STAR WARS JEDI: SURVIVOR |
STAR WARS JEDI: SURVIVOR |
Dnes tu máme obrovský pretlak Star Wars značky. Nie je to síce už tak nepríjemné, ako napríklad MCU, ale je tu toho jednoducho veľa. Filmy, seriály, animáky, knihy, komiksy a neviem čo všetko ešte. Pre fanúšikov je to ale dobré obdobie a nedá sa porovnávať s tým, na čom sme vyrastali my. My sme mali hlavne hry. Po kazety s pôvodnou trilógiou sme si chodili do požičovne každý mesiac, no prequel trilógia bola ešte pár rokov vzdialená. Aj tak ale o Star Wars príbehy nebola núdza – Dark Forces, Jedi Knight, X-Wing vs TIE Fighter, Shadows of The Empire alebo trochu neskôr aj Rogue Squadron. Skvelé hry, skvelé príbehy, skvelí hrdinovia. Kyle Katarn bol pre nás rovnaký hrdina ako Luke.
Teraz je to presne naopak – veľa filmov/seriálov, ale máličko hier. Aj napriek tomu, že značka má gigantický potenciál rozprávať skvelé príbehy naprieč miléniami tohto univerza. Naposledy tu boli Squadrons a Tales from the Galaxy's Edge pred tromi rokmi. Na druhú stranu, ak budeme dostávať hry ako Star Wars Jedi: Survivor, oplatí sa čakať. Respawn Entertainment tu potvrdzuje, že úspech prvej hry nebol náhoda. Doma sa tak necítia len v FPS žánri, ale aj pri týchto semi-open world akčných adventúrach s RPG prvkami a soulslike súbojmi. To je trochu komplikované vyjadrenie žánru, ale asi aj najpresnejšie.
Survivor sa odohráva 5 rokov po Fallen Order, ktorý sa odohrával 5 rokov po Revenge of the Sith. Impérium je tak v plnej sile, ale už sa začínajú objavovať aj nejaké náznaky rebélie voči jeho moci. Nie je ich veľa, ale tie prvé iskričky sú tu a je ich čoraz viac vidieť. Až tak, že sa mladý Jedi Cal Kestis stal verejným nepriateľom číslo 1. Impérium ho vyhlásilo za teroristu a loví ho. Sám ale tejto povesti dosť pomáha svojimi činmi a keďže spolupracuje so Sawom Gerrerom, tak za sebou necháva dosť veľkú spúšť.
To vám síce môže znieť povedome, ale Cal je dnes už niekde inde ako postava. Vydal sa vlastnou cestou, ktorá ho síce spojila s novými priateľmi, no oddelila ho od posádky lode Mantis. Cal je tak stále v akcii a zároveň stále na úteku. Lovia ho Inkvizítori, robí si nebezpečných nepriateľov v Senáte a to ešte nevie, čo ho čaká. Po jednej spackanej akcii havaruje na planéte Koboh, kde si chce dať stretnutie so svojim tímom a opraviť loď. Má šťastie, že si tu svoj bar otvoril jeho starý priateľ Greez Dritus. Má smolu v tom, že planétu ovládajú nebezpečný nájazdníci a Cal má takú zlú vlastnosť, že si dokáže vytvárať nových nepriateľov už na prvé stretnutie.
Raz sa zastane slabšieho a razom je nielen na ceste za novým a ešte väčším dobrodružstvom, ale hlavne na ceste za objavením samého seba. Za tých posledných pár rokov sa zjavne stratil a zabudol, aké to je byť Jedi. A tu by som asi s detailnejším popisom príbehu skončil. Hra ďalej predstaví niekoľko nových hrozieb, budete čeliť aj niekoľkým starým, prídu straty a aj nové objavy. Príbeh o raste Impéria je prepojený s odkazom High Republic éry, keďže nové veľké tajomstvo odkazuje práve na túto éru, ktorá sa v Star Wars médiách pomaly dostáva do popredia. Je to pritom prepojené veľmi inteligentne a zaujímavo. Vhodne to rozširuje už zabehnutú históriu Star Wars univerza. Taktiež uvidíte, ako sa za tie roky posunula vaša posádka, kam sa postavy vydali, kto pribudol.
Mám ale aj nejaké výhrady a aj keď je príbeh rozsiahly, dobre napísaný a hlavne inteligentný (čo dnes už nebýva takou samozrejmosťou v podobných hrách), dve veci tu trochu škrípu. Narazíte tu na jednu postavu, ktorá je príliš podobná istým príbehovým aspektom prvej časti. Je to zaujímavá postava, ale máte dojem, že zase vidíte to isté spracovanie, tie isté motivácie. Taktiež je tu ten najväčší zvrat veľmi predvídateľný. Až tak, že ho predvídate nejakých 15 hodín predtým, ako sa stane. Viac ani nemôžem napísať, lebo vám hneď pri hraní bude jasné, o kom a o čom píšem. Je to trochu škoda. Neuberá to z kvalít príbehu, ale z jeho dopadu na vás ako hráčov.
Jednu vec tu musím veľmi pochváliť. V prípade takýchto hier sa pokračovania dopúšťajú jedného neduhu stále dookola – berú postavám vybavenie a schopnosti. Len si spomeňte na úvod druhého Horizonu. Tu ale nie. V Survivor je Cal ešte silnejší a zdatnejší ako na konci Fallen Order a odtiaľ stúpa ešte ďalej. Je to tak hra, kde máte skvelý dojem z toho, že je vaša postava skutočný Jedi. Žiadne otravné učenie sa schopností, ktoré by mal Cal ovládať. Jednoducho od prvých sekúnd sekáte stormtrooperov, pomocou Sily ich zhadzujete z plošín na Coruscante. K tomu aj dvojskoky, odrážanie striel presne na stormtrooperov a podobne. Musíte sa však pripraviť aj na to, že proti vám hra od začiatku stavia aj silnejších súperov. Ale od prvých sekúnd sa naozaj bavíte.
Navyše to nekončí len schopnosťami, ktoré máte v úvode. Postupne sa naučíte ďalšie, ktoré pekne zapadnú k tým, ktoré už viete. Napríklad dashovanie, vďaka ktorému sú platformingové a wallrunningové pasáže ešte zložitejšie a nebezpečnejšie. Cal časom taktiež nájde hák, ktorým sa môže pritiahnuť na vzdialenejšie objekty. No a potom sú tu ešte skúsenostné stromy rozdelené na tri časti – schopnosti postavy, boje a Sila. Bojovaním aj skenovaním a inými interakciami postupne získavate skúsenostné body, ktoré tu následne môžete rozmiestniť podľa svojho uváženia a na prvé hranie si určite ani zďaleka neodomknete všetko.
Veľkou novinkou v Survivor sú postoje, ktoré ďalej personalizujú herný zážitok a môžete si ich vylepšovať aj skúsenostnými bodmi, keďže každý má vlastný strom. V úvode máte len dva postoje, postupne si sprístupníte celkovo 5 a každý predstavuje iný herný štýl. Súčasne môžete mať dva, medzi ktorými si vyberáte ten aktívny. Pritom to nie je len o tom, aby ste si vybrali niečo, čo viac sedí vám, ale aby ste aj lepšie reagovali na nepriateľov, ktorým čelíte. Na niektorých platí rýchlejší postoj, na iných zase silnejší. Každý postov prichádza aj s inými schopnosťami, čo sa týka obrany. Naozaj je tak hra aj o objavovaní toho, ako správne bojovať, aj keď prvú hru poznáte naspamäť. Je skvelé, že hra dokáže pôsobiť takto sviežo.
Prvý postov je základný s jedným mečom, aký ovláda väčšina Jediov. Double-bladed postoj je známy z prvej hry a používal ho aj Darth Maul. Meč môžete rozdeliť na dva a používať každý v jednej ruke ako Ahsoka, čo je asi najuniverzálnejšie, ale strácate možnosť silných úrokov. Potom je tu ešte crossguard postov, takže budete mať meč ako Kylo Ren v novej trilógii, čo je čisto silový postoj. Je najpomalší, ale zase aj silnejších nepriateľov zložíte jedným dobrým úderom. Posledný postoj kombinuje svetelný meč a blaster, čo možno trochu zodpovedá postavám z Rebels a prináša zaujímavú voľbu pre trochu netradičné hranie, ale tento som si veľmi neobľúbil. U mňa zvíťazilo kombo s dvoma mečmi a crossguard pre všetky situácie.
Boj sa stále nesie v soulslike duchu, čo možno pôsobí trochu divne v rámci Star Wars univerza, ale teraz tu už vývojári lepšie premysleli. V prvom rade už môžete odsekávať končatiny, takže čelíte viacerým druhom droidov, ktorých nájazdníci vyhrabali ešte z éry Separatistov. Častejšie bojujete proti postavám, ktoré dokážu nejako counterovať svetelné meče (lovci odmien, MagnaGuard droidi, Droideky...), aby soulslike boj dával viac zmysel a vy teda musíte viac využívať parry a aj úskoky, celkovo viac pracovať s načasovaním.
Survivor prichádza s rozšírenými úrovňami obťažnosti, takže aj keď je to stále v základe ťažšia hra a nie je len o bezhlavom sekaní, dokážete si vybrať najjednoduchšiu obťažnosť, kde by ste ju už mali bez problémov zvládnuť. Ak už ale souls hry zvládate aj na banánoch či iných (ne)ovládačoch, môžete si zase zvoliť najťažšiu a dostanete peknú výzvu. Zomierať tu tak môžete relatívne často, checkpointy tu ale nie sú až tak časté. Ak sa rozhodnete doplniť si na nich život a aj lekárničky, zároveň si tak narespawnujete späť už zničených nepriateľov, takže aj s týmto musíte pri ich využívaní počítať. Ak vás niekto zabije, stratíte nazbierané schopnosti a musíte si ich znova zobrať, prípadne poraziť nepriateľa, ktorý vás zložil. Dáva vám to extra motiváciu sa pomstiť. Ešte, keď obrázok daného nepriateľa vidíte na svojej respawnovacej obrazovke.
Trochu sa zmenil prístup k herným svetom. Tie sú stále vystavané na prístupe ako v metroidvania hrách, takže pri ich prechádzaní narazíte na neprístupné miesta, kam sa dostanete až neskôr s novými schopnosťami či vybavením, ale tentoraz sú aj väčšie. Nájdete tu 6 planét/mesiacov, niekde sú prostredia menšie a aj keď ponúkajú príležitosť na to, aby ste sa tam vrátili a objavili z nich viac, tak sú asi ako v pôvodnej hre. Potom sú tu ale aj väčšie svety, ako napríklad Koboh a Jeddha, ktoré sú skutočné open worldy. Síce s podobne neprístupnými niektorými časťami, ale posiate možnosťami a aj postavami.
Viac to pripomína dnešné RPG, môžete si tu skrotiť divé zvery a na ich chrbte prekonať väčšie vzdialenosti. Môžete sa rozprávať s postavami a tie vám zadajú vedľajšie úlohy. Niektoré sú väčšie a naozaj vás povodia na zaujímavé mestá vo svetoch. Iné sú menšie a stačí sa napríklad len s niekým porozprávať. Nie je to Zaklínač, ale pekne to spestruje a rozširuje hrateľnosť aj o niečo nové. Stále tak máte dôvod cestovať po svetoch, vracať sa a dokonca aj hru opäť rozohrať na New Game +. Až vtedy totiž dostanete možnosť ďalej rozširovať schopnosti hlavnej postavy v rámci skúsenostných stromov a navyše sa na mnohé nedostupné miesta dostanete hneď na prvý raz.
Navyše svety neobsahujú len úlohy, ale aj iné prvky. Nehovorím o skrytých debničkách či iných veciach schovaných za náročné prekážky. To poznáte dobre už z predchádzajúcej hry. Pribudlo niekoľko svätýň, kde na vás čakajú isté fyzikálne hádanky, čo pripomína poslednú Zeldu. Musíte presúvať energetické jadrá, formovať mosty, prekonávať prekážky a podobne. No a sú tu aj bojové echá minulosti, do ktorých sa Cal môže ponoriť a čelí zase nejakej špeciálnej bojovej výzve (čo trošku pripomína zase výzvy v God of War). Pekne to prispieva do už tak zábavného mixu sekania a skákania, aby sa ani na moment nezačal do hry vkrádať stereotyp.
Hra tak oveľa viac hráčov povzbudzuje k skúmaniu svetov a robí to lepšie ako prvá časť. Tam to bolo len za účelom progresu. Tu sa na planéty vrátite preto, lebo sami chcete. Lebo tam čaká nejaký quest. Lebo je tam nejaká truhlica, ktorú ste predným nedostali. Lebo tam bola výzva, ktorú ste predtým nesplnili. Keď už máte svety pobehané, môžete sa po nich jednoducho presúvať aj pomocou rýchleho cestovania medzi checkpointmi, čo je tiež veľmi príjemná novinka. No a príjemná je aj herná dĺžka, kde sa na koniec prepracujete po nejakých 18-20 hodinách. Pritom stále budete mať len nejakých 50-60% celého obsahu, takže ak chcete všetko, pripravte sa aj na viac ako 30 hodín obsahu, ktorý nenudí.
Poslednou z väčších noviniek je možnosť úprav. Cal v prvej hre bol danou postavou, ale tu záleží len na vás, ako bude časom vyzerať. V truhliciach nájdete nové možnosti jeho účesov, brady aj oblečenia. Rovnako budete môcť upravovať vzhľad meča a prispôsobíte si aj drobného droida BD-1. Rovnako si materiály a možnosti úprav viete aj kupovať u vybraných obchodníkov. Tu však na to neslúžia imperiálne kredity, ale každý berie ako menu niečo iné. Niekto nájdené zvitky Jediov, niekto zase datapady z High Republic éry. Takže sa aj kvôli týmto veciam oplatí skúmať prostredia.
Survivor je po každej stránke vylepšenou hrou v porovnaní s prvou časťou a veľmi rád by som jasal blahom, ale nemôžem. PS5 verzia mala totiž pri hraní nemalé problémy v niektorých častiach, kde teda snímkovanie veľmi lietalo a klesalo nepríjemne nízko v niektorých náročnejších pasážach. Rovnako textúry občas doskakujú dosť výrazne a podobne. Neviem, ako sú na tom ďalšie platformy. Rovnako neviem, či to opraví day 1 patch. Ale dostali sme už k nemu patch notes a takéto veci tam spomenuté neboli. Pritom hra nevyzerá zle, ale toto kazí dojem.
Pri Star Wars hrách ani nemá zmysel hodnotiť zvukovú stránku. Tá je jednoducho vždy perfektná, od hudby cez dabing až po zvuky a efekty. Značka má takú ikonickú zvukovú databázu, že každá jedna hra znie skvele. Ale teda tu je to všetko doplnené veľmi dobrými melódiami, ktoré zapadajú do toho, čo kedysi zložil John Williams. Už tak pestrá paleta talentovaných hercov je teraz ešte širšia a všetci na čele s Cameronom Monaghanom podávajú veľmi dobré výkony. Možno len vyzdvihnem, že legendárny herec Tony Amendola tu má ešte o niečo viac priestoru ako majster Eno Cordova a vždy poteší vidieť a počuť takúto legendu v nejakej dobrej hre.
Veľmi rád by som šiel so známkou vyššie, ale nedá sa. Star Wars Jedi: Survivor je vynikajúca hra, ktorá prináša za vlečku vylepšení oproti predchádzajúce časti, a to v každej oblasti. Navyše to nie sú samoúčelné zmeny, ale všetky sú odpoveďou na reakcie hráčov. Bohatšie svety, variabilnejšie bojové postoje, viac obsahu a aj kopa menších noviniek to posúvajú na novú úroveň. Ale takto jednoducho hra nemôže bežať. Pripomína mi to vydanie Control, čo bola tiež perfektná hra, ktorú dole ťahal technický stav. Ale teda tam bol ešte o niečo horší. Ak to na nejakej inej platforme beží lepšie, či to opravil patch, dajte si pokojne aj o bod viac, ja ale nemôžem.
RECENZIE HRÁČOV |
6.5
PAPOČA
22.1.2024
Kde bolo tam bolo za siedmymi horami a za siedmimi dolinami, v ďalekej preďalekej galaxií zahluši...prečítať celé
|
8.2
TIQER
12.5.2023
Naproti minulému roku, ktorý bol za mňa osobne chudobnejší na kvalitné tituly, rok 2023 prinášal ...prečítať celé
|
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: EA / Respawn Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|