World of Warcraft |
PC
pridal Rainbow 21.10.2006 o 13:10 pod používateľské recenzie
9.5
Áno vidíte správne, jedno nádherné sobotné ráno ma kopla múza a rozhodol som sa napísať recenziu na túto uz za pár mesiacov 2 roky starú hru. Myslím, že veľa z vás strávilo s touto hrou množstvo krásnych aj ťažkých chvíl, ale nedalo mi to a po 11 mesačnej anabáze do sveta Warcraftu som sa rozhodol opísať svoje pocity z tohto masívneho online RPG.
Čo je vlastne táto hra zač? Myslím si že taktiež ako na wow (odteraz tak world of warcraft budem skracovať) veľké množstvo z vás siahlo na strategické diela od blizzardu, ktorým sa blískalo v názve slovo warcraft. Čo tým chcem povedať? Zoberte si tento úžasný prepracovaný svet a vložte ho do obrovského mmorpg sveta. Ak sa však nedaj bože našli hriešnici ktorí sa este nedostali do kontaktu s World of Warcraft ani klasickým warcraftom (ako môže vôbec niekto taký ešte žiť?) čítajte pozorne nasledujúce riadky aby ste si mohli udierať hlavou do steny a nadávať o čo ste to vlastne prišli.
V hre ste rozdelení na dve frakcie, za každú frakciu máte 4 rôzne rasy. Konkrétne v hre si môžete zaexpiť za Aliančné sily ľudia, noční elfovia, trpaslíci a gnomovia. V mojej obľúbenej horde si môžete zahrať za nemrtvých, orkov, taurenov a trolov. Za každú rasu až na trolov a gnomov ( kto vie prečo) si môžete prezrieť úžasnú architektúru ich hlavných miest. Osobne, aj keď alianciu nijak neobdivujem, najviac sa mi páčila pýcha ľudstva Stormwind. Po tom čo nemrtví obsadili dávnu pýchu ľudstva Lordaeron. Stormwind je skutočne nádherné mesto, celé vydlaždicované, plné rôznych predajní. Pri prechádzke po meste si vychutnávate spev vtáčikov a pokojnú atmosféru v meste, jednoducho skutočná idylka. Taktiež trpaslíci sa však nemusia nechať zahanbiť za ich hlavné mesto Ironforge. Narozdiel of Stormwindu je celé zastrešené a pôsobi to na mňa ako taká hlavná priemyselná sila aliancie. Hlavne mesto elfov Darnasus je naproti tomu úplný opak. Mesto je zasadené do prostredia Teldrassilu, čo je vlastne veľký temný les. Mesto chránia obrovskí enti, pri ktorých vám môže akurát padnúť sánka z toho, aké úžasné stvorenia to sú. Mestá horďákov sa však tiež nemusia za nič hanbit. Hlavné mesto taurenov Thunder Buff síce pôsobí oproti Stormwindu ako najväčšia diera sveta, ale ajtak je to nádherné mesto. Celé sa nachádza na vrchole vysokého kopca kam sa môžete dostať vďaka výťahom. Tam vás môžu uchvátiť rôzne totemové ozdoby, aj ked obchodíky sú vo forme stanov. Ďaľšim mestom je mesto orkov Orgrimmar ležiacej v akejsi skalnej respektive púštnej oblasti durotar. Niesom si istý ale túto oblasť pokrýva akýsi červený piesok. Orgrimmar je úžasný v jeho kamennej výstavbe a v ďaka červenému piesku je aj on v červenom nádychu. Posledné mesto, ktoré som ešte neopísal je Undercity. To je ako už z názvu môžete dedukovať, hlavné mesto undeadov. Vyrástlo pod ruinami starého dobrého Lordaeronu. Pre nováčikov môže toto mesto pôsobiť chaoticky a rôzne slizové a ešte čojaviem aké stráže nemusia pôsobiť zrovna lákavo a zelený sliz tečúci v undercity prakticky na každom kroku taktiež nepôsobí lákavo. Kto vie v čom spočíva čaro tohto mesta, pretože naozaj som si ho dosť obľúbil.
Keď uz som začal opisovať hlavné mestá, prečo neopísať celý Azeroth? Azeroth sa skladá z dvoch veľkých ostrovov. Nazápade sa nachádza Kalimdor, ktorý je domovom nočných elfov, orkov, taurenov a trolov a navýchode sa nachádza východné kráľovstvo ktoré je domovom ľudí, trpaslíkov, gnomov a undeadov. Každý z týchto kontinentov sa skladá z veľkého množstva menších oblastí. V kalimdore je to Mulgore, žačiatočná lokácia taurenov, ktorá vyniká svojimi úžasnými trávnatými porastmi. Do takého levelu 25 (najvyšší je level 60) bude najdôležitejšou oblasťou na plnenie questov Barrens, je to obrovsá stepná oblasť, kde sa budete cítiť ako na safari. Smerom na juh od Barrens sa potom nachádza thousand needles, typické vysokými skalami do ktorých môžete naraziť na každom kroku. Táto oblasť sa skladá vlastne z dvoch častí. Západnej skalnatej a východnej, čo je vlastne len obrovská pláň v ktorej strede sa nachádza závodná dráha. Ďalšou oblasťou je púštny tanaris, či un goro kráter. Táto oblasť je skutočne špecifická, pretože sa tam cítíte ako v jurskom parku. Všade po vás skáču dinosaure. Na úplnom juhozápade kalimdoru sa potom nachádza piesočný silithius plný periesočných dún, staroegyptských chrobákov a skutočne nadobúdate dojem, že ste sa ocitli v starovekom egypte. Nemôžem zabudnúť ani na zalesnený ferales, či skalnatý durotar, ktorý som už spomínal Ďalej sa v kalimdore možte ešte tešiť na typický elfský temný les v ashenvale, teldrasill, Darkshire, zasnežený Winterspring, vojnami zničené desolace, nie moc sympatické prostredie azshary, či Mekka druidov Moonglade. Vo východnom královstve sa môžete tešiť na undeadmi zničené oblasti trisfal glades, silverpine forrest, Western a Eastern Plaguleands, trávnatých oblastí Hinterlands, Hilsbrad Foothils a Arathi Highlands, kopcovitého Alterac Mountains, kreaturami zničeného Badlands, jazerných loch modan, Redrige Mountains, bažinatého swamp of sorrow, Wetlands. Ďalej sa môžete tešiť ešte na lávovité a uholnaté oblasti Searing gore a Burning Steeps, zasnežený Dun Morogh, Westfall plný polí a fariem, či úchvatnú lesnatú idylickú začiatočnú lokáciu ľudí Elwyn Forrest. Nakoniec ešte zostal duskwood, temná lokácia s funkciou pre alianciu výraznou asi ako Barrens pre hordu a taktiež duskwoodu podobná avšak oveľa nebezpečnejšia oblast Deadwind Pass. Na úplný záver som si nechal džunglu Stronglethorn Vale s významným prístavom Booty Bay. Myslím, že som na nič nezabudol a vy si teraz môžete predstaviť ako je vlastne veľký celý Azeroth.
To by o svete wow stacilo teraz by sa hodilo povedať, začo si vlastne budete môcť zahrať. Jedno, čo by som mal nazačiatok povedať, výber rasa-povolanie nie je dôležitý. Voľba rasy je čisto záležitosť citová a nijak zvlášť to výkony vášho charakteru neovplyvní. Je pravda, ze výber rôznych tvárí a „doplnkov“ vášho charakteru je docela obmedzený, oblečenie však vzhľad vášho charakteru výrazne mení. Teraz je však čas aspoň trochu si rozobrať všetky povolania
Warrior- Funkcia Warriora je jednoznačná. Je to tank od narodenia. Aby ste ma rozumeli, môže nosiť najťažší typ brnenia (plate), môže používať všetky zbrane až na wand (kúzelná palička s ktorou strieľate do nepriateľa, asi lepsie sa to charakterizovať nedá a uznajte warrior s wand by vyzeral veľmi smiešne). Čo to vlastne ten tank znamená? Ak máte vytvorenú groupu s ďaľšími priateľmi, tak práve warrior na seba naviaže príšeru čo chcete dostať. Je na to ideálny, pretože znesie najťažšie zranenia a udrží na sebe príšery, ktoré by iných členov partie rozsekali nakusy.
Mág- presný protipól warriora. Užitočný je vďaka tomu, že dokáže vyčarovať chlieb a čarovnú vodu a v guilde (guilda spoločenstvo hráčov ktorí si navzájom vypomáhajú a chodia spolu na rôzne akcie) sa vám určite zíde. Mág je unikátny tým, ze zo všetkých povolaní má asi najmenej hp (health points), ale asi najviac mp (mana points) a dokáže vytvárať skutočne úchvatné zranenia. Jeho funkcia v groupe je jednoznačná, je to rodený dmg dealer.
Druid- Rodený healer, v groupe veľmi užitočný. Prevažujú uňho najmä arcane spelly, ale asi najzábavnejšie sú jeho formy. K dispozícii máte bear form, v ktorej sa druidovi zmeni mana na rage a môže plniť funkciu tanku. V cat forme sa zas zmení mana na energy a druid môže plniť funkciu roguea. Travel form ho zmení na akéhosi geparda a umožňuje druidovi od levelu 30 naozaj rýchle presuny. Sympatická je ale napríklad aj aquatic form ktorú môžete použiť pod vodou, či moonkin form , v ktorej sa zmeníte na akéhosi tučniaka a môžete vyrábať svojimi spellmi naozaj veľké zranenia.
Priest-Veľmi obľúbené povolanie v groupe, ale aj napriek tomu že kňaz je veľmi silný, až tak veľa ľudí si ho nedáva. Priest je pre groupu veľmi užitočný, pretože má najrýchlejší a najvyšší heal a taktiež sa hodí na oživovanie padlých spolubojovníkov, ale vďaka kúzlu nato nepotrebuje manu.
Shaman- Zmes rôznych povolaní. Povolanie, ktoré majú k dispozícii len horďáci. Môže nosiť druhé najťažšie brnenie po plate a to mail. Môže používať štít, má docela užitočný heal, ale najšpecifickejšie sú preňho totemy. Hlavne pri bosoch uvidíte túto veľkú výhodu, keď shaman vášmu tanku zvýši šancu na block, či fire resisty, ktoré sú pri drakoch neskutočne užitočné.
Warlock-Černokňažník, veľmi sympatické a zábavné povolanie. Warlock si môže privolávať démonov z ríše temnôt a to impa, fellhuntra, až po najťažší kaliber doomguarda. Taktiež je typický jeho kliatbami, ktoré spôsobujú zranenia po dlhšiu dobu.
Hunter- Typický zbraňami predovšetkým nadiaľku, či ochočovaním zvierat. Pre groupu užitočný vďaka tomu, že požadovaného creepa môže vytiahnuť nadiaľku zo skupiny ktorá by narobila z groupy faširku.
Rogue- Hratelnosťou veľmi špecifický. Dokáže byť dočasne neviditelný a zozadu spôsobiť nepriateľovi úchvatne veľké zranenia. Pre rogue sú charakteristické combat body ktorých má 5 a na piatom bode dokáže urobiť skutočne hrozivo veľké zranenia.
Paladin- Rovnako ako shaman je výhradne horďácke povolanie, paladina máte k dispozícii len u aliancie. Títo ochrancovia svetla sú veľmi užitoční v groupe, prtože môžu poslúžiť aj ako tank aj ako healer. Môže používat plate brnenie, má veľlký heal, na druhú stranu nespôsobuje príliš veľký dmg a na pvp sa s ním musíte naozaj vycvičiť aby ste urobili dieru dosveta. V dungeone je užitočný najmä vďaka jeho aurám.
Veľmi príjemné sú taktiež battlegroundy, kde proti sebe bojuje skupina z aliancie proti skupine z hordy a víťaz je ten ktorý prvý odnesie 3x vlajku súpera na svoju základňu. Je to veľmi milé spestrenie hry. Ďalšou hlavne po 60 veľmi dôležitou súčasťou hry sú instancie respektive dungeony, vedú k nim porty za ktorými sa musíte prebiť cez skutočne silné skupiny nepriateľov až k bosom z ktorých z času na čas padne nejaký ten unikátny predmet. Predmety ktoré padajú z oblúd sú rôzneho druhu. Základné sú biele a sivé predmety, ničím zaujímavé, ktoré vám môžu vypadnúť aj z tej najslabšej príšery. Potom nasledujú zelené a modré predmety, z ktorých zelené sú najmä odmeny za questy, ale neznamená to, že nemožu padnúť aj z nejakej elitnej príšery v instancii, či nebodaj neelitnej príšery. Modré padajú výhradne v dungeonoch, ak vám padne nejaký modrý predmet mimo, máte docela veľké šťastie. Po dosiahnutí levelu 60 patria medzi vaše najchcenejšie predmety epické a to fialové.Všetky najlepsie sety sú epické a sú tier 1, tier 2 a tier 3. Epické sú aj najlepšie zbrane aké asi v hre môžete dosiahnuť. Síce potom existujú ešte oranžové legendárne a červené artefakty, ale šanca že ich získate je tak malá, že ma ani nenapadá k čomu ich prirovnať. Existujú taktiež aj honor sety. Honor získavate za zabíjanie nepriateľov opačnej frakcie. Čím vyššia hodnosť sú, tým viac bodov dostanete. Musíte získať určitý počet honor bodov aby ste si mohli kúpiť sety. Tieto sety sú na pvp najlepšie, naproti tomu tier sety sú užitočné hlavne v dungeone. Majú totiž aj rôzny equip. Equip sú vlastne vlastnosti, ktoré vám daný predmet vylepší. Do tejto sekcie môžem zaradiť aj mounty. To sú zvieratá ktoré máte v hre k dispozícii a na ktorých môžete jazdiť. Za hordu to sú kodo, vlk, raptor, nemrtvý kôň a za alianciu tiger, kôň, baran a mechanické kura. Sú dva typy mountov. Tie za 80 goldov, ktoré vám pridajú 60% rýchlosť a tie za 1000g ktoré vám pridajú 100% rýchlosť.
V hre sa budete môcť venovať aj rôznym profesiam. Môžete si vybrať dve hlavné a jednu vedlajšiu profesiu. Sú to napríklad prvá pomoc, ktorá vám umožní robiť obväzy, alchemia a herbalizmus ktoré sa zídu na rôzne lektváre a flaštičky. Ste warrior a nepriatelia vám utekajú z boja? To nic naskilujte si inžinierstvo a vyrobte si siete ktoré budete po nepriateľovi hádzať a na niekoľko sekúnd si ho tak pridržíte. Blacksmithing vám umožní vyrábať rôzne zbrane a brnenia, taktiež sa môžete zabávať chytaním rýb. Mňa osobne profesie nikdy nijak zvlášť nebavili respektive nikdy som pri nich moc dlho nevydržal. Poznám však veľa ich nadšencov a produkty ktoré vyrobíte sa dajú naozaj draho predať.
V hre sa nachádzajú 4 typy príšer. Prvé sú tie klasické. Ak niesú od vás nejako zvlášť levelovo vyššie a nie je ich veľa, nemali by vám robiť zvlášť veľké problémy. Ďalej sú to elitné príšery, ktoré sa od normálnych líšia väčším počtom hp, väčším dmg poprípade aj vyššími mp a hlavne magickým povolaniam môžu narobiť výdatné problémy. Ďalším typom sú rare, sú to vlastne eliti vyššej triedy a padajú z nich nejaké tie pekné predmety, niesú to čisto len strážcovia. Tou šlachtou medzi príšerami sú bosovia ktorýych je v hre celkom veľké množstvo a na ich zabitie potrebujete docela veľkú skupinu ľudí. Proti akým konkrétnym príšerám to vlastne budete bojovať? Môžete sa tešiť na základné prasiatka, pštrosy, elementale, medvede, vlky, zombíkov atď atď. Ak by som vám mal opísať naozaj všetky príšery na ktoré som v hre narazil asi by mi nato nestacilo ani dalších 5 až 10 strán. Ja som si ajtak obľúbil najviac zabíjanie drakov v instanciách. Však povedzte mi čo môže byť krajšie ako keď zabijete po ¾ hodine v organizovanej groupe Nefariana potom čo na vás posielal rôzne príšery, snažil sa vás užhaviť plameňom atď atď? Nedá sa to len tak opísať, to musíte jednoducho zažiť. Najkrajší je ajtak ten pocit keď nejakého bossa pokoríte úplne 1x.. Vtedy sa cítite ako v siedmom nebi.
Opis umelej inteligencie nie je v rpg nijak zvlášť jednoduchý. Všetko záleží hlavne na agre. Keď je príšera od vás vyšší level všimne si vás aj na 20 metrov a rozbehne sa rovno k vám. Naoplátku okolo oveľa slabších príšer budete musieť dlhú chvílu skákať aby ste si upútali ich pozornosť (teda ak nepoužijete žiadny spell :P). v samotnom boji som si potom nijak zvlášť nesťažoval prišery používajú okolo seba ochranné aury, healujú sa a občas používajú drsné spelly. Pri bosoch ani nehovorím, tí dokážu vykúzliť toľko príšer a toľko rôznych spellov na vás použijú, že občas to nezvláda ani väčšia groupa a môžete sa prichystať na druhý pokus.
Grafické stvárnenie hry nie je nijako svetoborné. Nečakajte nič fotorealistické, je to jednoducho typická warcrafťácka grafika, díky ktorej sa cítite skutočne ako v rozprávkovom fantasy svete. Je pravda, že sem tam sa objavia nejaké tie pekné odlesky a jednotlivé územia sú urobené naozaj úchvatne, ale pochybujem, že grafika wow sa dá porovnávať co i len s grafikou Far Cry. Jednoducho je to len na vašom vkuse. Buď budete túto grafiku milovať alebo nenávidieť.
Po zvukovej stránke však už hra skutočne exceluje. Najmä po hudobnej stránke patrí k vrcholu. Na každom území, v každom novom dungeone si vypočujete špecifický soundtrack. Taktiež sa mi páčili hlášky bosov, ktorí na vás rozprávali ich ohromnými mohutnými hlasmi a typujem, že šumi prostredia vás chytia za to vaše skazené počítačové srdce.
Čo treba dodať nazáver? Asi len to, že skutočne neviem či vám mám túto hru odporučiť. Je totiž až nechutne návyková a občas zabudnete na svoje každodenné starosti. Dobre si teda rozmyslite či vám to zato stojí lebo herný zážitok je skutočne silný.
Plusy
Hratelnosť
Grafika
Zvuky a hudba
Svet warcraftu
Mínusy
Vlastne len prílišná návykovosť
Čo je vlastne táto hra zač? Myslím si že taktiež ako na wow (odteraz tak world of warcraft budem skracovať) veľké množstvo z vás siahlo na strategické diela od blizzardu, ktorým sa blískalo v názve slovo warcraft. Čo tým chcem povedať? Zoberte si tento úžasný prepracovaný svet a vložte ho do obrovského mmorpg sveta. Ak sa však nedaj bože našli hriešnici ktorí sa este nedostali do kontaktu s World of Warcraft ani klasickým warcraftom (ako môže vôbec niekto taký ešte žiť?) čítajte pozorne nasledujúce riadky aby ste si mohli udierať hlavou do steny a nadávať o čo ste to vlastne prišli.
V hre ste rozdelení na dve frakcie, za každú frakciu máte 4 rôzne rasy. Konkrétne v hre si môžete zaexpiť za Aliančné sily ľudia, noční elfovia, trpaslíci a gnomovia. V mojej obľúbenej horde si môžete zahrať za nemrtvých, orkov, taurenov a trolov. Za každú rasu až na trolov a gnomov ( kto vie prečo) si môžete prezrieť úžasnú architektúru ich hlavných miest. Osobne, aj keď alianciu nijak neobdivujem, najviac sa mi páčila pýcha ľudstva Stormwind. Po tom čo nemrtví obsadili dávnu pýchu ľudstva Lordaeron. Stormwind je skutočne nádherné mesto, celé vydlaždicované, plné rôznych predajní. Pri prechádzke po meste si vychutnávate spev vtáčikov a pokojnú atmosféru v meste, jednoducho skutočná idylka. Taktiež trpaslíci sa však nemusia nechať zahanbiť za ich hlavné mesto Ironforge. Narozdiel of Stormwindu je celé zastrešené a pôsobi to na mňa ako taká hlavná priemyselná sila aliancie. Hlavne mesto elfov Darnasus je naproti tomu úplný opak. Mesto je zasadené do prostredia Teldrassilu, čo je vlastne veľký temný les. Mesto chránia obrovskí enti, pri ktorých vám môže akurát padnúť sánka z toho, aké úžasné stvorenia to sú. Mestá horďákov sa však tiež nemusia za nič hanbit. Hlavné mesto taurenov Thunder Buff síce pôsobí oproti Stormwindu ako najväčšia diera sveta, ale ajtak je to nádherné mesto. Celé sa nachádza na vrchole vysokého kopca kam sa môžete dostať vďaka výťahom. Tam vás môžu uchvátiť rôzne totemové ozdoby, aj ked obchodíky sú vo forme stanov. Ďaľšim mestom je mesto orkov Orgrimmar ležiacej v akejsi skalnej respektive púštnej oblasti durotar. Niesom si istý ale túto oblasť pokrýva akýsi červený piesok. Orgrimmar je úžasný v jeho kamennej výstavbe a v ďaka červenému piesku je aj on v červenom nádychu. Posledné mesto, ktoré som ešte neopísal je Undercity. To je ako už z názvu môžete dedukovať, hlavné mesto undeadov. Vyrástlo pod ruinami starého dobrého Lordaeronu. Pre nováčikov môže toto mesto pôsobiť chaoticky a rôzne slizové a ešte čojaviem aké stráže nemusia pôsobiť zrovna lákavo a zelený sliz tečúci v undercity prakticky na každom kroku taktiež nepôsobí lákavo. Kto vie v čom spočíva čaro tohto mesta, pretože naozaj som si ho dosť obľúbil.
Keď uz som začal opisovať hlavné mestá, prečo neopísať celý Azeroth? Azeroth sa skladá z dvoch veľkých ostrovov. Nazápade sa nachádza Kalimdor, ktorý je domovom nočných elfov, orkov, taurenov a trolov a navýchode sa nachádza východné kráľovstvo ktoré je domovom ľudí, trpaslíkov, gnomov a undeadov. Každý z týchto kontinentov sa skladá z veľkého množstva menších oblastí. V kalimdore je to Mulgore, žačiatočná lokácia taurenov, ktorá vyniká svojimi úžasnými trávnatými porastmi. Do takého levelu 25 (najvyšší je level 60) bude najdôležitejšou oblasťou na plnenie questov Barrens, je to obrovsá stepná oblasť, kde sa budete cítiť ako na safari. Smerom na juh od Barrens sa potom nachádza thousand needles, typické vysokými skalami do ktorých môžete naraziť na každom kroku. Táto oblasť sa skladá vlastne z dvoch častí. Západnej skalnatej a východnej, čo je vlastne len obrovská pláň v ktorej strede sa nachádza závodná dráha. Ďalšou oblasťou je púštny tanaris, či un goro kráter. Táto oblasť je skutočne špecifická, pretože sa tam cítíte ako v jurskom parku. Všade po vás skáču dinosaure. Na úplnom juhozápade kalimdoru sa potom nachádza piesočný silithius plný periesočných dún, staroegyptských chrobákov a skutočne nadobúdate dojem, že ste sa ocitli v starovekom egypte. Nemôžem zabudnúť ani na zalesnený ferales, či skalnatý durotar, ktorý som už spomínal Ďalej sa v kalimdore možte ešte tešiť na typický elfský temný les v ashenvale, teldrasill, Darkshire, zasnežený Winterspring, vojnami zničené desolace, nie moc sympatické prostredie azshary, či Mekka druidov Moonglade. Vo východnom královstve sa môžete tešiť na undeadmi zničené oblasti trisfal glades, silverpine forrest, Western a Eastern Plaguleands, trávnatých oblastí Hinterlands, Hilsbrad Foothils a Arathi Highlands, kopcovitého Alterac Mountains, kreaturami zničeného Badlands, jazerných loch modan, Redrige Mountains, bažinatého swamp of sorrow, Wetlands. Ďalej sa môžete tešiť ešte na lávovité a uholnaté oblasti Searing gore a Burning Steeps, zasnežený Dun Morogh, Westfall plný polí a fariem, či úchvatnú lesnatú idylickú začiatočnú lokáciu ľudí Elwyn Forrest. Nakoniec ešte zostal duskwood, temná lokácia s funkciou pre alianciu výraznou asi ako Barrens pre hordu a taktiež duskwoodu podobná avšak oveľa nebezpečnejšia oblast Deadwind Pass. Na úplný záver som si nechal džunglu Stronglethorn Vale s významným prístavom Booty Bay. Myslím, že som na nič nezabudol a vy si teraz môžete predstaviť ako je vlastne veľký celý Azeroth.
To by o svete wow stacilo teraz by sa hodilo povedať, začo si vlastne budete môcť zahrať. Jedno, čo by som mal nazačiatok povedať, výber rasa-povolanie nie je dôležitý. Voľba rasy je čisto záležitosť citová a nijak zvlášť to výkony vášho charakteru neovplyvní. Je pravda, ze výber rôznych tvárí a „doplnkov“ vášho charakteru je docela obmedzený, oblečenie však vzhľad vášho charakteru výrazne mení. Teraz je však čas aspoň trochu si rozobrať všetky povolania
Warrior- Funkcia Warriora je jednoznačná. Je to tank od narodenia. Aby ste ma rozumeli, môže nosiť najťažší typ brnenia (plate), môže používať všetky zbrane až na wand (kúzelná palička s ktorou strieľate do nepriateľa, asi lepsie sa to charakterizovať nedá a uznajte warrior s wand by vyzeral veľmi smiešne). Čo to vlastne ten tank znamená? Ak máte vytvorenú groupu s ďaľšími priateľmi, tak práve warrior na seba naviaže príšeru čo chcete dostať. Je na to ideálny, pretože znesie najťažšie zranenia a udrží na sebe príšery, ktoré by iných členov partie rozsekali nakusy.
Mág- presný protipól warriora. Užitočný je vďaka tomu, že dokáže vyčarovať chlieb a čarovnú vodu a v guilde (guilda spoločenstvo hráčov ktorí si navzájom vypomáhajú a chodia spolu na rôzne akcie) sa vám určite zíde. Mág je unikátny tým, ze zo všetkých povolaní má asi najmenej hp (health points), ale asi najviac mp (mana points) a dokáže vytvárať skutočne úchvatné zranenia. Jeho funkcia v groupe je jednoznačná, je to rodený dmg dealer.
Druid- Rodený healer, v groupe veľmi užitočný. Prevažujú uňho najmä arcane spelly, ale asi najzábavnejšie sú jeho formy. K dispozícii máte bear form, v ktorej sa druidovi zmeni mana na rage a môže plniť funkciu tanku. V cat forme sa zas zmení mana na energy a druid môže plniť funkciu roguea. Travel form ho zmení na akéhosi geparda a umožňuje druidovi od levelu 30 naozaj rýchle presuny. Sympatická je ale napríklad aj aquatic form ktorú môžete použiť pod vodou, či moonkin form , v ktorej sa zmeníte na akéhosi tučniaka a môžete vyrábať svojimi spellmi naozaj veľké zranenia.
Priest-Veľmi obľúbené povolanie v groupe, ale aj napriek tomu že kňaz je veľmi silný, až tak veľa ľudí si ho nedáva. Priest je pre groupu veľmi užitočný, pretože má najrýchlejší a najvyšší heal a taktiež sa hodí na oživovanie padlých spolubojovníkov, ale vďaka kúzlu nato nepotrebuje manu.
Shaman- Zmes rôznych povolaní. Povolanie, ktoré majú k dispozícii len horďáci. Môže nosiť druhé najťažšie brnenie po plate a to mail. Môže používať štít, má docela užitočný heal, ale najšpecifickejšie sú preňho totemy. Hlavne pri bosoch uvidíte túto veľkú výhodu, keď shaman vášmu tanku zvýši šancu na block, či fire resisty, ktoré sú pri drakoch neskutočne užitočné.
Warlock-Černokňažník, veľmi sympatické a zábavné povolanie. Warlock si môže privolávať démonov z ríše temnôt a to impa, fellhuntra, až po najťažší kaliber doomguarda. Taktiež je typický jeho kliatbami, ktoré spôsobujú zranenia po dlhšiu dobu.
Hunter- Typický zbraňami predovšetkým nadiaľku, či ochočovaním zvierat. Pre groupu užitočný vďaka tomu, že požadovaného creepa môže vytiahnuť nadiaľku zo skupiny ktorá by narobila z groupy faširku.
Rogue- Hratelnosťou veľmi špecifický. Dokáže byť dočasne neviditelný a zozadu spôsobiť nepriateľovi úchvatne veľké zranenia. Pre rogue sú charakteristické combat body ktorých má 5 a na piatom bode dokáže urobiť skutočne hrozivo veľké zranenia.
Paladin- Rovnako ako shaman je výhradne horďácke povolanie, paladina máte k dispozícii len u aliancie. Títo ochrancovia svetla sú veľmi užitoční v groupe, prtože môžu poslúžiť aj ako tank aj ako healer. Môže používat plate brnenie, má veľlký heal, na druhú stranu nespôsobuje príliš veľký dmg a na pvp sa s ním musíte naozaj vycvičiť aby ste urobili dieru dosveta. V dungeone je užitočný najmä vďaka jeho aurám.
Veľmi príjemné sú taktiež battlegroundy, kde proti sebe bojuje skupina z aliancie proti skupine z hordy a víťaz je ten ktorý prvý odnesie 3x vlajku súpera na svoju základňu. Je to veľmi milé spestrenie hry. Ďalšou hlavne po 60 veľmi dôležitou súčasťou hry sú instancie respektive dungeony, vedú k nim porty za ktorými sa musíte prebiť cez skutočne silné skupiny nepriateľov až k bosom z ktorých z času na čas padne nejaký ten unikátny predmet. Predmety ktoré padajú z oblúd sú rôzneho druhu. Základné sú biele a sivé predmety, ničím zaujímavé, ktoré vám môžu vypadnúť aj z tej najslabšej príšery. Potom nasledujú zelené a modré predmety, z ktorých zelené sú najmä odmeny za questy, ale neznamená to, že nemožu padnúť aj z nejakej elitnej príšery v instancii, či nebodaj neelitnej príšery. Modré padajú výhradne v dungeonoch, ak vám padne nejaký modrý predmet mimo, máte docela veľké šťastie. Po dosiahnutí levelu 60 patria medzi vaše najchcenejšie predmety epické a to fialové.Všetky najlepsie sety sú epické a sú tier 1, tier 2 a tier 3. Epické sú aj najlepšie zbrane aké asi v hre môžete dosiahnuť. Síce potom existujú ešte oranžové legendárne a červené artefakty, ale šanca že ich získate je tak malá, že ma ani nenapadá k čomu ich prirovnať. Existujú taktiež aj honor sety. Honor získavate za zabíjanie nepriateľov opačnej frakcie. Čím vyššia hodnosť sú, tým viac bodov dostanete. Musíte získať určitý počet honor bodov aby ste si mohli kúpiť sety. Tieto sety sú na pvp najlepšie, naproti tomu tier sety sú užitočné hlavne v dungeone. Majú totiž aj rôzny equip. Equip sú vlastne vlastnosti, ktoré vám daný predmet vylepší. Do tejto sekcie môžem zaradiť aj mounty. To sú zvieratá ktoré máte v hre k dispozícii a na ktorých môžete jazdiť. Za hordu to sú kodo, vlk, raptor, nemrtvý kôň a za alianciu tiger, kôň, baran a mechanické kura. Sú dva typy mountov. Tie za 80 goldov, ktoré vám pridajú 60% rýchlosť a tie za 1000g ktoré vám pridajú 100% rýchlosť.
V hre sa budete môcť venovať aj rôznym profesiam. Môžete si vybrať dve hlavné a jednu vedlajšiu profesiu. Sú to napríklad prvá pomoc, ktorá vám umožní robiť obväzy, alchemia a herbalizmus ktoré sa zídu na rôzne lektváre a flaštičky. Ste warrior a nepriatelia vám utekajú z boja? To nic naskilujte si inžinierstvo a vyrobte si siete ktoré budete po nepriateľovi hádzať a na niekoľko sekúnd si ho tak pridržíte. Blacksmithing vám umožní vyrábať rôzne zbrane a brnenia, taktiež sa môžete zabávať chytaním rýb. Mňa osobne profesie nikdy nijak zvlášť nebavili respektive nikdy som pri nich moc dlho nevydržal. Poznám však veľa ich nadšencov a produkty ktoré vyrobíte sa dajú naozaj draho predať.
V hre sa nachádzajú 4 typy príšer. Prvé sú tie klasické. Ak niesú od vás nejako zvlášť levelovo vyššie a nie je ich veľa, nemali by vám robiť zvlášť veľké problémy. Ďalej sú to elitné príšery, ktoré sa od normálnych líšia väčším počtom hp, väčším dmg poprípade aj vyššími mp a hlavne magickým povolaniam môžu narobiť výdatné problémy. Ďalším typom sú rare, sú to vlastne eliti vyššej triedy a padajú z nich nejaké tie pekné predmety, niesú to čisto len strážcovia. Tou šlachtou medzi príšerami sú bosovia ktorýych je v hre celkom veľké množstvo a na ich zabitie potrebujete docela veľkú skupinu ľudí. Proti akým konkrétnym príšerám to vlastne budete bojovať? Môžete sa tešiť na základné prasiatka, pštrosy, elementale, medvede, vlky, zombíkov atď atď. Ak by som vám mal opísať naozaj všetky príšery na ktoré som v hre narazil asi by mi nato nestacilo ani dalších 5 až 10 strán. Ja som si ajtak obľúbil najviac zabíjanie drakov v instanciách. Však povedzte mi čo môže byť krajšie ako keď zabijete po ¾ hodine v organizovanej groupe Nefariana potom čo na vás posielal rôzne príšery, snažil sa vás užhaviť plameňom atď atď? Nedá sa to len tak opísať, to musíte jednoducho zažiť. Najkrajší je ajtak ten pocit keď nejakého bossa pokoríte úplne 1x.. Vtedy sa cítite ako v siedmom nebi.
Opis umelej inteligencie nie je v rpg nijak zvlášť jednoduchý. Všetko záleží hlavne na agre. Keď je príšera od vás vyšší level všimne si vás aj na 20 metrov a rozbehne sa rovno k vám. Naoplátku okolo oveľa slabších príšer budete musieť dlhú chvílu skákať aby ste si upútali ich pozornosť (teda ak nepoužijete žiadny spell :P). v samotnom boji som si potom nijak zvlášť nesťažoval prišery používajú okolo seba ochranné aury, healujú sa a občas používajú drsné spelly. Pri bosoch ani nehovorím, tí dokážu vykúzliť toľko príšer a toľko rôznych spellov na vás použijú, že občas to nezvláda ani väčšia groupa a môžete sa prichystať na druhý pokus.
Grafické stvárnenie hry nie je nijako svetoborné. Nečakajte nič fotorealistické, je to jednoducho typická warcrafťácka grafika, díky ktorej sa cítite skutočne ako v rozprávkovom fantasy svete. Je pravda, že sem tam sa objavia nejaké tie pekné odlesky a jednotlivé územia sú urobené naozaj úchvatne, ale pochybujem, že grafika wow sa dá porovnávať co i len s grafikou Far Cry. Jednoducho je to len na vašom vkuse. Buď budete túto grafiku milovať alebo nenávidieť.
Po zvukovej stránke však už hra skutočne exceluje. Najmä po hudobnej stránke patrí k vrcholu. Na každom území, v každom novom dungeone si vypočujete špecifický soundtrack. Taktiež sa mi páčili hlášky bosov, ktorí na vás rozprávali ich ohromnými mohutnými hlasmi a typujem, že šumi prostredia vás chytia za to vaše skazené počítačové srdce.
Čo treba dodať nazáver? Asi len to, že skutočne neviem či vám mám túto hru odporučiť. Je totiž až nechutne návyková a občas zabudnete na svoje každodenné starosti. Dobre si teda rozmyslite či vám to zato stojí lebo herný zážitok je skutočne silný.
Plusy
Hratelnosť
Grafika
Zvuky a hudba
Svet warcraftu
Mínusy
Vlastne len prílišná návykovosť
napísal Rainbow 21.10.2006
Páči sa mi!
9.5
WORLD OF WARCRAFT
PC
Vývoj: Blizzard / Blizzard Štýl: MMO / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|