PRINCE OF PERSIA WARRIOR WITHIN |
PRINCE OF PERSIA WARRIOR WITHIN |
Zazvonil zvonec a rozprávky je koniec. Koniec? Veď ešte ani nezačala! Hlavný hrdinovia sa menia a spolu s nimi aj hráčska základňa. Rozprávkový princ z Perzie a jeho osudy sa po poprvýkrát objavili v revolučnej platformovke Prince of Persia. Druhý diel potvrdil genialitu Jordana Mechnera a spolu s tretím dielom a nutným prechodom do 3D svetlo legendy zhaslo. Príchodom vydavateľa Ubisoft a talentovaného štúdia Ubisoft Montreal na scénu, bol postave princa vdýchnutý do žíl nový život a okamžite ho katapultoval medzi rešpektovaných hrdinov a titul Prince of Persia Sands of Time sa dočkal vrelého prijatia zo strany kritiky. To však nestačí na poriadny komerčný úspech a ani bundlovanie tohto titulu k takmer každému hardvéru k popularite neprispelo.
Nemožno protirečiť, Prince of Persia Sands of Time bol vynikajúci, hrateľný a zábavný titul s pôsobivým technickým spracovaním s nutnosťou rozmýšľať počas hrania. Rozprávky sú pre malé deti, potrebujeme titul nasmerovať k starším hráčom, najlepšie na ovplyvniteľných teeneagerov. Temná doba, temné videoklipy temných rádoby rockových kapiel, dokonca aj sladké dievčenské kvartetá sa halia do temných farieb (niežeby by im to pomohlo, ale nechajme to tak). Nový princ musel byť jednoznačne temnejší. A tu končí rozprávka o perzskom princovi, ktorého srdce horelo po záchrane sladkej princeznej a neskrotnej túžbe ju pref...ť.
Prince of Persia Warrior Within bol od samého ohlásenia prezentovaný ako temná stránka princa. Ubisoft mu nedovolili ochutnať sladkú odmenu v podobe krehkej Farah a po uzatvorení pieskov času ho poslali na cestu, z ktorej niet návratu. Otvorením hodín zabil život v kráľovstve. S veľkou pomocou zo strany hráča sa mu podarilo piesky opätovne uväzniť, ale aj oklamať osud. Kto raz otvorí hodiny, musí zomrieť. Princ má tuhý korienok a smrti o vlások unikol. Preto bol na svet povolaný strážca časovej integrity, Dahaka. Dahaka nikdy nerobí chyby a cieľom je princov život. Ten sa až doteraz potuloval po svete a bojoval o život s každým, kto sa mu postavil do cesty. Ale postaviť sa samotnému osudu? Šialenstvo! „Nemôžeš zmeniť svoj osud, nik to nedokáže“, povedal starý muž a ticho dodal „Tvoj osud je spečatený, zomrieš!“
Výprava princa začína na jeho plachetnici, kedy je v divokej búrke posádka prekvapená loďou pod vedením sporo odenej Shahdee a jej hrdlorezov. Ostatne úvod slúžiaci aj na oboznámenie nových pohybov a úderov ste mohli prežiť aj v uvoľnenej ukážke. Porážka bola nevyhnutná a početná presila si poradila s princom a jeho mužmi až sa nakoniec prebudil na pláži Ostrova času, kde sa skrýva podstata pieskov času. Ak sa mu podarí zabrániť vzniku pieskov času, možno sa mu podarí aj prežiť. Je tomu skutočne tak?
|
|
|
Warrior Within kráča v šľapajách predchodcu a opäť bravúrne kombinuje akčné scény s prekonávaním množstva prekážok na ceste za odpoveďou či skutočne princ zomrie. Ubisoft sa neuspokojili s bojovým systémom a po množstve sťažností zo strany hráčov na jednoduchosť POPSOT, sa pustili do vývoja revolučného systému Free Form Fighting (FFF). Tento bojový systém je unikátny svojou jednoduchou komplikovanosťou. Plejáda pohybov zo Sands of Time pôsobí v porovnaní s Warrior Within ako rozcvička v ústave pre výskum parkinsona. Veľká časť zostala v recyklovanej forme zachovaná, ale autori prehĺbili intímny vzťah gymnastiky so širokou paletou sečných zbraní, čo vo výsledku pôsobí viac než efektne.
FFF vám doslova dovolí vybudovať si svoj vlastný bojový štýl. Ponúkaný počet kombo úderov hraničí so šialenstvom a je iba na vás, ktoré sa naučíte efektne využívať pri konfrontácii s nepriateľom. Jednou z noviniek vo FFF je súboj s dvomi zbraňami. Po nepriateľoch zostávajú na zemi zbrane a doslova sa pýtajú, aby ste ich zodvihli a v ďalšom súboji zaťali do živého. V závislosti od zbrane, akú držíte v druhej ruke sa z princa stáva rýchly stroj na zabíjanie. Oddeľovanie hlavy od zvyšku tela, rozpolenie, údery z rýchlej piruety, údery z piruety na rukách a množstvo iných. Rozmanitosť úderov je naozaj úžasná a v spojení s prostredím sa nestačíte čudovať, čo všetko princ dokáže. Môžete vybehnúť po stene a skokom plavmo zaboriť meč do tela nepriateľa, môžete sa odraziť a prepadnúť ho zozadu, môžete sa odraziť a skočiť šípku priamo do tváre prekvapeného protivníka. Čo takto využiť osamotený stĺp a roztočiť sa sťaby kolotoč s čepeľami? Efektné sú rovnako aj dokončovačky, jednoduché zapichnutie čepele do bezvládneho tela na zemi dnes nikoho nevzruší. Chytenie pod krk a podrezanie je už lepšie, chytenie pod krk a rozpolenie už správne naladí a pri hodení zbrane, ktorá letmo prerazí krčné väzivo a za efektného krvotrysku oddelí hlavu od zbytku tela, už v krvi pumpuje ideálna dávka agresie. Ďalej môžete nepriateľov odhodiť smerom k jeho pobočníkom a zahrať si s nimi kolky alebo nestrácať čas a prehodiť ich cez zábradlie do bezodnej priepasti.
Na Free Form Fighting systéme je vidieť kopec úsilia, pri žiadnej kombinácii úderov/pohybov nie je badať chyby v animáciách, všetko nadväzuje presne na seba a nič nelaguje. Ak ste pri POPSOT slintali pri pohľade na gymnastiku, pri hraní POPWW si pripravte podbradník. K útokom a fatalitám pribudli rôzne protiútoky z obrany a ich kombinácie. Iba vďaka FFF vieme, že je možné preletieť ponad hlavu protivníka, vo vzduchu mu ukradnúť zbraň a po dopade mu useknúť hlavu. Sekundárnych zbraní je v celej hre dostatok a keď nie sú po ruke nepriatelia, hľadajte na drevených stojanoch. Nájdené dýky, hviezdice, sekery, bonusové zbrane (hokejka, Raymanova rukavica, medvedík - tieto sa neopotrebúvajú) a množstvo mečov, ktoré si princ elegantne prikopáva do rúk, sa po niekoľkých úderoch opotrebúvajú a je ich nutné vymieňať.
Nepriatelia sú vo Warrior Within agresívnejší, vždy útočia v skupinkách a občas vás prekvapia aj pri akrobacii, napr. pri behu po stene alebo pri balansovaní na tenkej plošine. Do cesty sa vám postavia námorníci z lode Shahdee, vojaci v turbanoch, mäsiari v sado maso oblečkoch, rýchle ninja ženy, vybuchujúce monštrá pripomínajúce psov a samozrejme kolosálny Brute, s ktorým budete neraz bojovať. Nechýbajú ani súboje s bossmi, v ktorých bez znalosti kombo úderov a patričnej dávky šikovnosti neuspejete.
|
|
|
Veľkou pomocou v početných súbojoch sú nové sily a manipulácia s časom. Vďaka amuletu zapusteného do princovho brnenia na hrudi je vracanie sa v čase späť. Novinkou sú pieskové sily, ktoré dokážu princove pohyby zrýchliť natoľko, že obraz sčervená a zbesilo udiera do nepriateľa (efektné hlavne pri bossoch) a použiteľná je rovnako aj časová tlaková vlna, pre mnohých smrteľná. Popri častom používaní pretáčania času, budete siahať aj po dočasnom spomalení všetkého naokolo okrem pohybov princa. Takto sa vám poradí prekonať rýchlo pohybujúcich sa nepriateľov a prekážky, ako rýchlo sa zatvárajúce dvere alebo rôzne rotačné valce, cirkulárky v stenách... Na používanie síl je potrebný piesok a dostatočný počet zásobníkov, ktoré získavate počas hry. K naplneniu jedného zásobníka nie je nutné zabíjať niekoľkých nepriateľov, postačí smrť iba jediného.
Obtiažnosť POPWW je vyššia ako v predchodcovi, súboje ku koncu prituhnú a po premene sa prihlásia aj nervy, kedy budete musieť presne preskakovať cez rafinované prekážky, kde jedna chyba znamená koniec, pretože sa nestihnete dostať k fontáne, ktorá včas doplní strácajúci sa život. Vrásky na čele vám spravia aj sekvencie, počas ktorých budete bežať ako o život pred Dahakou. Jednoznačne na hranie odporúčame gamepad s dvomi analógovými páčkami. Budete rýchlejšie rozdávať kombá a ušetríte sa tak cvičenia prstov na klávesnici a myši.
Autori najviac času venovali akčným prvkom a je to badať od prvého spustenia. Adventure časť aj keď obsahuje niekoľko inovácií a nových pascí, je z veľkej časti recyklovaná a krátky vývoj sa podpísal aj na variabilite prostredí. Čo dobre fungovalo, netreba meniť. S novým spomaľovaním času sa logicky objavili aj hádanky využívajúce túto možnosť. Pridané boli aj plochy s oneskoreným vyskakovaním ostňov, ktoré môžete využiť aj počas boja a zbaviť sa rýchlo nepriateľov a nové rotačné valce s čepeľami na koncoch. Prekonávať budete skoro rovnaké prekážky, budete balansovať na výstupkoch, z nich sa odrážať na ďalšie a potom pri behu po stene na lano a odtiaľ k páke a tak dokola.
Aby princ zabránil stvoreniu pieskov musí cestovať cez portály v čase niekoľko storočí do minulosti a späť. Týmito cestami sa otvorila príležitosť pre iné logické hádanky v podobe odstraňovania prekážok v minulosti, ale k slovu sa dostala aj strata orientácie a časté prekonávanie tých istých úsekov aj niekoľkokrát počas hry. Také vracanie sa cez vodnú vežu do veľkej sály, aby ste si vypočuli rozhovor, ktorý nepriniesol nič podstatné, dokáže naštvať a to nehovorím o ceste nazad. Prakticky každú lokáciu prejdete v minulosti a samozrejme v prítomnosti. Recyklácia lokácií je na úrovni, ale časté opakovanie vzbudzuje odpor a dokonca niekedy nechuť pokračovať ďalej. S cestovaním v čase je úzko spojená aj strata orientácie (nepomáha ani mapa - novinka), keď na niektorých miestach, ak ste stratili niť príbehu, neviete kam máte ísť ďalej. Pri blúdení sa dokonca môžete dostať aj na začiatok hry tj. na pláž s vrakom princovej lode.
Temné putovanie princa po ostrove, na ktorom stojí pevnosť cisárovnej času je patrične podfarbené temným technickým spracovaním. Prítomnosť sa váľa v ruinách, narazíte na nefunkčné pasce, odvšadiaľ je cítiť smrť a prostredie je zahalené do tmavých farieb. Na druhej strane minulosť je odrazom zašlej slávy ostrova, steny zdobia gobelíny, záhrady hýria životom a využité sú pestré farby. Dizajn lokácii je jednoducho vynikajúci. Drobnou chybičkou krásy sú takmer neviditeľné výstupky na stenách a rôzne plošinky, kde sa môžete zachytiť (napr. v záhradách). V niektorých situáciách vám nezostane nič iné, ako skúšať skákať na všetky strany. Osobne sa mi zdala grafika v PC verzii silne preexponovaná. V konzolových verziách to nie je až tak postrehnuteľné a grafika pôsobí plnšie. Rozdiely medzi jednotlivými platformami, okrem zredukovaného počtu polygónov, kratšieho dopĺňania života pitím z fontány (hodnotu energie (upgrade) si môžete zväčšiť na väčšinou ťažko dostupnom mieste, kde je umiestnený zvláštny mechanizmus) a iného usporiadania menu, nie sú žiadne.
|
|
|
Aj napriek faktu, že je POPWW postavený na rovnakom engine ako POPSOT, je prostredie detailnejšie a princ dostal polygónovú injekciu. Náladu jednotlivých lokácií vystihuje aj zmena farebnej palety (vyblednutia), keď sa snažíte uniknúť spred spárov Dahaky. Dospelejší výraz princa dopĺňa krv striekajúca z nepriateľov, šťavnaté dialógy (zvodnú Kaileenu nadabovala Monica Belluci), pokriky počas bojov a temný metalový podmaz so sústredenou paľbou bicích a kvílivých gitár. POPWW veľmi svižne rozhýbe aj pomalší hardvér s CPU 1Ghz, 256MB Ram a so slušnejšou grafickou kartou. Na testovanej zostave s CPU Intel 3,4Ghz s jadrom Prescott, podporou HT, L2 cache 1MB, 1GB pamäte a s grafickou kartou GF6800 bežala hra plynule pri zapnutí všetkých detailov v najvyššom rozlíšení 1600x1200.
Aký je teda verdikt? Ak sa pozrieme na prinášajúce novinky a porovnáme ich s množstvom recyklovaných nápadov, dospejeme k názoru, že POPWW je vlastne POPSOT s vylepšenými bojmi podávaný na temnom podnose. Aj keď mám úchylku pre temné veci, POPWW na mňa neurobil dobrý dojem. Minul podstatu série Prince of Persia ležiacu v rozprávkovom podávaní príbehu o krásnej princeznej a jej záchrancovi, princovi. POPWW je akousi doom operou, kde princezná neexistuje a je tu cítiť iba zápach smrti. Nie každému chutí temnota rovnako. Nakoniec si neodpustím poznámku: s moderným trendom nechávať otvorené konce sa možno na konci budúceho roka dočkáme Prince of Persia 3: Even Darker Story.
RECENZIE HRÁČOV |
9.4
PERSIAN
14.3.2007
„You cannot change your fate. No man can...“ Pevné hradby sa otriasajú pod veľkým tlakom. Ni...prečítať celé
|
9.5
EPYTHON11
20.11.2005
Prince of persia:Warrior Within je sakramensky dobra hra. Od svojho predchodcu(The sands of time) sa...prečítať celé
|
9.1
MCROSS
18.11.2005
Jordan stvoril legendu, ktorej sláva prekonávala medzi počítačovými hrami rekordy, Red Orb ju takmer...prečítať celé
|
9.0
|
8.6
RAINBOW
21.7.2005
Ako dopadne druhé novodobé pokračovanie populárneho princa z Persie si nikto neodhadoval predpovedať...prečítať celé
|
9.3
TIDUS
10.7.2005
Dlho som rozmýšľal či mam napišať tuto recenziu, alebo nemám .Prečo? Mal som totiž dva dvovodu, kto...prečítať celé
|
8.4
PETER5NUMBER
27.4.2005
ZABUDNIME NA MINULOSŤPredchádzajúceho Princa z Persie (SOT) som kvôli technickým problémom nehra...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Ubisoft / KONTIKI / Ubisoft Štýl: akčná adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|