História Forza Motorsport série |
Keďže Forza Motorsport séria práve dosiahla 10 rokov, aktualizujme si jej históriu a pridajme nové tituly.
Forza Motorsport séria je nastavená ako hodinky, každé dva roky jedna časť nech sa deje čo sa deje a to už 10 rokov. Teda funguje to tak už 5 častí a posledné roky sa prestriedava aj s podsériou Forzou Horizon, ktorá dostala už dve časti a jeden malý free prídavok.
Forza Motorsport - 2005 - Xbox - sector hodnotenie 9.5 - metacritic 92
V roku 2005 vytvoril po vzore GT série Microsoft vlastnú simulačne ladenú automobilovú sériu Forza Motorsport. Už hneď od štartu priniesli 231 áut, vytvorili realistický model poškodenia, reagujúci aj na výkonovú stránku , pridali aj kozmetické poškodenia, čo bol vtedy rozdiel oproti konkurenčnej sérii Gran Turismo. Do Forzy rovno od prvej hry zapracovali realtimeový fyzikálny engine, ktorý zhŕňal všetky údaje auta ako napríklad aj váhu motora a následne podľa toho simuloval správanie sa auta.
Zaujímavosťou bola možnosť maľovať si auto vlastnými výtvormi, ktoré séria postupne rozširovala v každej ďalšej časti série. Nechýbala ani online časť, ktorá nasadla na rozbiehajúce sa Xbox Live ešte na prvom Xboxe.
Forza Motorsport 2 - 2007 - Xbox 360 - sector 9.5 - metacritic 90
Druhá Forza hneď prešla na nový Xbox 360 a samozrejme ponúkla upgradnuté rozlíšenie na 720p pri 60 fps, autá rozšírila na 349 kusov a zároveň nastolila svoj štandard postupného pridávania sťahovateľných balíkov, ktoré prinášali nové autá a niekedy aj nové trate.
Hre nechýbal splitscreen, Xbox Live pre 8 hráčov, absenetovali však point to point trate z pôvodnej hry a tak ostali len okruhy. Vylepšil sa systém poškodenia, umožňujúci niekoľko nastavení simulácie, pri ktorých väčšie poškodenie môže auto rovno vyradiť. Vizuálne customizácie vozidiel teraz spájali aeordynamické časti, ako aj grafické nálepky, kde si hráči mohli na vozidlo pridať 1000 vrstiev grafiky a vytvárať skutočné parádne vozidlá. K tomu pridali aj možnosť predávania a kupovania skinov medzi hráčmi za ingame kredity.
Spolu s hrou Microsoft vydal aj vlastný Xbox 360 Wireless Racing volant s force feedbackom, s ktorým sa snažili zvýšiť realizmus hry.
Forza Motorsport 3 - 2009 - Xbox 360 - sector 9.0 - metacritic 92
Trojka pokračovala na Xbox360 čo umožnilo nerušené rozširovanie áut na 400 vozidiel v pôvodnej edícii a neskôr na 500 vozidiel v Ultimate Collection. Vzhľadom na obsah autori rozdelili hru na dva disky, kde na druhom boli ešte dve giga dát tratí a vozidiel na doinštalovanie.
Mimo áut sa autori sústredili na pridávane funkcii, kde pribudla hlavne Seasons kampaň, ktorá bola plne personalizovaná a hráči si sám vyberali vlastný smer. Z noviniek pribudla možnosť prevrátiť auto, maľovať a upgradovať všetky autá (dvojka to obmedzovala na tunery a produkčné autá), do fyziky pridali deformáciu pneumatík, systém tlaku na AI a pribudla možnosť vytvárať videá a uploadovať ich na Forza stránku.
Z typov pretekov pribudli drag a drift eventy, a do pretekov prišla novinka a to možnosť pretočiť hru späť a napraviť svoje chyby v Time Shifte. Vylepšený bol fotografický mód, ktorý ponúkol desaťkrát viac polygónov ako pri samotnej jazde. Ako prvá hra zo série už nepodporovala system link na multiplayer.
Forza Motorsport 4 - 2011 - Xbox 360 - sector 9.0 - metacritic 91
Ďalšia Xbox360 verzia hry už ponúkla 26 tratí a 500 vozidiel, z ktorých 24 bolo pri vydaní prepracovaných v novom Autovista móde, aj s komentárom od Top Gearu, otváraním dverí, kapoty a možnosti nastupovania do auta. Novinkou bolo aj využitie Kinectu a to ako na pozeranie auta v spomínanom mode, tak aj na samotné šoférovanie v jednoduchom Kinect mode, v ktorom stačilo len šoférovať bez nutnosti pridávania a spomaľovania, nakoniec pre štandardnú hru pridal možnosť detekcie otočenia hlavy.
Samotná kampaň v hre sa nazývala World Tour Mode a umožnila hráčom postupne prejsť ponúkané trate a okruhy po celom svete v najväčšej kampani série. K tomu bol rozšírený aj multiplayer ktorý dostal už 16 hráčov. Mimo oboch módov si hráči mohli zajazdiť vo free mode na všetkých autách na ľubovoľnej trati.
Spolu s hrou vydal Microsoft aj svoj nový volant Speed Wheel, priam určený pre casual hráčov, ktorý fungoval na motion ovládaní a teda stačilo malý volant držať vo vzduchu a natáčať ho. Fungoval veľmi dobre a pribaľovaný bol aj o rok neskôr k Forze Horizon. Žiaľ do Xbox One sa pri Forze 5 zatiaľ volant nedostal.
Forza Horizon - 2012 - Xbox 360 - sector 8.0 - 8.5 metacritic
Horizon bol nečakaným (skôr sme čakali nový Project Gotham Racing), ale zaujímavým prídavkom do série, autori z Playground Games v odklone využili engine z Motorsportu a prestavili ho na viac zábavné a jednoduchšie jazdenie po otvorenej krajine v Colorade. Hra ponúka 175 vozidiel, voľnosť pohybu na rozsiahlom územi, adrenalínové preteky a rozmanitosť, ktorú Forza Motorsport už len vzhľadom na svoje zameranie nemohla ponúknuť a môžeme povedať, že sa im to podarilo. Oslovili aj skupinu hráčov, ktorých nudí jazdiť stále dookola na sérii okruhov a radšej majú voľnosť a neštandardné súťaže, ako napríklad preteky auta s lietadlom.
Hra funguje na 720p pri 30 fps, kde framerate autori vymenili za vizuál, zmenu dňa a noci, a za fyziku reagujúcu na 65 nových povrchov ktoré hráči vyskúšajú mimo ciest. Pribudli tak rally preteky, a vďaka otvorenej krajine sa do série vrátili point to point trate.
Forza Motorsport 5 - 2013 - Xbox One - sector 8.0 - metacritic 80
Forza 5 už zanechala starú generáciu za sebou, 500 vozidiel zahodila do koša a zo štvorky prebrala a prepracovala len vozidlá z Vista modom a teda plným prepracovaním a doplnila ich o nové. Nakoniec z toho vyšlo 200 detailných áut. Podobne boli zrušene aj trate, a len upravené alebo nové trate s detailami a textúrami vhodnými na 1080p rozlíšenie sa dostali do hry. Bolo ich 14 s tým, že jednou z nich je aj virtuálne prepracovaná Praha. Z noviniek sa prvýkrát v sérii dostávajú do hry aj F1 formule a indicar autá.
Vylepšená bola aj fyzika, deštrukcia, a hlavne vizuál, ktorý sa stal mierne kontroverznou témou, keďže na E3 ukázali autori kvalitnejšiu verziu hry, zatiaľ čo finálnej verzii ubudli napríklad 3D diváci, ktorí boli zmenení za 2D kartónové kulisy. Mimochodom je návrat o 5 častí späť, keďže len jednotka mala kartónových divákov, v dvojke prešli už na plne 3D. Autori zrejme mali problém s rýchlou optimalizáciou a zachovaním si 60 fps keďže finálnu konzolu dostali len pár mesiacov pred vydaním. Zrejme aj tu už v ďalšej časti divákov upravia a rovnako ešte vegetácia bude potrebovať lepší level of detail. Iné efekty však stoja za to, napríklad odrazy na skle, alebo rozbité sklá, ktoré pôsobivo dotvárajú pohľad z kokpitu, nehovoriac o samotnej detailnosti grafiky vozidiel a aj tratí, ktorá stúpla o veľký krok vpred
Novinkou v hre je Drivatar AI, ktoré nie je umelé, ale pracuje na systéme cloudu a načítava si do hry štýl jazdy rôznych reálnych hráčov, čo robí AI protivníkov rozmanitými. Vytratila sa im tak strojovosť. Zároveň vám hra aj počas singleplayer kampane môže do hry postaviť autá priateľov, s ktorými si tak zasúťažíte. Oproti štvorke autori obmedzili voľné jazdy na všetkých vozidlách, pre voľné preteky je dostupná len časť a na ďalšiu časť si musíte zarobiť v kampani a kupovať vaše obľúbené vozidlá. Ak by sa vám nechcelo hrať, v hre sú mikrotransakcie, za ktoré sa dajú autá kúpiť.
Celkovo cítiť, že hra by ešte niektoré stránky potrebovala dopracovať, ale napriek tomu znovu ponúkla kvalitný zážitok z jazdy a znovu dokonalejšiu simulačnú stránku.
Forza Horizon 2 - 2014 - Xbox 360 , Xbox One - sector 9.0 - metacritic 86
Forza Horizon pokračuje a tentoraz sa presunula do Európy, konkrétne na juh, kde s rozmanitými exotickými autami prejdeme časti Talianska a Francúzska a tentoraz v plne otvorenom prostredí, so zmenou dňa a noci, počasím, stovkami kilometrov ciest a rôznych úloh. Nechýbal ani online multiplayer a zapracovanie Drivatarov z Motorsportu 5. Hra následne dostala aj expanziu Storm Island s ostrovom šibaným búrkami.
Hra dostala dve verzie, jednu Xbox One s Forza 5 enginom na Xbox One, druhú oldgen s Horizon enginom na Xbox 360, kde je však veľmi degradovaný vizuál a orezané sú aj možnosti. Zahrať sa síce dá, ale je to iný zážitok ako pri plnej grafike a možnostiach na Xbox One.
Forza Horizon 2 - Fast and Furious - 2015 - Xbox360, Xbox One
K premiére filmu Furious 7 pridala Forza Horizon samostatnú free expanziu (prvý mesiac), v ktorej si hráči mohli zajazdiť na sérii áut z filmu a vychutnať si tak aspoň časť atmosféry. Žiaľ autori nezmenili prostredie a misii bolo len pár, ale nakoniec, ak ste si ju stiahli zadarmo bola to pekná jazda.
Forza Motorsport 6 - 2015 - Xbox One - jeseň - karta hry
Forzu šestku čakáme už túto jeseň a po prechodovej päťke tu už čakáme plne nextgen kvalitu grafiky s využitím nového DX12. Turn 10 už prinieslo niekoľko teaserov, aj keď na plné predstavenie si ešte počkáme do E3. Uvidíme, čím nás prekvapia a čím mimo grafiky obohatia hru. Zrejme dážď a jazda v noci sú už isté.
Vizuálny vývoj pekne zhrnie video:
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze pokračuje 118
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 435
- V GTA V je aj slovenský obchod zo Žiliny 34
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 89
- Matrix AI bude generovať nekonečné hry 52
- LEGO predstavilo novú sériu LEGO F1 formúl 30
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 24
- RECENZIA: Metro Awakening 35
- RTX 5090 bude mať najväčší čip od Nvidie od roku 2018 147 zobraziť viac článkov >