Alan Wake |
Hra, na ktorú mnoho PC hráčov čakalo už od roku 2005, ktorá počas celých tých rokov prešla mnohými zmenami, ktoré môžu, ale nemusia byť pre hru samotnú prínosné.
8.5
V hororovom príbehu sa obeť neustále pýta Prečo?, ale nemusí existovať žiadne vysvetlenie a ani by nemalo. Nezodpovedané tajomstvo je to, čo s nami zostane najdlhšie, to je to, čo si budeme pamätať do konca. Moje meno je Alan Wake. Som spisovateľ.
Hra, na ktorú mnoho PC hráčov čakalo už od roku 2005, ktorá počas celých tých rokov prešla mnohými zmenami, ktoré môžu, ale nemusia byť pre hru samotnú prínosné. Takisto ako pri vývoji Max Payne, niektorí už pochybovali, že hra vôbec niekedy uzrie svetlo sveta. Remedy zase dokázalo, že aj napriek dlhému vývoju dokáže svojich fanúšikov presvedčiť, že tie roky čakania stáli za to. Aj keď titul dlho rokov vyvíjaný čisto pre PC, bol nakoniec rok pred vydaním pre PC zrušený a ohlásený ako Xbox360 Exkluzivita. Toto zistenie pobúrilo mnohých fanúšikov a herný svet pohltili otázky ohľadom PC verzie. Hra bola nakoniec na PC ohlásená, avšak až rok a pol po vydaní na Xbox360.
Alan Wake je úspešný spisovateľ, ktorého knihy patria medzi najpredávanejšie, avšak už dva roky trpí spisovateľským blokom. Oporou v tomto probléme je jeho žena Alice, ktorá prenajme chatu v odľahlom meste Bright Falls, čím chce Alanovi pomôcť prekonať blok a nájsť v tomto meste novú inšpiráciu na písanie novej knihy. Po vyzdvihnutí kľúčov sa ubytujú v krásnej chate, ktorá sa nachádza v strede Cauldronského Jazera. Neskôr Alan zisťuje, že skutočný dôvod návštevy tohto mesta nie je dovolenka a relax, ale inšpirácia pre novú knihu, čo spôsobí hádku s Alice a kôli čomu neskôr odchádza nahnevaný z chaty von, kde ho Alice nemôže nasledovať kôli svojej, keďže trpí fóbiou z tmy. Následne Alan začuje krik svojej manželky a po návrate do chaty zistí, že jeho manželka spadla do jazera, tak sa v zlomku sekundy vrhá za ňou. Zrazu sa Alan zranený preberie v aute a vydáva sa zistiť, čo sa vlastne stalo.
Najdôležitejšou zbraňou celej hry je vaša baterka, konkrétne jej svetelný lúč, keďže nepriatelia sú posadnutý temnotou. Samotné strelné zbrane nie sú účinné pokým z nepriateľa nevyženiete temnotu. Energia baterky sa dopĺňa automaticky, ale pomaly, čiže pri kritických situácia môžete využiť batérie pre rýchlejšie nabitie. Tie sú dostupné v rôznych zákutiach a hlavne v emergency skrinkách, ktoré nájdete takmer pri každom checkpointe. Samotné prestrelky sú zábavné a efektné. Počas hry natrafíte na 4 typy zbraní: revolver, puška, brokovnica a signálna pištoľ. Takisto nechýbajú ani svetlice a flash granáty. V boji vám takisto kopu krát pomôžu po okolí rozostavené svetlomety a lampy. Celkový pocit streľby dopĺňa vhodne zakomponovaný slow-motion pri zabití posledného nepriateľa. V boji sa vám nebudú do cesty vrhať len maniaci s kosou, sekerami a motorovými pílami, ale aj rôzne predmety, ako napríklad sudy, dosky, bagre a kopu ďalšieho. Síce samotné prestrelky sú spracované kvalitne, neskôr začnú pôsobiť stereotypne, rovnako tak aj vyháňanie temnoty baterkou, takže hru dohráte hlavne kvôli prepracovanému príbehu.
Značná časť hry sa odohráva v lese, ale natrafíme aj na odlišné lokality ako napríklad policajnú stanicu, farmu, priehradu, tunely a kopu ďalších. To všetko len dokazuje, že hra mala pôvodne poskytovať viac voľnosti, čo v neposlednom rade dokazuje aj prítomnosť pasáží s autom.
Samotné rozprávanie príbehu je na vysokej úrovni a kvalita príbehu sa hravo vyrovná kvalitným psychologickým thrillerom. Aj keď pre menej pozorného hráča môže príbeh pôsobiť mätúco, jeho spracovanie je jasným príkladom toho, ako treba hráča vtiahnuť do depresívneho príbehu, ktorý po celý čas kolíše na hranici reality a snov. Skutočnosť je taká, že po celú dobu hrania nebudete poriadne vedieť, čo je realita a čo sen. Hlavná príbehová línia je rozdelená na šesť epizód. Výhodou je, že hranie si tak môžete rozčleniť na dni a aj pri dlhšej pauze vám hra na začiatku každej epizódy v skratke premietne udalosti z minulých dielov.
Technické spracovanie je na vysokej úrovni, aj keď sa nejeden bál, že po toľkých rokoch vývoja bude na hre badať zub času, obavy sa našťastie nenaplnili. Nehovoriac o takmer dokonalom porte pre PC, ktorý grafiku posunul ešte o krok ďalej oproti Xbox360 verzii. Engine vyniká hlavne spracovaním svetla a tieňov, ale aj spracovaním nočného lesa, kde silný vietor a hmla oživujú už tak depresívnu atmosféru. Jediné, čo sa dá grafike viac vytknúť, sú slabo spracované animácie postáv a umelo vyzerajúci motion-capture. Zvuková stránka hry je rovnako na vysokej úrovni, kde kvalitný dabing dopĺňa kvalitný soundtrack, ktorý je v PC verzii dostupný úplne zdarma v zložke hry.
Ďalšou výhodou oneskorenej PC verzie sú aj zdarma dostupné bonusové epizódy, ktoré predĺžia kampaň hry o dobrých pár hodín, ale kvalitou sa nevyrovnajú pôvodným epizódam a ani nijak výrazne neposúvajú príbeh dopredu, iba lepšie objasňujú posledné udalosti. Celková dĺžka hry je cca 14 až 16 hodín, čo je na dnešné pomery pozoruhodný čas.
Alan Wake je niečo, čo tu ešte nebolo. Hra je síce po celú dobu hlavne o strieľaní, ale ponúka príbeh, ktorý ju posúva vysoko nad konkurenciu a činí tak hru viac filmovým zážitkom. Kolísanie medzi realitou a snami vašu hlavu nenechá na pokoji až do samotného konca. Hier s tak hlbokou atmosféru v poslednej dobe ubúda, takže Alan Wake je samozrejmosťou pre každého hráča, ktorý si potrpí na príbehovom spracovaní.
Plusy:
Príbeh
Atmosféra
Jedinečný systém boja
Hra svetla a tieňov
Mínusy:
Po čase stereotypné boje
Kvalita mimiky a animácií
Linearita
PC
Xbox 360 Vývoj: Microsoft / Remedy Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|