Splinter Cell: Chaos Theory

PC
pridal Rainbow 3.8.2005 o 11:05 pod používateľské recenzie

9.7


Niektorí ľudia sa každý rok tešia na Vianoce, iní sa tešia na Silvester a posledné tri roky nám Ubisoft založil novú, no pre počítačových hráčov určite najpríjemnejšiu tradíciu. Pochopili ste správne, hovorím o sérii Splinter Cell, ktorá sa v priebehu troch rokov dočkala už tretieho pokračovania. Pre tých, čo sa nebodaj ešte s touto sériou nestretli tu mám taký menší súhrn. Začiatkom roku 2003 k nám prišiel dlho očakávaný prvý diel s názvom Tom Clancy´s Splinter Cell. Tento prvý diel urobil boom medzi stealth akciami a priniesol veľa revolučných prvkov. Druhý diel s podtitulom Pandora Tomorrow nepriniesol príliš veľa noviniek, snaď len celkom revolučný Multiplayer, ktorý v prvom diely chýbal. Tento titul si však vysokú zábavnosť udržal a s ňou aj vysoké hodnotenia. Rok s rokom sa zišiel a zavítal k nám tretí diel s podtitulom Chaos Theory, pred ktorým mali právom kritici obavy. Nikto určite nechcel datadisk za plnnohodnotnú cenu, ako to bolo v prípade Pandory. Nechápete, ako môžu stíhať Ubisoft robiť ďalší diel Splinter Cellu každý rok? Je to jednoduché. Na prvom a treťom diely pracovalo ich Montrealské štúdio zatiaľ čo na druhom a pripravovanom štvrtom diely pracuje Šanghajské štúdio Ubisoftu. Z toho vám určite vychádza, že na tejto hre pracovalo Montrealské štúdio. Ako teda zvládlo práce?

Príbeh
Dej hry sa odohráva v roku 2007. Svetom vládne technologická vojna, ktorá sa môže rozrásť aj do tretej svetovej vojny. Všetko začína blokádou Japonska, ktorú naňho vytvorila Severná Kórea a Čína. Japonsko požiadalo o pomoc USA a ich spojencom sa stala ešte aj Južná Kórea. K tomu ešte uniesli významného vedca Morgenholta, ktorý drží v hlave dôležité informácie. Tie by v nesprávnych rukách mohli napáchať hotovú katastrofu. Vtedy nastupujete do hry vy, Sam Fisher, člen špeciálnej agentúry Third Echelon, ktorá je ,,neviditelnou´´ súčasťou CIA. Od svojho šéfa, starého známeho Lamberta sa dozvedáte, že za únosom Morgenholta stojí Hugo Lacerda. Jediné čo sa o ňom zatiaľ vie, že sa v súčasnej dobe zrejme nachádza v Peru a jeho služby si niekto objednal. Teraz je to už ako aj v predošlých dieloch. Agentúra vás posiela po celej planéte, kým vás nasmeruje správne, na hlavného zloducha. Musím povedať, že sa v tom počas hry dosť zamotáte, no po dohraní hry sa veľa vecí vyjasní. Na druhú stranu, veľa vecí vám zostane tajomstvom aj po dohraní a radi si to spustíte ešte raz. Príbeh jednoducho ešte stále nehraje prim a počas misie vás v deji držia rozhovory s okolitými strážami (aj keď nie vždy, ale o tom až neskôr), pretože animované sekvencie počas misie chýbajú. Tie sú už len medzi misiami a našťastie, netvoria ich len správy, ktoré sú však stále súčasťou sekvencií. Vypočujete si však aj rozhovory na najvyšších miestach, či Samovu prípravu na misiu so žuvačkami jednej ,,neznámej´´ značky menom Airwaiveas. Reklama hýbe svetom a žuvačky nahradili mobil Sony Ericsson, ktorý mal reklamu v druhom diely. Teraz sa na monitoroch stretnete dokonca aj s reklamou na AMD Athlon.

Prostredia, misie
Začnem s tréningom, ktorého sa počas hry priamo nezúčastňujete, ale prebieha ako niekoľko videí, ktoré si môžete pozrieť a naštudovať všetko dôležité. Je však dobrý najmä pre nováčikov vo svete Splinter Cell, pre tých, čo sa s touto sériou už stretli, nemajú tie videá hlbší zmysel. Pred každou misiou vás čaká briefing, v ktorom vás starí známi Lambert, Grimsdottir a Redding oboznámia so situáciou. Okrem nich sa v briefengu stretnete aj s vybranejšími osobami, tie majú pre vás väčšinou špeciálne úlohy, ktoré však nie sú súčasťou primárnych úloh. Okrem primárnych máte k dispozícii ešte aj sekundárne úlohy, ktoré ak nesplníte v jednej misii, presunú sa vám do ďalšej. Potom tam máte ešte aj Oportunity a Bonusové úlohy. Tieto absolútne nemusíte plniť, ale radím vám to, pretože aspoň prejdete celú mapku krížom krážom a hru si užijete dosýtosti. Po každej misii dostávate vyhodnotenie, ktoré nie je dôležité pre postup misiou, ale aspoň vás núti hrať hru precíznejšie a viac stealth. Paradoxom je, že vysoké honotenie sa skoro najlepšie získava v poslednej misii, ktorá je síce záverečná, ale určite nie najobtiažnejšia. Tou je misia pred ňou s názvom Bath House. Podľa môjho názoru najprepracovanejšia misia v hre. Už som nakusol prostredia, tak vám o nich poviem viac. Na začiatku vás čaká misia v Peru, potom sa presuniete do Panamy, kde absolvujete dve misie, presuniete sa na Manhattan, zavítate do Japonska, Severnej aj Južnej Kórey. Celkovo na vás čaká 10 misií, čo dáva pri prvom hraní aj tých 15 hodín hrania. Prostredia sú navrhnuté absolútne geniálne. Ani v jednej chvíli som necítil stereotyp. Hra už nie je taká lineárna ako v predošlých častiach a k cieľu existuje vždy niekoľko ciest. Tie nemusia by pri prvom hraní jasné a často aj pri druhom hraní dojdete na mnoho nového. Je to robené aj tým, že máte pevne danú mapku, po ktorej máte rozložené vaše úlohy a môžete sa po nej voľne pohybovať. Po splnení primárnych úloh vám Lambert povie, že môžete ísť na miesto vyzdvihnutia, kam keď dojdete, napíše sa vám v rohu Exfiltrate a po stlačení entru sa môžete tešiť z nápisu Mission Completed. Po prvých dvoch misiách budú vaše dojmy asi také, že je to veľmi dobré, no ešte stále to na vás bude pôsobiť ako hutný datadisk. V tretej misii vás však hra o tento názor pripravý a odvtedy to bude stále lepšie a lepšie, často sa budete autorov pýtať, ako to mohli urobiť tak dobre.

Váš inventár
Pred každou misiou si môžete vybrať z troch druhov výbavy. Na výber máte výbavu stealth, assault a potom ešte aj Reddingovu kombináciu, ktorá je asi najlepším kompromisom. Čaká na vás opäť multifunkčná puška, z ktorej sa môže stať sniperka, ale aj brokovnica. Jej hlbší zmysel som však nepochopil, lebo vašim cieľom je hrať hru stealth a nie zalarmovaťvetkých v okolí piatich kilometrov. Okrem nej máte k dispozícii aj pištoľ s tlmičom, ktorú som používal oveľa viac a to aj z toho dôvodu, že je omnoho tichšia. No na streľbu som ju atak moc nepoužíval, lebo si nemyslím, že táto hra nie je o streľbe, ale našťastie má aj druhý mód streľby, pomocou ktorého na nejakú polminútku môžete zhasnúť svetlo, alebo znefunkčniť kameru. Nemôžem však zabudnúť ani na sticky shockre, fóliové guličky, prísavnné kamery, flashbanky, smoke granáty, výbušné granáty a asi na najdôležitejšiu novú súčasť vašej výstroje, nôž. Je to vlastne jediná zbraň, s ktorou som počas hry zabíjal. Akonáhle sa totiž budete zakrádať za nepriateľom, Sam už bude načahovať k nemu ruku a je to už len na vás, či nebožiaka zabijete, alebo len omráčite. Zabíjanie s ním je veľmi elegantné a zábavné. Do vášho inventáru patrí aj OPSAT. V ňom si budete môcť pozrieť svoje úlohy, notes, v ktorom máte zapísané dôležité informácie, ktoré sa dozviete od strážcov, alebo tam máte aj mapku plno v 3d, na ktorej máte červeným zaznačené svoje primárne úlohy. Ostatné si budete musieť nájsť samy.

Samove pohyby a schopnosti
Nespomeniem všetko, lebo toho je naozaj dosť, ale poviem vám aspoň o tých najzákladnejších nových Samových schopnostiach. Musím vlastne spomenúť aj roznožku medzi dvoma stenami. Sam sa totiž teraz najprv rozbehne Matrixovo po stene, až potom sa dostane do správnej pozície. Potom už len budete môcť skočiť na nepriateľa, prechádzajúceho pod vami. Musím však povedať, že som túto schopnosť zrovna dvakrát nevyužil. Z nových pohybov nemôžem zabudnúť na šphanie po okapoch, tiahnucich sa po strope. Čudujete sa, čo je v tom nové? No to je jednoduché. Ak bude pd vami prechádzať nejaký nepriateľ, môžete sa rozhodnúť, či sa k nemu spustíte a len ho udusíte, alebo mu zlomíte väz. No môžete nepriateľa aj nechať ísť:). Ďalej sa Sam naučil aj plaziť, ale tento pohyb máte k dispozícii len vo ventilácii, alebo kde vám to hra umožní. Je škoda, že to nie je normálnou súčasťou Samových pohybov. Sam sa dokonca naučil aj zhasnúť sviečky, alebo prerezať plátno. To pôsobí veľmi efektívne najmä vo chvíli, keď sa za tým plátnom niekto nachádza. Objavý sa vám možnosť grab charakter, tak Sam už len prereže plátno a automaticky chytí nepriateľa pod krk. Teraz s nepriateľom dokonca nemusíte len cúvať, ale môžete sa pohybovať aj smerom dopredu. Potom úbožiaka len pridusíte, alebo ranou do zátylku ho pošlete na onen svet. Musím spomenúť aj Samove plíženie. Ak sa totiž Fisher priblíži na určitú vzdialenosť k nepriateľovi, zmierni krok, pomaly našlapuje z nohy na nohu, čo pôsobí naozaj veľmi efektívne. V spojení s nožom sa zmenila aj likvidácia nepriateľov. Väčšinou ho buď podrežete, zapichnete mu nôž do krížov, alebo spredu sa proti nepriateľovi rozbehnite a Fisher mu nôž zapichne medzi lopatky. Zdôrazňujem, všetko to pôsobí veľmi pekne a štýlovo. Bez zbrane Sam nepriateľovi uštedrí buď kolenačku do brucha, alebo protivníka sa dá odrovnať aj úderom dlaňou do brady, po čom nepriateľ celkom pekne letí :). Alebo môžete udrieť zozadu nepriateľa päsťou do hlavy. Možností je naozaj dosť a povedal som vám naozaj len časť Samovych pohybov. Medzi pohybmi je ale aj také malinké mínus. Nedá sa už strieľať spoza rohu opretý o stenu. Z nejakého nepochopitelného dôvodu toto autori vynechali. Teraz však nie je ani problém, keď nemáte kód od nejakých dverí. Sam sa naučil hackovať systémy, čo prebieha ako minihra. Musíte si však dávať pozor, lebo ak to nestihnete v časovom limite, spustí sa poplach. Teraz už dokonca nemusíte stláčať počítač naprázdno. Do kadého sa môžete dostať a pozrieť aspoň maily a podobné zaujímavosti, ktoré vám dej ešte viac priblížia. Do počítačov sa môžete nabúravať aj nadiaľlku pomocou elektromagnetického videnia. Zapnete si ďalekohlad, toto videnia a môžete sa tak doňho nabúrať. Je to dobré napríklad v tretej misii, kde sa po lane spustíte do miestnosti plnej laserov a tak si ich pomocou počítaču vypnete. Samozrejme, ostalo aj termovidenie a nočné videnie, ktoré budete používať najčastejšie a často ho budete striedať s normálnym videním (niekedy som ho skoro za celú misiu ani nevypol).

nepriatelia, AI
Vašich nepriateľov tvoria najmä nájomní žolďáci, sú to však aj členovia Kórejskej armády, alebo špeciálne jednotky s termovidením. Najmä cez tých posledných menovaných je dosť obtiažne sa dostať a to najmä ku koncu predposlednej misie. Myslím si, že ich umelá inteligencia je na veľmi vysokej úrovni. Dosť však závysí aj od dvoch ukazateľov. A to od ukazateľu viditelnosti, ktorý zobrazuje ako je Fishera vidieť a ešte aj od ukazateľa hluku. V blízkosti nepriateľov sa budete musieť pohybovať v absolutnej tichosti. No napríklad v strojovni si nebudete musieť dávať až taký veľký pozor, lebo okolie vydáva tiež hluk. Na ukazateli budete mať približnú hranicu, po ktorú budete môcť robiť hluk. Je to dosť revolučný prvok a pomáha vám lepšie riešiť situácie. No nečakajte zasa, že keď sa budete pohybovať meter pred nosom nepriateľa, že vás neuvidí. Zasa až takí blbí nie sú. Ale keď budete stáť namieste, máte vyhrané, stačí si počkať, až sa nepriateľ otočí chrbtom. Ich prvá reakci, keď si niečo všimnú, alebo začujú je, že najprv vykríknu čo to tam bolo, vpoprípade hneď začnú strieľať. V lepšom prípade pôjdu skontrolovať miesto, kde sa im zdalo niečo podozrivé. Teraz oproti druhému dielu nebudete tak často používať trik s pískaním, lebo nepriatelia teraz majú k dispozícii najprv svetlice, potom aj baterky. Často si zavolajú aj posily a proti dvom nepriateľom s baterkami v tesnej miestnosti na expert obtiažnosti je to celkom prúšvih. To sa musíte niekde schovať a vyčkať až kým ich pozornosť neutíchne, alebo keď sa k sebe otočia chrbtom. To je ideálna šanca na ich odstránenie. AI však nereaguje vždy dokonalo. Napríklad som skočil na jedného nepriateľa vo vysvietenej miestnosti a druhý ktorý stál asi päť metrov odtiaľ sa najprv pozeral, čo sa stalo, no zatiaľ som k nemu pribehol a poslal som ho k zemi. Inokedy sú ich reakcie geniálne a na najvyššej obtiažnosti vám stačí jedna dávka zo samopalu, aby ste skončili na zemi. V tejto hre sa konečne ukázalo, že aj teroristi sú len ľudia. Doteraz, keď ste ich chytili pod krk, išli vo vašich rukách so stojickým pokojom, no v Chaos Theory budete môcť vidieť ich vystrašené tváre a trasúci sa hlas pri rozprávaní. Fisher je tiež poludštený a teraz je z neho doslova veselá kopa. Síce má trochu krutý humor, ale ajtak sa pri väčšine rozhovorov budete smiať. Zo všetkých vtipných rozhovorov vám poviem aspoň jeden kratší. Najprv povedal Lambert: ,,Fisher, v oblasti sa nachádzajú civilisti, nemôžeš žiadneho zabiť. Fisher odpovedal: ,,Budem si dávať pozor.´´ Lambert mu na to povedal: ,,Nestačí, aby si si dával pozor, ty musíš byť Gándhi.´´ Fisher odpovedal: ,,Samozrejme pane.´´ Podobných situácií si užijete do sýtosti.

Grafika
Podľa môjho názoru po grafickej stránke patrí táto hra medzi 5 top hier súčastnosti. Jedná vec, ktorou sa hra môže chváliť je hra svetla a tieňou. Tu sa aj Doom 3 môže schovať. Perfektné sú aj odlesky. Nádherne vyzerá lesknúca sa kombinéza pri daždi. Tu si hra zaslúži absolutorium. Mimika je tiež skvelá, vystrašená tvár teroristu, keď ho držíte pod krkom vyzerá neuveriteľne presvedčivo. Aj keď pri rozprávaní sa hýbu len ústa, nie celá tvár. Po tejto stránke má napríklad k Half Life 2 hra dosť ďaleko. Jediná škoda je, že hra je veľmi tmavá a cez čiernobiele videnie si grafiku až tak neužijete. Ostala však jedna chyba, ktorá ma dosť sklamala. Chcel som položiť teroristu na kreslo a on s ním splynul. Alebo nepriateľ leží blízko steny a znovu ho dvíham, polka hlavy mu ostane v stene. Mínusom je však mastná hardwarová náročnosť, takže najvyššie detaily si užijú len vyvolení.

Zvuky, hudba
Zvuky znejú neuveriteľne presvedčivo. Asi najviac ma po tejto stránke presvedčila misia v Soule. Soul bude totiž bojujúce mesto a vy budete môcť počuť neutíchajúcu streľbu a výbuchy. Zbrane a hi-tech pomôcky znejú realisticky, k tomu nemám čo vytknúť. Dabing je absolútne dokonalý a o vtipných rozhovoroch som vám už rozprával. Sama Fishera opäť oživil Michael Ironside. Jediné, čo snáď môžem vytknúť, že hovorené slovo nie vždy pasuje s otváraním úst, ale ajtak je to oveľa lepšie ako v ostatných hrách. Už som spomínal, že zvuky pomocou hlukomeru hrajú ešte dôležitejšiu úlohu ako v minulosi. Do hry samozrejme patrí aj hudba. Samostatne by ste ju asi nikdy nepočúvali, ale v hre je dokonalá a jedinečne dotvára Atmosféru. Takú thrillerovú atmosféru som už naozaj dlho nepociťoval a hra ma udržovala v jedinečnom napätí.

Verdikt
Pre mňa to bol jedinečný zážitok. Ak ste fanúšikom stealth, nemala by vám táto hra uniknúť. Určite nebudete ľutova ani tie drobné chybičky, ktoré sa v nej nachádzajú. Pre mňa osobne kandidát na hru roku, ale to už asi všetci poznáte :). V hodnotení som sa rozhodoval medzi 96 a 98%, tak som nakoniec skončil na kompromise.

Hratelnosť: 97%
Grafika: 97%
Zvuky: 98%
Spolu: 97%

Splinter Cell Chaos Theory sa vám bude páčiť, pretože: má skvelú grafiku, atmosféru, konečne zaujímavý príbeh, výbornú AI, prekipuje humorom, je skvelý aj po zvukovej stránke a vlastne plusom je skoro všetko

Splinter Cell Chaos Theory sa vám nemusí páčiť, pretože: má mastné hardwarové nároky, prvú misiu si budete musieť zvykať na konzolový pôvod hry, mínusom je aj padanie nepriateľov do stien, ktoré už nie je také zretelné, ale občas si ho ešte všimnete

napísal Rainbow 3.8.2005



Páči sa mi!

9.7
SPLINTER CELL: CHAOS THEORY

PC

Vývoj: Ubisoft / Ubisoft
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 12. 2003
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29282)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk