RATCHET & CLANK: RIFT APART (PC)

RATCHET & CLANK: RIFT APART (PC)

8.0

Ratchet prišiel aj na PC

Recenzia na PC verziu

Sony postupne prináša svoje hry na PC a ďalšou z nich je teraz Ratchet & Clank: Rift Apart, ich skákačka, ktorá pred dvomi rokmi vyšla exkluzívne na PS5. Ukazovala vtedy jej možnosti a špeciálne tlačila na SSD rýchlosť, ale pridala aj ray tracing, kvalitný vizuál a aj preplnené prostredia. Celé to ešte v príbehu dopĺňalo multiverzum, ktoré bolo ešte nedávno veľmi populárne.

Ratchet & Clank séria je známa hlavne z PlayStation, kde vychádza od PS2 od roku 2002 a spolu vyšlo 17 hier, kde niektoré prišli na mobil. Aj keď posledné desaťročie si už dala pauzu a vyšli len dve hry - jedna na PS4 a jedna na PS5. Tá teraz prichádza ako prvá Ratchet hra vôbec aj na PC.  

Ak Ratchet sériu ešte nepoznáte, je to sci-fi skákačka spojená so strieľačkou, jednoduchými puzzle úlohami a celé je to doplnené humorom. Pričom vy v hre ovládate Ratcheta, ktorý je niečo ako humanoidná mačka z rasy známej ako Lombax. Ratchet bol pôvodne mechanikom, ale sníval o tom, ako bude raz slávnym hrdinom. Jeho osud sa zmenil, keď sa stretol s robotom Clankom utekajúcim pred zloduchom. Vtedy spojili sily a vydali sa na dobrodružstvá krížom cez vesmír, aby na rôznych planétach bojovali proti hrozbám pre galaxiu. Dobrý základ a predstavu o univerze vám dá aj animák z roku 2016, ktorý je už k dispozícii aj na youtube.

Pôvodnú Ratchet & Clank: Rift Apart hru sme už opísali v  predchádzajúcej recenzii na PS5 verziu, teraz sa pozrieme na túto PC a jej špecifiká. Totiž autori ju v niektorých vizuálnych prvkoch posunuli vpred, ale zároveň teraz pri vydaní technicky nedotiahli.

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)
Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Ale líbí se.... vizuál špeciálne v prestrihových scénach si užijete.
Ale líbí se.... vizuál špeciálne v prestrihových scénach si užijete.


Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Niektoré levely sú doslova preplnené
Niektoré levely sú doslova preplnené


Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Iné sú prázdnejšie ale rovnako pekné.
Iné sú prázdnejšie ale rovnako pekné.





Osobne je to prvá Ratchet hra, ktorú som hral a zrejme to tak bude pre veľa PC hráčov. V skratke, aby ste vedeli, čo od hry čakať, je to viac strieľačková akcia ako skákačka, pričom je spojená s on-rail sekvenciami a sériou puzzle minihier. Špeciálne tu v hrateľnosti čakajte často opakujúce sa záplavy nepriateľov a množstvo strieľania, plus možno až príliš často opakujúcich sa minibossov, ale na druhej strane aj niekoľko pekne spracovaných gigantických bossov. Všetko je to s pôsobivou ponukou veľmi rozmanitých zbraní, s výletom krížom cez sériu rozmanitých planét a celé prepojené dobre navrhnutou hrateľnosťou.

Príbeh je na dnešnú dobu už otrepaný, totiž ako prakticky všade sa aj tu rozbilo multiverzum, aby sa hrdinovia, ale aj zloduchovia mohli spojiť, zamiešať a bojovať proti sebe krížom cez jednotlivé dimenzie. Náležite tomu tu budete prechádzať medzi jednotlivými realitami, prostredia sa tak budú meniť a ponúkať zaujímavé zmeny. Nakoniec aj to bude dôvod, prečo sa Ratchet stretne so svojim náprotivkom Rivet z inej dimenzie a budete za nich striedavo hrať a prechádzať svet s nimi. Nečakajte však medzi postavami nejaké zmeny v štýle boja a ani v ponuke zbraní (čo je škoda), skôr len hra vtedy ukazuje ich príbeh a ciele, ako aj vzájomné hľadanie sa.

Základ príbehu je tak dobrý aj napriek svojej dnešnej okukanosti, aj keď jeho vývoj je často veľmi jednoduchý a len vás vždy smeruje na ďalšiu planétu zohnať to, na tú zase niečo iné s dojmom, akoby ste robili len fetch questy. Hlavné príbehové body to však priebežne ťahajú vpred. S jednou alebo druhou postavou tak budete prechádzať rôznymi planétami s cieľom zastaviť Dr. Nefaria a znovu spojiť rozbité dimenzie, kým sa nestane niečo horšie. Čaká vás tak približne 8 až 10-hodinová cesta krížom cez vesmír, ktorú si eventuálne viete predĺžiť spĺňaním vedľajších úloh, kde niektoré planéty sú viac otvorené a ponúkajú doplnkové, aj keď len nezaujímavé úlohy a pridávajú sa aj boje v aréne.

Samotné planéty, respektíve levely, sú často veľmi pekne spracované, vizuálne odlišné, aj keď hrateľnostne v zásade rovnaké. Ale s čím sa autori pohrali, je zaplnenosť prostredí, kde chceli pôvodne ukázať výkon PS5, a tak vidíte veľa efektov a aj množstvo divákov alebo obyvateľov v rôznych oblastiach. Sú tu totiž miesta bez bojov ako námestia alebo bary a vytvára to pekný dojem života aj s náznakmi otvorenosti. Väčšina planét vás však bude viesť cez predpripravené cesty vpred, kde budete postupne behať, kĺzať po koľajniciach a pravidelne vystrieľavať skupinky nepriateľov v niekoľkých vlnách, prípadne menších bossov. Jedna z planét ponúkne aj väčšie otvorené prostredie, bude však viac pusté a nie tak zaujímavo spracované. 

Zároveň klasické levely dopĺňajú aj puzzle minihry, kde sú k dispozícii dve, jedna s minirobotom, s ktorým prejdete do zariadení a vystrieľate vírusy, a druhá s virtuálnymi robotmi, s ktorými hackujete systémy. Táto minihra je podobná Lemmingom a budete smerovať davy robotov k cieľu. Obe však môžete preskočiť, ak budú pre vás ťažké alebo sa vám s tým nebude chcieť zabávať.

Rozmanitosť samotných nepriateľov nie je vysoká, budú sa viac menej opakovať a prídu gooni z Ratchetovej dimenzie, ale pridajú sa aj roboti od Rivet alebo piráti a hmyzáci z iných dimenzií. Títo sa budú priebežne striedať. Ich nízku variabilitu vynahradzuje však ponuka zbraní. Tá je doslova pôsobivá a postupne si ju budete vylepšovať a rozširovať u predajcov na planétach.

Z arzenálu tu máte ako slabú štandardnú laserovú zbraň, tak rôzne typy raketometov, ale z neštandardných je tu aj krtkomet, ktorý sa prevŕta k nepriateľovi, ale aj zábavný pixelátor, ktorý doslova rozpixeluje nepriateľa. Pridáva sa rozstrekovač, ktorý poleje nepriateľov a tých zarastie tráva, vďaka čomu sa znehybnia na určitý čas. Pridáva sa aj elektrická zbraň prepájajúca nepriateľov, viete si vystreliť aj huby, ktoré vám budú pomáhať a strieľať po nepriateľoch, a veľa ďalšieho. Čakajte, že niektoré zbrane bez spĺňania vedľajších úloh počas príbehu ani neodomknete, ale môžete si po prejdení zapnúť hru znovu a budete hrať od začiatku s plným vybavením. Zároveň čakajte, že nepriatelia nemajú kvalitnú AI a rôzne sa zasekávajú v prostredí, niekedy ich budete musieť z ich utrpenia doslova vyslobodiť.

Celé to vytvára zábavné boje, aj keď po čase už stereotypné, keďže nepriatelia sa opakujú, prichádza ich veľa a nemusí byť práve zábavné ich desať minút neustále vystrieľavať a ešte po dvadsiatykrát strieľať päť minút do rovnakého minibossa. Plus čakajte, že vám rýchlo budú dochádzať munície do silných zbraní a tak vám často ostane vystrieľavať ich len slabými a čakať, či vám z rozbitých nepriateľov padne zaujímavá munícia. Niekedy vám zostane len vaše kladivo. To je často aj najefektívnejšie. Niekedy zamrzí, že sa toľko zamerali na boje, lebo prechod samotným svetom je oveľa zábavnejší a keby ubrali z tých vĺn nepriateľov, mohlo by to byť lepšie hrateľnostne vyvážené.

Kampaň ako celok dobre ťahajú niektoré časti príbehu a oživuje ho ako zmena planét, tak zbrane. Škoda, že to tu autori nerozšírili napríklad o kooperačné levely, keď už majú dve postavy. Ale tomuto sa Insomniac zatiaľ úspešne vyhýba a ani v novom Spider-manovi kooperáciu neplánujú.

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)
Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Čakajte rozmanité planéty a zaujímavý príbeh s multiversom
Čakajte rozmanité planéty a zaujímavý príbeh s multiversom


Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Boje budú časté a často budú aj dlhé.
Boje budú časté a často budú aj dlhé.


Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Pridajú sa dva typy puzzle levelov, jeden podobný lemmingom. Oba však môžete preskočiť.
Pridajú sa dva typy puzzle levelov, jeden podobný lemmingom. Oba však môžete preskočiť.





Ale čo technická stránka na PC? Je to tak pol na pol. Ako veľa portov ani tento nie je teraz pri vydaní dokončený a viac vecí nefunguje. Po prvých dvoch patchoch je to síce lepšie (hlavne hra už toľko nepadá), ale stále majú čo robiť. Napríklad ray tracing na AMD kartách autori ani nespustili, čo je nečakané, keďže PS5 má AMD čip. Oproti tomu sa autori výrazne zamerali na Nvidiu, kde pridali ako ray tracing na odlesky, tak nasvietenie a aj tiene (aj keď tiene nie sú dobre pamäťovo zoptimalizované). K tomu ešte doplnili aj Reflex pre rýchlejšiu odozvu ovládania, DLSS a aj ostatné upscalingy pre zrýchlenie, ako aj novú funkciou RTX IO pre Nvidia karty, ktorá spolupracuje s DirectStorage a mala by zrýchľovať načítavanie. Aj keď v tomto prípade to tak nie je. Autori niečo pokazili a ich zapracovanie DirectStorage na Nvidia a Intel kartách znižuje framerate a plynulosť. Ak totiž dll súbory vymažete, dĺžka nahrávania sa nezmení a všetko ide lepšie a plynulejšie. Nevieme, či na všetkých zostavách, ale mne to na RTX 4080 pridalo približne 10fps a stúplo z 90fps na 100fps pri 4K. To je framerate na maxime, ale bez zapnutých raytracingových tieňov, ktoré pri 4K zaplnia viac ako 16GB grafickej pamäte a hra ide 5 fps.

Zároveň nevyhnutne na hru nepotrebujete SSD alebo superrýchle SSD. Dobre pôjde aj z HDD, špeciálne ak vymažete spomínané DLL súbory. Viac-menej je tu štandardné nahrávanie levelov pri ich štarte a len niekoľko skokov dimenziami, počas ktorých sa hra snaží rýchlo nahrať iné prostredie. Takýchto skokov je však okrem úvodnej prezentačnej scény minimum. Väčšina preskokov medzi dimenziami je už dopredu pripravená a sú okamžité bez ďalšieho nahrávania. Je zároveň mrzuté, že tieto dimenzionálne loadingy v scénach autori nezoptimalizovali na PC, keďže pri pomalšom disku, či už HDD alebo SSD, sa v dimenzii na chvíľu postava zasekne alebo sa zasekne okolie a postava sa pohybuje a nevyzerá to dobre, pričom stačilo, aby postava padala dimenziou, až kým by sa to nenahralo. Portovači v Nixxes tu nechali dĺžku scény z PS5, len ju zastavili a neriešili to ďalej. Viditeľne nestíhali do vydania dotiahnuť viac vecí. Je škoda, že tu Sony tak tlačí na čas vydania, ktorý je na PC dosť nepodstatný. Už to spravili pri The Last of Us a teraz aj tu. Ďalšie dva-tri týždne by nikomu neprekážali.

Ovládanie je decentne zapracované a viac menej štandardné na skakačky, a teda dobre ho viete ovládať aj myšou a klávesnicou. Aj keď sú tam niektoré nie príliš ideálne trojhmaty prebrané z gamepadov, ale nie sú to zásadné problémy. Jedine čakajte stresy pri niektorých skokoch, ktoré nemusia vyjsť hneď na prvýkrát. Aj keď táto presnosť a reflexy budú záležať od nastavenia obťažnosti, s tými sa autori pohrali a dali napríklad aj najnižšiu obťažnosť, kde je veľká voľnosť v presnosti a zároveň sa nedá v bojoch zomrieť.

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)
Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Hlavný nepriateľ vie ako potláčať klamstvá o jeho dominancii nad vesmírom.
Hlavný nepriateľ vie ako potláčať klamstvá o jeho dominancii nad vesmírom.


Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Kamoši z rozličných dimenzii.
Kamoši z rozličných dimenzii.


Ratchet & Clank: Rift Apart (PC) Loadingy medzi dimenziami, nie sú pre PC ideálne optimalizované.
Loadingy medzi dimenziami, nie sú pre PC ideálne optimalizované.




Celkovo je Ratchet & Clank: Rift Apart pekná skákačka s rozmanitými prostrediami, kvalitným vizuálom, parádnymi zbraňami a zameraním na prestrelky, možno na vlastnú škodu až prílišným zameraním. Preportovanie na PC a celá technická stránka nie je úplne ideálna, ale autori už priniesli prvé opravy, postupne to fixujú a pridávajú veci, ktoré nestihli. Je však škoda, že to nespravili ešte pred vydaním. Dĺžka je približne 10 hodín, len s niekoľkými vedľajšími možnosťami, ale zároveň je za 60 eur, čo na staršiu hru a túto dĺžku nie je práve ideálne. Ak si však chcete zaskákať, zastrieľať a zrelaxovať, určite vás zabaví.


napísal saver 4.8.2023
Páči sa mi! (+4)
8.0
Vo svete
8.7
Ohodnotiť
RATCHET & CLANK: RIFT APART (PC)
+ pôsobivý vizuál
+ rozmanitá ponuka zábavných zbraní a rozmanité lokality
+ dobré zapracovanie multiverza do príbehu
- nedotiahnuté technické veci
- ray tracing ešte nejde na AMD kartách a DirectStorage je zle zapracované
- krátka herná doba a vysoká cena na staršiu hru


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS5

Vývoj: Sony / Insomniac
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 11. jún 2021
 26.7. 2023 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Záchrana ranenej pc zostavy (9)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (14)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (10)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29650)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk