GOG OSLAVUJE 15 ROKOV: AKO PREBIEHALA CESTA OD KLASÍK K AAA HRÁM BEZ DRM |
GOG OSLAVUJE 15 ROKOV: AKO PREBIEHALA CESTA OD KLASÍK K AAA HRÁM BEZ DRM |
Digitálna distribučná platforma GOG oslavuje 15. výročie a plánuje ho s hernými fanúšikmi osláviť hneď niekoľkými spôsobmi. Počas Gamescomu sme mali možnosť sa porozprávať s PR manažérkou Gabrielou Siemienkowicz, ktorá nám prezradila, aké prekvapenia si pre nás prichystali a podelila sa o jej postrehy týkajúce sa poslania platformy a jej jedinečného miesta v hernej komunite s 15 rokmi skúseností.
„Interne vtipkujeme, že sa meníme na roztopašného tínedžera. Sladká šestnástka bude asi veľmi zábavná, ale pätnástka je príležitosťou zaspomínať si na to, koľko sme toho urobili a ako ďaleko sme sa dostali od takej malej spoločnosti," začala Gabriela a spomenula si na časy, keď sa materská spoločnosť CD Projekt Red, známa sériou o Zaklínačovi, rozhodla spustiť GOG. Ich víziou bolo ponúkať hry bez DRM, čo bola v tom čase nová myšlienka.
V priebehu rokov bola spoločnosť GOG verným zástancom zachovania starších hier. Gabriela upozornila na nedávnu štúdiu nadácie Video Game History Foundation, podľa ktorej hrozí, že 87% klasických hier bude navždy stratených. „Žiadna iná forma umenia skutočne nezaniká tak rýchlo ako hry kvôli systémom, ktoré ich už nepodporujú. Naším cieľom je, aby hry vydržali navždy. Najmä klasiky a hry z takzvaného abandonware a mať ich opäť k dispozícii pre používateľov, aby si ich mohli vychutnať."
Odhodlanie GOG je zrejmé z jej jedinečnej ponuky hier. Gabriela s hrdosťou uviedla: „Máme približne 150 hier, ktoré sú exkluzívne k dispozícii na GOG, vrátane ikonických titulov ako Diablo s expanziou Hellfire a SWAT 4." Hoci sa platforma nesnaží o exkluzivitu, je hrdá na to, že zachraňuje takéto klasiky a niekedy dokonca sama vytvára buildy hier, keď na to vývojári nemajú dostatok kapacít.
Sloboda hrania DRM-free hier offline
DRM alebo Správa digitálnych práv je v hernej komunite už dlhodobo predmetom diskusií. Gabriela zdôrazňuje, že GOG sa snaží poskytovať "pocit vlastníctva", ktorý neponúka žiadna iná platforma. Každá hra na GOG je bez DRM, čo umožňuje hráčom sťahovať, zdieľať a hrať offline bez obmedzení. Hráči majú slobodu hrať hry za akýchkoľvek podmienok, napríklad aj počas horskej túry, úplne offline.
Gabriela spomenula, že GOG ponúka klienta GOG Galaxy, ktorý je nabitý funkciami, ako sú achievementy a ukladanie do cloudu. Napriek tomu zostáva skôr možnosťou než povinnosťou. „Akonáhle si hry stiahnete, sú k dispozícii offline," dodáva. To zaručuje, že hráči majú prístup k svojim hrám aj v prípade, že servery spoločnosti čelia výpadkom.
Na GOG je fascinujúce aj to, ako pevne veria vo vzťahy so zákazníkmi založené na dôvere. Gabriela uvádza nízku mieru vrátenia peňazí a veľkorysú 30-dňovú politiku vrátenia peňazí ako dôkaz úspechu ich stratégie a tvrdí, že prístup spoločnosti zameraný na dôveru sa začal okolo roku 2019.
Cesta GOGu je silne spätá s klasickými hrami a Gabriela spomína ich začiatky s kultovými hrami, na ktorých mnohí z nás vyrastali. Nejde len o nostalgiu, ide o zachovanie týchto klasík pre budúce generácie. Ich rozmanitá knižnica siaha od hry Heroes of Might and Magic 3 až po moderné AAA tituly, ako je Baldur's Gate 3 a Cyberpunk 2077: Phantom Liberty.
Odborníci na obnovu klasických hier
Pri aktuálnom 15. výročí GOG pokračuje vo svojom záväzku vracať "stratené" klasiky späť k životu. Ako Gabriela vtipkuje: „Sme odborníci na to, ako tieto hry zachytiť, nájsť a obnoviť." Prezradila tiež, že GOG rozšíri svoj zoznam hier o tituly od Quantic Dream vrátane Heavy Rain, Fahrenheit a Beyond: Two Souls. Tieto tituly síce nie sú staré, ale v hernom svete sa už stali kultovými. Súčasne s týmito vydaniami uvedú na trh aj dlho očakávaný špionážny thriller Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. „Hardcore fanúšikovia CD Projekt RED na GOG prídu s tým, že toto je rodina CD Projekt. Chceme ju podporovať, takpovediac, priamo od zdroja," hovorí Gabriela.
Okrem obchodných aspektov Gabriela približuje aj kamarátsku firemnú kultúru v GOG. Je cítiť skutočnú lásku k hrám a pochopenie ich hlbokého vplyvu na hráčov. Od príležitostných až po hardcore hráčov, GOG oslavuje jedinečnú cestu každého hráča.
Pri príležitosti 15. narodenín GOG vyzval aj svojich partnerov, aby sa zapojili do osláv a možno vybrali 15 hier, ktoré by každému odporučili. Gabriela však zdôrazňuje, že nemusia to byť nutne staré hry a ide o subjektívnu záležitosť: „Hry sú formou umenia, ale umenie je subjektívne." Ona sama a jej poľskí kolegovia sú napríklad veľkými fanúšikmi Heroes of Might and Magic 3 a Gabriela žartuje, že by to mala byť povinná hra pre všetkých.
Vydavateľov už toľko netreba presviedčať
Popularita myšlienky hier bez DRM, ktoré sú zbavené akejkoľvek protipirátskej technológie, neustále rastie. Majú však rovnaký názor hráči aj vydavatelia? Keď sa táto téma otvorila počas rozhovoru, odpoveď bola kladná. Dokazuje to aj spolupráca s gigantmi, ako je SEGA a pridaním významných titulov ako Yakuza séria na GOG.
„Ale nie každý vydavateľ rozumie konceptu DRM-free," poznamenala Gabriela. Všeobecne rozšírená predstava, že DRM-free povedie k rozšíreniu pirátstva, nemusí byť presná. „Ak niekto nechce za vašu hru platiť, nájde si spôsob. Ale ponuka bez DRM dáva hráčom možnosť voľby," dodala.
Ďalším potvrdením rastúceho trendu sú hry od uznávaných štúdií ako Quantic Dream, vrátane titulov ako Heavy Rain a Beyond: Two Souls, ktoré boli pridané na GOG. Do katalógu pribudli aj významné tituly od spoločnosti Bethesda, ako napríklad Skyrim a Fallout 4, a kritikmi oceňovaný Horizon: Zero Dawn.
Téma záchrany starých hier tiež získava na popularite. Významné osobnosti herného odvetvia, ako napríklad Phil Spencer, uznávajú jej dôležitosť. Ľudia si začínajú uvedomovať, že strate hier vplyvom času sa dá predísť a GOG chce v prípade PC hier prispieť svojím dielom.
Podpora ukrajinskej hernej komunity
Nedávno spoločnosť GOG uskutočnila akciu s názvom „Made in Ukraine" a pridala ukrajinský jazyk na svoju platformu GOG Galaxy. Pýtali sme sa, či ide o strategický krok alebo akt solidarity. „Povedala by som, že je to oboje," znela odpoveď. Hoci GOG ako poľská spoločnosť chcela rozšíriť svoju podporu Ukrajine, nemožno poprieť rastúcu používateľskú základňu a čoraz významnejšie postavenie ukrajinských hier. Vydanie očakávanej hry S.T.A.L.K.E.R. 2 spoločnosťou GSC Game World je dôkazom potenciálu ukrajinského herného priemyslu.
„Vydanie ukrajinskej lokalizácie v Deň nezávislosti Ukrajiny malo pre nás symbolický význam. Aj keď sme tento proces možno trochu urýchlili, bola tu jednomyseľná túžba spustiť ho v tento deň, aby sme to urobili symbolicky," dodala Gabriela. Napriek tomu, že GOG je predovšetkým obchodom, chvályhodná je jeho snaha podporovať poľské nadácie a organizácie, ktoré pomáhajú ukrajinskej komunite.