Alan Wake |
Alan Wake, dokonalý príbeh, ktorý by ste nechceli zažiť.
9.5
Steven King raz napísal, že nočné mory existujú mimo hraníc logiky... v hororovom príbehu mysľou obete prebieha jediná otázka – PREČO, PREČO PRÁVE JA ? – o opakuje sa stále znova a znova. No odpoveď neexistuje -mala by vôbec nejaká existovať ?
„Som Alan Wake a som celkom úspešným spisovateľom. Venoval som sa tvorbe fiktívných krimi- príbehov. Vždy som mal veľmi bujnú fantáziu a veci som si dokázal velmi živo predstaviť. Ale sen, ktorý sa mi prisnil bol divoký, temný a veľmi zvláštny a to dokonca aj na môj vkus. Takže áno ; aj tento príbeh začína snom, snom z ktorého sa nedokážem prebudiť. Ako každý desiví pribeh, či sen začína - aj tento môj sa odohrával počas temnej a chladnej noci. Sedel som v aute. Veľmi som sa ponáhľal – do cieľa ktorým bol maják, pre dajaký dôvod , na ktorý si už nespomínam. Pritlačil som nohu na plynový pedál, aby som tam bol čím skôr. Hnal som sa veľkou rýchlosťou kľukatou a úzkou cestou skalnatých serpentínov v domnienke, že tam dorazím včas. Vyrútil som sa zo zákruty a vošiel do jedného s tých oblúkovitých nedlhých tunelov, kde je taká hrozná tma pre chýbajúce osvetlenie. Zrazu bum – začul som náraz a po asi sekunde som si uvedomil čo sa stalo... chlapa pri krajnici som zbadal neskoro a zrážke sa už nedalo vyhnúť. Ten človek pravdepodobne stopoval. A ja som ho zrazil. Bol to hrozný pocit. Bez váhania som vystúpil z auta, aby som zistil ako na tom je. Dobehol som k nemu a naklonil sa nad telo, či žije. No stopár bol už mŕtvy. Mysľou mi prebehlo, že ma asi zatvoria – využil som fantáziu a predstavil si ako mi nasadzujú putá, vedú k policajnému autu a zadržiavaju.Všade bolo pĺno novinárov a noviny boli pĺne titulkov. Nechcel som dopadnúť ako jedná z tých stroskotaných celebrít, ktorým jediný okamih zničil celý život aj kariéru. Bol som presvedčený, že svoju jedinú lasku – Alice už nikdy neuvidím. V tej chvíli ma z fantazírovania prebralo to, že svetlá na mojom aute náhle zhasli. Obzrel som sa aby som zistil čo sa deje, v tom svetla opäť naskočili a oslepili ma. Kým si moje oči zvykli na prítmie a kým som sa pozrel pred seba trvalo možno 5 sekúnd; a mŕtvola zatial zmizla; nebolo po nej ani stopy, jednoducho sa vyparila. Mávam ozaj divné sny?!
Prebral som do slnkom zaliatého dňa. Sedeli sme v aute na trajekte – „Zlato, už sme skoro na mieste, v Bright Falls. Pozri sa na ten nádherný výhľad. Hory, jazero, malá zabudnutá a tichá dedinka. Bude to skvelé miesto na inšpiráciu, čo povieš ?“ povedala Alice –„Ach áno zlato, to učite bude“ odvetil som. Sú to už dva roky čo som vydal svoju poslednú knihu. Odvtedy som nedal na papier ani slovo a toto tiché a odľahlé miesto bude skvelou inšpiráciou, aspoň dúfam“.
Príbeh, príbeh, príbeh.
Hrdina prichádza do dedinky Bright Falls, ktorá sídli kdesi v horách aby načerpal inšpiráciu pre svoju novú knihu. Jeho životnou partnerkou je Alice. Párik sa rozhodol zakotviť na malom ostrovčeku na jazere Divers Isle, na ktorom stojí starý dom a chystajú sa tu stráviť príjemné chvíľky v romantickom duchu. Ale dvojica sa hneď po svojom príchode pochytí a nastane slovná výmená názorov. Alan sa rozhodne, že vyjde na vzduch, aby si prevetral hlavu. Nestihne sa ani pokochať okolitou prírodou, keď Alice začne kryčať o pomoc. Alan nechá všetko tak a uteká Alice na pomoc. No to čo sa stane, zmení osudy celého Bright Falls. Samotná temnota opustila svoj brloh a vystúpila na „svetlo“. Alice bola unesená temnotou a uväznená na dne jazera pod ostrovom. Alan sa síce svoju lásku snaží zachrániť, no je už príliš hlboko nato aby ju dokázal vytiahnúť. Ostáva na móle zo svojími výčitkami a lapajúc po dychu. Neskôr zlo vezme na seba podobu starenky a príde ponúknuť pomoc Alanovy; ak napíše román podľa jej vôle tak Alice bude prepustená. Samozrejme nebude to žiaden romantický scenár, ale naopak – katastrofický. Alan je predsa profesionálny spisovateľ a niečo také mu predsa neurobí žiaden prbolém, je predsa zvyknutý písaním stráviť aj celý deň. Alan ale po týždni otročenia nadobudne kus zdravého rozumu a újde. A tu nastáva konflikt záujmov, pretože zlo ma s Alanom iné plány. Chce ho priviesť späť a preto vypustí svojích posluhovačov aby Alana doviedli. Alan stratí pamäť a zdravý rozum nadobudá až po dĺhom týždni; nič si nepämatá a vylieza z vraku svojho auta, ktoré leží rozbité na okraji temného lesa... súboj o život práve začína.
Okrem iného aj...
Príbeh v tejto hre je podávaný formou epizód ala seriál Lost alebo Prison break, teda celkovo hra má podobu seriálu. Ááá... treba uznať, že to ma niečo do seba. Zakladná časť má 6 epizód, počas, ktorých Alan čelí nástraham lesa, zla a podobne. Týchto 6 častí zožerie asi niečo približne 15 hodín nášho drahocenného a „lepšie stráviteľného času“ v bare pri pive a cigarete, v posteli, práci učením či niekde inde. No už na „začiatku“ upozorňujem, že kto čaká bullet time, hordy nepriateľov a litre krvy, tak by mal siahnúť po inej hre. Nie nadarmo je toto dielo radené medzi triler. Kto ma naopak rád Silent Hill alebo ešte lepšie Resident Evil je tu na správnej adrese.
Vetšinu času Alan strávi sám v temnom lese, pĺnom zlých monštier. K dispozícií mu bude baterka a rôzne zbrane. Zbraní nebude zasa až tak veľa. Do rúk dostaneme poľovnícku pušku, dvojranovú, či pumpovaciu brokovnicu a revolver. Ďalej ešte bonusy v podobe oslepovacích granátov, svetlíc a záchrannej pištole na svetlice. Nepriatelia nebudú tak ledajaký. Čo ich odlišuje od zloduchov v iných hrách je to, že sú chránený temnotou. Tej sa zbavím jednoducho ak dostatočne dĺho posvietime baterkou na nepriateľov a potom stačí už len zatiahnúť za kohútik. Pištoľ na svetlice je kategoria sama o sebe a je to niečo ako bozooka v inej gamese.
Aby sme stále nemuseli byŤ rušený neustálim ukladaním hry, tak su prichystané checkpointy a sú rozmiestnené celkom dobre v podobe svietiacich lámp v lese. Tieto lampy sa nazývajú „bezpečné nebo“ a doplnia hráčov život a občas na stĺpe s lampou je pripevnená aj skrinka zo zásobami. Alan postupne prejde lesom, dedinkou, horami, opustenou baňou, elektrárňou, farmou a liečebným ústavom. Lokácií celkom dosť na 6 epizód; finta spočíva v tom, že niesme prerušovaný „čítačkami“ a epizodá končí až po ukončení istej časti príbehu nie levelu. Levely su veľmi dobre nadesignované. Zdanlivo otvorené prestrantvá davajú klamný pocit, že možno ísť kamkoľvek. No fakt je ten že sme v tuneli. Ale ten je zato šikovne ohraničený, teda žiadne umelé prekážky typu neviditeľná stena alebo plot niekde v šírom poli. Samozrejme, že na farme ploty sú ale inak napríklad v mestečku robia prekážky zničené autá, domy a podobne. Inak krásne hrejivý pocit pri srdci utvorí scéna keď sa obzriete a za sebou vidíte celú tú cestu odkiaľ ste prišli. Všetko okolie je 3d modelované, a len ozaj v diaľke je natiahnuté 2d pozadie. Zaujívosťou oproti iným hrám, je možnosť naskočiť do auta a zajazdiť si. Jazdný model sa samozrejme nevyrovná ani novým zbabraným NFS častiam, ale nato, že tu vôbec nemusela táto možosť byť je aj toto zvladnute na výbornú.
Engine, grafika, zvuk.
Pre začiatok si remedy vytvoril unikátny engine s príhodným menom- Alan Wake-engine. A neostáva mi nič iné len tlieskať. Dokáže plynulo a bez väčších problémov simulovať rôzné počasia, ročné obdobia, striedať deň a noc, zobraziť rozsiahlé plochy a modely a realistické tiene a celkovo takmer reálny svet. Tine budú zohrávať veledôležitú úlohu. Nielenže dotvárajú temnú a pochmúrnu atmosféru ale v neposlednom rade, temnota je predsa domovom príšer. Okrem iného aj fyzika je simulovaná dostatočne vierohodne a celkovo každému detajlu je venovaný dostatok času. Prestrihové scény su perfektné, tak ako všetko ostatné. Mimika tváry ma síce trocha rezervy, no napínavosť scény tento detajl premaľuje tak, že si túto prasklinu v stene vôbec nevšimnete.
O tejto hre sa hovorí, že sa nanej podpísal zub času. Nóó ja neviem akýže to je ten zub, no faktom ostáva, že Alan vyzerá fantasticky; čo by sa z obrázkov nemuselo zdať. Je dobre nasvietený a farby su správne zvolené, takže celkovo nedostatky su chytro maskované. A kto by sa díval na staré rozmazané textúry, keď okolité prostredie v človeku vzdbuzduje úžas a pocit skutočného svetu. Pekné rozľahlé exteriéry a detajlne urobené interiéry. Kto by si všimol akésy textúry, keď s kopca máte možnosť vidieť obrovskú farmu zo vštkými tými stodolami , mlynmi a domami. A najkrajšie na tom je, že do väčšiny z nich sa aj pozriete.
Ďalej čo sa zvukov týka, nieto čo dodať. Asi sa Vám zdá, že to píšem všade, no je to bohužiaľ tak. Postavy su skvelo nadabované, okolité prostredie žije nielen po zrakovej ale aj zvukovej stránke. Atmosféru dotvárajú typické zvučky a efekty, ktoré vyvolávajú pocit napätia a strachu. Hudobný doprovod tvorí príjemná pomalá pop-roková hudba na gitary. Fínkska hudobná skupina Poets of the Fall nesie takmer všetky zásluhy na tejto časti hry.
Záver: 9,5/10
Možno sa bude zdať, že v tomto člańku som nevenoval prílišnú pozornosť grafike, zvukom, či ostatným techníckým aspektom. No faktom ostáva, že Alan Wake sa nesnaží na hráča zapôsobiť neprekonateľnou grafikou, dokonalými efetkami či inými lacnými trikmi. Snažil som sa opísať tú atmosféru, torou Bright Falls žije, že temnota číha v každom tieni, je pripravená zhasnúť všetky svetlá života a ponoriť svet do temnoty. Táto hra zanecháva hlboký dojem a pekné spomienky. Práve pre takéto výtvory- hry sú ľudia ochotný kúpiť si kus plechu zabalený v plaste nazývajúci sa konzola.
Po dohraní takejto hry nadobúdam pocit, že čas strávený hraním hier nieje len obyčajným sedením pred monitorom, ale prežívaním majstrovsky zvládnutého príbehu a nasavaním čara umeleckého diela.
Za & Proti:
+Grafika,
+Príbeh a jeho podanie,
+Zvuk, dabing,
+Ovládanie,
+Dobré vyladená hra bez výrazného poklesu frame rate.
-Navykové
-Mierné nedostatky v grafike,
-Krátke,
-Občasné chybyčky krásy tu a tam, ktoré nič zásadneho neovplyvňujú.
Napísal p3x.
PC
Xbox 360 Vývoj: Microsoft / Remedy Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|