Heavy Rain |
How far will you go to save someone you love?
8.0
Vývojári nám rok čo rok stále dodávajú tie isté koláče. Ak sú chutné tak na tom nie je nič zlé, lenže problémom je to, že koláč nie je chlieb, takže človek je postupom času presýtený. Túto otázku si určite položil aj David Cage z Quantic Dreams a tak sa so svojím týmom rozhodol vytvoriť hru s názvom „Heavy Rain“. Hra bola najskôr plánovaná na všetky dostupné platformy, ale Sony bola z projektu tak nadšená, že sa rozhodla získať titul len a len pre seba a dávala titulu celý čas vývoja obrovskú podporu. Tak ako to nakoniec dopadlo?
Hra alebo film?
Sám ani neviem do akého žánru vlastne túto hru zaradiť. Najväčšiu podobnosť má v adventúre, avšak s modernejšími prvkami. Hra je predovšetkým veľmi filmová. Komu vadili dlhé sekvencie v Metal Gear Solid 4 tak táto hra nie je pre neho. Filmových hier je však dosť. Uncharted séria je takisto dokonalým filmovým dielom, ale v Heavy Rain je to čosi úplne iné, čo snáď ešte v žiadnej hre nebolo.
Heavy Rain vám predstaví nie jedného, ale až štyroch hlavných protagonistov, ktorých scény sa postupom hry budú striedať, ale jedna vec ich bude spájať a tou je zistiť, kto je to „Origami Killer“. Je to osoba, ktorá vraždí malé deti a tieto obete jeho hrozných činov sa potom s odstupom času nachádzajú počas výdatných dažďov.
Celý príbeh sa začína odvíjať od architekta Ethana Marsa, ktorý si žije svoj americký sen so svojou milujúcou manželkou a dvoma synmi. Celý život sa mu však obráti na ruby, keď nešťastnou náhodou príde o život jeden jeho syn. Z Ethana sa stáva bezvýznamná troska, ktorý si kladie za vinu smrť svojho syna a aby toho nebolo málo tak jeho druhý syn je unesený Origami Killerom. Ethan je za každú cenu odhodlaný zachrániť svojho syna. Do toho vstupuje ďalšia postava – novinárka Madison Paige, ktorá vtom vidí trhák a začne do toho strkať nos. Pretože sa polícii nedarí vraha dopadnúť už niekoľko rokov, tak prichádza na scénu agent FBI, Norman Jayden. Poslednou postavou je Scott Shelby, ktorý vyčmucháva stopy klasickým spôsobom ako Hercule Poirot.
Príbeh sa rozvíja veľmi pomaly, čo určite veľa ľudí môže omrzieť, ale pri prvom hraní to ocenia, aby sa so všetkými postavami zoznámili. Našťastie po nejakých hodinách príbeh začne naberať vynikajúce tempo. Dej je napínavý od začiatku až do konca a celý čas si nebudete istý, kto je vrah, aj keď určité podozrenie už mať budete, ale bude správne? Skvelé je, že scenárista mal všetko naozaj premyslené a všetko drží správne pokope. Hra vám odhalí motív vraha, prečo je symbolom vraha origami a dokonca aj ten dážď. Skvelé na tom je aj to, že niečo takéto sa môže stať aj v skutočnosti tak na nejaké scifi-prvky nenarazíte, čo je len dobre. Tu sa však treba pozastaviť aj nad pár nedostatkami, aj keď kostra príbehu je výborná, je tu to ale.
Vývojári sľubovali obrovskú slobodu a nelinearitu a podobné hory-doly. Pravda, žiaľ nie je taká akú sme očakávali. Začiatok príbehu je prísne lineárny a aj keď narazíte na možnosť to previesť inak, výsledok bude rovnaký. Známa scéna z dema, kedy trebárs Scott mláti v byte jedného všiváka, vždy skončí rovnako, či už v súboji zvíťazíte, alebo dostanete na frak a takýchto situácii je tam viac. Načo dáva hra možnosť či nejakú vec prijmete alebo nie, keď aj napriek tomu zvolíte možnosť nie tak vám daná postava povie, že to nie je dobrý nápad tak do toho musíte ísť tak či tak. Prvé hodiny sú v rámci ovplyvňovania príbehu nulové čo bolo pre mňa sklamanie. Až po pár hodinách sa dostanete do zlomových situácii, ktoré ovplyvnia ďalšie dianie a samotný záver. Tu zasa musím chváliť, pretože počet možností je dostatočný a každá postava môže zomrieť. Agent FBI môže pátrať po nesprávnom vrahovi, mať nedostatok dôkazov. Rozhodne, ale nečakajte, že hru prejdete na tisíc spôsobov, inak budete sklamaný.
Hru je možné dohrať za 10 hodín, záleží na tom koľko postáv vám zomrie. Ani sám neviem, či to mám považovať za dostatok hernej doby. Interaktívnych miest je v hre minimum a nie sú ničím zaujímavé. Môžete trebárs pozerať sa von oknom, oprieť sa o stenu, sadnúť si na stoličku, ale je to zbytočnosť. Väčšinou sa budete snažiť splniť to čo sa od vás žiada, aby ste sa posunuli ďalej.
Plné využitie „Sixaxisu“
Ovládanie hry celkovo je ťažké k niečomu prirovnať. Samotné chodenie po miestach nie je riešené šťastným spôsobom. Tlačidlom R2 sa dá postava do pohybu a ľavým analógom určujete smer. Za celý ten čas hrania, som si na to nemohol zvyknúť a kamera robila občas nepekné serepetičky. Nie je to skrátka to pravé orechové. Až však príde na akciu tak si pripravte svoje prsty. Podobne ako v sérii God of War alebo aj iných hrách budete musieť stláčať tlačidlá, ktoré vám budú naskakovať na obrazovke. Niektoré akcie sú časové a niektoré neobmedzené. Pri niektorých akciách si riadne zamotáte prsty čo, ale nepovažujem za zápor. Ak budete chcieť niečo nadvihnúť tak musíte postupne stlačiť R1+L1+X. Na iné veci stačí jeden jemný pohyb, ak však na niečo pôjdete rýchlo tak sa vám to nepodarí, na všetko treba ísť s citom. Pri súboji s niekým ak nestihnete stlačiť dané tlačidlo tak to neznamená koniec, ale celá akcia sa bude ďalej rozvíjať a všetko môžete otočiť vo svoj prospech alebo aj nie. Ak vám zomrie nejaká z postáv tak hra nekončí nápisom „GAMEOVER“. Hra sa sama prispôsobí do danej situácie a vy smelo pokračujete ďalej.
Technické záležitosti
Hra vyzerá naozaj pekne, ale nejaké woooow efektu som sa nedočkal. Niektoré scény sú prenádherné a iné doslova odfláknuté slabšími textúrami a nemastnými modelmi. Proste ak v jednej scéne vidíte naozaj prepracované modely textúr a na svietenia a potom obyčajnú úroveň s nemastným, nudným okolím to dobrý dojem zráža. Čo sa týka hudba tak k tej nemám žiadne námietky, pretože skvelo dotvára atmosféru a výkony hercov si takisto zaslúžia poklonu.
Už je sucho
Zhodnotenie hry naozaj nie je jednoduché. Osobne ju odporúčam každému, už len kvôli napínavému deju a skvelým postavám. Mnoho ľudí hra určite aj sklame, minimom akcie, alebo príliš lineárnym úvodom. Z posledných riadkov sa vám môže zdať, že hra nie je dobrá, ale nie je tomu tak. Heavy Rain je aj napriek nedostatkom zaujímavou a originálnou hrou s ktorou som trávil dlhý čas a vôbec toho neľutujem. Klady a zápory tento krát nechám stranou, pretože ako som povedal hodnotenie tejto hry nie je jednoduché a obyčajné video vám o hre nič nepovie a nie je to hra pre každého.
PS3
PC PS4 Vývoj: SCEE / Quantic Dream Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|