Yakuza 0 |
Séria Yakuza už má vyše 12 rokov. Od prvého dielu, ktorý vyšiel na PS2 v roku 2005 (na Západe o rok neskôr) vyšlo 7 hlavných a pár spin-off dielov.
9.0
Séria Yakuza už má vyše 12 rokov. Od prvého dielu, ktorý vyšiel na PS2 v roku 2005 (na Západe o rok neskôr) vyšlo 7 hlavných a pár spin-off dielov.
Popularite na západe sa však séria dočkala až s príchodom v poradí šiesteho dielu – Yakuza 0, ktorý vyšiel ako exkluzivita na PS4 a príbehovo sa odohráva pred hlavnou sériou.
Tým sa stáva ideálnym materiálom pre nových hráčov, ktorých Yakuza minula. Oplatí sa ale kúpiť a začať práve s Yakuza 0?
Samotnú sériu je ťažké charakterizovať a zaradiť do jedného žánru. Jednak sú tu prvky RPG, samotné súboje sú bližšie k beat ‘em up hrám a hrateľnosť celkovo je ako akčná adventúra. Je to hybrid, zmeska žánrov, ktoré sa striedajú, prelínajú a formujú základ samotnej hrateľnosti.
Ak čakáte množstvo akcie, strieľania, lúpeží, či jazde na aute ako v sérii GTA, nedočkáte sa. Yakuza je svojou štruktúrou bližšie k Shenmue, či Sleeping Dogs ako ku GTA. Ponúka svoj vlastný žáner – akčnú adventúru s RPG prvkami v otvorenom úseku mesta.
Strelné zbrane sú tu skôr rarita a väčšina súbojov je zameraná na boje zblízka. Je to príbehovo silná hra – aj keď môžete väčšinu času hlavnú dejovú líniu ignorovať, prídete o veľa, pretože je to najsilnejšia a najlepšia časť hry.
Podobné scény sú ojedinelé, ale ani v Yakuze nesmie chýbať táto scéna
PRÍBEH
Samotný príbeh sa odohráva v roku 1988 a sleduje osudy dvoch známych postáv zo série.
Kazuma Kiryu – člen rodiny Dojima, ktorý sa postaví tvárou v tvár nebezpečenstvu pri súperení gangov o územie nazvané „Empty Lot“ – ktoré je kľúčové k projektu obnovenia mestskej časti Tokya - Kamurocho, kde sa príbeh Kazumu odohráva.
Druhou postavou je Goro Majima – známy jednooký anti-hrdina, ktorý riadi kabaret Grand v mestskej časti Osaky – Sotenbori. Majima sa však snaží čo najviac dostať naspäť do klanu Tojo, z ktorého bol vylúčený a dostane jednu úlohu – zabiť človeka s menom Makimura Makoto, jeho kľúč k návratu do klanu.
Príbeh začína pomerne pomalým tempom, čakajte množstvo tutoriálov, cutscén a rozhovorov na začiatku, ale aj neskôr, pretože samotný príbeh má 17 kapitol, pričom každé 2 kapitoly sa postavy striedajú.
Ich príbehy sa postupom času spájajú a vyvrcholia vo veľkom finále, ku ktorému sa dostanete zhruba za 35/40 hodín. Aj napriek pomalému začiatku sa príbeh postupne zamotáva čoraz viac a zhruba od 1/3 ide na plno a až do konca sa nezastaví.
Disco samozrejme nechýba, sme predsa v 80-tych rokoch.
Okrem hlavných postáv sú tu aj skvelo napísané a hlavne nadabované a zahrané vedľajšie postavy – dabing a herecké výkony Majimu, Kiryu a ostatných postáv sú skvelé. Rovnako dodáva hre šmrnc aj soundtrack, ktorý je tiež vynikajúci.
Avšak treba spomenúť, že Yakuza 0 je hra, ktorá sa nebojí vám predložiť 10/15 minútové cutscény plné dialógov a tu je jedna časť, ktorá mi prekážala. Samotné dialógy sú síce kvalitne napísané aj nadabované v Japončine a anglická lokalizácia hre hanbu nerobí, no ich dĺžka je častokrát absurdná.
Postavy hovoria o jednoduchých veciach niekoľko viet, obkecávajú všetko ako polo-pripravený žiak na ústnej maturite, čo môže mnohým ľudom vadiť. Hlavne vo vedľajších misiách, ktoré nie sú nahovorené, čo znamená, že musíte len čítať, je to problém.
Samotné dlhé dialógy mi nevadia, odohral som už nejaké to RPG, či visual novel, ale v Yakuze 0 je to problém, pretože rozhovory samotnú pointu odďaľujú.
20-ročný muž, ktorý preteká s RC autom? Bežná vec.
HRATEĽNOSŤ
Samotná hrateľnosť v Yakuze 0 je rovnako pestrá, ako neónovo osvietené ulice Tokya a Osaky. Je to typická zmeska žánrov.
Samotné súboje sú podobné beat ‘em up hrám, súbojový systém je však dosť hlboký a obsahuje množstvo kombinácii a špeciálnych úderov.
Každá z hlavných postáv má 3 štýly boja + jeden skrytý legendárny štýl. Celkovo teda máte na výber z ôsmich štýlov a každý slúži na niečo iné.
Napríklad základný štýl Majimu – Thug kombinuje používanie pästí, kopancov a uhýbanie útokov spolu so zdvihnutím predmetov zo zeme a ich použitím ako zbrane.
Za úspešný úder nepriateľa si nabijete tzv. Heat Bar, ktorý má 3 úrovne, a pomocou neho môžete uskutočniť brutálne zakončovanie údery. Okrem toho ste v Heat Mode viac odolný voči útokom, omráčeniu – podľa upgradov a štýlu.
Štýl Slugger je zase zameraný na zbrane – hlavná zbraň Majimu je jeho baseballová pálka, ktorou rozdáva drvivé údery, no môžete tu použiť aj iné zbrane – od nožov, po katanu, nunchukov, či palíc, alebo mečov.
Tretí štýl Breaker, inšpirovaný Break Dance-om je zase zameraný na rýchlosť a boje proti presile. Rýchle úniky, blokovanie, či prekvapenie nepriateľov. V zásade platí – všetko, čo je na zemi a dá sa zdvihnúť, je použiteľné ako zbraň, či už je to dopravná značka, kužeľ, stolička alebo aj bicykel.
Samotné súboje sú brutálne, rýchle, a správne over-the-top. Len ťažko uveriť, že v súbojoch ani jedna z hlavných postáv nezabíja, ako sa vám hra snaží povedať. Vylepšovanie jednotlivých štýlov je možné pomocou peňazí – Jenov, ktoré získate jednak zo samotných súbojov, predajom (ne)potrebných vecí, alebo dokončením kapitol príbehu, či vedľajších misii, ktorých je dokopy 100.
Okrem toho má každá postava špeciálnu „mini-hru“ (skôr samostatnú dejovú líniu ako minihru, keďže jej prejdenie vám zaberie minimálne 10 hodín), kde zarobíte milióny jenov rýchlo.
Kazuma podniká ako realitný maklér, odkupuje pozemky, vylepšuje ich a zbiera peniaze. Dokopy je tu 5 oblastí, pričom každá má 10 budov a ich ceny sa líšia. Každú oblasť spravuje určitý boss, a ak zaberiete niekoľko percent z jeho oblasti, dôjde k potýčke a súbojom.
Majima má zase na starosti Kabaretový klub, kde sa snaží získať zákazníkov na svoju stranu od nepriateľských klubov. Môžete najať rôzne hostesky, ktorých výzor môžete upraviť, zlepšiť im štatistiky a level. Takisto môžete za peniaze získať partnerstvá s odchodmi, čo vám zvýši počet fanúšikov.
Okrem príbehových bossov sú aj v týchto vedľajších minihrách bossovia
Obidve z týchto hier sú dosť prepracované, majú množstvo možností – v zásade je však realitná agentúra viac pasívna: pošlete manažérov, ochranku do určitej oblasti a čakáte na peniaze – zatiaľ čo v kabarete sa viac aktívnejšie zapájate do úloh – ponúkate hosteskám pomoc, aktivujete špeciálny fever bar, ktorý zlepší zákazníkom náladu a vám prinesie viac peňazí. Takisto treba dávať pozor na potreby zákazníka a priradiť mu príslušnú hostesku. S tými najlepšími môžete dokonca aj osobne trénovať, čo im zvýši štatistiku.
Podobné dialógy nájdete v hre na každom rohu
Graficky hra vyzerá priemerne, no na bežnej PS4 beží aspoň na 1080p a 60fps, čo určite poteší. Graficky je tu však istá nekonzistentnosť medzi hlavným dejom a detailne spracovanými postavami a medzi vedľajším obsahom, kde postavy vyzerajú umelo.
Spomenúť treba aj zastaralý save systém, ktorý bol v každej PS3 Yakuze. Neexistuje tu autosave a uložiť hru môžete len na konci kapitoly, alebo pri telefónnej búdke.
Špeciálne platinové hostesky môžete trénovať osobne.
OTVORENÝ SVET
Obe otvorené zóny sú plné minihier, pričom mnohé z nich by mohli obstáť aj ako samostatné hry. Nechýbajú tu rytmické hry ako disco či karaoke, no okrem nich je tu aj bowling, šípky, biliard, baseball, hazardné hry, rybárčenie a pretekanie RC autíčok, či koloseum, kde sa postavíte proti silným nepriateľom o peňažnú odmenu.
Okrem toho sú tu klasické SEGA arkádové hry, ako Out-Run, Space Harrier, Super Hang-On a Fantasy Zone. Všetko sú to len nepovinné, vedľajšie aktivity, ktoré však pomáhajú otvorenému svetu a oživujú ho.
Obzvlášť kvalitné bolo karaoke, kde sa jednotlivé piesne menia na krátke videoklipy, bowling a pretekanie RC autíčok, kde máte rôzne trate, turnaje a môžete si svoje autíčko upraviť.
Mnohým z nich som však neprišiel na chuť, ako napríklad baseball – ktorý je založený len na testovaní reflexov.
Kontrola Kabaretového klubu nie je prechádzka ružovou záhradou
Väčšina z nich je však kvalitne spracovaná a zábavná. Okrem toho sú tu náhodné stretnutia s pouličnými hulvátmi, či yakuzou, z ktorých získate peniaze.
Hlavnou hviezdou vedľajšieho obsahu sú však vedľajšie misie, ktoré sú vtipné, častokrát až absurdné, ale vždy zábavné.
Či už predstierate, že ste filmový producent, ochraňujete Michaela Jacksona pred útokmi zombie (čítate správne), snažíte sa na večeri vystupovať ako frajer cudzieho dievčaťa, alebo hľadáte stredoškolákovi nohavice, či hru, ktorú ukradli mladému chlapcovi.
Ich plnením získate jednak odmenu v podobe predmetov, alebo osobnú pomoc v realitnej agentúre či hostes klube – určite sa oplatí ich prejsť. Je však škoda že nie sú nahovorené, no na zábavnosti to neuberá.
Celkovo je Yakuza 0 hra plná protikladov. Hlavný príbeh mení tón od serióznej krimi drámy/trilleru občasnými vtipnými scénami a samotné vedľajšie misie sú plné smiešnych situácii. Postavám hrozí za vraždu, ktorú nespáchali smrť, no samotné súboje sú tak brutálne, že by ich bežný človek nerozchodil.
Hra používa vlastnú logiku a pravidlá (ak niekto nezomrel v cutscéne, tak prežil), čo ju v konečnom dôsledku robí unikátnou. Postupne si na dané pravidlá buď zvyknete, alebo nie. Je teda veľmi ťažké hru odporučiť každému, keďže je určená pre úzke publikum. Ak do neho však patríte, bezpochyby kupujte.
Hra je plná podobných scén. Zvykajte si.
Či už prejdete len hlavnú dejovú líniu (35-40 hodín), urobíte vedľajšie misie (65 hodín), alebo preskúmate všetko a vyskúšate každú minihru, určite sa zabavíte, ak viete, čo máte očakávať. Mne osobne prejdenie trvalo 135 hodín, pričom som stále neprešiel všetko, čo hra ponúka. Obsahu je tu viac než dosť
Podzemné koloseum ponúka množstvo protivníkov a súbojov.
VERDIKT
YAKUZA 0 je hra, ktorá ma osobne veľmi prekvapila. Nevedel som čo mám čakať, no moje očakávania boli nižšie, než výsledný produkt.
Ak neočakávate GTA: Japonsko, ale kvalitnú príbehovú krimi drámu, nevadí vám množstvo príbehových cutscén a rozhovorov, alebo Japonský humor, ktorým hra doslova srší, určite vyskúšajte.
Rozhodne nezaujme každého, no v tom je jej čaro. Je to hra určená pre malú časť hráčov, ktorí sa neboja trochu odviazať, preskúmavať a experimentovať.
Pre fanúšikov série je to povinnosť, pre nových hráčov ideálny štartovný bod, keďže zvyšok série postupne vyjde na PS4 a 0 slúži ako prequel k zvyšku série.
Ani zďaleka to nie je dokonalá hra, je tu množstvo chýb, či nedostatkov, ktoré vám môžu, ale nemusia vadiť.
Je to ideálna voľba pre ľudí, čo chcú dať sérii šancu, a ak vám nevadia vyššie spomenuté nedostatky, určite si ju zaobstarajte.
Pre mňa osobne je Yakuza 0 jedno z najlepších prekvapení za posledné roky.
Celkovo: 90% (Vynikajúce)
+ Postavy, soundtrack,
+ Dabing a herecké výkony
+ Množstvo minihier, obsahu
+ Vedľajšie misie
+ Súbojový systém a bossovia
+ Príbeh je kvalitne napísaný
+ Variabilita
+ Kvalitne napísané dialógy
+ Výborne zrežírované cutscény
- Zastaralý save systém
- Grafická nekonzistentnosť
- Dialógy sú občas dosť pomalé
PS4
PC PS3 Xbox One Vývoj: Sega / Sega Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|