ešte nehrali.
Štúdio Campo Santo, ktorého repertoár započal práve Firewatch je možno považovať za Indie. Nečakajte preto technické zázraky, či filmové efekty. Málo interaktivity, málo akcie, málo všetkej hernej náplne. No aj napriek týmto zdanlivým technickým neduhom hra má čo ponúknuť. Je to slušný vizuál v podobe kreslenej grafiky, ktorej art štýl je velmi príjemný a nepôsobí rušivo, priam dopĺňa zasadenie hry. Teplé farby navodzujú naozaj príjemné prostredie a pocit leta. Kedže počas celej hry nestretnete živú dušu (čím sa mimochodom tvorcovia šikovne vyhli nákladom a problémom spojenými s pridávaním postáv, no je logické že hlboko v lesoch veľa ľudí nestretnete), spoločnosť vám bude robiť vysielačka. Dabérsky výkon hodnotím na výbornu a tlieskam. Cissy Jones (Delilah) a Rich Summer odviedli výbornu prácu a dá sa povedať, že sú to práve oni kto z hry robí taký uveriteľný celok a drží ho v mnohých smeroch pokope. Tiež posúva hodnotenie hry výrazne hore. Dialógy su zaujímavé, dotvárajú atmosféru, príbeh a miestami sú naozaj vtipné. Nemožno opomenúť ani ostané audio, ktoré nijako nezaostáva. Zvuky lesa, noci, objektov alebo aj krokov sú v top kvalite a máte pocit skutočných objektov a reálneho sveta.
Očákavajte, hernú dobu v rozsahu niekoľkých hodin, a kľudným tempom ju možno dohrať v horizonte jedného víkendu, prípadne doraziť aj za jeden večer. Je to práve spomenutý príbeh, ktorý ženie hráča dopredu. Je pravda, že na konci mnoho hráčov zostane pravdepodobne rozuzlením sklamaných, ale keď sa nad tým zamyslíte, je to logický záver bez Hollywoodskeho efektu, ktorý môže ale nemusí byť na škodu. Questy, ak to tak možno v tomto prípade nazvať sú veľmi logické, neničia atmosféru a zapadajú do celkovej koncepcie hry. Práve to je naväčším plusom a motiváciou pokračovať v hraní. Firewatch sa od začiatku na nič nehrá, servíruje v podstate predpovedateľný scenár a obsah. Hráča nenechá nakúkať poza rohy príbehu a odhaľuje rúško tajomstva a dávkuje sa postupne v prijateľných intervaloch. Neviete ako to celé dopadne až do záverečných titulkov.
Hru Firewatch by som zhrnul ako príjemnú hru, ktora neurobí dieru do sveta, to však vôbec nebolo jej úmyslom. Neurazí, ale môže príjemne potešiť. V podstate záleží s akými očakávaniami do hry idete. Ak čakáte Star Wars, Halo, Doom, Walking Dead či ich iné variácie, budete sklamaný. Ak však čakáte oddych v lesoch Wyomingu spestrenie večerov jedného víkendu ste tu na správnej adrese. Negatívnou stránkou hry však naozaj môže byť záver príbehu, relatívne málo interaktivity, respektíve málo herjnej náplne a rozptýlení. Taktiež absencia iných postáv trocha zamrzí. Aj napriek tomu v rámci subžánru hodnotím hru veĺmi pozitívne a za 20$, prípadne ak vychytáte akciu (pod 10$ a menej berte!) je to to slušná kúpa. Ide o príjemný oddych od všetkého toho zhonu, akcie, brutality a túto hru možno povaz´vať za akúsi meditáciu vrámci hier.