Prečo je Mass Effect úspešný?

Mass Effect definuje žáner Sci-Fi 21. storočia. Ako sa mu to podarilo? Prečo je taký dobrý?

PC
pridal life28 6.4.2012 o 13:04 pod používateľské články

Každý nehráč Mass Effectu sa azda zamýšľal nad tým, prečo je Mass Effect takým fenoménom, prečo by ho mal vyskúšať a prečo som ho vo svojej recenzii nazval ako novým kráľom žánru sci-fi. Tí, ktorí odohrali čo i len jednu z hier, alebo prečítali jednu z kníh majú aspoň akú-takú predstavu o tom, čo vystrelilo Mass Effect na vrchol. Znova si dovolím tvrdiť, že Mass Effect je hra, ktorá definuje žáner sci-fi v 21. storočí.




Budem sa najskôr venovať vedecko-fantastickej tematike, ako takej. Jasné, mali sme tu Star Wars, pretrvávajúci fenomén, ktorý žije vďaka rôznorodým výrobkom doteraz a áno, mame aj nejaký USS Enterprise, ktorý tiež kedysi dávno položil základy science fiction. Do úvahy preto okrem ďalších futuristických ikon herného a filmového priemyslu zoberiem pravé tieto filmové ikony. Star Wars už pred mnohými rokmi (dokonca desaťročiami) dokázal vďaka Georgovi Lucasovi zobraziť spolunažívanie rás a národov v našej galaxii. Galaxii, plnej rôznych foriem života všetkých veľkosti a tvarov.

 

Je zaujímavé, ako výtvarníci pristupujú ku svojej kreativite v rôznych médiách. Ak ste v Startreku videli zábery cudzoplanetárnych foriem života, videli ste maximálne ľudí s dlhými ušami na hlave so žltým mejkapom. Star Wars to posunul vďaka pokročilej počítačovej grafike ešte ďalej, fantázia dostala zelenú, takže mimozemšťania už naozaj pripomínali mimozemšťanov a nie ľudí v otrhaných prevlekoch. Vo svete sci-fi vyšlo mnoho kníh, filmov a hier, ktoré nám samozrejme ukázali ešte viac a hranice posunuli ešte ďalej, avšak Mass Effect priniesol niečo výnimočné, niečo čo doteraz neurobil nikto. Hlavné mimozemské formy síce majú známky ludkej anatómie, ale už taký Krogan (skúste toho jaštera vidieť bez brnenia), Hanar, Elkor alebo Reaper vyzerajú fakt drsne a autori návrhov takejto anatómie museli naozaj čerpať zo svojich hlbokých predstav a nekopírovať len ľudskú postavu. Čo ale nikto doteraz nepriniesol je postup, ktorým Mass Effect dal týmto formám života aj plnohodnotný vznik,  históriu, vývoj, vlastné dejiny aj nejasnú budúcnosť o ktorú sa budete fakt zaujímať. Práve toto je na univerze tak super, proste každý z národov má svoj vlastný, a čo viac, perfektne prešpekulovaný a komplexný príbeh. Každého príslušníka národu, ktorého stretnete, sa môžete v hre na túto tému spýtať, a nie sú to veru žiadne naučené poučky. Tali, dcéra veliteľa flotily s obrovskými záväzkami voči vlasti vám príbeh o Kvarianoch vyrozpráva inak, ako mechanik, ktorého to vo flotile fakt nebaví. Aby to bolo správne sci-fi, nechýbajú rôzne vesmírne lode, planétky, kolónie, dizajn zbraní aj budov. Už také čítanie o Citadele je dosť zaujímavé, chlapík, ktorý ju navrhol musel byť hlavička. Mestá sú totiž vystavané na vnútornej strane ramien a vďaka rotácii citadely majú prirodzenú gravitáciu. S dizajnom citadely musel autor rátať od prvého až do posledného momentu trilógie.




Mass Effect je tiež preto tak jedinečný, pretože odráža dnešnú, možno skazenú spoločnosť. Niekto, kto sa doslova votrie do galaktického spoločenstva predsa nebude mať rovnaké privilégia ako niekto, kto sa snaží o prežitie a uznanie celé tisícročia. Nie je to predsa obraz nášho okolia, rodín a firiem, kde sa bijeme o popredné miesta? Mass Effect nám zo života premieta aj iné, globálne skutočnosti, utláčanie národov, obchodovanie s ľuďmi, boj o drahocenné suroviny, alebo v prípade Cerberu - voľby menšieho zla na úkor veci tej lepšej.

 

Tiež máme v živote podobné rozhodnutia a v tých Mass Effect  proste exceluje a fakt žiadna hra doteraz vám tieto rozhodnutia tak nenatlačila do hlavy. Staručký Deus Ex, či Fallout nám ponúkol voľby, ktoré nám možno uľahčili, čí sťažili postup hrou. Mass Effect zašiel tak ďaleko, že rozhodnutia nás dokážu hrýzť vo svedomí, zapaľovať v nás emócie a vyvolávať starosti. "Človeče...neviem, či som rozhodol správne," možno aj toto si budete hovoriť. Hráči dokonca po dohratí hry mierili na youtube a pozerali videá, pretože sa chceli dozvedieť vývin hry, keby dané rozhodnutie urobili inak. 

 

 

Obec možno nebola do prvej hry trilógie zažratá tak, ako ja po znovuzahratí tesne po ukončení trojky. Ja si preto uvedomujem, že ak dám prednosť krásnej Liare pred Ashley, tá asarijka bude pri mne v láske stáť všetky tri časti a oplatí mi to tým najkrajším spôsobom. Pre boha, tie dve ženy ale stoja predo mnou v jednej miestnosti a čakajú na moje posledne slovo, ktoré môže zlomiť srdce jednej, alebo druhej, a toto vám naozaj dokáže povŕtať v hlave. K takému peknému zážitku prispieva citové naviazanie na postavy, s ktorými strávite celé tri hry. Ďalší ukážkový príklad prináša posedenie s Garrusom, skvelým turianským bojovníkom, ktorý so mnou tiež prežil všetky tie dobrodružstvá, v trojke sme si preto skvele zastrieľali na terče pri posedení pri pivku. V tej chvíli si uvedomíte, že tie hodiny strávené s ním boli super a vložil by za vás aj ruku do ohňa (resp. schytal raketu do ksichtu). Scenáristicky sú tieto ukážky zvládnuté fakt na jednotku, práca kamery, hudby aj dabingu je perfektná, ide ale aj o to, ako vážne beriete hru a postavy v nej. Neverím, že ste nemali pocit radosti, keď ste v ďalších dieloch stretli starých dobrých priateľov a neverím, že vám neprišlo ľúto, keď ste priateľov stratili. Ako často sa vám to stáva pri filme?

 

V každom z vás sa pri hraní ukážu isté pudy. Ja som napríklad ME2 začal kedysi hrať znova s tým, že budem hrať za zlého uja Sheparda, každý si to poriadne odskáče, ale moje odhodlanie odklikávať renegade možnosti padli veľmi rýchlo. Moje dobré ja sa zobudilo a proste ma nenechalo zabiť civilistu, alebo spraviť zlý skutok. Mass Effect vás navyše posadí za rozhodnutie o osudoch celých národov v záujme inej straty. O osude celej rasy, ktorá tuto galaxiu obýva tisícky rokov, ktorej dejiny sa prestanú písať vaším osudovým krokom. Viete si predstaviť, koľko času, vedľajších scenárov, dabingu a animácií museli autori urobiť, aby nám ponúkli celý strom udalostí, ktoré sa budú vyvíjať našimi voľbami? Tým Bioware je fakt obrovský, a Casey Hudson odviedol ako vedúci vývoja Mass Effectu poriadny kus práce. Je to takmer desaťročie kedy Casey previedol svoje myšlienky na papier a presne 15. Septembra 2003 ich predložil. Potom sa začal písať príbeh najlepšej hernej trilógie všetkých čias.




Za čo treba znova Drewovi Karpyshinovi a jeho týmu zablahoželať, je celé to logické fungovanie sveta. Poznáme dejiny takmer každej rasy, vieme ako a prečo funguje citadela, prečo ľudia a turiani bojovali vo vojne prvého kontaktu, prečo kvariani brázdia vesmír vo svojej gigantickej flotile a prečo si batariáni vybrali žoldiacky a pirátsky život. Vieme každý technický detail, poznáme fungovanie relé hmoty, technické spracovanie lodí a pohonu masového efektu, po krátkom štúdiu dokonca pochopíte, ako fungujú palivové články v zbraniach. Je proste úžasné, ako je univerzum premyslené a na čo všetko autori mysleli. Jasné, Half-Life sága a jej prepojenie s Portálom má v hernej histórii svoje miesto, má svoje vymyslené dejiny, avšak Mass Effect ponúka možností oveľa viac. Je to predsa prepracované perfektné RPG, a komu fakt vadí posledných 5 minúť celej ságy, mal by porozmýšľať o čom to celé bolo.

 

Prečo bol Mass Effect ako hra revolučná a tak obľúbená, a prečo sa hrala tak dobre? Odkloňme sa od príbehu a pozrime sa aj na inovatívne herné prvky. Priniesol úplné geniálny systém rozhovorov, ktorý nám ponúkol aj možnosť voľby tých dobrých a zlých skutkov, presvedčovacích metód a podobne. Mass Effect 1 vám dovoľuje po každej hlavnej príbehovej misii navštíviť členov svojej posádky, u ktorých sa vám neustále naskytujú nove témy na rozhovory, vďaka ktorým si k osobám vybudujete hlbší vzťah. Možno sú tam aj vety, ktoré by ste sa danej postavy opýtali aj v skutočnosti. Niektoré misie sú dokonca tvorené tak, aby váš vyber partnerov do boja mierne ovplyvnil priebeh misie. Ponúka toto nejaké iné rpg? Keď sa to tak vezme, každá z časti Mass Effect má aj veľmi bohatú náplň, vozidlo MAKO zabudované v jednotke je skvelým spestrením gameplayu a lezenie po najstrmších kopcoch je proste zábava.




Nezabudnite ani na import postavy, ktorú nenájdete takmer v žiadnej epizodickej hre. To vám dovoľuje hrať za seba samého všetky tri časti. Nie za Sheparda, ktorého dostanete určeného na začiatku hry, ale za osobnosť, ktorou ste sa stali vplyvom posledných udalostí. To vy ste postava, to vy ste dobrý alebo zlý.

 

Takže to zhrniem, aby ste v tom nemali taký bordel. Univerzum Mass Effect je napísané proste špičkovo, o tom bez pochýb, autori si dali skutočné záležať na každom drobnom detaile v galaxii, riadia sa logickými princípmi fungovania síl, z čoho nám robia možno menšiu prezentáciu fyziky a budúcnosti elektroniky, medicíny, či technológií. Univerzum sa riadi racionálnymi princípmi sveta, dokonca ani biotici nie sú žiadni čarodejnici a na svoje výkony potrebujú určíte implantáty. Mass Effect vás dostane do situácií, kedy budete musieť zvoliť medzi dobrom a zlom, alebo obetovať menšinu pre dobro väčšiny. A takéto rozhodnutia vás svojim filmovým spracovaním fakt emočne dostanú a toto proste žiadna hra nedokáže ponúknuť. Striktne naprogramovaná Mafia vedela síce natlačiť emócie na okraj pohára, ale ME svojho diváka nie len zabáva, ale zapája ho do diania. Sila budovaných vzťahov, priateľstvo, odhodlanie jednotlivca, aj miliónových národov, to všetko je výsledkom vašich skutkov. Každý z národov ma históriu, ktorá sa tiahne od komixov, cez knihy až po hru, takže fakt je čo objavovať. Preto si nemyslím, že hra je nadhodnotená, ľudia si proste vedia zvážiť celé spracovanie diela. Jasne, graficky nie je tá hra na úrovni benchmarkov radiátorových kariet, ale kedy ste naposledy mali z herných cut-scen taký filmový zážitok? Zážitok potiahnutý tak skvelou hudbou, ktorá vám pripomenie práve a tú jednu hru?




Milujem Drewa Karpyshina, milujem Sheparda a jeho rolu, milujem hercov, ktorí dabovali postavy a bez ktorých by to nebolo ono. Čítal som The Last Hours of Mass Effect 3, a viem, ako prebiehal vývoj, ako vznikli jednotlivé rasy aj prečo hra vyzerá tak ako vyzerá. Áno, som fanboy a som vďačný za to, že každú jednu knihu a časť hry som si mohol v kľude pomaly vychutnať a vstrebať čo najviac. Pretože sa na túto vesmírnu operu dobre pozeralo a zanechalo vo mne stokrát lepší dojem, ako drvivá väčšina hollywoodskych trhákov. Prečo je hra taká dobrá? Pretože ju sami tvoríte.


napísal life28 6.4.2012



Páči sa mi!

PREČO JE MASS EFFECT ÚSPEŠNÝ?

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: EA / BioWare
Štýl: Akcia / RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 9.3. 2012
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk