STAR WARS OUTLAWS

STAR WARS OUTLAWS

8.0

Ako dopadla prvá SW hra v otvorenom svete?

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Chcel som pôvodne otvoriť recenziu tvrdením, že toto je dobrý rok pre Star Wars. Potom som si ale spomenul, že okrem hier tu máme aj seriály. Tak to trošku doplním: toto je dobrý rok pre Star Wars hry a hráčov. Už roky, ak nie aj dekády sme tu nemali v jednom roku toľko rôznych Star Wars hier. Je síce pravda, že väčšina boli remastre či porty (Dark Forces, Battlefront, Bounty Hunter, Episode I – The Phantom Menace), ale máme tu hneď dve nové hry - primárne mobilný Star Wars: Hunters a epický Star Wars Outlaws od Ubisoftu. Ten sa nám rozhodol priniesť vôbec prvú Star Wars hru v otvorenom svete. Ale nie je to pravda.

Je to totiž prvá Star Wars hra v otvorených svetoch. Síce menších, ale zato viacerých. A ja viem, že mnohí už na hru máte názor bez toho, aby ste ju hrali. Alebo aby ste videli niečo viac ako tých pár trailerov. Možno si myslíte, že je to ďalší Assassin’s Creed, akurát v inom kabáte. Možno si myslíte, že je to len vesmírny Uncharted. Ale na ničom z toho nie je ani trochu pravdy. Assassina nehrávam, už roky ma nebaví, aj keď si ho teda zväčša vždy aspoň vyskúšam, či náhodou, ale stále nie. Podobný postup ako s Call of Duty každý rok. No a s Uncharted to má spoločné len to lozenie po rímsach, rebríkoch a neviem čom všetkom ešte.

A keďže tu máme premiéru otvoreného sveta a tiež premiéru Ubisoftu so značkou Star Wars,, rozhodli sa vývojári z Massive, že to nestačí vystavať len na týchto prvenstvách. Skúšajú priniesť iný Star Wars zážitok. Tu sa neoháňate s neónkami v rukách a Ubisoft sa obrovsky snaží, aby tu nebol žiaden Skywalker, žiaden Jedi, žiadne svetelné meče a ani žiadna Sila. Potom sa ale vynárajú dve otázky. Či to vôbec ešte je Star Wars a či to vôbec môže fungovať. Na obe tu je kladná odpoveď a toto je hra, ktorú si naozaj užijete. Aj keď ak by ju v Massive piekli ešte nejaké dva mesiace, užili by ste si ju viac.

Star Wars Outlaws
Star Wars Outlaws Grafika je veľmi pekná, aj keď modely postáv by mohli byť o trochu lepšie
Grafika je veľmi pekná, aj keď modely postáv by mohli byť o trochu lepšie

Star Wars Outlaws Zažijete aj vesmírne boje
Zažijete aj vesmírne boje

Star Wars Outlaws Čaká vás lozenie naozaj komplexnými levelmi
Čaká vás lozenie naozaj komplexnými levelmi

A keďže tu nie sú Jediovia a svetelné meče, o čom to vlastne je? pamätáte si ešte zrušenú Star Wars 1313? Krásna hra, ktorú Disney zarezal a mala nás vziať do podsvetia tohto známeho vesmírneho univerza. A zjavne niekde tam je aj inšpirácia pre Outlaws. Akurát teda teraz to nebude na Coruscante, ale na niekoľkých planétach vonkajšieho okraja. Zato ale budete mať tú česť s mnohými klanmi galaxie, známymi a aj menej známymi. To znamená, že natrafíte na niekoľko známych tvárí, čo už je to Jabba alebo aj Qi’ra. Aj keď teda tá jej tvár nie je až tak známa. Trochu sa podobá, ale badať, že to je niekto iný.

A keďže tu nie sú Jediovia, kto je vlastne hrdinom? Niekto obyčajný, kto sa len snaží pretĺkať životom. Mladá Kay Vess zostala na všetko takmer sama. Jej jediným spoločníkom je Nix, zvieratko alebo také niečo. S Nixom sa snažia prežiť v meste Canto Bight na planéte Cantonica. Kay je zlodejka, podvodníčka a slicerka. Od menších prácičiek sa snaží dostať k väčším fuškám, až si raz odhryzne príliš veľké sústo. Keď sa pokúsi vykradnúť trezor v kasíne, skončí to tým, že je na jej hlavu vypísaná odmena. Ukradne si tak loď a čo najrýchlejšie uteká z Canto Bight.

Najskôr na mesiac Toshara, ktorý je typický savanami a silnými vetrami, ktoré miestni využívajú ako zdroj energie. Nie je to len malebné malé miestečko, ale vládne tu zločin, piráti a svoju pôsobnosť tu má aj Impérium. To je dosť pestrá paleta rôznych nepriateľov na to, aby ste sa tam nezdržiavali pridlho. Spolu s Kay, Nixom a ďalšími sa tak vydáte na zamrznutú planétu Kijimi, kde vás čaká ďalší klan a spolu s ním aj ďalšia práca, no tiež ďalšie výzvy. Dažďová planéta Akiva je plná lesov a riek, ktoré sa budete musieť naučiť využívať. No a nesmie chýbať ani Tatooine, pretože Star Wars sa bez tejto piesočnej diery na okraji galaxie zjavne nevie zaobísť?

Ešte niečo? Samozrejme, ale to by boli spoilery, takže si to zatiaľ nechám pre seba. Toto sú tie hlavné otvorené svety, po ktorých sa budete pohybovať, pričom navštívite ešte pár ďalších miest. No a taktiež si zalietate v okolitom vesmíre, keďže hra sa neodohráva len na planétach/mesiacoch, ale aj v ich okolí. Sú tam trosky, hmloviny a iné prvky, kde môžete bojovať, ale tiež nájsť nejaké skryté poklady. Doslova. Taká hmlovina pôsobí ako dobré miesto, kde by nejaký gangster mohol ukryť svoj lup, keď ho prenasledovali stíhačky Impéria, no nie? Takže tu navštívite slušné množstvo rôznorodých svetov a aj miesta mimo nich. Variabilita je tu naozaj slušná a časom je na vás, ako sa budete medzi svetmi pohybovať a kam sa vydáte.

Kay sa po týchto svetoch naháňa kvôli tomu, že našla spôsob, ako sa zbaviť tej odmeny za jej hlavu. Respektíve si to aspoň myslí. Ale keďže jedná s ľuďmi z podsvetia, tak môžete očakávať, že to celé neprebehne až tak hladko, ako by ste si mohli myslieť. Je tu niekoľko hlavných zločineckých klanov, s ktorým si budujete vzťah. Zrobíte pre nich službu a vaša reputácia ide hore. Zastrelíte niekoho a reputácia ide to. Reputácia má vplyv na ich prístup k vám. S lepšou máte prístup k nejakému nedostupnému vybaveniu a aj na miesta, kde sa bežne nedostanete. S horšou po vás môžu začať hneď strieľať.

Nezabúdajte ale, že tu jednáte s gangstrami. Nie je tu dobrá a zlá strana, niekto vás pokojne zradí, zase sa k vám pridá a zradí zas. Alebo niekto bojuje proti vám a postupne sa pridá na vašu stranu. V zásade sa tak musíte naučiť využívať tento systém vo svoj prospech a získať čo najlepšie zákazky, čo najlepšie odmeny a pripraviť sa na záver. Alebo sa do tohto zväčša vedľajšieho obsahu pustíte po prejdení príbehu. To je už len a len na vás. A aby toho nebolo málo, je tu aj Impérium, sú tu Rebeli. Hra v tomto ohľade prichádza so zaujímavou perspektívou človeka, ktorého nezaujíma Impérium a ani odboj. Kay chce len prežiť a vojna je pre ňu zlá bez ohľadu na stranu, ktorá ju chce zneužiť.

Star Wars Outlaws
Star Wars Outlaws Blaster si postupne upravíte podľa nutnosti
Blaster si postupne upravíte podľa nutnosti

Star Wars Outlaws Vylepšovať budete aj svoju loď
Vylepšovať budete aj svoju loď

Star Wars Outlaws Niekedy sa oplatí len tak oprieť a počúvať
Niekedy sa oplatí len tak oprieť a počúvať

No a na pozadí toho celého je hneď niekoľko zloduchov s vlastnou agendou, ktorú postupne odhaľujete. Musím sa priznať, že som očakával nejakú mnohokrát prevarenú nudu, no príbeh dokázal prekvapiť a priniesť niečo naozaj svieže v rámci univerza. Príde rad na nejaké tie zvraty, mihnú sa tu známe tváre v cameo úlohách a vlastne si dlho nemôžete byť istí, ako to s niektorými postavami nakoniec dopadne. Takže honba za zložením tímu na najväčšiu lúpež, akú kedy galaxia videla, sa dosť výrazne skomplikuje. Možno to chvíľu vyzerá ako verbovanie členov v Oceans sérii, ale to je naozaj len krátky dojem z povrchu.

Na druhú stranu však musím povedať, že by hre prospelo, ak by si zobrala viac inšpirácie z Mass Effect a podobných sérií. Dávate dokopy posádku lode a zároveň tím na lúpež. Tak by to chcelo vytvoriť si aj nejaké emocionálne puto s postavami, dostať možno k nim aj výrazné vedľajšie misie práve na tento účel. Ale tu nič také nie je. No a celú dobu viete, že sa im nakoniec nič nestane. A aj keby sa im niečo stalo, nepohnete ani brvou, nemáte k nim žiaden vzťah. Niežeby to boli zlé postavy, akurát by to chcelo viac hĺbky a prepojenia s nimi. Takže kým príbeh má veľa silných momentov, sú tu aj takéto slabšie venované vedľajším postavám.

Kay síce má po boku niekoľkých pomocníkov, ktorí ju vedú príbehom a aj niektorými misiami, ale aj sama sa musí vedieť poriadne obracať. Na to jej slúži hlavne jej verný blaster, ktorý budete postupne vylepšovať a modifikovať, takže mu odomknete aj ďalšie dva režimy streľby. Každý sa dá využiť na iné veci, v rámci riešenia hádaniek a aj v rámci bojov. Takého bojového droida bežnou strelou nedostanete a musíte blaster prepnúť na režim výboja. Okrem toho budete zbierať granáty a celkovo nejakých 14 zbraní známych zo Star Wars univerza, ktoré môžete dočasne využiť, kým sa neminie zásobník. Akcia tak nie je bezhlavá, ale musíte pri nej aj premýšľať, inak to pre vás neskončí dobre.

Star Wars Outlaws
Star Wars Outlaws Kay dokáže strieľať rovnako efektne a efektívne ako napríklad John Marston
Kay dokáže strieľať rovnako efektne a efektívne ako napríklad John Marston

Star Wars Outlaws Prostredia sú naozaj parádne
Prostredia sú naozaj parádne

Star Wars Outlaws Niektoré výhľady si skutočne užijete
Niektoré výhľady si skutočne užijete

A to sa týka aj postupu. Tasiť hneď blaster môže tak Han Solo, ale nie Kay. Lepšie spravíte, ak sa s ňou budete často skrývať. Lokality pre misie sú pomerne rozsiahle, kľukaté, členité a plné rôznych šácht. To všetko vám dáva dosť bohatý priestor na stealth postup. Dokonca ho hra často vyžaduje, keďže mnohé lokality musíte prejsť bez spustenia alarmu. A tam sa buď budete dokonale skrývať pred nepriateľmi (ktorí sú ale dosť hlúpi, slepí a vhodne otočení, aby ste vždy dokázali prejsť okolo), alebo to skúsite ako ja na Johna Wicka. Alarm sa totiž nespustí, ak nezostane nažive nikto, kto by ho spustil.

Stealth je tu ale navrhnutý naozaj veľmi príjemne, trochu mi to dokonca pripomína Deus Ex: Human Revolution. Využívate šachty, nenápadne sa zakrádate, nepriateľov obchádzate alebo dokonca omráčite odzadu. Veľkou súčasťou sú aj súboje zblízka, kde ľahkých nepriateľov dokážete hladko pár ranami zložiť. Ostatných už ale nie, takže si musíte dobre premyslieť, proti komu sa pustíte do pästných súbojov. A v tom vám pomôže maličký Nix. Ten dokáže odhaliť veci za rohom, ale aj nepriateľov. Môžete ho poslať niečo (niekomu) ukradnúť, poslať ho po zbrane či lekárničky, taktiež vám dokáže niekde v diaľke aktivovať nejaký spínač, prípadne aj odlákať pozornosť Stormtrooperov, aby ste prekĺzli poza ich chrbát. Pritom jeho využívanie je jednoducho, stačí jedno tlačidlo.

V priebehu hry si budete vylepšovať svoju vesmírnu loď, aby ste s ňou lepšie zvládli vesmírne bitky (a toto rozhodne nepodceňujte, bude sa vám to hodiť). Rovnako si vylepšíte svoj speeder, ktorým sa presúvate po planétach. Nesmie chýbať vylepšovanie blasteru, kde nielen získate nové režimy, ale spravíte ho aj silnejším. No a vylepšíte aj Kay. Hlavne prostredníctvom špecialistov. V hre je niekoľko postáv, ktoré vám umožnia spraviť Kay lepšou v rôznych oblastiach. Menšiu časť z týchto vecí si odomknete príbehom, pre väčšinu budete musieť plnič vedľajší obsah a špecialistov si hľadať.

Star Wars Outlaws
Star Wars Outlaws Okrem svojho blasteru tu nájdete aj iné zbrane
Okrem svojho blasteru tu nájdete aj iné zbrane

Star Wars Outlaws Stealth prístup je prvoradý
Stealth prístup je prvoradý

Star Wars Outlaws Prostredia musíte poriadne preskúmať, kým sa tam vrhnete do boja
Prostredia musíte poriadne preskúmať, kým sa tam vrhnete do boja

Celkovo má hra dobre navrhnutý obsah. Niektoré hlavné úlohy pôsobia ako nafúknuté fetch questy, ale zase zavedú vás do veľmi dobre navrhnutých úrovní, ktoré si dokážete veľmi dobre užiť. Čo sa vedľajšieho obsahu týka, okrem už spomínaných misií pre zločinecké klany ešte môžete počúvať rozhovory po mestečkách, možno sa dozviete niečo zaujímavé. Alebo splníte misie pre niekoho len tak na ulici. Prípadne sa z vás neskôr stane lovec odmien. Je tu toho obrovská kopa a na rozdiel od AC a iných podobných open worldov to nepôsobí ako zbytočná vata na nafúknutie obsahu. Dokonca hra ani umelo neblokuje váš progres. Herná dĺžka teda závisí od toho, čo všetko tu chcete splniť. Ak by ste hrou len prebehli, potrvá to možno zhruba 14 hodín. Ale to nechcete, takže počítajte skôr s 25 hodinami alebo aj viac. To sa ešte natiahne tým, ak budete plniť minihry, stávkovať na dostihy či hrať Sabacc, ktorý je tu navrhnutý veľmi zábavne.

Graficky je Outlaws veľmi peknou hrou a to najmä všetky tie scenérie, ktoré uvidíte. Pri dynamickom počasí a dennej dobe má každý zo svetov momenty, kedy naozaj vynikne. Postavy mi však prišli o niečo slabšie. Hudba je veľmi dobrá, ale nepríde mi veľmi „starwarsovská“. Áno, nesnaží sa napodobniť Johna Williamsa, ale nie je taká, ako od Star Wars očakávate. Dabing je špičkový, aj keď tu známe tváre nedabujú ich pôvodní herci. No a bohužiaľ je tu aj kopa bugov. Ale fakt že dosť. Na záver mi napríklad nenačítalo textúry na modely postáv. Raz som sa prepadol pod zem a vypadol z mapy. No a ani raz sa mi nepodarilo zahrať si minihry na automatoch rozmiestnených po kantínach. Taktiež HDR profil hry bude asi trochu rozhasený.

Star Wars Outlaws je veľmi peknou ukážkou toho, že letná uhorka je na konci a začína poriadna herná sezóna. Je to masívna a zábavná hra so zaujímavým príbehom a sympatickou hlavnou postavou, ktorá do Star Wars univerza prináša novú perspektívu. Príbeh boja Rebelov proti Impériu jej očami naberá nové kontúry. A ako prináša nové perspektívy príbehu, tak prináša aj novú hrateľnosť do tohto sveta. Takú, ktorá je založená na rozumnom a tichom postupe naprieč dobre navrhnutými prostrediami. To všetko si tu dokážete užiť, akurát by hre prospeli ešte také 2 mesiace dolaďovania technického stavu.

napísal matus_ace 28.8.2024
Páči sa mi! (+16)
8.0