The Evil Within |
Vaše najhoršie nočné mory sa stanú skutočnosťou. Svet, ktorý ste poznali, sa premení na krvavý boj o život, nieje sa kám skryť.
9.0
Úvod
Cez vysielačku počujem policajné hlásenie : „Potrebujeme posily do psychiatrickej liečebne, Beacon !“ Neviem presne ako sa mám cítiť, vyriešili sme ďalší prípad a ja som si myslel, že aspoň na chvíľu bude pokoj. V meste začali miznúť ľudia a znásobili sa prípady vrážd. Mesto, Krimson, bývalo nádherne, preplnené ľudmi s nízkou kriminalitou, ale poslednou dobou sa zmenilo z krásneho mesta na opustené a desivé miesto. V aute sedíme s mojími troma kolegami. S nováčikom a k tomu ženou, Julie Kidman, ktorá je uzavretá, tajomná osoba. Niekedy mi príde, že miesto toho aby sledovala správanie zločincov, sleduje nás. Je vidieť, že predtým ako ju pridelili k nám, riešila nie jeden prípad. Pri otázke, či sa jej dá veriť, musím pochybovať. Joseph Oda, dobrý detektív, vždy sa na neho môžem spoľahnúť. Nikdy by som nepovedal, že po príchode nováčika bude tak rozrušený, zjavne sa mu Julie páči, ale sú to zatiaľ len moje dohady. Nakoniec, náš vodič, Oscar Connelly, veľa toho o ňom neviem, nikdy sa mi nezdôveroval, jediné na čo sa plne zameriava je jeho práca, policajného dôstojníka, ktorú si robí dobre. Uvidíme, ako sa vyvinie situácia a čo na nás čaká v psychiatrickej liečebni, mám pocit, že to nebude prechádzka ružovou záhradou. Bude to súvisieť s pohrešovanými obyvateľmi mesta ? To sa snáď dozviem, keď tam dorazím.
Po dlhšej dobe k nám konečne dorazila hororová, "survival" hra, ktorá si prinajmenšom zaslúži obdiv za snahu vytvoriť niečo nevídané. V Japonsku hra vyšla pod názvom, Psycho Break, v Európe sa zmenil na "The Evil Within". Na tvorbe hry sa podielala stará, známa škola, Shinji Mikami, stopy jeho práce sme mohli vidieť v známich hrách ako Resident Evil alebo Dino Crisis. Vývoj prebiehal vo firme, Tango Gameworks, ktorá bola v roku 2010 odkúpena spoločnosťou Bethesda Softworks.
Dej + hrateľnosť
Všetko začína príchodom do psychiatrickej liečebne, kde v úlohe hlavného hrdinu detektíva nazývaného, Sebastian Castellanos, vyšetrujete prípad masovej vraždy. Všetkým je hneď na začiatku jasné, že to, čo sa tam deje, nebude viesť k ničomu dobrému. Po zhliadnutí videozáznamov, Sebastian pochopí, prečo všade ležia mŕtvoly, zrejme to spôsobilo niečo nadprirodzené. Už je príliš neskoro na to, aby sa tomu vyhol. Namiesto smrti, ktorá by bola skôr vykúpením, bude prenesený do najtemnejších miest, aké si viete predstaviť. Celú hru budete prenasledovaný najdesivejšími výtvormi z fantázie chorých hláv, čo túto hru vytvorili. Niekomu to možno príde príliš šialené a brutálne, ale to k pravému japonskému hororu patrí.
V hre nebudete mať ani na chvíľu pokoj, neustále sa vás niečo bude snažiť dostať. Budete zažívať napätie a chvíľkové zástavy srdca. Napríklad počas toho, keď budete so zranenou nohou skákať a snažiť sa vyhnúť hrozivej smrti motorovou pílou, alebo rozsekaniu obrovskými sekačkami. So zatejeným dychom budete sledovať, ako vás v úzkej chodbe naháňa veľké monštrum, poskladané z mŕtvých tiel, alebo keď sa budete snažiť utiecť beštií, Laure, ktorá vám bude chcieť rozdriť lebku svojími dvoma pármi rúk.
V hre sa nachádza veľa rôzných nepriateľov, najviac vás budu otravovať zombíci, ktorí sú síce nemotorní, ale výdrž majú celkom úctihodnú. Najlepšie ich je bodnúť zozadu nožom do hlavy, keď sa rozbehnú streliť do nohy, škrtnúť zápalkov a sledovať ako ich pohlcuje oheň. Ak si nieste istý, či sa mŕtvoli ležiace na zemi náhodou opäť nepostavia, tak sa poistite ich spálením. Život vám znepríjemnia neviditeľní zombíci, ktorých budete musieť dokázať zneškodniť pomocou sluchu. Čo sa týka "mini-bossov", narazíte na zombíka s pílou v rukách, obrov, alebo mäsiara "the keeper" so sejfom na hlave omotaný ostnatým drôtom.
Hlavní "bossovia", sú rôznorodí, každý hráč nájde, to čo predstavuje jeho strach. Hlavný nepriateľ je Ruvik, je nesmrteľný, nedá sa s ním bojovať, jediná možnosť je utekať a skrývať sa.
Laura je jedným z tých hlavnejších nepriateľov, bolo ju už možné vidieť v desivých traileroch, je to ženská beštia s dlhými čiernými vlasmi a šiestimi končatinami. Poraziť sa ju dá len ohňom, ale keď dostanete možnosť, doporučujem pri nej zvoliť útek.
Neskôr narazíte na obrovské monštrum, čo má pavúčie nohy, bude sa vám snažiť znepríjemniť cestu mestom, alebo ďalšia príšerá, pre mňa najviac desivý "boss" s veľkými chobotničími chápadlami, ktorého stretnete v metre.
Počas postupu narazíte na rôzne pasce, ktoré môžete využiť aj vo svoj prospech, alebo ich zneškodníte a získate materiál, ktorý sa dá využiť na tvorbu streliva do kuše. Možností je viac, buď spravíte klasické harpúny, ktorými nepriateľov prišpendlikujete na stenu, alebo im spravíte poriadnu dieru do tela. Vytvoriť sa dajú aj výbušné a zároveň najúčinnejšie proti väčším „grupám“ monštier. Oslepujúce harpúny po vystrelení omráčia všetkých naokolo a dovolí vám ich zneškodniť zozadu. Zamrazujúce a elektrické, neoceniteľné pri tom, keď budete potrebovať nepriateľov alebo nejakého "bossa" dočasne zastaviť, aby ste mohli utiecť.
Arzenál v hre bude rôzny, zo začiatku získate revolver, postupne sa dostanete k brokovnici, kuši, útočnej puške a magnumu. Pri početnejších skupinkách nepriateľov budete môcť používať granáty, alebo využívať pasce, na ktoré ich môžete nalákať. Treba sa mať na pozore, všade kde sa pohnete môžete naraziť na oceľové lanko alebo bomby, ktoré reagujú na pohyb, keď si ich nevšimnete, budete toho ľutovať.
Jeden z hlavných aspektov pre prežitie je systém vylepšovania sa. Počas hry budete nachádzať "zelený gél", ktorý môžete použíť pre uľahčenie svojho postupu. Vylepšovať sa dajú základne veci ako život, výdrž pri behu, poškodenie pri boji na blízko, alebo dopĺnanie života liečivou injekciou. Kto bude chcieť, môže si vylepšovať aj to, koľko nábojov unesie, alebo účinnosť určitých zbraní. Tvorcovia veľmi zaujímavo vymysleli prostredie s možnosťou vylepšovať sa. Je to "safe zone" do ktorého sa môžete dostať pomocou zrkadla, je prepojené s dejom hry a neustále sa tam môžete dozvedieť niečo nové. Počas hry budete môcť získavať časti mapy, ktoré potom v "safe zone" vidíte ako vypĺňajú prázdnu stenu, kde mapa chýba. Nájdete aj kľúčiky, ktoré otvárajú boxy na mrtvoly, nájdete tam odmenu vo forme nábojov alebo "zeleného gélu".
Obtiažnosti sú na začiatku hry len dve, klasická alebo survival, po prejdení vám to sprístupní dalšie dve a to nightmare alebo akumu mód ( preklad z japončiny - najhorší sen ), tieto naozaj preveria vaše schopností prežiť. Čo sa týka akumu módu, ste mŕtvy hneď po prvej rane.
Hra vám dá zabrať už pri survival obtiažnosti, kde sa prvú štvrťku predierate a ste vďačný za každý náboj alebo zapálku. Neskôr po vylepšeniach sa to viac zjednoduší a už to problém nebude. Nightmare je ešte horší, tam ste počas celej hry vdačný za čokoľvek, postup "stealth" je nutnosťou. Akuma mód nieje pre slabé povahy, ale masochisti si v tom nájdu zaľúbenie a určite si to poriadne užijú.
V hre navštívite rôzne zaujímavé miesta, ako nemocnica, les, dedina, jaskyňa, metro, šialený lunapark, alebo sa prejdete zničeným mestom Krimson. Každá lokácia má svojú určitú atmosféru, ktorú tvorcovia vedeli vystihnúť na jedničku, postupovať budete za svetla aj za tmy.
Grafika
Hra je z pohľadu tretej osoby, graficky využíva "engine" id Tech 5, ktorý už má svoje nedostatky. Napriek tomu, nemôžem povedať, že by to graficky bola zlá hra. Textúry niesú najhoršie, má to pekné nasvietenie, fyzika je v poriadku, len občas je trochu prehnaná. Napríklad, keď prejdete cez plechovku, čo leží na zemi a ona vyletí ako keby ste ju odpálili "baseballovou" pálkou. Zamrzí postupné naskakovanie textúr v animáciách, kde sa ukazuje, že voľba výberu tohoto "enginu" nebola najlepším rozhodnutím. Ako prvé, čo vám pri spustení udrie do očí je nepochopiteľný "aspect ratio", ktorý orezáva obraz zhora aj zdola. Podľa tvorcov je vraj pre filmový zážitok, dá sa na to zvyknúť, ale je to zbytočné. Ďalšou nevýhodou je zamknuté FPS len na 30, aspoň boli chápavý a po vydaní hry ľudom povedali ako sa toho je možné zbaviť cez príkazový riadok.
Záver
Pri obtiažnosti survival mi hra zabrala niečo cez 12-13 hodín a to aj keď som sa snažil prezrieť každý kút a postupovať "stealth" štýlom. Po prejdení hry, sa otvoria bonusy vo forme extra bodov pre vylepšenie a nových zbraní, ktoré môžete použiť pri novej hre.
Hra sa celkovo na nič špeciálne nehrá, je nekompromisná, dej zaujme, zamotá hlavu ale po prvom dohraní vám príbeh nebude úplne jasný. Soundtracky hry skvelo vystihujú určité situácie a stupňujú atmosféru. Herná mechanika je príjemná, dobre sa ovláda, všetko je jasné a nápovedy vám pomôžu sa so všetkým zoznámiť.
Musím uznať, že na takúto psychologicko-akčnú hororovú hru, ktorá bude zmes Silent Hill + Resident Evil som dĺho čakal a konečne som dostal, čo som si prial. U mňa hra dostáva známku 9/10, jediné mínus kvôli ktorému sťahujem bodík je použitý "engine" hry.
Plusy :
- zaujímavý príbeh
- rôznorodosť nepriateľov
- obtiažnosť
- dĺžka hry
- možnosť vylepšovania
- skvelá atmosféra a soundtrack
Mínusy :
- použitý "engine"
- mohli viac vysvetliť dej
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Bethesda / Tango Gameworks Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|